klassen erg groot

@mayo28 wrote:

Isa zit in de instroomgroep 1, die zijn na de zomervakantie begonnen met 7 kindjes en is straks in mei een klas van 30 kleuters :mrgreen:



Isa is op 1 december 4 geworden, maar pas na de kerstvakantie gestart (is beleid hier op school)· Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren :think:, geboren voor 1 jan, maar gestart op 9 jan (en zo nog 5 kindjes)




Hier op school zouden die kindjes officieel doorstromen, maar in de praktijk zijn afgelopen jaar de 2 kindjes waar het om ging (in de kerstvakantie jarig en dus ‘pas’ in januari begonnen) in groep 1 gebleven. Overigens in beide gevallen op verzoek van de ouders.



Uiteindelijk is het hier wel redelijk gewoon dat er naar de kinderen van november en december kritisch gekeken wordt of ze het wel aankunnen, maar op die 2 eigen verzoeken na zijn alle najaarskindjes hier afgelopen jaar doorgegaan (tot voor kort hanteerden ze hier nog 1 oktober als grens… een grens van 30 jaar oud :lol: ).



Aangezien onze 3e wel lijkt op onze 2e en die 2e recent is versneld naar groep 3 ga ik er vanuit dat ons november kind door zal gaan na de zomervakantie.

dan doen ze het hier op school niet slecht. Begonnen met 12, toen ie op school kwam, (woej, feest was dat!) en nu 23 geloof ik.

vanaf groep drie zijn de klassen rond de 30.

Mariek_dm…je hebt gelijk dat niet alle kinderen doorstromen naar groep 2 na de vakantie.Maar het feit blijft wel dat je dan alsnog al 23 kinderen in die klas hebt als ze starten…of het nu groep 1 of 2 is.

MM, ik heb inderdaad nog geen gesprek gehad met de juffen. En ik weet van vorig jaar dat de ouders uiteindelijk de bepalende stem hebben.



Maar als ik zo naar mijn minimeisje kijk…blijft ze lekker in groep 1 :wink:

´t is nog zo´n klein ding :inlove:



We zullen wel zien wat er voor advies komt :thumbup:

Hier hbben we 2 klassen 1/2 met om en nabij de 25 kindjes per klas.

Yari is na de kerstvakantie in een instroomklasje gekomen, ze zijn er nu met 8 kindjes.

Heerlijk hoor.



30 kinderen en ik lees zelfs 38 kinderen, dat is toch veels te veel :shock: in 1 klasje.

Dat zou voor mij een reden zijn om een andere school te kiezen.



Yari is van 14 januari, dus geen enkel sprake van dat hij na de zomer naar groep 2 zou gaan.

Maar als hij in November of December was geboren hadden we het ook niet gedaan hoor.

Mijn mening is dat ik ze liever een jaartje langer laat kleuteren dan dat ze straks in groep 3 of 4 het niet meer mee kunnen komen.



Ik heb nu al aardig wat kleuters vervroegd zien doorstromen en 8 van de 10 keer ging het toch niet helemaal lekker.

Maar dat is natuurlijk aan iedere ouder voor zich welke keuze zij zouden maken.

@mamma van sharondenise wrote:

Ik heb nu al aardig wat kleuters vervroegd zien doorstromen en 8 van de 10 keer ging het toch niet helemaal lekker.

Maar dat is natuurlijk aan iedere ouder voor zich welke keuze zij zouden maken.




Hier gaat onze nu nog peuter in principe dus wel door (van november).

Maar dat komt omdat hij nogal op zijn grotere broer lijkt en die is net versneld.

Onze 2e is van 22 januari en eigenlijk 3 week te laat geboren (want dan was er tenminste naar hem gekeken, kindjes van januari wordt hier op school uberhaupt niet naar gekeken, die stromen niet door).



Mocht nummer 3 nou toch behoefte hebben aan een jaartje langer kleuteren, dan kleutert meneertje een langer. Allemaal prima. Maar dan wel in groep 2 graag extra kleuteren en niet in groep 1 (maar dat is dus gekleurd door onze ervaring nu met onze 2e).

@mamaMarije wrote:

@mamma van sharondenise wrote:
Ik heb nu al aardig wat kleuters vervroegd zien doorstromen en 8 van de 10 keer ging het toch niet helemaal lekker.

Maar dat is natuurlijk aan iedere ouder voor zich welke keuze zij zouden maken.




Hier gaat onze nu nog peuter in principe dus wel door (van november).

Maar dat komt omdat hij nogal op zijn grotere broer lijkt en die is net versneld.

Onze 2e is van 22 januari en eigenlijk 3 week te laat geboren (want dan was er tenminste naar hem gekeken, kindjes van januari wordt hier op school uberhaupt niet naar gekeken, die stromen niet door).



Mocht nummer 3 nou toch behoefte hebben aan een jaartje langer kleuteren, dan kleutert meneertje een langer. Allemaal prima. Maar dan wel in groep 2 graag extra kleuteren en niet in groep 1 (maar dat is dus gekleurd door onze ervaring nu met onze 2e).




Bij ons zijn de groepen gesplitst in 2 groepen 1/2, dus dat probleem zouden wij hier sowieso niet hebben. Ik vind het een fijn systeem zo.

En bij Desmée hebben we helemaal geen gedoe, zij is altijd in de zomervakantie jarig, dus nieuw schooljaar nieuwe klas :thumbup:

neem aan dat ze dan voor groep 1 en 2 apart programma hebben. Ondanks dat ze bij elkaar in de klas zitten, draait groep 1 wel een ander programma met andere doelen dan groep 2. Groep 1 is vaak voorbereiding en oefenen van school, groep 2 is dan echt voorbereiding voor groep 3.



Hier juist een meisje van net januari, wat net zolang gedraaid heeft op school als de kinderen van december. Het is voor haar beter als ze door zou gaan. Ze kan nu de grote meiden al flink aan binnen de groep, en als ze straks alel kinderen jonger zijn dan haar, plus haar cognitieve ontwikkeling was ook al verder dan gemiddeld. We krijgen nog een zware dobber. Ik had een zeer pittig driftig meisje thuis en sinds ze op school zit is het helemaal weg. Vooral het laatste half jaar was verschrikkelijk. WIl die periode echt niet terug maar ben bang dat die wel terug komt als ze zou blijven in 1.

Konijn, ik kan je vertellen hoe ze het hier op school doen.



Bij onze kleuters werken ze blokken en ieder blok heeft een thema in 2 lesjaren (groep 1 en 2 dus) komt er om en nabij de 2 maanden een nieuw thema voorbij + natuurlijk de dingen die ieder jaar terug komt, zoals momenteel de Lente bijv.



Bij ieder thema horen opdrachten.

Groep 1 en groep 2 hebben daarbij op hun eigen niveau opdrachten die daarbij aansluiten.

Het mooi hiervan is dat de kindjes uit groep 1 veel sneller dingen oppikken van de oudere kindjes en daarvan leren.

Kindjes uit groep 2 leren ook weer goed samenwerken, doordat ze de jongere kindjes kunnen helpen.



Volgens mij een goed systeem, want toen Sharon kleuterde hadden ze het ook al, en dat is nu ook al 6 jaar terug.

@konijn wrote:

neem aan dat ze dan voor groep 1 en 2 apart programma hebben. Ondanks dat ze bij elkaar in de klas zitten, draait groep 1 wel een ander programma met andere doelen dan groep 2. Groep 1 is vaak voorbereiding en oefenen van school, groep 2 is dan echt voorbereiding voor groep 3.



Hier juist een meisje van net januari, wat net zolang gedraaid heeft op school als de kinderen van december. Het is voor haar beter als ze door zou gaan. Ze kan nu de grote meiden al flink aan binnen de groep, en als ze straks alel kinderen jonger zijn dan haar, plus haar cognitieve ontwikkeling was ook al verder dan gemiddeld. We krijgen nog een zware dobber. Ik had een zeer pittig driftig meisje thuis en sinds ze op school zit is het helemaal weg. Vooral het laatste half jaar was verschrikkelijk. WIl die periode echt niet terug maar ben bang dat die wel terug komt als ze zou blijven in 1.




Maar in eerste instantie wilde je je dochter toch eerder dan ‘normaal’ op school omdat het thuis onhoudbaar was? Niet omdat ze al heel slim was etc?



Want volgens mij ben je nu het probleem steeds aan het verschuiven als je wil dat ze doorstroomt, omdat je bang bent dat je weer een driftig kind zou krijgen.



Hier is het hetzelfde zoals mijn voorganster zegt.

Ze zitten bij elkaar in de klas en krijgen op niveau werkjes.

En ze helpen elkaar en dat werkt heel goed. Als jouw dochter in groep 1 al meer werkjes aankan zou ik dat aangeven bij de juf zodat ze daar rekening mee zou houden. Het zou niet in mij opkomen haar gelijk te laten doorstromen naar groep 2 geloof ik.



On topic.

Bij 38 kinderen in een klas sta ik gelijk op mijn achterste poten, ik zou dat echt niet ‘accepteren’.



Mijn zoon zit nu in groep 3 met 22 kinderen. Ze hebben moeten splitsen vanuit groep 2 in 3 groepen 3 ipv 2 omdat het anders te grote groepen zouden worden. Maar nu gaan er geruchten dat ze alles dus weer bij elkaar willen gooien in groep 4. Dus groepen van rond de 30 kids.

Wij ouders gaan daar zeker proberen een stokje voor te steken.

@Madre wrote:

@konijn wrote:
neem aan dat ze dan voor groep 1 en 2 apart programma hebben. Ondanks dat ze bij elkaar in de klas zitten, draait groep 1 wel een ander programma met andere doelen dan groep 2. Groep 1 is vaak voorbereiding en oefenen van school, groep 2 is dan echt voorbereiding voor groep 3.



Hier juist een meisje van net januari, wat net zolang gedraaid heeft op school als de kinderen van december. Het is voor haar beter als ze door zou gaan. Ze kan nu de grote meiden al flink aan binnen de groep, en als ze straks alel kinderen jonger zijn dan haar, plus haar cognitieve ontwikkeling was ook al verder dan gemiddeld. We krijgen nog een zware dobber. Ik had een zeer pittig driftig meisje thuis en sinds ze op school zit is het helemaal weg. Vooral het laatste half jaar was verschrikkelijk. WIl die periode echt niet terug maar ben bang dat die wel terug komt als ze zou blijven in 1.




Als jouw dochter in groep 1 al meer werkjes aankan zou ik dat aangeven bij de juf zodat ze daar rekening mee zou houden. Het zou niet in mij opkomen haar gelijk te laten doorstromen naar groep 2 geloof ik.


Mee eens, dat is ook wat er hier gebeurt. Doordat het een combinatie van groep 1 en 2 is lopen bepaalde dingen in elkaar over, maar dat is juist wel prettig voor de kinderen die iets meer aankunnen of meer uitdaging nodig hebben. Een kind een groep vooruit zetten vind ik een enorme stap, waarmee je volgens mij niet je uiteindelijke doel bereikt.

J. is ook van januari (en had het laatste half jaar voordat hij naar school ging ook verschrikkelijke driftbuien, die ik niet alleen maar toeschrijf aan het 'aan school toe zijn') maar ik peins er niet over om hem snel naar groep 2 te laten gaan, ik zie niet in hoe dat goed zou zijn voor hem. Kinderen die sneller gaan dan gemiddeld dienen wat meer uitgedaagd worden door inderdaad extra werkjes op school, daarnaast kan je thuis ook het een en ander ondervangen natuurlijk. Ik vind de sociaal-emotionele ontwikkeling van het doorlopen van alle groepen erg belangrijk, en ik kan me voorstellen dat je voor bijvoorbeeld hoogbegaafde kinderen een uitzondering maakt, maar de meeste kinderen zijn gewoon slim, niet hoogbegaafd :)

@D. wrote:

Een kind een groep vooruit zetten vind ik een enorme stap, waarmee je volgens mij niet je uiteindelijke doel bereikt.







Kinderen die sneller gaan dan gemiddeld dienen wat meer uitgedaagd worden door inderdaad extra werkjes op school, daarnaast kan je thuis ook het een en ander ondervangen natuurlijk. Ik vind de sociaal-emotionele ontwikkeling van het doorlopen van alle groepen erg belangrijk, en ik kan me voorstellen dat je voor bijvoorbeeld hoogbegaafde kinderen een uitzondering maakt, maar de meeste kinderen zijn gewoon slim, niet hoogbegaafd :slight_smile:




Pas nadat er versneld is door onze knul is er een officiele IQ test gedaan en daar komt hij idd HB uit, maar dat was eigenlijk ook wel de verwachting door alles daarvoor.

Want de extra uitdaging op school was niet voldoende, thuis was er geen land meer mee te bezeilen… echt alles is overal uit de kast getrokken. Maar sociaal gezien past hij ook beter bij de groep waar hij nu in zit, dus het lijkt een goeie beslissing.



Ander meisje uit zijn oude groep 2 is cognitief zeker net zo ver, maar zij is niet doorgestroomd, juist vanwege sociale aspecten, nog lekker willen spelen etc. En das ook best een ‘haaibaai’ die zich vast wel staande zou houden tussen groep 3 kinderen, maar er niet ‘hoort’ vinden zowel haar ouders als de juffen.

Onze kereltje is juist helemaal geen haaibaai, dat zachte vond ik juist een beetje het ‘enge’ aan versnellen, maar hij komt daar echt zoveel beter tot zijn recht dat we er tot nog toe echt blij mee zijn en hij is slechts 3 week jonger als de jongste boven hem, dus dat valt wel mee allemaal.



Het is dus zeker niet alleen iets als een kind lekker vlot door de stof heengaat, het is meer.



Overigens heeft hij op deze manier wel in alle klassen gezeten en daar dingen meegepikt, maar groep 2 en groep 3 slechts voor de helft van de tijd.



En om het een beetje on topic te houden… gelukkig was de groep 3 voortijd nog wat uitgedund, want die was eerst 30 groot, maar door verhuizingen en 1 kindje richting speciaal onderwijs bleven er 26 over. Nu met onze knul erbij 27 en dat voelt toch wel anders als 31 moet ik zeggen.

@Madre wrote:

@konijn wrote:
neem aan dat ze dan voor groep 1 en 2 apart programma hebben. Ondanks dat ze bij elkaar in de klas zitten, draait groep 1 wel een ander programma met andere doelen dan groep 2. Groep 1 is vaak voorbereiding en oefenen van school, groep 2 is dan echt voorbereiding voor groep 3.



Hier juist een meisje van net januari, wat net zolang gedraaid heeft op school als de kinderen van december. Het is voor haar beter als ze door zou gaan. Ze kan nu de grote meiden al flink aan binnen de groep, en als ze straks alel kinderen jonger zijn dan haar, plus haar cognitieve ontwikkeling was ook al verder dan gemiddeld. We krijgen nog een zware dobber. Ik had een zeer pittig driftig meisje thuis en sinds ze op school zit is het helemaal weg. Vooral het laatste half jaar was verschrikkelijk. WIl die periode echt niet terug maar ben bang dat die wel terug komt als ze zou blijven in 1.




Maar in eerste instantie wilde je je dochter toch eerder dan ‘normaal’ op school omdat het thuis onhoudbaar was? Niet omdat ze al heel slim was etc?



Want volgens mij ben je nu het probleem steeds aan het verschuiven als je wil dat ze doorstroomt, omdat je bang bent dat je weer een driftig kind zou krijgen.



Hier is het hetzelfde zoals mijn voorganster zegt.

Ze zitten bij elkaar in de klas en krijgen op niveau werkjes.

En ze helpen elkaar en dat werkt heel goed. Als jouw dochter in groep 1 al meer werkjes aankan zou ik dat aangeven bij de juf zodat ze daar rekening mee zou houden. Het zou niet in mij opkomen haar gelijk te laten doorstromen naar groep 2 geloof ik.

.




ow, ik veeg hier niet de straat aan met een 1/2 combi, ik ben er juist voorstander van!!

Tja… er is meer aan de hand met onze juul. Dit speelt achteraf al vanaf het kdv. DUs op grond daarvan spreek ik ook. Daarbij heb ik nog steeds nooit gezegd dat onze juul slim is oid en dat ze daarom door moet. Het is alles bij elkaar.



Tja… en als ik kan kiezen tussen een rustig kind thuis en groep 2 of een zwaar gefrsutreerd kind en in groep 1, is bij mij de keus snel gemaakt

@konijn wrote:

@Madre wrote:
@konijn wrote:
neem aan dat ze dan voor groep 1 en 2 apart programma hebben. Ondanks dat ze bij elkaar in de klas zitten, draait groep 1 wel een ander programma met andere doelen dan groep 2. Groep 1 is vaak voorbereiding en oefenen van school, groep 2 is dan echt voorbereiding voor groep 3.



Hier juist een meisje van net januari, wat net zolang gedraaid heeft op school als de kinderen van december. Het is voor haar beter als ze door zou gaan. Ze kan nu de grote meiden al flink aan binnen de groep, en als ze straks alel kinderen jonger zijn dan haar, plus haar cognitieve ontwikkeling was ook al verder dan gemiddeld. We krijgen nog een zware dobber. Ik had een zeer pittig driftig meisje thuis en sinds ze op school zit is het helemaal weg. Vooral het laatste half jaar was verschrikkelijk. WIl die periode echt niet terug maar ben bang dat die wel terug komt als ze zou blijven in 1.




Maar in eerste instantie wilde je je dochter toch eerder dan ‘normaal’ op school omdat het thuis onhoudbaar was? Niet omdat ze al heel slim was etc?



Want volgens mij ben je nu het probleem steeds aan het verschuiven als je wil dat ze doorstroomt, omdat je bang bent dat je weer een driftig kind zou krijgen.



Hier is het hetzelfde zoals mijn voorganster zegt.

Ze zitten bij elkaar in de klas en krijgen op niveau werkjes.

En ze helpen elkaar en dat werkt heel goed. Als jouw dochter in groep 1 al meer werkjes aankan zou ik dat aangeven bij de juf zodat ze daar rekening mee zou houden. Het zou niet in mij opkomen haar gelijk te laten doorstromen naar groep 2 geloof ik.

.




ow, ik veeg hier niet de straat aan met een 1/2 combi, ik ben er juist voorstander van!!

Tja… er is meer aan de hand met onze juul. Dit speelt achteraf al vanaf het kdv. DUs op grond daarvan spreek ik ook. Daarbij heb ik nog steeds nooit gezegd dat onze juul slim is oid en dat ze daarom door moet. Het is alles bij elkaar.



Tja… en als ik kan kiezen tussen een rustig kind thuis en groep 2 of een zwaar gefrsutreerd kind en in groep 1, is bij mij de keus snel gemaakt




Ja snap ik, maar je moet ook denken in the long run. Dat bedoel ik met ‘het probleem’ verschuiven. Want stel, Juul is gewoon een heel gemiddeld kind en gaat later achterlopen.



Dat is dan toch ook niet een ideale situatie?

Konijn ik snap je voorkeur voor versnellen maar je loopt dan wel het gevaar dat je over een jaar een gefrusteerd kind hebt omdat ze op haar tenen moet lopen om bij te blijven of omdat ze achterloopt en wat doe je dan?

@Madre wrote:

@konijn wrote:
@Madre wrote:
@konijn wrote:
neem aan dat ze dan voor groep 1 en 2 apart programma hebben. Ondanks dat ze bij elkaar in de klas zitten, draait groep 1 wel een ander programma met andere doelen dan groep 2. Groep 1 is vaak voorbereiding en oefenen van school, groep 2 is dan echt voorbereiding voor groep 3.



Hier juist een meisje van net januari, wat net zolang gedraaid heeft op school als de kinderen van december. Het is voor haar beter als ze door zou gaan. Ze kan nu de grote meiden al flink aan binnen de groep, en als ze straks alel kinderen jonger zijn dan haar, plus haar cognitieve ontwikkeling was ook al verder dan gemiddeld. We krijgen nog een zware dobber. Ik had een zeer pittig driftig meisje thuis en sinds ze op school zit is het helemaal weg. Vooral het laatste half jaar was verschrikkelijk. WIl die periode echt niet terug maar ben bang dat die wel terug komt als ze zou blijven in 1.




Maar in eerste instantie wilde je je dochter toch eerder dan ‘normaal’ op school omdat het thuis onhoudbaar was? Niet omdat ze al heel slim was etc?



Want volgens mij ben je nu het probleem steeds aan het verschuiven als je wil dat ze doorstroomt, omdat je bang bent dat je weer een driftig kind zou krijgen.



Hier is het hetzelfde zoals mijn voorganster zegt.

Ze zitten bij elkaar in de klas en krijgen op niveau werkjes.

En ze helpen elkaar en dat werkt heel goed. Als jouw dochter in groep 1 al meer werkjes aankan zou ik dat aangeven bij de juf zodat ze daar rekening mee zou houden. Het zou niet in mij opkomen haar gelijk te laten doorstromen naar groep 2 geloof ik.

.




ow, ik veeg hier niet de straat aan met een 1/2 combi, ik ben er juist voorstander van!!

Tja… er is meer aan de hand met onze juul. Dit speelt achteraf al vanaf het kdv. DUs op grond daarvan spreek ik ook. Daarbij heb ik nog steeds nooit gezegd dat onze juul slim is oid en dat ze daarom door moet. Het is alles bij elkaar.



Tja… en als ik kan kiezen tussen een rustig kind thuis en groep 2 of een zwaar gefrsutreerd kind en in groep 1, is bij mij de keus snel gemaakt




Ja snap ik, maar je moet ook denken in the long run. Dat bedoel ik met ‘het probleem’ verschuiven. Want stel, Juul is gewoon een heel gemiddeld kind en gaat later achterlopen.



Dat is dan toch ook niet een ideale situatie?




vraag me af of een gemiddeld kind gaat achterlopen. MOet zelf eerlijk zeggen dat er een groot stuk gevoel van mijzelf bij ligt. Op school heerlijk uit me neus lopen vreten en nooit wat gedaan. Heb alles op slofjes gedaan, maar weet helaas nog steeds niet wat leren is. Wat had ik dat graag willen weten en willen leren. Was erg snel afgeleid, zat zelf altijd in cobi ivm plattelandsschool. Mijn toekomst had er anders uitgezien. NIet dat ik nu niet gelukkig ben, maar mijn droom heb ik tot nu toe niet kunnen verwezelijken wat dan ws wel had gekund.



Als de oktober kids gewoon bleven, had juul sociaal ook aansluiting, wat ze ws straks niet meer heeft. En dat vind ik ook een belangrijk aspect. DIt is al gesignaleerd op het kdv, en hebben ze daar vanaf drie en half haar, als de mogelijkheid er was en er was bso, dat ze op de bso mocht spelen.



ga nu niet meer inhoudelijk verder mezelf verdedigen, zoals het wel voelt. IK ben de mond van mijn kind. Ik wil een gelukkig kind. en ik zal voor haar opkomen… zolang ze het zelf nog niet kan, en als ze het wel kan zal ik haar daar ook in steunen.



sorry voor de tikfouten, ben ondertussen aant koken

Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat goed is voor het specifieke kind en je niet moet vastpinnen op kunstmatige grensdata als 1 oktober of 1 januari. Dat starre vasthouden lijkt me niet in het belang van het kind.



Hier op school wordt ook vastgehouden aan de 1 januari regel. Mijn jongste is van 18 december dus heel erg jong, maar ze kijken hier pas aan het einde van groep 2 of ze doorgaat naar groep 3. En daar wordt niet dit jaar over beslist. Dat vind ik wel verstandig.

Volgens mij ging het topic over of een klas groot was of niet maar ergens is het een topic geworden over het doorstroombeleid van kleuters. En dat er staat er volgens mij helemaal los van en daar zijn ook andere topics over.

Ach ja, soms dwaal je wat af… Ergens had het wel wat met elkaar te maken in dit topic :slight_smile:



Maar on topic, het is ook ergens gezegd, maar ik denk niet dat ik 38 kinderen zou accepteren. Ik zou gaan zoeken naar een andere school.

@konijn wrote:

@Madre wrote:
@konijn wrote:
neem aan dat ze dan voor groep 1 en 2 apart programma hebben. Ondanks dat ze bij elkaar in de klas zitten, draait groep 1 wel een ander programma met andere doelen dan groep 2. Groep 1 is vaak voorbereiding en oefenen van school, groep 2 is dan echt voorbereiding voor groep 3.



Hier juist een meisje van net januari, wat net zolang gedraaid heeft op school als de kinderen van december. Het is voor haar beter als ze door zou gaan. Ze kan nu de grote meiden al flink aan binnen de groep, en als ze straks alel kinderen jonger zijn dan haar, plus haar cognitieve ontwikkeling was ook al verder dan gemiddeld. We krijgen nog een zware dobber. Ik had een zeer pittig driftig meisje thuis en sinds ze op school zit is het helemaal weg. Vooral het laatste half jaar was verschrikkelijk. WIl die periode echt niet terug maar ben bang dat die wel terug komt als ze zou blijven in 1.




Maar in eerste instantie wilde je je dochter toch eerder dan ‘normaal’ op school omdat het thuis onhoudbaar was? Niet omdat ze al heel slim was etc?



Want volgens mij ben je nu het probleem steeds aan het verschuiven als je wil dat ze doorstroomt, omdat je bang bent dat je weer een driftig kind zou krijgen.



Hier is het hetzelfde zoals mijn voorganster zegt.

Ze zitten bij elkaar in de klas en krijgen op niveau werkjes.

En ze helpen elkaar en dat werkt heel goed. Als jouw dochter in groep 1 al meer werkjes aankan zou ik dat aangeven bij de juf zodat ze daar rekening mee zou houden. Het zou niet in mij opkomen haar gelijk te laten doorstromen naar groep 2 geloof ik.

.




ow, ik veeg hier niet de straat aan met een 1/2 combi, ik ben er juist voorstander van!!

Tja… er is meer aan de hand met onze juul. Dit speelt achteraf al vanaf het kdv. DUs op grond daarvan spreek ik ook. Daarbij heb ik nog steeds nooit gezegd dat onze juul slim is oid en dat ze daarom door moet. Het is alles bij elkaar.



Tja… en als ik kan kiezen tussen een rustig kind thuis en groep 2 of een zwaar gefrsutreerd kind en in groep 1, is bij mij de keus snel gemaakt




Jeetje konijn, er zullen vast veel dingen mee spelen in jullie gezin die wij niet weten. Op basis van wat je hier allemaal schrijft krijg ik het gevoel dat je enorm aan projecteren bent. Een kind moet zijn eigen weg ontdekken daar wordt het sterk van, het mag net zoveel fouten maken als de ouders en daar weer van leren. Probeer eens wat meer nuances aan te brengen, het kan toch nooit zo zwart wit zijn, dat wanneer zij in groep 1 blijft dat het kind dan zwaar gefrustreerd zal zijn. Of ben je als moeder zijnde dan teleurgesteld?