Marieke: Heb je ook ‘opperdepop’ van AH? Daar staan een heleboel recepten zonder prei, ui etc. in. Weliswaar voor kinderen, maar met een beetje fantasie ook voor volwassenen. Bijv. op pagina 89 staat een recept voor ‘couscous met vis’. Zou ik dus zo maken:
Doe couscous en rozijnen in een kom en schenk er zo veel kokend water op dat de couscous net onder staat. Leg een bordje op de kom om te zorgen dat het lekker warm blijft en laat beiden wellen tot al het water opgezogen is. Snijd een courgette in blokjes en roerbak deze samen met wat plakjes wortel in een beetje olie. Verhit intussen in een andere pan een beetje olie en bak daarin het witvisfilet(bijv. kabeljauw of koolvis) aan. Wanneer de vis bijna klaar is doe je de couscous bij de groenten en roerbak je deze nog een minuutje of zo mee. Serveer de couscous met de gebakken vis(& een partje citroen) en strooi er eventueel nog wat verse peterselie over. Voor de volwassene(n) kun je eventueel nog wat lekkere kruiden aan de couscous[bijv. kerriepoeder of juist italiaanse kruiden] en de vis toevoegen.
Mocht je courgette niet lusten, dan kun je er volgens mij ook altijd aubergine, doperwten of (verse) spinazie voor gebruiken alleen zou ik bij de spinazie denk ik geen wortels meer bij doen, maar alleen spinazie gebruiken.
PS: Ik ga ervan uit dat de ‘aanpassingen’ genoeg zijn om ervoor te zorgen dat dit geen probleem opleverd kwa copyright en zo
Pompoensoep met sinaasappel (heb ik een keer een receptenwedstrijd mee gewonnen )
1 flinke oranje (hokkaido)pompoen
wat peper, zout en bouillonpoeder
evt wat broccoli (ik maak vaak de dag ervoor broccoli en dan gebruik ik de stengeltjes in de soep)
2-3 druppels etherische olie van de Sinaasappel (kan vervangen worden door het sap en de geraspte schil van 1 of 2 sinaasappels)
Pompoen ongeschild in stukjes snijden. Een liter water opzetten en de pompoen erin koken. Zout, peper en bouillonpoeder erbij (ik ben niet zo van de hoeveelheden; naar smaak dus) en evt de broccoli.
ca 10 minuten koken en dan de staafmixer erop.
Wil je de soep nog dunner hebben, voeg dan wat meer water toe.
Als laatste de sinaasappel toevoegen.
Serveren met een bloepje creme fraiche en:
Chapati’s (voor als je echt geen geld meer hebt maar wel honger)
Bloem
Water
zout
boter
Maak van de bloem en het water en een snufje zout een stevig deeg. Je kunt zelfrijzend bakmeel nemen of wat gist toevoegen, maar dat is niet noodzakelijk.
Neem een bolletje deeg en rol het heel dun uit.
Verhit een pan met dikke bodem; gebruik geen olie of boter (trditioneel wordt een hete steen of plaat gebruikt).
Bak de deeglapjes aan iedere kant enkele seconden en eet het met boter, jam of pindakaas met knoflook (uit mijn eigen 'studenten’tijd ) :drool:
Gerechten a la Selma (de schat van een kraamhulp)
Broccoli Pasta (2 volwassenen, 1 kleuter en 1 dreumes)
- 500gr broccoli
- spekjes
- créme fresh
- kruidenkaas (boursin is een duurder alternatief, maar iets in die trant)
- pasta tri colore
Kook de broccoli beetgaar.
Kook de pasta al dente (beetgaar).
Bak de spekjes zonder olie of boter (is vet genoeg van zichzelf) in een hete pan.
Voeg de créme fresh en kruidenkaas toe, roer dit goed door elkaar.
Prak de beetgare broccoli grof door de spekjes en crémefresh.
Schep de pasta op en serveer de broccoli en créme freshsaus er overheen.
Spinazie
- 1 pak spinazie (a la créme of verse spinazie kan natuurlijk ook)
- 250gr rundergehakt
- 2 eieren
- 75gr pijnboompitten
Warm de spinazie op
Kook de eieren (hard)
In een droge hete koekenpan de pijnboompitjes aanbakken (blijf erbij en laat niet verbanden!)
Bak het gehakt rul.
Roer alles door elkaar en serveer met gekookte aardappelen of pasta.
Kip Kerrie ananas
- 2 stukjes kipfilet
- blikje ananas (of vers kan natuurlijk ook)
- flesje kerrie ananas saus van Calvé
- witte rijst
- taugé
- champignons
- paprika
(geen recept voor Marieke dus hihi :wink:)
Kook de rijst
Snijd de kipfilet in eetbare blokjes
Snijd de champignons in plakes
Snijd de paprika in kleine blokjes
bak de kipfilet in 2 tot 3 eetl olijfolie of zonnebloem olie
Als de kip gaar is, voeg de paprika en champignons toe
Voeg dan de taugé toe
Leeg het flesje calvé saus boven de pan en voeg de uitgelekte stukjes ananas toe. Laat het goed opwarmen.
Serveer de rijst met daaroverheen de saus...
Alles is uitgeprobeerd en hier is het en succes en wordt met regelmaat gegeten ook worden er verschillende variaties gegeten. (andere groente bijvoorbeeld)
Wat hier trouwens ook vaak gegeten wordt is:
1 grote en 1 kleine pot witte bonen in tomatensaus
250gr rundergehakt (of braadworsten ontdoen van velletje en in dikke plakjes snijden)
teentje knoflook
gekookte aardappelen
Bak het gehakt rul, voeg een teentje knoflook toe en de twee potjes witte bonen. Goed opwarmen en serveer met de gekookte aardappelen en eventueel wat salade
Wat hier in de salade gaat:
Sla, tomaat, komkommer, mozzarella en wat goede olijfolie, snufje zout en peper
Ik zag al een aantal recepten die ik even over ga nemen! :drool:
Saladia…
Nodig:
Aardappelen
uien
eieren
tomaat
zonnebloem of olijfolie
azijn
peper en zout
Je kookt de aardappelen in de schil gaar
af laten koelen, ontvellen en in plakken snijden in een schaal
klein gesneden ui erbij gooien
tomaten in plakjes erbij
eieren in plakjes erbij
peper en zout naar smaak
olie en azijn naar smaak
Hier gaat er ook altijd een blik tonijn door maar dat hoeft niet
door elkaar scheppen,op je bordje ,beetje mayonaise erbij en heerlijk smullen maar
Niet supergezond en niet supergoedkoop (maar wel te doen) … maar wel errug lekker. Ik doe er zelf altijd nog een ui een een teentje knoflook door, maar als je dat niet lust; je kunt het rustig weg laten.
Broccolitaart met camembert (4 pers.)
Ingrediënten:
750 gram broccoli
1 pak mix voor pizzabodem
2 eetlepels olie
100 gram Camembert
50 gram cashewnoten
3 eieren
1 eetlepel bloem
1½ dl halfvolle melk
nootmuskaat, peper, zout
Bereiding:
Warm de oven voor op 200° C.
Maak de broccoli schoon, verdeel de groente in roosjes en snijd de stelen in stukjes.
Kook de broccoli 4 minuten in water met zout. Laat de groente in een vergiet uitlekken.
Maak het deeg van de mix met water en de olie volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Bestrijk een springvorm met wat olie en bekleed de bodem en wanden met het deeg.
Snijd de Camembert in stukjes. Hak de cashewnoten grof.
Meng de camembert en de noten door de broccoli, voeg peper en zout toe en schep dit in de vorm.
Klop de eieren los en klop de bloem er door. Roer de melk er door met peper, zout en een klein snufje nootmuskaat. Schenk dit over de vulling.
Bak de taart in het midden van de hete oven in ± 30 minuten gaar.
oooh wat staan hier lekkere recepten tussen :drool: :drool: :drool:
mijn combimagnetron gaat maar tot 180 graden
Er zijn zoveel heerlijke recepten die ik gewoon niet kan maken (de meeste overnrecepten…)
lekkere ideetje’s…ga er een paar pikken
broekie als je combi niet hoger kan als 180 graden kan je gewoon de schotel iets langer erin doen of de gril/hete lucht samen laten werken dan gaat het ook goed hoor
Ik weet dus gewoon niet hoe ik mijn grill aan zet… ik moet die gebruiksaanwijzing gaan zoeken :oops: :lol:
sorry anna, maar toch weer pasta
Macaroni ovenschotel met ham kaas en tomaten - Aantal personen: 4 terug naar overzicht
Ingredienten:
500 gr macaroni
2 dikke plakken ham (ong. 1 cm)
5 tomaten
jong belegen kaas
strooikaas
paneermeel
boter
zwarte peper
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Kook de macaroni met eventueel een beetje zout.
Snij ondertussen de plakken ham in blokjes en de tomaten in schijven en bestrooi deze met de peper.
Schaaf plakjes kaas.
Vet de ovenschotel in met een beetje boter.
Doe eerst een laagje macaroni in de ovenschotel, dan 1 laag tomaten erop en vervolgens eenderde van de ham en dan de plakjes kaas.
Vervolgens weer macaroni, de plakjes tomaat, de ham en de kaas. dan weer macaroni, de tomaten, de hamblokjes en als laatste weer de kaas. Doe er een mooi laagje strooi kaas over, wat paneermeel en een paar kleine blokjes boter.
Doe de ovenschotel een half uur in de oven.
ik ben het nu aan het maken, voor de 1e keer dus ben benieuwt
en? Smaakte het?