Kattenplaag..

Wat een discussie is dit geworden zeg.

Ik was wel niewsgierig geworden naar hoe je katten uit je tuin houd en vond dit op het net:

Katten verjagen uit je tuin

1. Wat werk juist niet?

Veel mensen gooien een glas water leeg uit het raam, om zo de kat schrik aan te jagen. Anderen roepen heel hard ‘Kssst’ of ‘Shhhhh’. Feit is dat de katten in kwestie zich er meestal niet veel van aantrekken en toch weer terugkeren op hun vaste stekje voor het doen van hun behoefte.

2. Huismiddeltjes gebruiken die katten vies vinden ruiken

Middeltjes die je in de tuin gebruikt spelen in op het sterke reukvermogen van de kat. De kat houdt vaak niet van bepaalde geurtjes en zal hier met een grote boog omheen lopen. Middeltjes die het vaak goed doen zijn; stukjes sinaasappelschil, gemalen koffie, azijn, mottenballen, gemalen rode peper en knoflook. Leg deze middeltjes in je tuin, tussen het zand op de plaatsen waar de kat vaak komt.

3. Water gebruiken om katten te weren

Naast de huismiddeltjes kun je zorgen altijd een tuinslang in de aanslag te houden. Waar een glaasje water gooien, de kat niet aan het schrikken maakt, kan een flinke waterstraal ervoor zorgen dat de katten jouw tuin niet leuk meer vinden en hun interesse verliezen. Kijk voor meer ideeen het filmpje van youtube.

4. Speciale apparaten om katten te verjagen

De beste oplossing is waarschijnlijk een apparaat aan te schaffen dat katten (en overigens ook honden) afschrikt. Er zijn apparaten op de markt die je in je tuin kunt plaatsen. De apparaten beschikken over een bewegingsmelder. Zodra er beweging in de tuin is zal het apparaat een ultrasoon hoog geluid laten horen, wat voor mensen onhoorbaar is, maar voor dieren erg vervelend Ga naar een speciaalzaak en vraag naar de mogelijkheden voor ultrasone verjagers in de border (met batterijen en bewegingsmelder, die met een hoge toon ongewenste bezoekers wegjagen) of watersproeiers met bewegingsmelder.

5. Leg gaas op de grond met pennen in de grond

Een simpele en vaak effectieve oplossing is om gewoon grofmazig gaas op de grond te leggen en met een paar pennen in de grond vast te zetten (al dan niet aan het oog onttrokken met een dun laagje aarde). Katten laten het wel uit hun hoofd om daar in te gaan zitten krabben, want dat doet pijn aan hun nagels. Gaas kan ook bovenop een schutting worden aangebracht. Je zet het eerst recht op de schutting en vouwt daarna de helft naar beneden in een hoek van 45 graden, zodat het voor katten heel onaantrekkelijk wordt om op de schutting te springen. Of je bevestigt een pvc-buis met een ijzerdraad er doorheen vlak boven de schutting, zodat katten geen houvast krijgen aan het draaiende kunststof.

De katten van onze buren kwamen hier altijd op bezoek,maar die zitten nu ook in een ren.

Ben honden en katten gek.

Een optie dat katten niet meer in je tuin poepen is zelf een kat nemen. Ze poepen schijnbaar niet in hun eigen tuin (zegt een collega van me iig)

Ik wil zelf ook heel graag een kat en zou dan ook de schutting zo afzetten dat ze niet naar de buren kunnen.

Kat van mijn schoonzus is echt een binnenkat omdat die eerst in een flat woonde. Dat beest rent van boven naar beneden en heeft ruimte zat om te ravotten.

@MamaMY wrote:

Ze poepen schijnbaar niet in hun eigen tuin (zegt een collega van me iig)

Shoot heb ik net die kat die dat niet snapt? :wink:

Onze eigen kat zit ook wel in onze eigen tuin afentoe.
Maar zoals gezegd... de meeste katten hier in de buurt zie ik over het algemeen graven in de gemeentegrond hiervoor tussen de struiken.

Ik reageer alleen even op wat je er tegen kunt doen en zag koffiedik staan. Mijn kat is helemaal weg van koffie en koffiedik en mijn kat die overleden was had die tic ook dus ik zou dat niet in je tuin strooien

hier geen vijver, maar in ons eerste huis wel en daar liepen bergen en bergen katten… maar dan heb je de katten verjaagd en dan…? dan jatten de reigers je vissen wel uit de vijver.

Ik weet van deze wijk precies welke katten waar horen, kwestie van nieuwe kat spotten en dan kijken waar ze heen gaan…

ik denk dat ik het van 1 kat niet weet. 1 kat van de overkant had de rotgewoonte om steeds op mijn kokosmat te pissen… heb dit gemeld en gezegd dat ik de mat ging vervangen en de bon kwam overleggen omdat ik hiervoor een vergoeding wilde.

Ik ben erg tolerant over drollen en dingen die ik weg kan halen. Maar als een beest van een ander iets van mij echt vernaggeld, dan is dat de grens.

Verder schep ik dus gewoon weg wat ik tegenkom, werk zowieso niet zonder handschoenen in de tuin en heb echt zoiets van… leven en laten leven.

Ons konijn stampt wel eens snachts in zijn hok, dat zullen de buren best horen, als de kinderen op de trampoline springen, hoor je ook wel eens gepiep en gekraak, als ze schommelen piept er ook wel eens een scharnier, als ze ruzie maken in de tuin dan zijn mijn kinderen zelf de overlast veroorzakers.

Ik kan tig dingen bedenken in ons eigen gezin waar onze buren last van zouden kunnen hebben, zou het niet op prijs stellen als mensen steeds kwamen klagen.

Dus ik tolereer de katten, in zoverre… ik ruim gewoon op.

Zie ik ze echt binnenkomen in de tuin, dan gaat de tuinslang erop.

Maar verder niks.

Ga niet zeuren verder want dan is het eind zoek… katten, vuurkorven, bbq’s om 16.00 uur al terwijl de was nog buiten hangt, kinderen van buren die over de schutting loeren en zich overal mee bemoeien, ballen die over schuttingen vliegen, belletje lel, reigers, schijtende meeuwen en duiven, zeurende studenten die schilderijen willen slijten en af en toe een kudde geloofsbekeerders aan de deur… ik heb er allemaal last van, maar het hoort gewoon bij het dagelijks leven he. :wink:

mensen kunnen gewoon niks van elkaar en elkaars dieren hebben.

Je hoort het steeds vaker dat mensen over buren of buurdieren klagen.

We klagen over de kleinste dingen.

Miss moeten we met z’n alle weer eens wat toleranter worden…

Ik heb honden, en jah die blaffen wel eens.

Mijn buren hebben honden en die blaffen ook wel eens.

1 hond jankt als ze weg zijn maar dat stoort me niet.

zolang het niet snachts is als ik wil slapen zal het me niet intresseren.

Mijn honden lopen los op losloop gebieden en jah daar lopen ook andere mensen.

Mijn andere buren hebben katten die lopen ook hier in de tuin heel soms komt er 1 naar binnen maar dan gaan ze er snel van door als ze 4 honden spotten hier binnen.

@Sabrina84 wrote:

mensen kunnen gewoon niks van elkaar en elkaars dieren hebben.

Ik denk wel dat er een grens is en wat je nog mag accepteren.

Kattendrollen kun je opruimen als je ze kunt vinden, de zandbak van de kinderen kan afgedekt maar als er toevallig een buurtkat hier weer in de spouwmuur heeft zitten sproeien dan is bij mij die grens wel heel erg bereikt omdat ik dan zo’n beetje mijn eigen huis uitgejaagd wordt en ik kan er helemaal niets tegen doen.

Ik kan niet in die stank zitten, ik weet niet of je ooit geroken hebt hoe een kater die sproeit ruikt maar ik kan je zeggen dat ik er in elk geval niet tegen kan.

Ik krijg er hoofdpijn van, ik loop de hele dag te kokhalzen en dat is dus niet meer dat ik om een klein rotdingetje klaag omdat ik “iets niet kan hebben van de kat van een buurtbewoner”, ik heb er gewoon echt last van, alleen omdat iemand niet de verantwoordelijkheid neemt voor zijn huisdier.

Blaffende honden zijn soms lastig, de haan van de achterburen is soms lastig en als de kinderen van de buren tot 23:00 schreeuwend en gillend op de trampoline staan te springen dan is dat ook lastig maar mijn kids schreeuwen ook wel eens, en wij hebben ook wel eens een feetje met bbq dus daar zul je me niet over horen.

Die kat die hier in die spouwmuur sproeit daarentegen, daarvan achterhaal ik nog wel eens wie het baasje is en die kan dan een vriendelijk verzoek verwachten om zijn/haar kat binnen te houden.

@Meggie wrote:

Sabje waar ben je aan begonnen met dit topic :lol:

:mrgreen: :lol:

Je kan ook een kater nemen… :smiley: :smiley:

Die jaagt de andere katten uit de tuin, “sproeit” een beetje rond om z’n territorium af te bakenen… en ze blijven weg…

En katten poepen nooit in hun eigen tuin…

Of je strooit koffie in je tuin…

Wij gooien altijd de koffieprut in de aarde.

De planten doen het goed en de katten gruwen van de lucht.

Onze huispoes is een bange poepert, die jaagt nog geen vlieg uit de tuin :inlove:

De poes van drie huizen verder heeft een dagje op onze bovenverdieping opgesloten gezeten.

… en heeft over mijn schoenen geplast…

Die kan ik dus wel weggooien.

K*lere wat een vreselijke lucht.

Hij heeft geluk dat ik dol op katten ben :roll:

@mamaMarije wrote:

@MamaMY wrote:
Ze poepen schijnbaar niet in hun eigen tuin (zegt een collega van me iig)

Shoot heb ik net die kat die dat niet snapt? :wink:

Onze eigen kat zit ook wel in onze eigen tuin afentoe.
Maar zoals gezegd... de meeste katten hier in de buurt zie ik over het algemeen graven in de gemeentegrond hiervoor tussen de struiken.

ach nee hoor die van mij de jongste nu net 1 jaar deed het met de sneeuw ook in de tuin hij was denk ik even kwijt dat achter het huis de gemeente grond zat :mrgreen:

@Happy mommy wrote:

Je kan ook een kater nemen… :smiley: :smiley:

Die jaagt de andere katten uit de tuin, “sproeit” een beetje rond om z’n territorium af te bakenen… en ze blijven weg…

En katten poepen nooit in hun eigen tuin…

Of je strooit koffie in je tuin…

Wij gooien altijd de koffieprut in de aarde.

De planten doen het goed en de katten gruwen van de lucht.

Onze huispoes is een bange poepert, die jaagt nog geen vlieg uit de tuin :inlove:

niet waar die van mij dus wel :doh:

@bianca&? wrote:

ik heb 3 katten en zijn allemaal buiten ze houden ervan lekker rennen en muisjes vangen heerlijk toch kunnen ze echt kat zijn :thumbup:

en ja waarschijnlijk poepen ze in iemand zijn tuin excuus :oops:

maar ik heb ook geen kattenbak want die had ik en daar deden ze het dus niet op :doh:

tja wat moet ik ze binnen houden dat ze dood ongelukkig zijn?? nee nee geen denken aan :snooty:

Waarom neem je dan een kat als HUISDIER als je hem niet in huis wil laten?

Sorry maar van oudsher is een kat een jager en geen huisdier.

Verder geen verwijt hoor maar dit is wat ik me dan afvraag…

En nee ik heb geen huisdieren, die wil ik ook niet.

@Krabje wrote:

@bianca&? wrote:
ik heb 3 katten en zijn allemaal buiten ze houden ervan lekker rennen en muisjes vangen heerlijk toch kunnen ze echt kat zijn :thumbup:

en ja waarschijnlijk poepen ze in iemand zijn tuin excuus :oops:

maar ik heb ook geen kattenbak want die had ik en daar deden ze het dus niet op :doh:

tja wat moet ik ze binnen houden dat ze dood ongelukkig zijn?? nee nee geen denken aan :snooty:

Waarom neem je dan een kat als HUISDIER als je hem niet in huis wil laten?

Sorry maar van oudsher is een kat een jager en geen huisdier.

Verder geen verwijt hoor maar dit is wat ik me dan afvraag…

En nee ik heb geen huisdieren, die wil ik ook niet.

Tja, tis maar een naam… HUISdier…

Het overgrote deel van de konijnen slijt z’n dagen ook buiten in een hok.

Toch noem je die ook huisdieren…

Volgens mij is elk dier van oudsher geen huisdier.

katten, honden, konijnen, parkieten en vissen… noem het maar op… ooit leefden ze vrij.

wij hebben ze gebombardeerd (en gedomesticeerd) tot huisdieren.

Wij hadden vroeger ook een kat die altijd buiten wilde.

Kwam soms wel even binnen voor een overdosis kroeltjes en dan meteen weer naar buiten om te vechten met buurkatten en muizen te vangen.

ook die poepte in de tuin bij de buren…

Erg vervelend, maar als ik haar binnen liet zitten vloog ze op den duur letterlijk tegen de muren op.

Sommige katten hebben nog iets “wilds” in zich…

Daarom vind ik ze juist zo leuk :lol:
bianca&? schreef:
ik heb 3 katten en zijn allemaal buiten ze houden ervan lekker rennen en muisjes vangen heerlijk toch kunnen ze echt kat zijn

en ja waarschijnlijk poepen ze in iemand zijn tuin excuus
maar ik heb ook geen kattenbak want die had ik en daar deden ze het dus niet op
tja wat moet ik ze binnen houden dat ze dood ongelukkig zijn?? nee nee geen denken aan

Sorry maar dat vindt ik echt not done :oops:
kat hoort gewoon in zijn eigen kattenbak te zitten...
jij wil zelf toch ook geen andermans poep in je tuin ??

die van mij is hooguit 20 min buiten,
en rent als een speer naar zijn kattenbak...

@Gab wrote:

bianca&? schreef:

ik heb 3 katten en zijn allemaal buiten ze houden ervan lekker rennen en muisjes vangen heerlijk toch kunnen ze echt kat zijn

en ja waarschijnlijk poepen ze in iemand zijn tuin excuus

maar ik heb ook geen kattenbak want die had ik en daar deden ze het dus niet op

tja wat moet ik ze binnen houden dat ze dood ongelukkig zijn?? nee nee geen denken aan

Sorry maar dat vindt ik echt not done :oops:
kat hoort gewoon in zijn eigen kattenbak te zitten...
jij wil zelf toch ook geen andermans poep in je tuin ??

die van mij is hooguit 20 min buiten,
en rent als een speer naar zijn kattenbak...

De mijne ook.
Maar als een kat echt niet wil, dan kun je op je kop staan, maar dan doet ie het niet hoor.
Als je je kat als kitten op de bak leert gaan werkt dat wel.
Maar wij halen onze dieren altijd uit het asiel.

Wat moet je dan?
Een kat in laten slapen als die niet op de kattenbak wil?
Binne laten, of aan een riepmje in de tuin werkt bij de gemiddelde kat niet hoor.
Die worden helemaal dol.
Katten die eenmaal aan buiten gewend zijn, daar maak je niet gemakkelijk binnenkatten van.

Begrijp me niet verkeerd.... ik erger mij ook kapot aan kattepoep in de tuin....
Maar ik erger mij ook aan hondenpoep.
Ik kan de eendjes bij ons in het park nauwelijks meer voeren.
Je loopt alleen maar te speuren naar stront/
Mocht je toch even afgeleidt zijn door de eendjes zit je achteraf weer met een stokje poep onder het profiel van je schoenen uit te peuteren :sick:

Tis nou eenmaal zo dat je overlast heb van de dieren buiten.

De vogels poepen ook op mijn auto, op de kussen van mijn tuinstoelen of in mijn haar.

Waarschijnlijk is dit een van de discussies waar we weinig mee kunnen. Iedereen heeft een andere mening en dat is ook goed. Feit blijft dat ik het super irritant vind. Maar eens goed nadenken wat te doen, wat zo doe ik het dus niet meer.

Wij hebben sinds 2 weken elke dag een blaffende hond naast ons…

Blaft om elke scheet die je in je eigen tuin laat.

Hier komen 2 katers en 3 poezen elke dag in onze tuin sproeien en vervelen.

Hier lopen ook weleens paarden door de straat, heb je daar het schijtspoor weleens van gezien als die in draf voorbij komen en nodig moeten?

Ik heb de tuinmeubels vorige week gewassen en de voglende dag: flats, een enorme meeuwenschijt over mn meubels heen…

sja als ik overal zo’n heisa over moet maken, ben ik gauw overspannen denk ik.

Of ik nou wel of niet in een kattedrol grijp als ik met de tuin bezig ben, ik was zowiezo mijn handen 3 keer goed met zeep. Het is niet fris, ben ik met je eens, maar ik kan me er over lopen opfokken maar ik kan ook gewoon mijn handen extra wassen en daarna weer verder gaan.

Die meeuwenstront: sja, tis vervelend, maar effe een sopje en het is weer weg.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat als er iemand zich irriteert aan katten, dat er dan met een belerend vingertje naar hond gewezen word en andersom net zo goed.

Ik trap hier recht voor mijn voordeur regelmatig in de hondenstront. En nee, ook daar kon ik de baas niet van achterhalen, ik wist niet wie dat zijn hond liet doen. Maar ik ga dan niet ALLE honden eigenaren hier aanvallen, maar gewoon ZELF actie ondernemen.

Ik probeerde bij te houden welke honden er in de straat uitgelaten worden en op welke tijden. En op deze manier heb ik dus de eigenaar incl. hond op heterdaad betrapt.

Die vreemde katten in de tuin daar ga ik ZELF ook proberen een oplossing voor te vinden. als je dan even op de zoekfunctie van het forum klikt, zie je dat er al talloze topics zijn over kattenoverlast, vol met tips hoe je er iets aan kan doen…

En verder heb je ook nog google waar heel veel tips te vinden zijn.

misschien een tip om volgende keer gewoon bij 1 van de veeeeeeele andere anti-kattentopics aan te sluiten, want deze discussie blijft altijd gaande als er steeds weer nieuwe topics gemaakt worden denk ik.

Mijn buren hebben ook 3 katten die hun huis alleen als hotel gebruiken. Net nog had ik salade op tafel staan in de tuin, en hup een van de 3 zat er al weer met zijn snuit in. Twee van de drie zijn ook zo brutaal dat ze gewoon bij mij naar binnen lopen. En om over die poep nog maar te zwijgen :twisted: Oh en ze vinden het ook reuze fijn om over onze tuinkussens te pissen :wall:

Wij hebben vogels die kan ik dus nooit met mooi weer even in mijn eigen tuin op mijn eigen tafel zetten omdat mijn buren katten hebben…

Tja ook ik ben er helemaal klaar mee maar ik weet dat het een discussie is die ik nooit ga winnen. Maar persoonlijk vind ik het van de zotte dat mensen last hebben van de huisdieren van een ander.

maar dat kan je toch niet altijd voorkomen…?

Ik doe echt mijn uiterste best; heb een kattenbak, waar ze op getraind zijn, maak die vaak schoon zodat ze niet ergens anders hoeven zoeken naar een schoon plekje etc. En toch zal het best eens voorkomen dat ze bij buren in de tuin zitten. Of in de voliere van de buren hangen… waar ik ook ‘last’ van heb, want een pokkelawaai maken die beesten heel de dag.

Bij een dode vogel of een ondergepiste mat voor de deur van buren bieden wij aan kosten te vergoeden, en ik vind het geen enkel probleem dat de buurman in zijn vrije week met de tuinslang in de aanslag bij zijn voliere zit om mijn katten af te leren erin te gaan hangen.

Maar meer kan je toch niet? Binnen houden is wat mij betreft gewoon geen optie, een van onze katten is een zwerver geweest, die hou je gewoon niet binnen.

Ik kan ze niet afleren dat ze niet op tafel van de buren moeten zoeken naar lekkere restjes, terwijl ik dat zeker toen een of andere kattenhater stukken vergiftigd vlees/vis neersmeet erg naar vond hoor…

Ik denk dat je, omwille van je geestelijke gezondheid, moet accepteren dat er nou eenmaal overlast is als je dicht naast elkaar woont.

Dat geldt voor geluidsoverlast, kookluchtjes, onkruid dat onder het tuinhek doorkiekt, overhangende takken en dus ook poepende katten.