klassen erg groot

Ik vraag me af of het nu normaal is dat de klassen erg groot zijn nu.

De juffen wijten dit aan de bezuinigingen en verwachten dat de klassen zo groot blijven.

Mijn dochtertje zit in groep 1 en ze zitten met ruim 30 kinderen in de klas en ik hoorde dat ze op het einde met 38 kinderen zitten…dit is groep 1 en 2 samen.Maar ze hebben 2 kleuterklassen en die andere is net zo groot.

Hoe groot zijn bij jullie kinderen de klassen???

hier wordt groep 1 uiteindelijk 36… maar volgend jaar zal groep 2 wel kleiner zijn doordat kinderen vanaf januari niet naar groep 2 gaan…

Hier zijn er 3 klassen groep 1/2 in elke klas zit er aan het einde van het schooljaar rond de 30 kinderen

het ligt wellicht aan de leergroepenverdeling over alle acht groepen. GEmiddeld heb je nu 27 leerlingen in de groep, twee jaar geleden 24. Maar als je dus een groep 7 hebt van 20 tja… moeten de overige zeven wel ergens anders terug gevonden worden. WIj kiezen er voor om met kleine kleuterklassen te starten zodat we beide rond de 28 eindigen. Maar, overige groepen zijn klassen van 29 leerlingen. Een aantal dan. Ook weer een groep van 17 maar daar zitten dan drie rugzakleerlingen in.



Het ligt echt wel aan de bezuinigingen. Overigens vraag ik mij af of het wel verstandig is je instroomleerling te laten komen als ze in die volle bak komen. Denk dat ik van schrik niet meer naar school wilde. Is het niet een mogelijkheid om die kinderen op de psz te laten tot de zomer? hier mogen ze sowieso al niet meer instromen na mei. Omdat de overgang groot is, en de kinderen vaak in giga klassen komen.

Hier vier groepen 1/2 en ook iets van 30 aan het einde van het jaar.

Hier 5 groepen 1/2 en daar zitten tussen de 25-30 kinderen in. In de vervolggroepen zitten ook tussen de 25-30 kinderen. Anne heeft toevallig nu een kleine klas (25 kinderen) doordat er 3 in het begin van het schooljaar wegverhuisd zijn. Als er nieuwe kinderen komen van haar leeftijd komen die automatisch bij haar in de klas aangezien de andere groep 3 29 kinderen heeft.

Hier zijn ook 4 groepen 1/2 en volgens mij is 30 leerlingen het maximum.



Toen Pete in oktober begon was hij de eerste na zomerstart als leerling 20 in zijn klas en na de voorjaarsvakantie zijn leerling 29 en 30 erin gestroomd.

Ik vind 38 wel heel erg veel voor de kleuters.



Hier begon het met 16 geloof ik en nu zitten ze bij de jongste op 25. Ze proberen dat niet veel meer te laten worden, tenminste dat is het beleid.

38 :shock:

Dat vind ik wel heel groot hoor, zeker bij kleuters.



Hier zijn 3 groepen 1 en 2 groepen 2.

De groepen 1 beginnen altijd met een kind of 15/16 en eindigen het jaar toch wel met een stuk of 28 denk ik.



Van de kinderen die doorstromen naar groep 2 worden 2 groepen 2 gevormd. Afgelopen jaar waren die beide 27 groot (door uitstromen van onze 2e zoon is de ene klas nu 26).

ja ik vind het ook erg veel hoor en ook niet echt bevordelijk voor mijn dochtertje die de voorlopige diagnose adhd heeft.

maar hier zitten groep 1 en 2 samen en dan 2 groepen.

volgens mij zitten er 15 kinderen in groep 2 in haar klas…dus aan het eind 23 kinderen groep 1.

Ik vraag me dan af hoe ze dat volgend jaar gaan doen…want dan zitten er al 23 in groep 2 en dan moeten alle nieuwe kinderen van groep 1 er nog bij.

Ze hebben wel vanaf de afgelopen vakantie iemand voor de ochtenden erbij genomen…die neemt dan een groepje kinderen.

@Bella wrote:

Hier vier groepen 1/2 en ook iets van 30 aan het einde van het jaar.




Hier exact hetzelfde.

Bij ons zit 1 en 2 ook samen en er zijn 3 onderbouwklassen. Dus dat hoeft niet uit te maken denk ik. Het lijkt me meer een keuze van school.

Hier 1 klas van groep 1 en 2, dus niet meerdere klassen.



Er zitten nu 25 kinderen in groep 1/2. Misschien tegen het eind van het jaar wel iets meer.

hier is er net na de voorjaarsvakantie een derde kleuterklas gestart. dit omdat de twee groepen erg groot begonnen te worden. nu dus 3 kleine groepen die aan het eind van het jaar uiteraard wel weer groter zullen zijn. ik denk dat er nu gemiddeld 16 kinderen per groep zitten.

Eli groep 1/2 nu 20 kindjes (gestart met 18), klas ernaast idem.



Jo groep 3, pakweg 24 a 25.



Op groep 3 en 8 na, zijn het allemaal combinatie klassen van vergelijkbare groottes.

Hier 4 1/2 groepen van 28, een instroomgroep die in november begonnen is en omdat die in februari vol was en 28 leerlingen had is er in maart een andere instroomgroep bijgekomen. In de andere groepen zitten tussen de 20 en 30 kinderen.

Hier 3 groepen 1/2. Momenteel zitten er 26 kindjes in de klas en eind van het schooljaar zal het zo’n 30 zijn. Ik vind 38 wel heel erg veel.

@sneeuwitje wrote:



volgens mij zitten er 15 kinderen in groep 2 in haar klas…dus aan het eind 23 kinderen groep 1.

Ik vraag me dan af hoe ze dat volgend jaar gaan doen…want dan zitten er al 23 in groep 2 en dan moeten alle nieuwe kinderen van groep 1 er nog bij.




Dat is denk ik niet helemaal waar, want de instromers gaan niet meteen allemaal door naar groep 2.

Kinderen die van na de kerstvakantie 4 worden en naar school gaan, gaan na de zomervakantie naar groep 1 (een uitzondering daar gelaten)

De “najaarskinderen” (die instromen tussen de zomer en de kerstvakantie), die zouden wel al naar groep 2 kunnen, maar dit is in overleg.

Dus de kinderen die vanaf het begin van het schooljaar in groep 1 zit + eventueel een aantal najaarskinderen zitten volgend jaar in groep 2.

De andere kinderen blijven in groep 1.



Overigens vind ik 38 kinderen in de klas wel enorm veel :shock:



Ik heb nu 26 kleuters en nr. 27 en 28 komen in april. Er staan er nog een aantal op de lijst voor mei/juni, maar wij hebben 6 kleutergroepen, dus weet nog niet precies hoe die inderen verdeeld worden.

Maar we zullen wel op ruim 30 eindigen…

@marieke_dm wrote:

@sneeuwitje wrote:


volgens mij zitten er 15 kinderen in groep 2 in haar klas…dus aan het eind 23 kinderen groep 1.

Ik vraag me dan af hoe ze dat volgend jaar gaan doen…want dan zitten er al 23 in groep 2 en dan moeten alle nieuwe kinderen van groep 1 er nog bij.




Dat is denk ik niet helemaal waar, want de instromers gaan niet meteen allemaal door naar groep 2.

Kinderen die van na de kerstvakantie 4 worden en naar school gaan, gaan na de zomervakantie naar groep 1 (een uitzondering daar gelaten)

De “najaarskinderen” (die instromen tussen de zomer en de kerstvakantie), die zouden wel al naar groep 2 kunnen, maar dit is in overleg.

Dus de kinderen die vanaf het begin van het schooljaar in groep 1 zit + eventueel een aantal najaarskinderen zitten volgend jaar in groep 2.

De andere kinderen blijven in groep 1.



Overigens vind ik 38 kinderen in de klas wel enorm veel :shock:



Ik heb nu 26 kleuters en nr. 27 en 28 komen in april. Er staan er nog een aantal op de lijst voor mei/juni, maar wij hebben 6 kleutergroepen, dus weet nog niet precies hoe die inderen verdeeld worden.

Maar we zullen wel op ruim 30 eindigen…




officieel ligt de grens op 1 januari en zullen dus alle najaarskinderen meegaan naar groep 2.



Onze 3e wordt in november 4 en gaat in principe na de zomervakantie door naar groep 2 al.

Isa zit in de instroomgroep 1, die zijn na de zomervakantie begonnen met 7 kindjes en is straks in mei een klas van 30 kleuters :mrgreen:



Isa is op 1 december 4 geworden, maar pas na de kerstvakantie gestart (is beleid hier op school)· Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren :think:, geboren voor 1 jan, maar gestart op 9 jan (en zo nog 5 kindjes)