klassen erg groot

Ik had gister een gesprek met de onderbouwcoordinater over mijn dochtertje.

De grote klassen is de toekomst word er door het bestuur gezegd…vooral met nog meer bezuinigingen.

Ook vertelde ze mij dat ze kinderen op moeten geven die op school zitten tot 1 oktober en daar geld voor krijgen…maar dus kleuters die later instromen krijgen ze geen geld meer voor…vandaar dat ze dan ook geen extra geld hebben om iemand erbij aan te nemen.

Dat vind ik wel een slechte zaak zeg… en 38 kids in 1 klas ( ok een 1/2 combi maar toch…) ook erg veel!



Hier worden het er eind van het jaar 34. Er zijn hier 5! 1/2 combi’s die uiteindelijk samengaan naar 2 groepen 3, 2 groepen 4, enz. Ze weten trouwens nu al welk kind in welke klas gaat binnenstromen, er kunnen ook geen 1/2 leerlingen meer aangemeld worden nu. Dat kan volgens mij tot een kind 3 jaar en 3 maanden is.



Groep 3 zal hier dus nog groter zijn dan 34, ben erg benieuwd…

hier 28 in de klas van een combi van 3/4

Hier met zijn 29-en in de groep 2. Ze begonnen met 31. En groep 1 is al gegroeid naar 35 op dit moment. Daarom laten ze nu niemand meer instromen. Kindjes van april en later stromen pas weer in augustus in.

De groepen 3 zijn ook rond de 31/32 kinderen helaas. Inderdaad de school heeft geen geld meer om een extra leerkracht in te huren of extra ruimte te zoeken.

Echt…kindjes van april die pas in augustus mogen komen :shock:



Zo, ben blij dat dat bij ons niet aan de orde was, dat zou echt een relletje geworden zijn denk ik 8)



ik zou niet weten hoe ik dat qua opvang geregeld zou moeten krijgen :shifty: . Die paar maanden extra kosten 1. een hoop geld en 2. het KDV staat ook niet te springen om verlenging.

Nou de opvang staat wel te springen, omdat het aantal kinderen echt hier terugloopt (vergrijzing). Maar dat kost veel extra geld inderdaad.

@mayo28 wrote:

Echt…kindjes van april die pas in augustus mogen komen :shock:

.




Nou daar had ik ook niet op zitten wachten. Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Je mag toch naar school al je vier bent en niet pas als je ongeveer 4 1/2 bent ofzo. Ik ging geloof ik op zoek naar een andere school, vooral als de klassen vervolgens ook nog eens groot blijven.



Bij KDV gaven ze wel aan dat ze gerust nog mocht blijven :inlove:



Maar ze is nu de oudste en het is wel mooi geweest.

@Paikea wrote:

Nou de opvang staat wel te springen, omdat het aantal kinderen echt hier terugloopt (vergrijzing). Maar dat kost veel extra geld inderdaad.




Hier loopt het aantal kindjes bij KDV ook terug, niet ivm de vergrijzing maar omdat ze duidelijk voelen dat minder ouders hun kinderen naar een kdv brengen. Of voor minder uren.

onze oudste vond het al ‘erg’ dat hij 6 week moest wachten voor hij naar school kon na zijn 4e verjaardag… hij was namelijk jarig op de 1e dag van de zomervakantie.

En als je 4 wordt ga je naar school toch?



April en dan wachten tot augustus?

Ze weten toch dat die kindjes komen? Die staan toch ingeschreven op school? Vind het echt niet kunnen.

Vraag me ook af of het wettelijk gezien mag?

Kinderen hebben vanaf 4 jaar recht op onderwijs.

Zeker als het regulier onderwijs is mag plaatsing in principe niet geweigerd worden.

of, hier is het op een paar scholen zo dat de kinderen die vanaf december instromen maar twee ochtenden mogen komen!! :shock: Ben zooo blij dat juul volle bak naar school mocht! wat geniet onze griet daaR! :dance:

@konijn wrote:

of, hier is het op een paar scholen zo dat de kinderen die vanaf december instromen maar twee ochtenden mogen komen!! :shock: Ben zooo blij dat juul volle bak naar school mocht! wat geniet onze griet daaR! :dance:




Zo schokkend vind ik dat niet. In december jarig is hier ook na de kerstvakantie naar school ivm de decemberdrukte. Dat valt wel te verklaren, wat mij betreft. :slight_smile:

@D. wrote:

@konijn wrote:
of, hier is het op een paar scholen zo dat de kinderen die vanaf december instromen maar twee ochtenden mogen komen!! :shock: Ben zooo blij dat juul volle bak naar school mocht! wat geniet onze griet daaR! :dance:




Zo schokkend vind ik dat niet. In december jarig is hier ook na de kerstvakantie naar school ivm de decemberdrukte. Dat valt wel te verklaren, wat mij betreft. :slight_smile:




maar december jarig en januari beginnen is nog wel andere orde dan april jarig en augustus beginnen toch?

En slechts 2 ochtenden mee mogen draaien vind ik echt heel weinig.

Vind het hier op school al ‘irritant’ dat vanaf januari de instromers alleen de ochtenden mogen… puur op basis van leeftijd.



Er wordt niet gekeken naar wat het kind in de mars heeft… en net zo voor kinderen van voor die tijd jarig… die kunnen soms hele dagen niet aan en worden dan weer wel verwacht door school (juffen zijn er makkelijker in, ze zijn niet leerplichtig en als ze moe zijn kan je ze beter een middag thuishouden… maar toch).



Scholen hangen tegenwoordig zo van regeltjes samen dat er steeds minder naar het individuele kind gekeken wordt.



Maar ben blij dat onze 3e van november is en ‘gewoon’ hele dag mag als hij het trekt.

@konijn wrote:

of, hier is het op een paar scholen zo dat de kinderen die vanaf december instromen maar twee ochtenden mogen komen!! :shock: Ben zooo blij dat juul volle bak naar school mocht! wat geniet onze griet daaR! :dance:




Hoe bedoel je twee ochtenden - voor de rest van het schooljaar of alleen dec?



in dec kan ik me er nog wel wat bij voorstellen. Is ook een hele hysterische maand. Lasse was destijds eind nov begonnen maar die dec maand bleek bij nader inzien best extra intensief.

@Bella wrote:

@konijn wrote:
of, hier is het op een paar scholen zo dat de kinderen die vanaf december instromen maar twee ochtenden mogen komen!! :shock: Ben zooo blij dat juul volle bak naar school mocht! wat geniet onze griet daaR! :dance:




Hoe bedoel je twee ochtenden - voor de rest van het schooljaar of alleen dec?



in dec kan ik me er nog wel wat bij voorstellen. Is ook een hele hysterische maand. Lasse was destijds eind nov begonnen maar die dec maand bleek bij nader inzien best extra intensief.




Ik las het ook als 2 ochtenden de rest van het schooljaar. Als dat zo is dan zou ik het daar ook niet mee eens zijn.



Gelukkig heb ik hier nog nooit gehoord van dat soort toestanden. Iedereen kan met 4 gewoon naar school, septemberkinderen mogen meteen aan het begin van het schooljaar beginnen en decemberkinderen mag je zelf weten of je ze op hun verjaardag laat beginnen of na de kerstvakantie. Ben blij dat ze hier niet moeilijk doen op school. Het is vooral een afspraak die je met de juf maakt :thumbup:

@D. wrote:

@konijn wrote:
of, hier is het op een paar scholen zo dat de kinderen die vanaf december instromen maar twee ochtenden mogen komen!! :shock: Ben zooo blij dat juul volle bak naar school mocht! wat geniet onze griet daaR! :dance:




Zo schokkend vind ik dat niet. In december jarig is hier ook na de kerstvakantie naar school ivm de decemberdrukte. Dat valt wel te verklaren, wat mij betreft. :slight_smile:




volgens mij is het duidelijk te lezen dat ik de rest van het schooljaar bedoel! aangaande ook de rest van dit topic over zulke aanpassingen gaat!



Logisch dat december kinderen in januari pas komen, vooral als ze tussen sinterklaas en kerst jarig zijn en de kerstvakantie de halve maand december opslokt. Maar daar had ik het ook niet over.

@Bambi wrote:

@Bella wrote:
@konijn wrote:
of, hier is het op een paar scholen zo dat de kinderen die vanaf december instromen maar twee ochtenden mogen komen!! :shock: Ben zooo blij dat juul volle bak naar school mocht! wat geniet onze griet daaR! :dance:




Hoe bedoel je twee ochtenden - voor de rest van het schooljaar of alleen dec?



in dec kan ik me er nog wel wat bij voorstellen. Is ook een hele hysterische maand. Lasse was destijds eind nov begonnen maar die dec maand bleek bij nader inzien best extra intensief.




Ik las het ook als 2 ochtenden de rest van het schooljaar. Als dat zo is dan zou ik het daar ook niet mee eens zijn.



Gelukkig heb ik hier nog nooit gehoord van dat soort toestanden. Iedereen kan met 4 gewoon naar school, septemberkinderen mogen meteen aan het begin van het schooljaar beginnen en decemberkinderen mag je zelf weten of je ze op hun verjaardag laat beginnen of na de kerstvakantie. Ben blij dat ze hier niet moeilijk doen op school. Het is vooral een afspraak die je met de juf maakt :thumbup:




ooooh fijn zeg! ik streef er na om dit ook te doen, alles in overleg met ouders, ipv standpunt tehebben, je mag alleen op de maandagen wennen en kan je dan niet ivm werk is het maar wat je het belangrijkste vind, wennen van je kind of je werk! :shock:



ga al weer off topic… sorry :oops:

Onze jongste is direct na de zomervakantie gestart in een 1/2 combi van toen 20 kinderen. Inmiddels zijn het er 26. Ik geloof dat ze gaan eindigen op 32, als ik het goed onthouden heb. Er is nog een kleuterklas en dat zullen er nu ook 25/26/27 zijn. Ook die eindigen op 32. Vorig jaar eindige onze oudste op 35, dus ik vind dit al weer meevallen. En de instroom kwam dit jaar laat op gang, er zijn deze maand 3 kindjes gestart, en dus van sep tot mrt maar 3 kindjes. Dat vond ik wel prettig, dat hele idee van instroom vind ik een vrij onrustig gebeuren. Wat dat betreft zal ik dus blij zijn als de kleuterperiode voorbij is.



De oudste is gestart in groep 2 een 2/3 combi met 21 kinderen. Wat een heerlijkheid. Niet zoveel kinderen en geen instromers meer, voor haar is die duidelijkheid heel prettig. Wij zijn dus ook heel blij dat zij in die klas kon komen.



Ik ben benieuwd hoe de verdeling komend jaar wordt, ze hebben op school hele verschillende jaargroottes. De groep 2 van dit jaar zijn 39 kinderen, terwijl bijv. groep 4 maar 17 of 18 kinderen zijn. Groep 5 is ook weer ontzettend groot. Vanwege die groottes zijn er wat combinatieklassen gemaakt.

@konijn wrote:

@D. wrote:
@konijn wrote:
of, hier is het op een paar scholen zo dat de kinderen die vanaf december instromen maar twee ochtenden mogen komen!! :shock: Ben zooo blij dat juul volle bak naar school mocht! wat geniet onze griet daaR! :dance:




Zo schokkend vind ik dat niet. In december jarig is hier ook na de kerstvakantie naar school ivm de decemberdrukte. Dat valt wel te verklaren, wat mij betreft. :slight_smile:




volgens mij is het duidelijk te lezen dat ik de rest van het schooljaar bedoel! aangaande ook de rest van dit topic over zulke aanpassingen gaat!



.




Als het zo duidelijk was zou ik het niet vragen he.

@konijn wrote:

@D. wrote:
@konijn wrote:
of, hier is het op een paar scholen zo dat de kinderen die vanaf december instromen maar twee ochtenden mogen komen!! :shock: Ben zooo blij dat juul volle bak naar school mocht! wat geniet onze griet daaR! :dance:




Zo schokkend vind ik dat niet. In december jarig is hier ook na de kerstvakantie naar school ivm de decemberdrukte. Dat valt wel te verklaren, wat mij betreft. :slight_smile:




volgens mij is het duidelijk te lezen dat ik de rest van het schooljaar bedoel! aangaande ook de rest van dit topic over zulke aanpassingen gaat!



Logisch dat december kinderen in januari pas komen, vooral als ze tussen sinterklaas en kerst jarig zijn en de kerstvakantie de halve maand december opslokt. Maar daar had ik het ook niet over.




Nee, dat was me niet duidelijk. Ik dacht dat je de maand december bedoelde.

sorry mensen… ik heb mijn dag niet… bah, dat akelige uur verzetten :wall: