Lekker/gezond en vooral goedkoop!

Leuk topic :thumbup: mag ik meeschrijven?



Ik hou van koken en wij moeten het met ca 60 euro per week doen…inclusief voeding van de beeb en luiers en ja het lukt hoor…en dat met 4 kinderen :wink: ben er trots op.



Recept wel voor 5 volwassenen hoor en dit allemaal zo goedkoop mogelijk denk dat ik ca 4 euro kwijt ben voor deze maaltijd ik sla wel in de reclame in :oops: :



400 gram kipfilet

500 gram pasta naar keuze

1 bakje goedkope kruidenkaas (of 2)

2 pakken spinazie a la creme diepvries

cajun kruiden en 2 eetlepels olie



bereiding:

Snijd de kipfilet in stukjes doe er twee eetlepels olie en 1 eetlepel water en cajunkruiden naar smaak bij (let op deze zijn vrij pittig houden wij van)

Laat dit ca 30-60 minuten intrekken.

Kook de pasta, warm intussen zachtjes de spinazie op als deze warm is het kuipje kruidenkaas erdoorheen roeren.

Bak intussen ook de gemarineerde kipfilet goudbruin.

Als alles klaar en warm is in een grote schaal door mekaar roeren en smullen maar!

De kids zijn er wild van hier!

==============================================



Variatie tip eet het lauwwarm maar dan zonder de spinazi in plaats daarvan paprika, ui en salade erbij ook heerlijk!



ik ga eens wat recepten proberen die ik hier heb gezien :thumbup:



Krijg er honger van…

Ik zie leuke gerechten voorbij komen. Het leukste vind ik dingen die je niet verwacht, en dat een bepaalde combi heel lekker kan zijn.



Ik houd ook helemaal niet van witte bonen of snijbonen, terwijl een van mijn favo gerechten iets is met deze groenten erin!



Heb hier ook nog een lekker recept.



Lasagna met witte kool




pak lasagna van Knorr wereldgerechten

300 gr. rundergehakt

1 pak gesneden witte kool

paar plakjes kaas



Alles bereiden volgens het pakket, de witte kool als allerlaatste bij het gehaktprutje erbij doen, dan blijft het een beetje knapperig.

Om en om in de schaal en plakjes kaas erbovenop



Mjummie!!!

Leuk!!



Tagiatelle roomsaus:

Pakje tagiatelle roomsaus; tricolore pasta (gewoon eigen merk :wink: ); doosje champignons en een blikje roze zalm. 250 ml melk en 250 ml water.



Pasta koken, champignons bakken, saus toevoegen, op het laatst de zalm.



Snel klaar en echt lekker en niet duur, alledrie de kids vinden het heel lekker ook!



En nog één, klinkt heel apart, maar echt wel lekker:



Bruine bonen met shoarma en stukjes perzik.



Blik bruine bonen, +/- 300 gram shoarma, blik halve perzikken.



Bruine bonen verwarmen, shoarma bakken en de perzik in stukjes snijden. Dan alles door elkaar roeren en klaar is klara!!





Tja, verder eten we hier veel aardappels en groenten uit de aanbieding of diepvries. En vlees uit de aanbieding (of uit het vak waar afgeprijsde artikelen liggen wegens de datum :wink:).

En we eten meestal wel lekker!!!

Inderdaad, het gerecht dat ik heb ingebracht…toen ik het hoorde dacht ik: dat is een grap.

ikke het toch klaar gemaakt en het staat nu al een aantal jaren regelmatig op het menu!

@Suwanna wrote:

Inderdaad, het gerecht dat ik heb ingebracht…toen ik het hoorde dacht ik: dat is een grap.

ikke het toch klaar gemaakt en het staat nu al een aantal jaren regelmatig op het menu!




Hoezo een grap ? De ingredienten bij elkaar zijn toch heel normaal ? Spinazie , spek,ui,knoflook en pasta. :drool:

Of bedoel je een ander gerecht ?

Tagliattelle, kan met of zonder kip…



bak gekruide kip in stukjes,bak er een ui en champignonnen doorheen…smelt er een kruidenkaasje door…als je voor meer maakt pak je er twee…doe er een pak diepvriesspinazie in blokjes doorheen…

Tagliattelle uit pak erbij en smullen maar…

@Cell wrote:

1 pot lekkere (smaken verschillen, wij hebben heinz) tomatensaus

vers gechilde aardappelen (zoveel als je zelf inschat voor jou gezin)

2 aubergines in kleine stukjes

300 gram rundergehakt

1 ui

Wat kaas om te raspen en evt een zakje witte saus (lidl, als alternatief voor bechamel)

2 eetlepels bruine suiker

1 euroshopper pak afbak brood.



Kook de piepers, snij ze in plakjes, leg ze in een ovenschool in laagjes die je afdekt met een mengsel van het gehakt met de aubergine, een ui en de saus, door de saus doe je ook wat bruine suiker om het iets zoeter te maken. (vooraf even rullen enzo, kant en klaar gare saus maken)

Dan bovenop de witte saus en een laagje kaas.



Een minuut of 20 in de oven op 175 graden en dan opeten met afgebakken stokbrood… gewoon scheuren en dippen… mjam :drool:

wij doen er altijd nog geschaafde komkommer bij.

Lijkt een beetje op moussaka… :drool:




Heb het gister gemaakt, zalig! :drool: :drool: :thumbup: Ga zometeen het restje opeten! :mrgreen:



Heb al meer recepten gezien die ik zeker eens ga maken, zoals de capucijners en de wentelteefjes!



Heb zelf ook nog een recept. Heel simpel en saai, maar wel erg lekker (en goedkoop, en de ingredienten heb je vaak ook altijd wel in huis):

Macaroni met ham, kaas, ketchup en ei.

Kook macaroni volgens het pak. Doe er reepjes ham bij, wat geraspte kaas, roer alles door elkaar. Bak een eitje en doe dat door je macaroni, tot slot nog naar smaak wat tomatenketchup erdoor en evt. wat extra geraspte kaas eroverheen.

Eet er voor de vitamientjes rauwkostsalade en drink een glas versgeperste jus d’orange bij.

Leuk te lezen dat ze ook werkelijk gebruikt worden!!!



Heb zelf nog niets ervan klaargemaakt, maar ga dat zeker wel doen!

JAAAAAAAAAAA,

Naar dit topic ben ik heeeeeel de avond op zoek geweest! pffff :smiley:

Nou ik heb het gevonden wil het even uppen. Wil meer receptjes :drool: Wie???/

Ik ga er even een nachtje over slapen :zzz:

bye

ik zoek nog steeds naarstig naar meer recepten ZONDER ui, champignons, prei en paprika, tauge en meer van dat soort meuk…



:shifty: :shifty:

@mv2kids wrote:

ik zoek nog steeds naarstig naar meer recepten ZONDER ui, champignons, prei en paprika, tauge en meer van dat soort meuk…



:shifty: :shifty:


Dus gezond, maar zonder groenten? :think: Of wat mag er aan groenten WEL in zitten?

Ik heb ook nog wel een hele goedkope, makkelijke en lekkere voor de avonden dat ik weinig tijd heb om te koken (is echt in 10 minuten klaar) en dat eten mijn kinderen tenminste ook nog:



Penne met spinazie, hamblokjes en boursin



Pak spinazie

Pak hamblokjes

Kuipje boursin (Aldi)

Penne (Aldi)



Kook de penne, ontdooi de spinazie. Als de spinazie warm is doe je de hamblokjes en boursin (1/2 tot 2/3 kuipje) erdoor. Als de penne klaar is mix je alles door elkaar; klaar!

@Fleur1 wrote:

Ik heb ook nog wel een hele goedkope, makkelijke en lekkere voor de avonden dat ik weinig tijd heb om te koken (is echt in 10 minuten klaar) en dat eten mijn kinderen tenminste ook nog:



Penne met spinazie, hamblokjes en boursin



Pak spinazie

Pak hamblokjes

Kuipje boursin (Aldi)

Penne (Aldi)



Kook de penne, ontdooi de spinazie. Als de spinazie warm is doe je de hamblokjes en boursin (1/2 tot 2/3 kuipje) erdoor. Als de penne klaar is mix je alles door elkaar; klaar!


Dan kun je voor het gemak ook de spinazie van Iglo nemen, daar zit al boursin doorheen ! :thumbup:

Sambousa



Ingrediënten (3 pers.):

1 pakje bladerdeeg

1 kg. rundergehakt

2 paprika’s

peper

zout

2 uien

olie

knoflook





Bereiding:

Bak het gehakt in een beetje water tot het gaar is. Water laten verdampen!. Snij de uien in stukjes en bak ze na toevoeging van een beetje olie glazig. Snij de paprika ,doe ze bij de uien en roer het door elkaar. Doe dan peper en zout bij het gehakt. Vul het bladerdeeg met het mengsel. Niet te veel vulling gebruiken hoor. Maak nu een driehoekje. Leg ze op de bakplaat en bak ze in ongeveer 20 minuten goudbruin. Oven stand 4

Armoede Koek





In Tasmanië word deze koek als bij de koffie gegeten net zoals wij

hier de cake hebben.



Bovendien kun je als je krap bij kas zit, van weinig geld toch iets lekkers maken voor bij de koffie.



Nodig:



1/2 kop suiker

1 kop rozijnen

1 kop thee (eventueel met smaak, je kan dit ook vervangen door

sinaslimonade of een ander smaakje)

2 koppen zelfrijsens bakmeel





Roer de thee, suiker en rozijnen door elkaar tot de suiker is opgelost.

Laat een klein uurtje staan.

Roer vervolgens met een vork het zelfrijzend bakmeel door dit mengsel net zolang tot er geen spoortje meel meer te bekennen is.

Schep het deeg in een ingevet cakeblik en bak de cake in een voorverwarmde oven (165 graden) in circa een uurtje gaar.

@eisblume wrote:

@mv2kids wrote:
ik zoek nog steeds naarstig naar meer recepten ZONDER ui, champignons, prei en paprika, tauge en meer van dat soort meuk…



:shifty: :shifty:


Dus gezond, maar zonder groenten? :think: Of wat mag er aan groenten WEL in zitten?




hahaha, weinig :stuck_out_tongue: De standaard hollandse groenten, zoals broccoli, bloemkool, erwtjes, spinazie, spruitjes(ja ja die dan weer wel)… Ik ben echt heel erg, ik weet het, maar krijg het echt niet weg… als ik het al ruik is mijn eetlust al pleitos

Kip in witte wijn saus (voor 4 personen)

400 gr kip filet, in blokjes gesneden

200 gram wortels in dunne plakjes (ik gebruik de snij-kant van de groente rasp)

1 ui, in dunne halve ringen gesneden

200ml zure room

1 teentje knoflook, geperst

3 theelepels bieslook, fijn gehakt

3 theelepels peterselie (niet de gekrulde maar de platte) fijn gehakt (of gedroogt)

Zeezout naar smaak

Zwarte peper naar smaak (vers gemulde, niet het poeder)

200 gram bevroren erwtjes

200ml witte wijn



Te serveren met wilde en witte rijst



Laat een pan met antiaanbak laag goed heet worden, bak de kip zonder olie bruin. Uit de pan halen, en een klein beetje olie (olijf olie kan maar dan niet de Extra virgin) in de pan. Ui aanbakken maar niet bruin laten worden. (Door een klein beetje zout over de ui te strooien haal je het vocht naar buiten en voorkom je dat de ui bruin wordt)

Wortel schijfjes toevoegen. Kip terug in de pan.

Afblussen met de wijn, en laten inkoken tot alle alcohol eruit is en de wijn tot de helft verdampt is.

Erwtjes erin, room erin, kruiden en knoflook erin. Koken op een laag pitje tot de room ingedikt is. Als je het dunner wil, iets aanlengen met wat volle melk.

Met zout en peper op smaak brengen.



De rijst intussen volgens aanwijzing koken.



===============================================



Kip maaltijd in de oven (voor 2)

2 hele kip filets

2 grote wortelen, in ongeveer 3 centimeter stukken gesneden

1 grote ui, in dikke halve plakken gesneden, uitelkaar gehaald (dus niet in grote plakken laten)

200 gram bevroren erwtjes

250 gram kleine aardappelen in schil, gewassen en gehalveerd

200 gram knolselderij, in 3 centimeter blokjes gesneden

200 gram butternut squash in 3 centimeter blokjes gesneden

500ml Tomaten en basilicum soep. (Hier kan je potten met verse soep kopen. Een blik zou kunnen, maar de soep moet wel wat dun zijn en geen andere groentes hebben anders worden die pulperig)

1 blik gepelde tomaten met sap



Alles tegelijk in een redelijk grote ovenschaal, afdekken met folie, in de oven op 200 graden voor 40 minuten, folie eraf, en verder bakken tot alle groenten gaar zijn, en de soup is ingedikt.



Eventueel met geraspte oude kaas serveren.

:twisted: net een heel bericht met recepten getypt- is er iets mis gegaan en zijn de recepten weg :evil:

dus nog een keer:

pasta uit de oven



Roer 1 beker slagroom met 2-3 EL tomatenpuree in een ruime ovenschaal glad. Doe hier ca. 200gr(gewogen voor het koken) gekookte pasta bij en wat ham-, spek- of salamiblokjes. Breng op smaak met nootmuskaat, zout en peper en strooi er wat geraspte kaas overheen. Doe in de oven onder een hete grill tot de kaas gesmolten is en het korstje mooi knapperig is. Lekker met een bonte salade en voor het gezond nog wat fruit toe.





Rode tomaten- linzensoep citroenyoghurt

Verhit in een grote (soep)pan 1EL olie en fruit hierin een pakje soepgroenten aan tot ze zacht worden. Voeg 2 fijngesnipperde tenen knoflook(, wat chilipoeder), 1/2 tl Italiaanse kruiden en 1 tl pittige mosterd toe en bak nog een paar minuten mee. Doe er 1 blikje gepelde tomaten, 100gr rode linzen en 1l water en 2 (groenten)bouillonblokjes bij en breng aan de kook. Laat circa 30 minuten zachtjes pruttelen tot de linzen gaar zijn. Meng in een klein schaaltje 4EL magere kwark of yoghurt met het sap en schil van ½ citroen. Serveer de soep met een lepel citroenyoghurt en wat vers brood om te soppen. :drool:

oeh dat eerste klinkt best lekker… :drool: Ga dat van de week eens in elkaar flansen denk ik… dat kan daantje ook prima eten

Ik ben voor mijn kinderen bezig met een kookboek

In dit kookboek komen alle recepten die mijn vader mij heeft nagelaten.

Ik heb nog wel wat lekkere Spaanse recepten voor jullie,interesse?



Ik begin met een lekkere,



Arroz con leche



wat heb je nodig?

rijst,ik gebruik de spaanse maar je kan er ook dessertrijst voor gebruiken

kaneelstokjes

citroen

gecondeseerde melk (dat is gesuikerde,zit in blikjes van de friesche vlag)

Losse suiker

kaneel poeder.





De rijst word met de kaneelstokjes en fijn gesneden citroenschil (naar smaak) gekookt

Als de rijst gaar is en niet meer nat (volg de richtlijnen water/rijst van het pak) dan van het vuur halen en het blikje gesuikerde melk erdoorheen scheppen.



Je krijgt dan een soort van rijstepap :stuck_out_tongue:

dit schep je uit over bakjes,schaaltjes ,met je lepel plat maken en daaroverheen als het nog warm is de gemengde suiker met kaneelpoeder.



Je kan het warm maar ook koud eten.



Heerlijk toetje