Lekker/gezond en vooral goedkoop!

wij doen vaak tosti’s van oud brood :shifty:

tomaten erop, uienringen erop…wat aangemaakte en opgeleukte sla eventueel en komkommer ernaast :thumbup:

over ‘oud brood’ gesproken:

Wentelteefjes



6 tot 7 sneetjes (oud, wit) brood

2,5 dl melk

2 eieren

1 theelepel kaneel

½ geraspte citroenschil

35 gram suiker

40 gram boter



Klop de eieren met de suiker, de kaneel en de citroenschil. Voeg er de lauwe melk bij en week in dit sausje de sneetjes brood, die van de korst ontdaan en gelijk gesneden zijn.



Zorg dat de sneetjes, hoewel volkomen doorweekt, niet breken. Laat ze op een bord even uitlekken en bak de wentelteefjes in de lichtbruin geworden boter aan beide kanten bruin.



Bestrooi ze met wat gestampte suiker of poedersuiker. Warm serveren.



Enne: annaatje, waar hou je dan van? Misschien verzinnen we daar ook iets me :wink:

oeh oeh, wentelteefjes, da’s lang geleden!!!



Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik bij bijna alle recepten wel :sick: denk… Vaak zitten er uien in, champignons, paprika, prei oid. Daarnaast veel recepten met bonen(tuinbonen, bruine bonen witte bonen :sick: )



Helaas ben ik een heel slechte eter…



Goedkoop betekent hier vaak dus niet echt heel gezond… maar eten is eten, en als je weinig te besteden hebt, dan maar niet gezond…

oke, dan wat gerechten zonder pasta…



Kip met krielen…



Men neme 2 kipfiletjes en snijd deze in blokjes, met bakken deze in een beetje boter met alleen wat kipkruiden als smaakmaker…

Als dit bijna gaar is gooi je hier een zakje krielen bij of voor de echte krenten onder ons :mrgreen: , voorgekookte aardappelen in kleine blokjes :thumbup: Op t eind gooi je er 1 flesje calve kerrie/ananas saus bij en een blik doperwten.



Zo klaar, geen pasta, gezond genoeg en erg goedkoop en als laatst en niet geheel onbelangrijk… t is erggg lekkel :drool:



Offe…



Men neme wat gehakt, maak dit aan op je eigen wijze voor gehaktballetjes.

Draai er kleine gehaktballetjes van en braad deze of doe ze in de oven op 160 graden (duurt wat langer, maar dan zijn ze minder vet)

Maak van een pan verse piepers een lekker puree door er wat melk en boter bij te doen en roerbak diepvriessperziebonen met wat pijnboompitjes en een ui (of niet marieke :mrgreen: )

Maak als laatste een zakje knorr jachtsaus klaar voor over de gehaktballetjes…



Mjammmm :shifty:

Cell, klinkt goed! :thumbup: Die gaan we onthouden!



Eisblume: ik ben meer van de gewone aardappels enzo… hier net als Marieke;…

Ik hou niet van paprika/tomaten/champignons/bonen(behalve sperziebonen of dopertjes)/lasagne/pasta’s/macaroni/spaghetti/pizza’s (behalve de salami :mrgreen:) etc etc… :oops:

@Mutti wrote:

En stamppottentijd komt er weer aan … en is ook niet zo duur (mits je er niet teveel vlees bij doet).




Rookworsten bedoel je? Er zijn vaak leuke aanbiedingen rond deze tijd (net vóór de stamppottijd) en rookworst kun je lang bewaren. INSLAAN!! :drool:

lidl heeft rookworsten ook vaak goedkoop in de aanbieding enne ook erg lekker… :thumbup: :thumbup: :thumbup: enne nog 1 tip…

je kan de rookworst ook in stukjes snijden en dan door de stamppot heen roeren…

doe ik nu ook anders was ik 2 rookworsten kwijt in 2 dagen en nu 1…



heb al lekkere gerechten zien staan…

zal eens ff kijken wat ik er van maken kan… :inlove:

Het gerecht heet : 2e Willemstraat…



Een straat uit mijn studententijd



Ingredienten :



Kipfilet

Sperciebonen

Uitje

Blikje ananas

Pakje Kerriesaus



Gebakken aardappen, frites of aardappelschijfjes.




De ingredienten doseren naar het aantal personen.



Kipfilet kruiden met peper, zout, kerrie en beetje paprikapoeder.

In stukjes snijden en roerbakken samen met een gesnipperd uitje.



Ondertussen de spercibonen koken tot ze gaar zijn.



Ananas in stukjes snijden, sap goed bewaren !



Kerriesaus maken volgens aanwijzingen op het pakje.



Als de kip gaar is, ananas toevoegen en even meebakken, kerriesaus, spercibonen en ananassap toevoegen en even laten pruttelen.



Opdienen met gebakken aardappen, frites of aardappelschijfjes.

nog even twee Franse receptjes dan Anna voor het anti-pasta gehalte :mrgreen: :



kipfilet (2 of 3) - of lam

spercieboontjes (300 gr)

ui (1)

Tomaat (3)

creme fraîche (4 eetlepels)

1 teentje knoflook

en zout, peper, marjolein, paprikapoeder



Snij de kipfilet in blokjes - bak ze, voeg de gesneden ui toe, dan de spercieboontjes, doe het vuur op zacht, en pers de knoflook, crême fraiche erbij, zout peper, een theelepel marjolein et twee theelepels paprikapoeder. En 10 minuten laten sudderen, dan de in 1/4 gesneden tomaten toevoegen en nog 5 à 10 minuten. Lekker met rijst of frans stokbrood.





-blikje tonijn/zalm (whatever je lekker vindt)

  • boter, melk, bloem,
  • bouillonblokje, tuinkruiden

    en evt, wortel (1), paprika, prei of wat je in huis hebt en lekker vindt.

    -rijst/brood



    beetje boter in een pan, smelt dit, voeg genoeg bloem toe om het korrelig te maken, voeg beetje bij beetje de melk toe (0.4/5 liter) en flink roeren (oppassen voor klontjes). dan vis erbij en de kruiden. En voeg dan de heel fijn gesneden groente toe. Even laten sudderen (afhankielijk van de groente die je erin hebt gedaan) en klaar is kees



    Terug komend ook op het financiele allemaal, valt me zo op dat we in Nederland heel erg met pakjes/sausjes bezig zijn en al gemengde kruiden etc. Dat kennen we hier dus helemaal niet. Je bent dus veel in de weer met tomaten, en ‘roux’ en zelf kruiden mengen en dat maakt financieel gezien wel veel uit!!!



    Eet ze!!

@Karin2 wrote:

Het gerecht heet : 2e Willemstraat…



Een straat uit mijn studententijd







In Groningen gestudeerd zeker? :wink:

Een lekker en best goedkoop gerecht: spaghetti met spinazie, spekreepjes, uit en knoflook.



Spaghetti gewoon volgens verpakking bereiden. (ik gebruik vaak 3/4 verpakking voor 4 personen, het zou minder kunnen maar ok), ik voeg altijd wel een boullionblokje toe voor de smaak)

Spekreekpjes (van de Aldi, 2 x een dubbelverpakking) bakken, gesneden ui toevoegen, knoflook (ik gebruik altijd uit een potje) toevoegen, spinazie (ik gebruik altijd diepvriesspinazie, tegenwoordig 2 pakken, ontdooid) toevoegen, even door laten sudderen en klaar is kees.



En het smaakt heerlijk!

Frikandel omelet met aardappelschijfjes… :drool:



afhankelijk van hoe groot je koekepan is 1 of 2 frikandellen ontdooien…

daarna in kleine schijfjes snijden…

beetje boter in de pan en de frikandel aan beide kanten bakken…

wanneer de frikandel aan beide kanten goed gebakken is zet je het vuur zacht en doe je er een zakje soepgroente o.i.d bij en laat je dit zachtjes opstaan…

kluts 3 eieren en giet het ei in de pan en laat deze heel zacht op staan met een deksel op de koekepan…dan komt het ei helemaal omhoog en is hij lekker luchtig…

ondertussen ff aardappelschijfjes bakken…



en je hebt een heerlijke maaltijd… :drool:

@Greetje14 wrote:

@Karin2 wrote:
Het gerecht heet : 2e Willemstraat…



Een straat uit mijn studententijd







In Groningen gestudeerd zeker? :wink:




Haha ja :lol: :lol:

@Missygirl1983 wrote:

Frikandel omelet met aardappelschijfjes… :drool:



afhankelijk van hoe groot je koekepan is 1 of 2 frikandellen ontdooien…

daarna in kleine schijfjes snijden…

beetje boter in de pan en de frikandel aan beide kanten bakken…

wanneer de frikandel aan beide kanten goed gebakken is zet je het vuur zacht en doe je er een zakje soepgroente o.i.d bij en laat je dit zachtjes opstaan…

kluts 3 eieren en giet het ei in de pan en laat deze heel zacht op staan met een deksel op de koekepan…dan komt het ei helemaal omhoog en is hij lekker luchtig…

ondertussen ff aardappelschijfjes bakken…



en je hebt een heerlijke maaltijd… :drool:




zij weer met haar frikandel-omelet :roll: :wink: :mrgreen:

@Karin2 wrote:

@Greetje14 wrote:
@Karin2 wrote:
Het gerecht heet : 2e Willemstraat…



Een straat uit mijn studententijd







In Groningen gestudeerd zeker? :wink:




Haha ja :lol: :lol:




:wink:

@joseetje wrote:

@Missygirl1983 wrote:
Frikandel omelet met aardappelschijfjes… :drool:



afhankelijk van hoe groot je koekepan is 1 of 2 frikandellen ontdooien…

daarna in kleine schijfjes snijden…

beetje boter in de pan en de frikandel aan beide kanten bakken…

wanneer de frikandel aan beide kanten goed gebakken is zet je het vuur zacht en doe je er een zakje soepgroente o.i.d bij en laat je dit zachtjes opstaan…

kluts 3 eieren en giet het ei in de pan en laat deze heel zacht op staan met een deksel op de koekepan…dan komt het ei helemaal omhoog en is hij lekker luchtig…

ondertussen ff aardappelschijfjes bakken…



en je hebt een heerlijke maaltijd… :drool:




zij weer met haar frikandel-omelet :roll: :wink: :mrgreen:




hij is zo lekker en goedkoop :inlove: :drool: :drool:

hoe verzín je het? :sick: :mrgreen:

Gehakt-prei schotel. Jummie



300 gram gehakt

500 gram aardappelen ( of aardappelpuree uit een zakje speciaal voor de oven)

3a4 stronken prei

zakje gehakt schotel van SILVO( kleine oranje zakjes)

75 gram geraspte kaas



Bak het gehakt rul op, en wanneer het gaar is bak de prei kort mee. Kook de aardappelen totdat je er een puree van kan maken. Gooi de helft van het kruidenzakje bij het gehakt en de andere helft bij de aardappel puree en meng er 75 gram gerapstekaas doorheen.



45 min in de oven= heeerlijk…

@elisaatje wrote:

hoe verzín je het? :sick: :mrgreen:




Ik denk dat het typisch een gerecht is wat vies klinkt, maar heel lekker kan zijn.



Zo heeft iedereen wel gekke eetgewoontes :mrgreen:

goed kope soep we eten er altijd het hele weekend van!



we noemen het sulle soep



2 blikken witten bonen in tomaten saus

1 blikje tomaten puree

3 teentjes knoflook

2 grote uien

1 rode paprika

Rundvlees (magere lappen of bieflappen) 800gram (6pers) voor 2 dagen

hotchicken chillie saus (bij lidle tegenwoordig ook te krijgen 1,50)

maggi boulon blokjes na smaak!(doe er wel flink in 4 dubbele )





Snij het vlees , uien,parika en de knoflook(persen) in grove blokken.

bak het vlees met de knoflook even aan. Tot dat het vlees bruin is. bak de uien erbij in de pan en de paprika. Niet te lang.



Zet een grote pan op het vuuur terwijl het vlees bakt. Doe er een bodem water in gooi :lol: de maggiblokjes erbij. Als het vlees helemaal rond om bruin is gooi je de hele inhoud in de grote pan met water… Doe er vervolgens nog de witte bonen in tomaten saus erbij (na gelang aantal pers.)en de tomaten puree. Je kan er nog wat water aan toevoegen als de soep te dik is ,maar dat moet je een beetje uitproberen.



Wij doen er nog wel eens wat runderbouillon blokjes erbij.



Tot slot maak je de soep af met die chillie saus…wel voorzichtig als er nog kinderen van moeten eten. saus kan ook op het bord erbij.



sambal kan trouwens ook goed al bij het vlees een beetje.



eet smakelijk