Koffievraagje

@eisblume wrote:

Wij hebben zo’n pompdruk- espressoapparaat(mooi woord voor scrabble :wink: )


Wat moet ik me daarbij voorstellen? Heb je misschien een foto of typenaam zodat ik hem kan googlen?

Nespresso is ook geen espresso (vind ik) maar wel lekker…



Ik vind koffie van Lavazzo en Illy lekker in een pressureding…

@miekske wrote:

@Madre wrote:
@miekske wrote:
@Madre wrote:
Sorry Mieksie, we hebben het niet over een ander ding.



Je kan toch zelf bepalen hoeveel koffie je op het gasding doet…



Soms doe ik een schep aandrukken, soms 2 scheppen los, soms 2 scheppen aandrukken, soms 1 schep los…



Allemaal andere sterktes…



Ik zou het eens proberen :wink:




Okee… :smiley: Nu snap ik wat je bedoelt!.. Ja…daarin kun je idd varieeren…maar dat is toch beperkter hoor… Tenminste dat is mijn ervaring… Je kunt niet het bakje maar tot de helft vullen…



(ben wel blij te lezen hier dat er meerdere kokkers van echte koffie houden… :wink: )




Sorry, ga nog even door :oops:

Waarom zou je het bakje niet tot de helft kunnen vullen?

Ik doe dat gewoon hoor…Geen problemen hier… :wink:




Okee…mag… Wat ik geleerd heb in Italie is dat het water zich door de koffie perst… is nou dat bakje niet helemaal gevuld…blijft daar dus water in en dat komt niet ten goede van je espresso… Maar ik zal 'm ook eens tot de helft vullen… :wink:




Klopt ook, maar omdat er sowieso druk op zit komt de koffie toch wel naar boven…



Ach, ieder zijn meug hoor…ALs je het echt goed en italiaans doet, moet je het inderdaad helemaal vol doen en ook nog eens aandrukken.

Oh, ik zie dat je net een foto hebt toegevoegd :oops:

Dankjewel! Het apparaat ziet er best mooi uit, trouwens!

Is het handig in gebruik?

Ik heb jaren in de horeca gewerkt en daar hadden we ook zo’n systeem, alleen dan wel een betere natuurlijk :wink:



Op zich is het heel gemakkelijk: je pakt met een schepje de koffie die je dan in de houder(dat ding dat aan de voorkant uitsteekt) doet. Drukt het een beetje aan met zo’n stamper(zit bij ons aan de andere kant van het koffieschepje=van de blokker), vervolgens ‘klik’ je de houder erin, draaien en espresso zetten maar :mrgreen: Alleen is zo’n koffie-uitslabakje dan ook geen luxe. Want je moet de gebruikte koffieprut ook weer kwijt natuurlijk. Mijn moeder, die niet zo handig is, maar ook weer niet onhandig :think: had na 2 keer door hoe het werkt :mrgreen:



En voor grotere groepen hebben wij overigens ook een gewoon koffiezetapparaat in huis. Ik ga echt niet voor 20man espresso’s zetten 8) Bovendien heb ik daar niet genoeg kopjes voor :shifty:



Kijk hierook maar eens.

Dank je voor je uitleg, Eisblume. Dat moet zelfs voor mij te doen zijn :mrgreen:



Misschien is dit apparaat wel iets voor ons:

Ja, mooi he! Die had ik ook al gezien :mrgreen:



En enige wat dus echt belangrijk is met zo’n espresso apparaat als die onze is dat je goede koffie gebruikt. Want het moet natuurlijk wel een espresso-maling zijn(qua grofheid).



Wij hebben hier een keer getest wat het verschil is tussen net versgemalen(in een gewone thuiskoffiemolen) en kant-en-klaar gemalen(DE espresso). Je proeft echt heel duidelijk het verschil: de een is scherper en de andere juist ‘romiger’. Dus gebruiken wij meestal de versgemalen koffie. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak (en om eerlijk te zijn: ook een kwestie van tijd :wink: )



En weet je wat het leuke is: de accessoires zijn perfecte verjaardags- of kerstkado’s. Mijn vriend krijgt bijna ieder jaar wel weer wat.

Zeker ook niet de goedkoopste? :shifty: 8)

Ik zag prijzen vanaf 150 euro. Niet goedkoop, maar ook niet zo duur als ik had verwacht. Maar het neemt natuurlijk wel weer een hoop ruimte in op het aanrecht, en dat van ons is niet zo groot. :think:

Waarom lust ik eigenlijk geen koffie :think: 8)



Hebben jullie koffie ‘leren drinken’ of vond je het meteen lekker?

Ik vind de smaak niet lekker en daarbij krimpt mijn maag ineen :shifty:

Maar het ruikt zoooooooo heerlijk. Vers gemalen koffie, zo lekker!!!

Nee goedkoop zijn ze niet :shifty: , maar wij doen al 7 jaar of zo met dezelfde en er is nog nooit iets stuk geweest. Ja, het melk-opschuim-stukje is niet top, maar dat gebruiken we toch nooit…

En die van ons is nog geen 30x30x30cm dat is zo’n Nespresso ook wel :think:

Nicje: koffie moet je idd leren drinken denk ik. Net als dat je olijven moet leren eten :wink: Ik wordt zelf altijd :sick: bij gewone filterkoffie(zonder iets erin) en krijg daar ook last van mijn maag, maar bij espresso heb ik er nooit last van :think: Schijnt te komen doordat de koffie er zo snel doorgeperst wordt dat de ergste bitterstoffen niet opgelost worden. Terwijl ze bij gewone filterkoffie dus wel de tijd hebben om op te lossen en dus zit er meer in je koffie. Maar er zijn ook mensen die daar helemaal geen last van hebben. Ik ben redelijk sensibel wat dat betreft: ik moet 's ochtends ook altijd eerst iets drinken waar geen kaffeine in zit, anders krimpt mijn maag ook altijd samen :oops:

Ik heb gelezen dat espresso ook minder cafeine bevat dan gewone koffie.



Nicje, koffie moet je inderdaad leren drinken. Overdag drink ik bijna alleen maar thee, maar 's avonds na het eten vind ik een kopje koffie heerlijk. Het liefst met chocola erbij :drool:



Ik lees net trouwens op verschillende plaatsen dat de Krups-machine erg slecht is. Jammer!

Oh jammer :think: dat wist ik niet :oops:

Erg slecht als in?

Slecht apparaat of slechte koffie?

Slecht apparaat. Ik heb reviews zitten lezen, maar sommigen spreken zelfs over gevaarlijk, schijnbaar omdat er een onderdeel in het water komt te staan bij gewoon gebruik. Een ander had al drie apparaten versleten in een jaar tijd en uiteindelijk toch maar een andere gekocht. Eisblume, hebben jullie ook een Krups?



@eisblume wrote:

Oh jammer :think: dat wist ik niet :oops:


:mrgreen: Weet ik, hoor.

Ja, wij hebben ook een krups. Maar zoals gezegt is deze al ruim 7 jaar oud, dus het model zal wel niet meer te krijgen zijn. Misschien bestaan ze ook van een ander merk? :think:

Zou dit wat zijn? :think:

Hij neemt in ieder geval weinig ruimte in op het aanrecht.

wij hebben sinds 3 weken een geweldig apparaat. We willen er nog een koffiemolen bij, maar dat word weer een volgende spaarmissie (eerst verhuizen nu).

Nu laten we de koffie malen bij een koffie-speciaalzaak. Daar kan je ook zeggen wat je van de koffie vond, en dan adviseren ze je andere.

Tot nu toe hebben we echt super goed advies gehad met onze koffie’s.

@wwb wrote:

wij hebben sinds 3 weken een geweldig apparaat. We willen er nog een koffiemolen bij, maar dat word weer een volgende spaarmissie (eerst verhuizen nu).

Nu laten we de koffie malen bij een koffie-speciaalzaak. Daar kan je ook zeggen wat je van de koffie vond, en dan adviseren ze je andere.

Tot nu toe hebben we echt super goed advies gehad met onze koffie’s.




:drool: :drool: Ikke is JALOERS!!! Die wil ik al jaren hebben, maar de prijs staat me tegen :oops: Maar ooit, OOIT komt ie er!! :inlove: