Ik heb afgelopen vrijdag pas de folder over het inenten pas gekregen van de VK. Zij wilde echter geen advies geven omdat er ook voor haar nog teveel onduidelijkheden zijn. Ze gaf aan ze achter beide keuzes kon staan. Na een heel weekend twijfelen en veel lezen over de mexiaanse griep net de huisarts gebeld. Zijn mening was heel duidelijk, namelijk NIET doen! Ik ben inmiddels ruim 38 weken zwanger dus dus waarschijnlijk al bevallen voor de tweede prik. Na die tweede prik ben je pas beschermd. Eén van de redenen om het eventueel toch te doen is dat mijn kindje en ik dan na de bevalling ook nog een tijdje beschermd zouden zijn, maar in het geval van het kindje is dat ook nog niet duidelijk aangetoond. Bovendien val ik zelf niet in een andere risicogroep en verloopt de mg tot nu toe milder dan de gemiddelde seizoensgriep (aldus de huisarts). Hij vindt dat de verhalen erg worden opgeblazen en is dus totaal niet ongerust. Het blijft lastig, maar ik heb nu toch maar besloten om op zijn mening te vertrouwen en me niet te laten inenten. Je weet nooit zeker waar je goed aan doet, maar ik wil de knoop nu gewoon doorhakken. Iedereen succes met beslissen!!
Groeten,
Anne
In Belgie zijn er nochtans een heleboel zwangere vrouwen in het zkh opgenomen met complicaties van de griep. Als het vaccin niet veilig was, kwam het ook niet op de markt denk ik :think:
@Anne78 wrote:
Ik ben inmiddels ruim 38 weken zwanger dus dus waarschijnlijk al bevallen voor de tweede prik. Na die tweede prik ben je pas beschermd.
Lastig he, dat ook (para)medici er zulke verschillende dingen over zeggen.
Volgens mij klopt het niet dat je na 1 prik geen bescherming hebt. Na de eerste prik maak je al afweerstoffen aan. Maar het is waarschijnlijk dat je beschermingspercentage na de 2e prik stijgt. Ze zijn nog aan het onderzoeken of die tweede prik wel echt nodig is.
@Hupsakee wrote:
@Anne78 wrote:Hier leggen ze oa uit over 1 of 2 vaccinaties (en dat nog onbekend is of een 2e vaccinatie voor gezonde mensen van 18-60 jaar nodig is): http://www.mednet.nl/actueel/de-meestgestelde-vragen-over-h1n1-uit-de-mednet-webtv-uitzending-42392.htmlIk ben inmiddels ruim 38 weken zwanger dus dus waarschijnlijk al bevallen voor de tweede prik. Na die tweede prik ben je pas beschermd.
Lastig he, dat ook (para)medici er zulke verschillende dingen over zeggen.
Volgens mij klopt het niet dat je na 1 prik geen bescherming hebt. Na de eerste prik maak je al afweerstoffen aan. Maar het is waarschijnlijk dat je beschermingspercentage na de 2e prik stijgt. Ze zijn nog aan het onderzoeken of die tweede prik wel echt nodig is.
Hier krijg je maar een spuit… :think:
Hier wees mijn vk mij op de site van grieppandemie om de meest recente info van te halen. Ze adviseren toch met klem om te vaccineren. Pffft, ik weet het ook niet meer. Ik wilde eerst wachten, maar die optie is er gewoon niet. Ik heb gister de oproep gekregen en moet voor komende dinsdag de prik halen. Dus ik heb nog wel even om na te denken en het nieuws te volgen.
Wat ik niet snap; op het nieuws hoor je steeds dat 1 op de 4 niet wil inenten, terwijl dat hier op het forum precies andersom is??
Zwangeren zijn kwetsbaarder voor complicaties door de Nieuwe Influenza A. Zo staat bijvoorbeeld het middenrif in de laatste fase van de zwangerschap hoog, zodat de longen minder ruimte krijgen. Daardoor kan de ademhaling belemmerd worden.
De risico’s op dergelijke complicaties als gevolg van de Nieuwe Influenza A zijn groter dan de risico’s van de eventuele bijwerkingen van het vaccin.
Er zijn geen aanwijzingen dat het vaccin schade toebrengt aan het ongeboren kind wanneer de eerste dertien weken voorbij zijn. Het vaccin is echter nog niet uitgebreid getest onder zwangeren.
(bron: grieppandemie)
Door de laatste zin heb ik (eindelijk) mijn besluit genomen: IK LAAT MIJ NIET ENTEN
Hoi,
Ik ben niet meer zwanger, maar ik en mijn man moeten ingeent worden omdat we een baby jonger dan 6 maanden hebben, ook onze zoon van 3 moet ingeent worden. Ik twijfelde ook heel erg, maar na het lezen van de bijsluiters, weet ik het zeker: wij laten ons niet inenten.
De vaccins zijn op weinig mensen getest. Het ene middel op 471 en het andere op 179 personen. Dit is voor mij te weinig om alle risico’s in kaart te hebben.
Zie http://www.nvi-vaccin.nl/?id=352
Hoop gewoon dat we niet ziek worden.
Groeten M.
zou dat wel de laatste testinfo zijn :think: ik vraag het met af hoor, er zijn toch heus al meer mensen ingeent!
@corine296 wrote:
Zwangeren zijn kwetsbaarder voor complicaties door de Nieuwe Influenza A. Zo staat bijvoorbeeld het middenrif in de laatste fase van de zwangerschap hoog, zodat de longen minder ruimte krijgen. Daardoor kan de ademhaling belemmerd worden.
De risico’s op dergelijke complicaties als gevolg van de Nieuwe Influenza A zijn groter dan de risico’s van de eventuele bijwerkingen van het vaccin.
Er zijn geen aanwijzingen dat het vaccin schade toebrengt aan het ongeboren kind wanneer de eerste dertien weken voorbij zijn. Het vaccin is echter nog niet uitgebreid getest onder zwangeren.
Door de laatste zin heb ik (eindelijk) mijn besluit genomen: IK LAAT MIJ NIET ENTEN
Is toch ook logisch dat het niet uitgebreid is getest onder zwangeren, waarom zouden die zich als testpersoon op willen geven? De huidige resultaten zijn blijkbaar zo goed dat men met klem adviseert om je wel in te laten enten…en ik begin de site van grieppandemie meer te geloven dan allerlei linkjes hier waar angstige conclusies uit getrokken worden… Als er ook maar enige twijfel is over een schadelijk effect dan houdt men dat heus niet verborgen hoor, dan heb je de boel op stelten!
@WoLa wrote:
zou dat wel de laatste testinfo zijn :think: ik vraag het met af hoor, er zijn toch heus al meer mensen ingeent!
Ja, er zijn al heeeel veel mensen ingeënt. Maar ze mogen alleen melding maken van de personen die aan een officieel onderzoek meegedaan hebben.
@WoLa wrote:
@corine296 wrote:Zwangeren zijn kwetsbaarder voor complicaties door de Nieuwe Influenza A. Zo staat bijvoorbeeld het middenrif in de laatste fase van de zwangerschap hoog, zodat de longen minder ruimte krijgen. Daardoor kan de ademhaling belemmerd worden.
Is toch ook logisch dat het niet uitgebreid is getest onder zwangeren, waarom zouden die zich als testpersoon op willen geven? De huidige resultaten zijn blijkbaar zo goed dat men met klem adviseert om je wel in te laten enten…en ik begin de site van grieppandemie meer te geloven dan allerlei linkjes hier waar angstige conclusies uit getrokken worden… Als er ook maar enige twijfel is over een schadelijk effect dan houdt men dat heus niet verborgen hoor, dan heb je de boel op stelten!
Ja en het is maar net welke zin je uit het stukje haalt. Wat dacht je van deze:
De risico’s op dergelijke complicaties als gevolg van de Nieuwe Influenza A zijn groter dan de risico’s van de eventuele bijwerkingen van het vaccin. Er zijn geen aanwijzingen dat het vaccin schade toebrengt aan het ongeboren kind wanneer de eerste dertien weken voorbij zijn. Het vaccin is echter nog niet uitgebreid getest onder zwangeren.
Wisten jullie al dat er een groep mensen is die denkt dat er nanochips worden ingespoten met het vaccin? :lol: Er worden 10 vaccins uit één potje gehaald, dus met een beetje pech heb je zometeen 10 nanochips in je arm :?
De zin hierboven gequote heeft voor mij o.a. de doorslag gegeven, tezamen met het risico op vroeggeboorte (dus je baby is in gevaar):
Tezamen met het officiele advies wel te vaccineren.
Alleen twijfel ik nog even wanneer ik zal bellen, want het makkelijkst is als ik samen met onze dochter kan gaan, maar zij mag pas na 23 november....
dan ben ik nu gechipt vanaf vandaag :lol:
ik heb ondanks mijn eerder vastberadenheid het NIET te doen, vandaag toch besloten tot vaccinatie bij mijn 20 weken echo heb ik advies van de gyn, en de nurse practitioner gevraagd, en ik heb later nog mn huisarts gebeld, mijn gyn was eerst tegen…maar heeft zn visie herzien omdat er toch zwangeren met ernsite complicaties worden opgenomen en dit dus zeer kwalijk kan zijn voor de zwangerschap.
alle drie kwamen met het zelfde verhaal, er zijn mogelijke bijwerkingen die echter zeer weinig voorkomen, als je eerder niet allergisch hebt gereageed is de kans klein dat je dit nu ook doet
inderdaad het is niet op zwangeren getest, maar, de toevoegingen zijn dezelfde als in t gewone griepvaccin, en dat wordt al jaren succesvol en probleemloos gebruikt bij zwangeren.
de kans dat ik of de baby last van bijwerkingen krijg is vele malen kleiner dan de kans dat ik mg met mogelijk ernstige gevolgen krijg.
mijn gyn zei…ik ga je niet zeggen wat je doen moet maar, gezien je voorgeschiedenis, diabetes in de vorige zwangerschap en de reeele kans dat dit nu ook rond week 24 weer ontstat,…zou ik t wijs vinden het wel te doen…je loopt dubbel risico, en ik wil jou niet aan de beademing zien liggen
ik heb alles afgewogen…al weken…en ben er behoorlijk objectief in gebleven, laat me ook nu niet leiden door angst
maar in samenspraak met drie deskundigen op gezondheidsgebied, en samen met mn man
heb ik vandaag dus de vaccinatie gehaald, ik kon direct komen, en heb niet meer getwijfeld
ben nu tevreden met mn belsissing, ik heb gedaan wat mij op dit moment het beste lijkt voor baby EN mij. en die beslissing genomen met in ogenschouw nemen van alle zijden en risico s …
gebaseert op angst zou ik t niet goed hebben kunnen vinden, maar dit is weloverwogen
en eerlijk is eerlijk,…t geeft me nu wel rust, ik hoef me er niet meer druk over te maken nu
ik heb in het begin geroepen dat ik me niet zou laten vaccineren, mar vandaag toch gedaan.
De gevolgen van de griep kunnen zo groot zijn dat ik dat niet mee wil maken.
Ik hoop maar dat ik een goeie keuze heb gemaakt!
Twijfel nog steeds enorm. En moet toch echt een keer een keus gaan maken. Ik ben chronisch ziek en moet er dus echt niet aan denken hier ook nog eens griep bij te krijgen.
Door alle sensatiepers is het zo lastig om een goed oordeel te kunnen maken.
Maar al die twijfel is ook niet goed en achteraf kun je altijd wel zeggen had ik maar dit of dat gedaan. Doe ik het nu niet en zou ik mexicaanse griep krijgen en er iets gebeuren met het kindje zou ik mezelf voor mn kop slaan maar doe ik het wel en gebeurd er iets met de kleine daardoor zou ik dat ook doen.
Ook ik ga me vandaag laten vaccineren en Jasmijn krijgt ook meteen een prik.
Door alle info op o.a deze site’s en het advies van mijn huisarts:
http://www.grieppandemie.nl/Home/Veelgestelde_vragen?nodeId=491#883
http://www.grieppandemie.nl/vaccinatie/het_vaccin/veiligheid_van_het_vaccin
Ook vind ik het wel een prettig idee dat dit meisje straks na de geboorte nog een tijdje afweer heeft (van mij meegekregen omdat ik me laat vaccineren) tegen de Mexicaanse griep.
Maar het is wederom weer een heel moeilijke beslissing geweest…en dat weer tijdens mijn zwangrschap. (die toch al niet onbezorgd is… )
Iedereen sterkte met het nemen van een beslissing.
Ook ik ben om; ik laat me dinsdag vaccineren!
Zal het kloppen wat er in onderstaande link staat?
http://www.grieppandemie.nl/informatie_voor/zwangere_vrouwen/advies_per_trimester
Vooral het stukje: Vaccin: U kunt het vaccin krijgen. Dit heeft geen gevolgen voor het ongeboren kind.
en hier staat het ook nog een keer
http://www.grieppandemie.nl/informatie_voor/zwangere_vrouwen/vaccin
Na 13 weken (3 maanden) kan het vaccin veilig toegediend worden. Het middel levert geen risico’s op voor het ongeboren kind.
Als dit zo is ga ik de prik halen…maar dan hoeven we ons ook geen zorgen te maken… :eh: :think:
Ik zou willen dat iemand me kan vertellen hoe erg de bijwerkingen voor het kindje kunnen zijn.
Moet ik eraan denken dat het misschien een tijdje wat langzamer groeit, of dat het misschien last krijgt van nachtmerries enzo na de geboorte (had ik ergens gelezen) dus zijn het meer de kleinere dingen? (die al erg genoeg zijn hoor :o )
Of moet ik er aan denken dat het echt hele ernstige bijwerkingen kan hebben voor de baby?..dat het kindje kan overlijden of afwijkingen kan krijgen bij de geboorte?
:o :shock:
ik denk niet dat nachtmerries met een vaccinatie te maken heeft… snap ook niet hoe ze dat kunnen weten maar goed…