Langstvoedende KOK'er?

tom krijgt nog steeds twee keer per dag de borst.

aupplausje dames… frischling, een tandem mama :inlove: wist ik niet… :mrgreen: wat goed zeg!!! je bent mijn voorbeeld :mrgreen: en karin toch ook alweer bijna 2 jaar… knap zeg!!!

ben er best trots op :thumbup:

Ik denk dat Kiki de eerste prijs wint!!! In totaal vijf jaar achter elkaar, van het ene kind op het ander… en nu is ze zwanger, dus ze gaat gewoon nog ff door!! :thumbup:

Hihi ik ga (wil) niet winnen, maar ben wel een tandemmama, dochtertje van ruim 3 aan de borst en ook mijn zoontje van 15 maanden.



Normaal gesproken kom ik niet zo snel ‘uit de kast’ wat betreft het tandemvoeden (ik lees hier wel regelmatig, maar post niet zo veel), maar in dit draadje durf ik wel :wink: .



Mensen vinden het meestal al heel wat (en vaak ook een beetje raar) dat ik Luc van 15 maanden nog voed, dus schreeuw ik het maar niet van de daken dat Nina ook nog regelmatig drinkt :shifty: .

wow dan tandem je al 15 maanden :dance: :clap: :dance: :clap: :dance: :clap:



dat is wel superstoer zeg!!





en hier kun je rustig posten hoor,



Wij zijn lieff :inlove: :mrgreen:

Goh nou je het zegt, ik tandem inderdaad al 15 maanden, zo had ik het nog niet eens bekeken (meer van ik voed al 3 jaar). Maar 15 maanden tandemen is eigenlijk best een hele tijd :stuck_out_tongue: .



Hahahaha zijn jullie zo lief dan??? Ik kan me niet voorstellen dat iedereen zo ‘lief’ is over langvoeden/tandemen hier. En dat is niet gek, aangezien in onze cultuur langvoeden en tandemen als abnormaal wordt beschouwd.



Vandaar dat ik het meestal ook niet meteen van de daken schreeuw :wink:

@janneke74 wrote:

Ik kan me niet voorstellen dat iedereen zo ‘lief’ is over langvoeden/tandemen hier.
Denk dat het er erg aan ligt met wat je aan ‘hier’ bedoelt. Op dit bv gedeelte kan ik me haast niet indenken dat er mensen negatief of vreemd tegenop kijken. Kijk 's naar al die mijlpaaltopics… het lijkt erop dat de meeste moeders hier trots op elkaar zijn op iedere week dat iemand langer voedt :wink: . Ook vanuit hier een :clap: voor je, vind het echt geweldig om dit topic zo door te neuzen. En v.w.b. de ‘buitenwereld’… jammer eigenlijk dat er zo vreemd gekeken wordt dus blijkbaar. Heb je er veel last van?

@janneke74 wrote:

Hihi ik ga (wil) niet winnen, maar ben wel een tandemmama, dochtertje van ruim 3 aan de borst en ook mijn zoontje van 15 maanden.

Normaal gesproken kom ik niet zo snel ‘uit de kast’ wat betreft het tandemvoeden (ik lees hier wel regelmatig, maar post niet zo veel), maar in dit draadje durf ik wel :wink: .

Mensen vinden het meestal al heel wat (en vaak ook een beetje raar) dat ik Luc van 15 maanden nog voed, dus schreeuw ik het maar niet van de daken dat Nina ook nog regelmatig drinkt :shifty: .


Haha, weer een borstvoeder uit de kast! :lol: Wat heerlijk dat je ze allebei nog aan de borst hebt! Ik mag om medische redenen niet gedurende een evt volgende zwangerschap blijven voeden en dat vind ik jammer. Veel mensen zullen me voor gek verslijten, maar het speelt toch ook een (bescheiden) rol in waarom ik nog niet overtuigd ben van een 2e kindje nu.
janneke74 schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat iedereen zo 'lief' is over langvoeden/tandemen hier



ik bedoelde inderdaad het Bv gedeelte van het forum. De rest van het forum weet ik eigenlijk niet.

Maar iig van uit hier groot respect voor je :clap: :clap:

Claire krtijgt nu dik negen maanden bv en dat vind ik al heel wat maar zo lang voeden, goed hoor!

Janneke Nina is ongeveer net zo oud als bregje (13-02-2004). Leuk hoor dat je al zou lang hebt kunnen tandemen. Ik ben nu onlangs bewust begonnen de borstvoeding van bregje af te bouwen. Voor mijn gevoel kan ik er nog jaren mee door. (en mijn kleine meid volgens mij ook wel). Maar toch kies ik er voor om voordat ze naar school gaat de borstvoeding te hebben afgebouwd. Ze is nu van de afgelopen 5 dagen vier keer zonder borstvoeding naar bed gegaan onder het mom van oefenen voor het logeren bij oma wat volgende week gaat plaatsvinden. De occhtend voeding houden we er nog heel even in.

@Jassie wrote:

Op dit bv gedeelte kan ik me haast niet indenken dat er mensen negatief of vreemd tegenop kijken. Kijk 's naar al die mijlpaaltopics… het lijkt erop dat de meeste moeders hier trots op elkaar zijn op iedere week dat iemand langer voedt :wink: .




Leuk!

Maar ook moeders die zelf borstvoeding geven vinden het toch vreemd om zo lang door te blijven voeden. Ik hoor bijvoorbeeld vaak dat het ‘geen gezicht’ is zo’n oud kind aan de borst. Of dat je toch echt moet stoppen als ze gaan lopen/praten/er zelf om gaan vragen.

Ach, als je mij 3 jaar geleden had verteld dat ik nu een peuter en een dreumes aan de borst zou hebben, zou ik je volledig voor gek hebben verklaard :stuck_out_tongue: Dus ik kan het me best voorstellen dat mensen het raar vinden, het is nu eenmaal niet de norm. Het is voor mij gewoon iets waar ik ben ‘ingegroeid’ dus voor mij is dit nu de realiteit en dus ‘normaal’.



@Jassie wrote:
En v.w.b. de ‘buitenwereld’… jammer eigenlijk dat er zo vreemd gekeken wordt dus blijkbaar. Heb je er veel last van?




Eigenlijk heb ik er nooit last van, ik sta volledig achter wat ik doe. En ik begrijp best dat mensen daar een andere mening over hebben, gezien onze culturele normen wb langvoeden. Dus ik voel me nooit beledigd of iets dergelijks.

Wat ik wel leuk vind is als mensen gewoon geïnteresseerd zijn en ze dingen openlijk vragen. Dan leg ik alles uit en meestal is dat wel verhelderend.



Het grappigste wat ik ooit gehoord heb: goh dat had ik nou niet van jou verwacht dat je zo lang zou voeden, je ziet er zo… normaal uit :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



Groetjes!

@S@nne wrote:

Ik mag om medische redenen niet gedurende een evt volgende zwangerschap blijven voeden en dat vind ik jammer. Veel mensen zullen me voor gek verslijten, maar het speelt toch ook een (bescheiden) rol in waarom ik nog niet overtuigd ben van een 2e kindje nu. [/color]




Dat kan ik me heel goed voorstellen.

Nina stond echt ‘droog’ tijdens de zwangerschap van Luc (ze was 14 maanden toen ik zwanger raakte) en dat was echt traumatisch voor haar. Ik kan me voorstellen dat je eerst de borstvoedingsperiode lekker wilt ‘volmaken’ en op een manier wilt afsluiten als jullie er samen aan toe zijn!



Groetjes!

@baukje wrote:

Maar toch kies ik er voor om voordat ze naar school gaat de borstvoeding te hebben afgebouwd.




Grappig, toevallig hadden mijn man en ik het er gister nog over of Nina niet eens moest stoppen als ze naar school ging (wat gelukkig nog dik 10 maanden duurt, dus dan zien we wel weer verder).

Waarom heb jij de grens getrokken bij het naar school gaan? Voor mij is dat ook een soort gevoelsmatige grens namelijk, maar ik kan eigenlijk niet beredeneren waarom… daarom ben ik heel benieuwd naar jouw gedachten hierover.



Groetjes,

Hier ook een tandem-voedster, de laatste weken weer wat intensiever (heb ze vaker tegelijk aan de borst bedoel ik, Thomas meestal maar voor even een slokje).

En ik roep eigelijk ook niet van de daken dat Thomas nog drinkt, terwijl ik daar eigelijk wel heel trots op ben, maar er word vaak zo vreemd tegen aan gekeken. Maar kreeg van o.a. de kraamverzorgster & lactatiekundige wel hele positieve reacties!



Zolang het voor ons goed voelt blijf ik door gaan, van mijn part ook nog als Thomas naar school gaat, ik heb geen grens in leeftijd (nou ja, hoop toch wel dat hij tegen zn 18e gestopt is :lol: ).

janneke die grens van 4 jaar kan ik zelf ook niet echt duidelijk onderbouwen. Ik denk alleen dat als de borstvoeding voor de 4 jaar niet is afgebouwd je ook gelijk een heel end voorbij die 4 jaar komt. Mijn lijkt tenminste de periode dat ze net naar school gaan niet het ideale moment om te stoppen met de borstvoeding.

Daarbij ben ik toch ook wel een beetje bang voor het commentaar van de buitenwereld. Niet voor mezelf maar als Bregje eenmaal naar school gaat maakt dat van haar misschien wel een beetje een buitenbeentje.

Als ik het van bregje af laat hangen zou ze nu nog op 3/4 keer per dag borstvoeding zitten. Maar overdag accepteerd ze nu zo gemakkelijk nee. En als ik dan zie hoe gemakkelijk ze nu ook de avondvoeding achterwege laat dan denk ik dat het ook wel goed is zo.

De ochtendvoeding is nog wel heel erg belangrijk voor haar. Die houden we er daarom voorlopig nog wel even in. Ik weet ook niet goed hoe ik dat aan moet pakken en ik ben er geloof ik zelf nog niet aan toe om die los te laten. Maar ook hier hebben we nog een hele tijd te gaan tot de vierde verjaardag.

@baukje wrote:

Daarbij ben ik toch ook wel een beetje bang voor het commentaar van de buitenwereld. Niet voor mezelf maar als Bregje eenmaal naar school gaat maakt dat van haar misschien wel een beetje een buitenbeentje.


Het schijnt dat kindjes meestal helemaal niet over de borstvoeding praten. Net als ze niet praten over de boterhammen met kaas die ze eten. :wink:

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je zelf behoefte hebt aan een afbakening. Ik moet er niet aan denken om te stoppen, maar soms lijkt het me ook heerlijk om weer helemaal “mijn lijf terug te hebben”.

@janneke74 wrote:





Hahahaha zijn jullie zo lief dan??? Ik kan me niet voorstellen dat iedereen zo ‘lief’ is over langvoeden/tandemen hier.




Tja, je zit hier in het bv-gedeelte he…Dus wij zijn pro… :wink:



Vind het geweldig van je :clap: :clap:



Al moet ik er niet aan denken, geweldig dat het toch nog bestaat he…Het zou eerder normaal moeten zijn dan abnormaal…



Baukje…Ik denk dat ze er niet over zal praten, al denk ik dat het rare ogen zal ‘geven’ (hoe zeg je dat) als ze een slokje neemt voor ze haar klaslokaal inloopt…



Een slokje is hetzelfde als een kusje he…



Al vind ik het persoonlijk helemaal niets als een kind van 4 nog hele voedingen naar binnen werkt, maar goed dat ben ik…Dat weerhoud mij er echt niet van om te zeggen dat ik jullie erg knap vind…

Sanne dat heb ik dus ook van andere gehoord dat 4 jarige er niet over praten. Maar mijn 3 jarige doet dat dus wel. Die vind het het de gewoonste zaak van de wereld. En nee het komt niet dagelijks ter sprake. Maar als hier iemand een boterham mee eet en vraagt om melk en vervolgens melk uit de koelkast krijgt gaat bregje vertellen dat dat geen melk is maar koemelk en dat de mamamelk alleen voor bregje is. of ze zegt ineens tegen me “o mammie ik heb zo’n jou dorst”.

Ik zou het zonde vinden als het ineens iets geheimzinnigs zou moeten worden.

Maar vanvond is het dus niet gelukt om ze zonder borstvoeding in bed te krijgen. Ze was er echt verdrietig van en ik wil er op dit moment ook nog niet een al te groot punt van maken.

Het gevoel van “mijn lijf terug willen hebben” heb ik overigens niet hoor. Op mijn gevoel afgaande zou ik denk ik nog echt een hele tijd door kunnen gaan.

Het is toch ook niet zo heel erg als je dorogaat als jij en je kindje het samen willen?

Zeg het gewoon tegen de juf, ik ken wel meer juffen die het meemaken.

De eerste keer is even raar opkijken, maar daarna is het toch iets wat kan.

Kijk als je niet wil, niet doen, als je wel wil wel doen, maar niet alleen vanwege anderen zeggen ik stiop ermee.

Een beslissing moet vanuit 1 van jullie komen, niet door anderen worden opgelegd.