Kampeer vragen

Wij zijn om! We willen volgend jaar met ons gezin gaan kamperen met eigen middelen.



We hebben besloten een tent te gaan kopen. Gezien we met 6en zijn, willen we graag een 6 persoons tunnel tent kopen.

Een vriendin vertelde gister dat 6 persoonstenten vaak te groot zijn voor op een campingplaats, is dit zo, hebben jullie deze ervaring ook?



Een alternatief is natuurlijk een 4 persoonstent en een tent voor de oudste 2 kinderen erbij die zijn als we gaan kamperen 9 en 7 jaar oud. Is dit te jong voor in een tentje appart, wat denken jullie?



Ook als het regent moet er ruimte zijn om met ons 6en in de tent te vertoeven, dus heel klein moet de tent ook weer niet zijn.



Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

nee hoor met een 6 persoonstent kan je prima op een plekje staan.

Hoe groot is een caravan + voortent + vaak nog een luifel wel niet :wink: .



Op een enkele camping kan het misschien zijn dat er dan geen bijzet tentje meer bijpast, maar als je er toch met zijn 6’en in past is dat ook niet nodig natuurlijk.



Wij hebben dan wel geen tunneltent, maar een piramide. 6 persoons en we kunnen overal staan hoor.

Denk altijd: oh wat zijn we groot… en dan zijn we op de camping en zijn we eigenlijk best klein in vergelijk met de rest :lol: .

Wij hebben de bardani villagrande 450, een 6 persoonstunneltent van 7.50 bij 4.30 geloof ik. De tent is dus heel groot, maar wij zijn 3 weken in Frankrijk geweest en we hebben 4 campings gehad en alle plaatsen waar wij stonden waren ruim. Wij hebben ook een kar van 2 bij 1 meter en die + de auto (skoda octavia station) stonden ook op de plaats en dan was er nog genoeg ruimte voor de picknicktafel en een kleed en de stoelen en een stukje voor de tarp om schaduw te creeren. Ik heb wel gehoord dat er bv in Italie kleine plaatsen zijn, wij hadden wel 100 m2 nodig, maar daar hebben we de campings ook op uitgezocht en als we belden om te vragen of er plek was hebben we gelijk gezegd dat we een hele grote tent hadden en of dat een probleem was.

Het opzetgemak van deze tent is groot, wij hadden m meestal in een half uur opgezet!

Bedankt voor de reacties. Die vriendin waar ik het over had, kampeert inderdaad meestal in Italië.



Het is inderdaad zo dat sommige caravans ook behoorlijk groot zijn.



Wel goed inderdaad om daar de campings op uit te zoeken, staan de afmetingen van de kampeerplekken ook in zo’n campingboek?



Onze ogen zijn nu ook gericht op een bardanitent (vanwege het vele licht en de inritsbare vloer). FIjn om te horen dat ze ook goed opzetbaar zijn.

Alette, Welk type hebben jullie precies? En wat is een tarp?



Als je inderdaad naar 4 campings wilt gaan is opbouwgemak wel nodig.



Nog een vraag welke spullen kunnen jullie niet missen als jullie gaan kamperen?

in Italie heb ik dan idd weer nooit gekampeerd… maar verder in genoeg landen en nog nooit gehad dat we niet pasten.

Nu neemt een piramidetent denk ik in verhouding wel nog minder plek in als een tunneltent, maar het zal geen meeeeeters uitmaken.



Waar zouden we niet zonder kunnen… eh met stip op nummer 1 de tent :mrgreen: .



Verder goeie slaapzakken, wij slapen persoonlijk liever op een luchtbed als op een matje, maar een luchtbed laat wel relatief veel kou door vanaf de grond, dus dan is iets van een isoleren matje (of gewoon een ouderwetse wollen deken die je bij je ouders uit de schuur trekt :wink: ) wel fijn om mee te hebben.



Eh ons gasstelletje (we hebben een hele simpele met een tankje en daar draai je een dubbele pit op)… voor een net kruiper/loper/dreumes/peuter… de IKEA stoel! Onze gastankje past precies in die zitting, vul de holle ruimte onderin op met de theedoeken en zo neemt die niks aan ruimte in om mee te nemen :thumbup: .



Goh waar kan ik nog meer niet zonder… we hebben natuurlijk genoeg mee met 6 man/vrouw, maar meeste dingen zijn gewoon de dagelijkse dingen… borden, bestek etc.

Als ik dit zo lees… :mrgreen: Gaat het wel kriebelen om te kamperen.



Leuk Marda. :thumbup:

Mij lijkt een luchtbed ook veel fijner dan een matje. Zo’n isoleerding is denk ik wel een goede tip, ik ben de afgelopen 15 jaar 2x gaan kamperen en 2 x (1x in luxemburg en 1x in Oostenrijk) heb ik het zoooooo koud gehad… Geen kou dus meer voor mij. Als zo’n matje helpt, dan is dat voor mij onmisbaar.



Misschien gekke vraag hoor, maar waar moet je op letten voor een goede slaapzak?



Zo’n ikea stoel is inderdaad fijn, wij hebben zowel een duurder merk stoeltje als een ikea stoel, maar die van ikea blijft favoriet!



tips en ideeën blijven welkom! Ik zal nog wel veel meer vragen hebben de komende tijd :wink:

Wij hebben sinds dit jaar de Impression 6 van Hypercamp. Ook in Italie mee gestaan, en daar zijn de plekjes idd krap. Doordat we een voor- en zijluifel is, maakte dat niet zo uit, want op de ene camping konden we alleen de voorkant eruit, en de andere alleen de zijkant.

wij hadden heerlijk de ruimte met zijn vieren, en vooral de voortent was zo lekker ruim dat ze samen uren konden spelen.



De plaatsen in Frankrijk zijn vaak groter, de campings ook prettiger en goedkoper. Wij hebben 3 keer in Italie gekampeerd, een stuk of 6 campings gehad, maar ze blijven krap. Maarja, Italie is zo mooi :smiley:

Littlewonder; weet je van te voren hoe groot je plek is, kun je dat nagaan, zijn er in italië dan helemaal geen campings met grote plaatsen?



Wij weten overigens nog niet waar we naar toe gaan, ik denk ik het voorjaar soms in de weekenden niet te ver weg, benelux/duitsland maar in de zomervakantie inderdaad frankrijk/italië/ hongarije e.d.

voor je slaapzak zou ik naar een goede winkel gaan en vertellen waar je wil kamperen of het daar koud is of niet en dan met hun besluiten welke je aanschaft.

een gewoon slaapzak van een hema ofzo is niet altijd goed.

( onze zoon had het vorige jaar echt koud in zijn hema slaapzak ) oke we stonden in nederland maar dan nog





luchtbed laat inderdaad zeker meer kou door maar ondanks dat hebben wij het ook inderdaad isolatie materiaal wat we over hadden van de laminaat vloer leggen bewaard en dat gaat nu altijd mee.

slaapzak… sowieso eentje die gevoerd is met katoen en niet met zo’n synthetisch stofje.

Onze slaapzakken zijn van de buitenkant ook van gewone katoen, ik hou niet van die glibberdingen :wink: .



En dan idd naar de isolatiewaarde kijken.



Aangezien wij ook kamperen in NL hebben we lekker warme.

In Frankrijk hadden we ze opengeritst en als deken en was dat warm genoeg (al wil het ook daar, zeker in de bergen of aan een meertje met optrekkend vocht nog behoorlijk koud worden in de nachten, dus sokken mee :mrgreen: ).

Hey wat leuk Mar! Wij kamperen al jaren. En volgend jaar willen we ook echt weer weg. Naar Frankrijk met een nieuwe tent.



We bellen nog wel ff. :-*

Een tarp is een soort doek, meestal van katoen die je op palen kan spannen en dan geeft ie lekker schaduw!



Wij hebben selfinflatable matjes van human comfort, 10 cm dik, en een hoes met memory foam eromheen. Heeeeeel erg comfortabel, maar mijn man heeft een hernia dus die moet wel goed liggen en dit ligt echt prinsheerlijk!



Slaapzakken hebben wij ook van bardani, idd geen synthetisch stofje, dat vind ik ook niet fijn en dan kan het zweet niet weg. Bij de katoenen (?) slaapzakken kan dat wel en is dus comfortabeler, wij hebben comfort 6 graden en was heerlijk in Frankrijk. Als het koud was hebben we m dichtgeritst en anders lag ie als deken. Wel met laken om het matje heen.



Google maar op bardani villagrande 450, die hebben wij, dat is de grootste, maar ze zijn er ook kleiner. Wat ik heel erg fijn vind, maar dat hebben andere merken ook, is het ingeritst grondzeil.

Wij hebben een Basecamp Ambato de luxe VI, dat is een 6-persoonstunneltent van 470 breed en 740 lang met een inritsbare kuipzeil.



Je hebt dan aan de achterzijde 3 ruime slaapcabines (145x220) waarvan je ook 2 cabines tot 1 grote cabine kan samenvoegen.

Dan heb je een ‘woonkamer’ van 300x470 wat dus voldoende ruimte is als het weer tegenzit. Daarvoor zit nog een luifel die aan de zijkanten dicht is (wel oprolbaar, dus open te maken) en voorzijde voorzien van afritsbare muggengaas.



We hebben ermee in Spanje en Nederland gestaan en dat past prima op de meeste kampeerplekken. We hebben vaak zelfs ruimte voor nog een partytent erbij te zetten en de auto.



Groetjes Saskia

Ik las zojuist dit:



http://nos.nl/artikel/405317-politie-zoekt-verkrachter-ardeche.html



Vreselijk!! :frowning: We waren er al over uit een 6 persoons te kopen, maar nu mijn man en ik dit lazen waren we helemaal overtuigd!

Dat is idd verschrikkelijk… maar hoe groot is die kans nu helemaal dan?



Heb het manlief laten lezen en hij zei… "ja er lopen enorme gekken rond op deze aardbol, maar das geen reden om dan maar anders/niet/of iets te gaan kamperen… straks besluit men nog om maar geen kinderen meer te krijgen want stel dat… :shifty: En ergens… I love him for being zo nuchter… In al die jaren dat wij nu vakantie vieren, heb ik dit nog niet eerder gehoord… dus ik ga er toch echt vanuit dat het een incidentele gek is en dat ze hem maar snel mogen pakken.



Voor wat betreft kamperen… afgelopen voorjaar onze 5 persoons pyramide tent verkocht omdat het met een 4e kind erbij gewoon niet te doen was… Vervolgens dit jaar in een stacaravan gezeten voor vakantie en een hooooooop besproken, voors en tegens enz… we zouden kijken voor een caravan, maar dat vind ik eigenlijk niets. Nu na veel gesteggel, voors en tegens tegen elkaar wegzetten, gaan ook wij aankomende maanden toch weer voor een tent. Een 6 persoons tunneltent en het word of de Bardani 450 of de Vrijbuiter Outdoor Wales 6. Voor ons is slaapcomfort doorslaggevend en we hebben evenals wat ik hier eerder las, ontdekt dat een selfinflatable van 10 cm en goede kwaliteit afgedekt met een nasa foam topper en hoes echt mega lekker slaapt. Daar kan geen caravan tegenop en al helemaal de beroerde bedden in huur stacaravans niet.

Kost ons dan wel zo 200 euro per bed, maar dat is dan voor manlief en mij en de kinderen gaan gewoon op onze al aanwezige 2 persoons luchtbedden. Slaapzakken hebben we ook al 2 hele goede van, daar moeten nog 2 goede bij en voor onszelf nemen we altijd gewoon ons wollen dekbed mee. Ik heb voor de vakantie van katoenflanel grote binnenslaapzakken genaaid, daar liggen we dan in, met het wollen dekbed over ons heen. Heb het nog nooit koud gehad, maar ook wij gooien isomatten onder onze luchtbedden.



Dus waar wij echt niet zonder kunnen… goede slaapmatten met comfort en onze smokey joe bbq.



Verder gaan wij dus niet naar het buitenland. Dat zouden we dan enkel doen voor het weer en dan stuiten we op het probleem afstand. Manlief weigert om meer dan 1 dag te reizen met 4 kinderen. Dan zit je nog steeds niet in zonzeker gebied. We zoeken dus kinderrijke vertierrijke gezinscampings uit waar de kids zich vermaken en dan hebben wij ook echt vakantie. Volgend jaar gaan wij dus 2 weken vakantie vieren op de Berenkuil te Grolloo… hebben er gekeken en hoewel wij het wel als wat druk ervaarden, denken we dat de kinderen het te gek gaan vinden en dan hebben wij dus ook “rust”



Grote tent met veel leefruimte is in NL wel een must… kan me er nu al op verheugen… :dance:

waaaat Cell wat zeg je me nu er komt weer een tent?

Het moet niet gekker worden :lol: .

Yep… gewoon net zolang door beargumenteren wat de voors en tegens zijn…



Ons budget voor een eigen kampeermiddel, aan te schaffen voor juli 2013 zou max 4000 euro zijn en voor dat geld moet dan alles… trek daar dan alle andere aanschaffen van af en je houd iets van 1500 euro over voor een caravan… en dan heb je dus oude meuk. Na flink doorvragen bleek Ruuds enige argument te zijn VOOR een caravan… dat het meteen een bagagewagen is en dat je met slecht weer in NL makkelijker inpakt en opruimt.



Mijn argument was dat een bagagewagen 2e hands de kop niet kost en dat je met slecht weer gewoon eerst je hele tent leegruimt en in de auto en bagagewagen fli**ert en dan je buren lief aankijkt of de kids even bij ze mogen en dan hup de tent inpakken. In alle jaren kamperen heb ik dat dus nog nooit als probleem ervaren.



Toen we donderdag zijn gaan kijken in grolloo, zag hij hoe groot al die caravans waren en hij schrok van alle meuk die caravan kampeerders dan weer meesjouwen… plus dat je dan voor leefruimte alsnog een enorme voortent eraan moet jassen en die moet dan oooook weer worden afgebroken he… dus tja… heel veel schiet je er niet mee op :lol:



Tel daarbij dan op dat je voor een caravan naast aanschaf, jaarlijks ook zo’n 500 euro kwijt bent aan stalling en onderhoud en hij had het wel gezien geloof ik. Maar hij moest dat dus echt met eigen ogen aanschouwen. We zagen daar mensen staan, 3 kinderen en ook een grote 6 persoons tunneltent en die hadden echt meer ruimte dan mensen met caravan.

Ook kan een caravan niet zomaar overal staan, een tent wel.



Dus ja, we gaan vanwege budget, ruimte, opberggemak thuis, goedkoper en met kinderen gewoon gezellig met z’n 6en bij elkaar en naast elkaar… gewoon voor een grote tent. :thumbup: :mrgreen:

Wij hebben ook de Basecamp Basecamp Ambato de luxe VI.

Prima met 6 personen. Hou er wel rekening mee dat als je met 6 personen slaapt, er in de cabines echt geen ruime meer is voor kleding, dus die moet je dan kwijt in je ‘woonruimte’. Echter, doordat de wanden iets rond lopen wij daar altijd een rand met tassen met onze spullen staan.

De tent past naar mijn ervaring prima op gemiddelde kampeerplaatsen.



Oja, wat betreft slapen. wij hebben een 2 persoons zelf opblaasbaar matje. Tegenwoordig verkopen de goede kampeerwinkels daar ook nog mooie hoezen omheen die het nog zachter en warmer maken. Zo’n matje ligt wel stabieler dan een luchtbed. Wij nemen verder gewoon een matrashoes en ons eigen dekbed mee. Dat slaapt heerlijk!



Overigens, zo’n grote tent is wel een enorm pakket. Reken er maar op dat je met 6 personen wel een hele flinke auto + aanhanger en eventueel ook nog een dakkoffer nodig hebt. Ik vraag me in jullie geval niet af of een vouwwagen dan niet fijner is. Als je er een neemt met 2 vast bedden en 2 ondertenten, dan kan je 8 personen kwijt.

Tent is idd echt heerlijk Cell! :smiley: en die matjes, tja, mijn man (met hernia) slaapt er zelfs thuis op omdat zn eigen matras minder lekker lag! :lol:

De kinderen hebben idd wel alleen een gewoon matje, die sliepen er heerlijk op. Naja, de jongste wat minder maar dat lag niet aan het matje… :lol:



Bij een bagagekar moet je wel goed op de banden letten, je wilt echt niet langs de snelweg staan met een klapband omdat de banden van de kar te warm zijn geworden. Wij hadden voor 1000 euro echt een hele fijne kar van 200x100x48 met banden van 13 inch. En dit was dan een nieuwe. Wij hebben dan wel ook voor een reservewiel erbij gekozen, maar die hangt onder de kar dus geen ruimteverlies.



Ik vind de kar ook echt goed in te pakken, ik heb hem elke keer ingepakt, omdat Peter niet goed kan tillen met die hernia en je moet voor alles een ‘eigen’ plekje vinden, dan zit alles er zo in.

Ik heb zelf ook gereden met de kar, en omdat ie ook zulke goede banden eronder heeft lag ie echt heel goed op de weg, hij valt binnen de maat van de auto, dus dat is ook ideaal!

Wij rijden dan wel naar Frankrijk, en daarom ook gekozen voor een zo veilig mogelijke kar!