Kampeer vragen

En denk bijvoorbeeld ook aan een lamp voor 's nachts / 's avonds, zodat je ook nog wat kan zien als de zon onder is gegaan. Zaklamp in ieder geval maar als je nog even wat wilt drinken is een tafellamp op een klein gastankje misschien wat.

Whaha wat slepen jullie een hoop mee!

Mijn paklijst;

keukentas gevuld met zes borden en zes grote mokken (deze dienen zowel als beker als als kom voor soep en toetjes), bestek pp plus een broodmesje en een groentemesje. Twee gasbrandertjes met een extra blikje gas. Een pannensetje dat betsaat it twee pannen, de deksels kun je gebruiken als koekenpan dus zo heb je er eigenlijk vier.

Dat is eigenlijk al de meest uitgebreide tas… Geen tafel of stoelen maar een picknickkleed, wij hebben juist wel mummieslaapzakken en daar zou ik niet op besparen. Vooral de binnenkant lekke van katoen! Wij hebben van vaude (maar wilden wel hele compacte hebben omdat we meestal fietsen…dus dan heb je niet zoveel keus

ik zou vooral echt niet teveel meenemen! Juist al dat gesleep levert stress op voor je gaat, en er is zo weinig wat je echt nodig hebt.

hihi pannen hebben wij idd ook nestbaar, maar dan 3 met 1 deksel die idd ook als koekenpan kan dienen… kook dan ook vaak ‘op elkaar’ met zo’n stapelring ertussen… eerst de kleinste pan aan de kook, dan de grote pan op het vuur, ring ertussen en de kleine met deksel erop er bovenop… gaat prima.

Borden etc ook afgepast mee.

Je pakt naar je ruimte… en die is met een auto wel meer als met een fiets natuurlijk :wink: maar voor autobegrippen pakken wij bescheiden (jij hebt de FB foto ooit wel gezien).

Ja als je een aanhangertje hebt waar je je tent ingooit dan kun je ook wel wat meer meenemen.

En ik ga alleen met de kids en de jongste is dan 1.5…dan wil ik wel een beetje voorbereid weg gaan.

Een picknickkleed vind ik dan weer niks, ik kan vanwege mijn knieën niet echt lang op de grond zitten en de jongste blijft echt niet zitten als we moeten eten.

En mummyslaapzakken vind ik persoonlijk dan weer niks…zo krap bij de voeten en ja als je op de fiets gaat dan zijn ze wel klein dus handig.

Leuk zo`n gasbrandertje, maar weer met een kind van 1.5 vind ik dat te gevaarlijk…die staat er steeds bij en dan kan ik niet koken maar ben steeds bezig om hem er bij weg te halen.

En ik heb natuurlijk gewoon een kookstel in mijn vouwwagen dus dat scheelt.

Ik ben jaren met de caravan op vakantie geweest en ja dan wen je wat aan de luxe, dus ik wil wel wat dingen mee hebben om het me gemakkelijk te maken.

@mamaMarije wrote:

hihi pannen hebben wij idd ook nestbaar, maar dan 3 met 1 deksel die idd ook als koekenpan kan dienen… kook dan ook vaak ‘op elkaar’ met zo’n stapelring ertussen… eerst de kleinste pan aan de kook, dan de grote pan op het vuur, ring ertussen en de kleine met deksel erop er bovenop… gaat prima.

Is dat een ring die je bij de campeerwinkel kan kopen?..lijkt me ook wel wat aangezien ik maar 2 gaspitjes heb.

@Nikita wrote:

@mamaMarije wrote:

Is dat een ring die je bij de campeerwinkel kan kopen?..lijkt me ook wel wat aangezien ik maar 2 gaspitjes heb.

Die zat hier bij de pannenset… ongetwijfeld ook specifiek voor dat doel.

Maar dat is de pannenset van mijn ouders van 40 jaar terug ofzo :lol: .

@mamaMarije wrote:

@Nikita wrote:
@mamaMarije wrote:

Die zat hier bij de pannenset… ongetwijfeld ook specifiek voor dat doel.

Maar dat is de pannenset van mijn ouders van 40 jaar terug ofzo :lol: .

Heb net al even gezocht op google maar dan kom je idd uit bij een pannenset waar zo`n ring bij zit en is idd specifiek voor dat doel. Alleen de pannenset heeft een losse handgreep en dat vind ik weer niks, heb liever een vaste aan elke pan.

Nog maar even doorspeuren of ms dat mijn vader zelf wat kan maken…is handig genoeg.

Maar het is weer een idee… :thumbup:

wij hebben idd ook zo’n losse greep voor bij alle pannen.

Vind ik zelf voor die paar weekjes per jaar geen enkel probleem.

Hoort ook bij het kamperen :lol: .

Heel veel is al genoemd, maar ik doe toch nog even onze lijst:

voor de tent:

• haringen, verschillende types (houten haringen voor zandgrond, extra stevige haringen voor rotsbodem/ bij storm).
  • rubber hamer!
  • grondzeil voor onder de slaapcabine
  • eventueel zeil voor in het woongedeelte
  • en de tent zelf natuurlijk

voor het slapen:
  • luchtbedden
  • goede pomp
  • aluminium isolatiematjes voor onder de luchtbedden (voor als het koud is)
  • slaapzakken; ik vind mummieslaapzakken persoonlijk niet fijn, al houden ze je vaak wel beter warm, maar ik vind het zo claustrofobisch. Wat ik ook handig vind van gewone slaapzakken is dat je ze helemaal open kunt ritsen en dan als deken gebruiken (als het warm is)
  • lakens
  • kussens

voor het koken/eten:
  • kooktoestel
  • gasfles en toebehoren daarbij (slangen, aansluitingen ed)
  • pannen: 1 wok, 1 koekenpan, 1 grote pan voor soep/pasta, eventueel vergiet
  • plastic bak voor salades
  • soeplepel
  • spatels oid
  • snijplank
  • messen
  • blikopener
  • kurkentrekker
  • waterkoker! (als je op stroom staat tenminste) dit vind ik handiger dan een fluitketel, en als stroom toch al inclusief is bij de kampeerplaats, dan is het ook goedkoper dan je eigen gastank gebruiken. Wel even letten op maximaal wattage/voltage, dat niet meteen alle stoppen doorslaan.
  • tafel of kastje om het kooktoestel op te zetten (afhankelijk van waar je op kookt natuurlijk)
  • lucifers!
  • borden, bekers, bestek
  • basisvoorraad eten/drinken voor de eerste dag: koffie (nescafe), thee, suiker, broodbeleg, ranja, olie om te bakken, dat soort dingen

NB: voor korte vakanties neem ik al die kookspullen niet mee, maar alleen de waterkoker voor koffie/thee/cup-a-soup en eten we verder (stok)brood met franse kaas, salades, fruit en afhaalpizza’s

overig:
  • stoelen
  • tafel
  • krukjes, te gebruiken als voetenbankje of bijzettafel met een opzetstuk (ok, dit is wel erg decadent, doen we dus alleen als er ruimte over is in de auto)
  • stroomkabel
  • contactdoos met meerdere aansluitingen (altijd wel een telefoon of apparaat dat aan de oplader moet)
  • electrische koelbox (die hebben we zelf nu niet, maar heb ik op mijn verlanglijst staan om nog te kopen)
  • zaklampen 1 per persoon
  • reserve batterijen
  • waxinelichtjes en van die gekleurde plastic waxinelichthouders, het geeft niet veel licht, maar het staat zo gezellig
  • eventueel gaslamp of lamp op electriciteit als je laat naar bed gaat (wij liggen er zelf meestal tegen de schemering wel in)
  • toiletemmer met deksel voor 's nachts (als de wc ver weg is), ook te gebruiken als wasemmer
  • waslijn & wasknijpers (of genoeg kleding voor de hele vakantie)
  • toiletpapier!
  • afwasspullen (teiltje, borstel, sponsje, afwasmiddel, theedoek)
  • vuilniszakken
  • schaar
  • jerrycan of een paar lege flessen om water in te halen
  • EHBO-setje (pleisters, jodium, tekenpincet)
  • anti-muggenspul

Een aardige lijst dus, dit nog los van spullen als kleding, schoenen, speelgoed, boeken (lang leve de e-reader), telefoons, nintendo ds, tablet plus alle opladers en dan vergeet ik ook vast nog wel wat te noemen.

Ik ben van het type inpakker “liever te veel, dan te weinig”, al heb ik wel altijd het streven om niet tot het plafond door te stapelen en dus een normaal zicht naar achteren te houden. Meestal lukt dat :smiley:

hier ook iemand die altijd wel te veel mee neemt…hahaha

zat alleen te bedenken, wij hebben toen een bordenset gekocht, maar zit nu eigenlijk te denken, stom, als je 1 bord pp hebt is genoeg…en 1 glas en beker…hahah stom he, maar sleepte altijd alles mee…hahahah

vind het ook altijd wel weer een heel karwei om alles mee te krijgen…

hoe doen jullie het met kleding dan ?? voor mezelf en hub valt het vaak nog wel mee, maar de kids ?? en handdoeken enzo ?? wat nemen jullie daarvan mee ?

wat ik trouwens dit jaar niet moet vergeten zijn wasknijpers een een waslijntje (of rekje)

Super bedankt voor de vele reacties en tips!!

Er zijn veel bruikbare tips en adviezen gegeven, een heleboel om te overwegen.

Juist door de verschillen en onderbouwingen te lezen (wel niet tafel, mummieslaapzak of niet enz… ) heb ik al een aantal keuzs kunnen maken.

Ik weet nog niet wat een nestbaar pannetje is, dus nog genoeg om uit te zoeken… :mrgreen: :thumbup:

volgens mij bedoelen ze daarmee, dat je ze in elkaar kan zetten, zodat het makkelijker te vervoeren is en dus minder ruimte inneemt… maar zeker weten doe ik het niet…

Ik wilde nog even toevoegen, wij nemen een picknickkleed mee maar hoeven daar zelde op te zitten. Bijna alle campings hebben wel wat picknicktafels staan en als die bezet zijn door mensen met eigen set zijn die altijd wel zo vriendelijk deze af te staan :slight_smile:

Kleding en handdoeken voor de minimale pakker:

handdoeken 1 pp en 1 reserve per 3 pers

we hebben sneldrogende dus als we langer weg zijn dan was ik ze.een keer.

Kleding: dochters zijn makkelijk… Een paar rokjes/jurkjes en voor als het koud is een maillot voor eronder. Sandalen en regenlaarzen, wollen hemd om in te slapen en 1 pyama, een lekker warme trui. De zoons neem ik meestal twee korte broeken mee en een joggingbroek. Die laatste wordt dan ook gebruikt als pyamabroek. Als ze eemnafritsbroek hebben gaat die mee ipv een korte. En zwembroek pak ik een zwemshort voor zodat die ook als korte broek gebruikt kan worden. Alle kinderen een shirt per rie dagen ongeveer. Toen ze kleiner waren ging er wle iets meer mee, maar de pakruimte blijft in principe hetzelfde. En let vooral ook op materiaal; sneldrogend zodat je t makkelikk even kunt uitspoelen als dat ndoig is!

de slaapzakken lagen al wel in de auto, maar verder was dit onze pakkelarie afgelopen zomer.

Voor ons doen nog best veel, vooral buitenspeeldingen… we hadden rode flexibele emmer mee, daar zaten oa de voetbal, badminton, beachball etc dingen in en was tegelijkertijd een lekker badje voor de jongste en nummer 3 heeft er ook nog in gezeten.

Hebben ze echt heerlijk mee gespeeld met andere kids op de camping, maar normaliter minder mee.

Dit is dus voor 6 personen, zonder stroom kamperen.

@mamaMarije wrote:

de slaapzakken lagen al wel in de auto, maar verder was dit onze pakkelarie afgelopen zomer.

Voor ons doen nog best veel, vooral buitenspeeldingen… we hadden rode flexibele emmer mee, daar zaten oa de voetbal, badminton, beachball etc dingen in en was tegelijkertijd een lekker badje voor de jongste en nummer 3 heeft er ook nog in gezeten.

Hebben ze echt heerlijk mee gespeeld met andere kids op de camping, maar normaliter minder mee.

wow :shock: dan moeten wij ons kapot schamen voor wat wij meenemen :oops: . maar ja mijn man doet aan glamping zegt hijzelf (glamour kamperen, dussss) :lol:

@kaya wrote:

@mamaMarije wrote:

wow :shock: dan moeten wij ons kapot schamen voor wat wij meenemen :oops: . maar ja mijn man doet aan glamping zegt hijzelf (glamour kamperen, dussss) :lol:

zoals ooit achterburen bij ons op de camping in Frankrijk… echt zo gelachen… ze hielden van primitief kamperen.

Klein koepeltentje, laag bij de grond stoeltjes en de eerste ochtend werden we wakker ‘brrrrrr’ het geluid van een senseo :lol: .

En achterin de opel Corsa lagen 2 Samsonite koffers met hun kleding ed.

En op ontbijt na alles uit eten/ terrasjes etc.

Ja dan kan ik ook primitief kamperen :angel: .

@mamaMarije wrote:

@kaya wrote:
@mamaMarije wrote:

zoals ooit achterburen bij ons op de camping in Frankrijk… echt zo gelachen… ze hielden van primitief kamperen.

Klein koepeltentje, laag bij de grond stoeltjes en de eerste ochtend werden we wakker ‘brrrrrr’ het geluid van een senseo :lol: .

En achterin de opel Corsa lagen 2 Samsonite koffers met hun kleding ed.

En op ontbijt na alles uit eten/ terrasjes etc.

Ja dan kan ik ook primitief kamperen :angel: .

whahaha dat is ook ml zijn idee van kamperen dus ik zal maar geen voorstel doen om op een boerencamping te gaan staan :mrgreen:

Marije :lol: :lol:

Haha als het maar leuk is, en dat ‘leuk’ is voor ieder zo blijkt heeeel divers. :slight_smile:

Ik heb al verschillende uitersten gezien, dat maakt dit topic zo leuk, omdat het laat zien dat kamperen op heel veel verschillende manieren kan.

Het kan natuurlijk van slapen onder de sterrenhemel zonder tent of luchtbed tot een 6 sterren camper met vaatwasser, luxe badkamer en roomservice incluis :lol:

Ik ben best georganiseerd, niet in de zin van heel netjes, maar wel een beetje controlefreak. Mij zul je niet zien gaan met een picknickdeken als eettafel, dan raak ik binnen no time én mijn dreumes én los daarvan sowieso het hele overzicht totaal kwijt. :mrgreen:

Maar ook ‘glamping’ is niks voor mij, lijkt me bloed irritant om je buren op de camping een gesprek te horen aangaan over de kwaliteit of nieuwste snufjes caravan-tv’s en andere gadgets.

Voor ons dus wel primitief, maar tegelijkertijd overzichtelijk/risicoloos en als het even kan beetje hychiënisch kamperen. Ik moet overzicht hebben op de kids, op de veiligheid, beetje structuur dat soort dingen. :angel:

Ik ook hoor, ik ging vorig jaar in mn eentje met vier kids dus een beetje overzicht is dan wel prettig. Zoals gezegd, ik heb in een jaar of vijf tijd een keer meegemaakt dat we het picknickkleed moesten gebruiken om te eten, daarmaast altijd picknicktafels gehad. De jongste zit dan ofwel in de draagdoek of in de fietskar vast, want koken en eten met wegkruipende baby (of lopende dreumes) is geen doen.

Ik zal es kijken of ik een foto kan vinden van ons hebben en houwen. Morgen, nu echt naar bed!

@Marda wrote:

Super bedankt voor de vele reacties en tips!!

Er zijn veel bruikbare tips en adviezen gegeven, een heleboel om te overwegen.

Juist door de verschillen en onderbouwingen te lezen (wel niet tafel, mummieslaapzak of niet enz… ) heb ik al een aantal keuzs kunnen maken.

Ik weet nog niet wat een nestbaar pannetje is, dus nog genoeg om uit te zoeken… :mrgreen: :thumbup:

Dit is de set nestbare pannenset die ik wil hebben, ze hebben allemaal hun eigen handgreep en die kan je inklappen en dan de pannen in elkaar zetten. Meestal zit er ook nog een zak bij waar je ze in kan stoppen en zo bespaart het een hoop ruimte.