Laten jullie je inenten tegen de Mexicaanse griep?

@kim86 wrote:

Ik zou willen dat iemand me kan vertellen hoe erg de bijwerkingen voor het kindje kunnen zijn.

Moet ik eraan denken dat het misschien een tijdje wat langzamer groeit, of dat het misschien last krijgt van nachtmerries enzo na de geboorte (had ik ergens gelezen) dus zijn het meer de kleinere dingen? (die al erg genoeg zijn hoor :o )

Of moet ik er aan denken dat het echt hele ernstige bijwerkingen kan hebben voor de baby?..dat het kindje kan overlijden of afwijkingen kan krijgen bij de geboorte?

:o :shock:

De bijwerkingen op langere termijn zijn dus juist niet bekend omdat het vaccin nog maar heel weinig getest is op zwangere vrouwen. Ze verwachten geen grote problemen, maar ze kunnen het niet garanderen.

Ik ben niet meer zwanger, maar heb wel een kindje dat jonger is dan 6 maanden, dus ik zal binnenkort ook wel een oproep krijgen voor vaccinatie. Of het in ons geval zin heeft om te vaccineren, weet ik niet: eerst begon mijn dochter met griep, toen begon ik en nu heeft mijn man ook griep. Omdat de kans momenteel het grootst is dat je dan mexicaanse griep hebt, vraag ik me dus af of het uberhaupt nog wel zin heeft om je te laten vaccineren :think:

Bovendien, zijn wij na de geboorte van M. geen anticonceptie gaan gebruiken, omdat we direct voor nr. 3 gaan… en als je gevaccineerd bent, mag je geloof ik ook de eerste 3 maanden niet zwanger raken :mrgreen: moet er wel eerst weer iets op gang komen :roll:

even een vraagje, las het volgende op babyinfo;

Ben je langer dan zes maanden zwanger, dan hebben ook je huisgenoten recht op vaccinatie.

Na heel lang twijfelen en een gesprek met de verloskundige heb ik toch maar besloten het wel te doen maar dat ik mijn huisarts belde werd mij verteld dat mijn vriend pas na de bevalling de inenting via GGD krijgt. Nu krijg ik dus ineens via mail deze info en vroeg me af of jullie partner wel of niet meteen ingeënt is.

Ik las het ook op babyinfo.nl… en tot wanneer worden mensen opgeroepen?? Morgen naar de VK, dus dan ga ik het direct even navragen :think:

@Kimmygirl wrote:

even een vraagje, las het volgende op babyinfo;

Ben je langer dan zes maanden zwanger, dan hebben ook je huisgenoten recht op vaccinatie.

Na heel lang twijfelen en een gesprek met de verloskundige heb ik toch maar besloten het wel te doen maar dat ik mijn huisarts belde werd mij verteld dat mijn vriend pas na de bevalling de inenting via GGD krijgt. Nu krijg ik dus ineens via mail deze info en vroeg me af of jullie partner wel of niet meteen ingeënt is.

Ik heb vandaag gebeld met de GGD en daar werd me verteld dat gezinsleden pas worden ingeënt als de baby er al is en hij/zij is ingeschreven in de GBA (gemeentelijke basis administratie). Zwangeren staan namelijk nergens geregistreerd en kunnen dus niet worden opgeroepen. Gek, want dat is toch net gebeurd om zwangeren zelf te vaccineren?! En de kraamtijd is juist een kwetsbare periode lijkt mij. Daarop werd gezegd dat de baby al beschermd is omdat ik een prik heb gehad en dat het niet uitmaakt dat hij wrs voor de 2e prik geboren wordt. Hij krijgt van mij afweerstoffen mee voor de eerste 6 maanden. Wat mij weer bij de vraag bracht waarom gezinsleden dan moeten worden ingeënt. Daar kon hij ook geen duidelijk antwoord op geven, behalve dat ze niet wisten of de vaccinatie van de moeder volledig beschermt. En net zei hij nog dat de baby genoeg heeft als ik 1 prik heb gekregen?! :? Heb echt het idee dat ze daar een lading studenten aan de telefoon hebben gezet na een cursus van een dag ofzo.

Uiteindelijk kwam hij niet verder dan dat dit de richtlijn van de minister was en dat ze die volgen. :wall:

tja, ze weten het volgens mij ook niet echt goed hoor :frowning: Uit onderzoek met gewone seizoensgriep is gebleken dat kindejs waarvan de moeder in de zwangerschap de griepprik hebben gehad wel minder vatbaar voor de seizoensgriep zijn de eerste 6 maanden dus ze gaan er van uit (en dat vind ik eigenlijk best logisch) dat dat nu ook zo is.

Staat op de site van CDC, vond het hele stuk eigenlijk best overzichtelijk. Wat vragen en antwoorden over zwanger zijn, borstvoeding en de griep en de prik. Hele stuk is te vinden als je even googeled op CDC dan kom je op hun site terecht en is het zo te vinden.

One recent large case control study* found that the seasonal flu shot (inactivated flu vaccine) given to pregnant women reduced flu illness in their infants under 6 months of age by 63%, confirming that seasonal flu vaccination of pregnant women can benefit both mothers and infants.

Dus ga vanmiddag en hoop dat het kindje dan mag blijven zitten tot week 38 omdat ik dan de tweede prik ook heb maar in veel landen krijgen ze ook maar een prik dus volgens mij moet dat ook voldoende zijn.

Las trouwens ook cijfers over de MG en zwangeren in dat stuk.

Some pregnant women who have been infected with the 2009 H1N1 virus have had severe illness. Overall, pregnant women have had higher rates of hospitalization than the general population. About 6% of confirmed H1N1 2009 influenza deaths in the U.S. have been in pregnant women, while only about 1% of the general population is pregnant at any given time.

[/spoiler]

Ik ben gisteren geweest voor de prik.

Kimmygirl, dat was 1 van de redenen dat ik me heb laten vaccineren, het risico op ernstige complicaties (in het ziekenhuis hier ligt een zwangere met MG aan de beademing).

Toch verrassend dat velen hier zich toch hebben bedacht :slight_smile: en de prik gaan halen of zijn gaan halen.

klopt, ik ben ook een van de personen die me heeft bedacht. Ik weet niet wat ik had gedaan als ik mij nu fysiek fitter had gevoeld. .Maar moet vanwege een ziekte ook al medicijnen gaan slikken en dan nu griep erbij moeten krijgen, nee daar moet ik echt niet aan denken. Plus dat ik het kindje hier ook nog bescherming mee biedt.

Blijft wel een lastige keuze maar ja, met twijfel blijven rondlopen is ook niet goed.

tijd voor een nieuwe poll? 8) Deze klopt voor geen meter meer :mrgreen:

had hem ingevuld op twijfel, omdat ik mezelf ken op medisch gebied nog eens van mening verander. Maar denk dat als er nu een nieuwe poll komt er inderdaad een heel verschil is. :slight_smile:

pff…alles wat ik lees, gaat ook in mijn koppie rond…wel vaccineren…niet vaccineren. alle info die je leest spreekt elkaar gigantisch tegen!

en ik moet dubbelop kiezen…voor mezelf en voor mn dochtertje…lastige situatie.

en wat ik het allerlastigst vind, is dat ik zo weinig info krijg als ik er om vraag! bij de ha en bij de vk…

ik moet voor volgende week beslissen of ik de prik wel of niet wil… nog ff goed nadenken dus…

groetjes

Ik ga me toch ook vandaag laten inenten, terwijl ik eerst valikant tegen was, maar de bescherming voor de beeb, het steeds fysiek benauwder krijgen, steeds meer mensen in de omgeving met griep heeft mij toch doen besluiten om me in te laten inenten…

Hebben hier mensen trouwens bijwerkingen gehad van de prik??

@Irene wrote:

Hebben hier mensen trouwens bijwerkingen gehad van de prik??

Alleen een pijnlijk arm op de plek waar ik geprikt ben. Duurde 2 Ã 3 dagen.

@WoLa wrote:

tijd voor een nieuwe poll? 8) Deze klopt voor geen meter meer :mrgreen:

Ja, deze is inmiddels achterhaald denk ik. Ik heb ook gekozen voor ‘twijfel’ maar zou nu voor ‘vaccineren’ hebben gekozen.

mijn kaboutertje valt met haar (bijna) 7 maanden in de groep die binnenkort een oproep krijgt, maar ik ga niet. baby’s jonger dan 6 maanden krijgen de prik ook niet, en zoveel ouder is ze ook nog niet. bovendien zit ik sinds kort zonder werk en ben ik dus full-time moeder. kaboutertje gaat dus ook niet (meer) naar het kdv, we zitten voornamelijk lekker thuis.

ik heb m’n moeder, tante, oma en vriend gevraagd wat ik moet doen, wat zij zouden doen als ze mij waren. m’n moeder, tante en oma zouden het niet doen, vriendje weet het niet, hij zegt dat ik m’n gevoel moet volgen.

kortom, ik heb er geen lekker gevoel bij om haar te laten prikken en doe het dus niet. ik hou haar, m’n vriend en mezelf gewoon goed in de gaten qua griepverschijnselen.

ik ga het vaccin wel halen.

Vandaag overleg gehad met m’n gynaecoloog, en die adviseerde me de vaccinatie.

als kind heb ik een paar keer een longontsteking gehad…hier ben ik dus gevoelig voor en dit is nu ook net een van de belangrijkste complicaties van de MG.

Verder vertelde ze dat ik door m’n tweeling-zwangerschap nog weer een extra verhoogd risico loop…ten eerste omdat m’n weerstand dan minder is en ten tweede omdat m’n baarmoeder groter is en hierdoor nog meer m’n middenrif (en dus ook longen) naar boven duwt.

al met al extra kansen dus om goed ziek te worden van de MG.

Ga morgen gelijk op m’n werk (ziekenhuis…werk als verpleegkundige) informeren of ik daar het vaccin kan halen of het via de huisarts moet doen.

en dan zo snel mogenlijk enten.

heb geen zin dat m’n kindjes straks te vroeg geboren worden (koorts kan weeën opwekken) of dat ik bezwijk (aan een ernstige longontsteking) omdat ik zo eigenwijs ben geweest om geen vaccin te halen.

Overigens zijn alle stoffen die in het vaccin zitten wel degenlijk getest op zwangere vrouwen…alleen nooit in de samenstelling zoals ze nu worden toegedient.

Tot nog toe zijn er geen hele ernstige bijwerkingen gesignaleerd.

De risico’s van de MG zijn dus groter dan de risico’s van het vaccin.

Wat jij schrijft, Boba80, is ongeveer hoe ik het zie/snap/enz. Ik zat in de auto naar de HA nog aan manlief uit te leggen dat de stoffen wel bekend zijn en getest, maar niet in deze combi.

Ik schreef zojuist een soortgelijke reactie als de jouwe in het andere grieptopic, en zal hem hier ook plaatsen:

Hier zit het spulletje erin. Ik ben een uurtje geleden geprikt, en mijn man ook. A.nouk moet over 2 weken. Ik heb me ingelezen, en met de gyn overlegd, en kreeg het sterk aangeraden. Ik ben zwanger met complicaties (waaronder aan het hart), dus 'dubbel risico'. De kans op bijwerkingen voor mij en de baby is kleiner dan de kans dat ik het virus oploop en daarbij (in mijn geval bijna zeker te verwachten) complicaties. Manlief is ingeënt als mantelzorger, omdat ik momenteel volledig afhankelijk ben van hem.

Tis dus een weloverwogen keuze geweest hier, en ik ben voor het halen van de prik. Let wel: Ik ben voor prikken voor de risico- en zorggroepen. Gezonde mensen hebben zulke hoge kansen om alleen maar een weekje goed ziek te worden (of hem helemaal niet te krijgen), dat ik in die groep enten niet zinvol zou vinden. Net als met de jaarlijkse seizoensprik: Risicogroepen beschermen tegen de complicaties die kunnen optreden, en de rest niet. Alleen ivm de omvang komt daar dus nu het kopje 'verzorgers' bij, zodat er niet straks vele zieken en weinig handen aan bed zullen zijn.
Ik ben het dus volledig eens met het beleid dat nu gevoerd wordt, en snap de keuzes die gemaakt zijn mbt wie wel/niet oproepen/aanbieden helemaal!

@Niek! wrote:

Wat jij schrijft, Boba80, is ongeveer hoe ik het zie/snap/enz. Ik zat in de auto naar de HA nog aan manlief uit te leggen dat de stoffen wel bekend zijn en getest, maar niet in deze combi.

Ik schreef zojuist een soortgelijke reactie als de jouwe in het andere grieptopic, en zal hem hier ook plaatsen:

Hier zit het spulletje erin. Ik ben een uurtje geleden geprikt, en mijn man ook. A.nouk moet over 2 weken. Ik heb me ingelezen, en met de gyn overlegd, en kreeg het sterk aangeraden. Ik ben zwanger met complicaties (waaronder aan het hart), dus 'dubbel risico'. De kans op bijwerkingen voor mij en de baby is kleiner dan de kans dat ik het virus oploop en daarbij (in mijn geval bijna zeker te verwachten) complicaties. Manlief is ingeënt als mantelzorger, omdat ik momenteel volledig afhankelijk ben van hem.

Tis dus een weloverwogen keuze geweest hier, en ik ben voor het halen van de prik. Let wel: Ik ben voor prikken voor de risico- en zorggroepen. Gezonde mensen hebben zulke hoge kansen om alleen maar een weekje goed ziek te worden (of hem helemaal niet te krijgen), dat ik in die groep enten niet zinvol zou vinden. Net als met de jaarlijkse seizoensprik: Risicogroepen beschermen tegen de complicaties die kunnen optreden, en de rest niet. Alleen ivm de omvang komt daar dus nu het kopje 'verzorgers' bij, zodat er niet straks vele zieken en weinig handen aan bed zullen zijn.
Ik ben het dus volledig eens met het beleid dat nu gevoerd wordt, en snap de keuzes die gemaakt zijn mbt wie wel/niet oproepen/aanbieden helemaal!

Inderdaad..zo zie ik het ook.

Voor iedereen die nog info zoekt:

Deze link van de WHO kreeg ik vandaag gemaild en is heel duidelijk (wel in het engels):

http://www.who.int/csr/disease/swineflu/frequently_asked_questions/vaccine_preparedness/safety_approval/en/index.html

zal ik m dan maar maken? Die poll :wink: