Wordt het geen tijd voor een kok-kampeer-weekend?
Dan kunnen we allemaal weer even oefenen met opzetten en elkaars tenten bewonderen.
Ik moet in elk geval nog een goede controle doen of ik al mijn spullen compleet heb, dan kan ik ook net zo goed echt gaan kamperen natuurlijk.
Misschien met pasen?
Een kok kampeer weekend?
Klinkt leuk, maar ik heb enkel nog een tent en een bagagewagentje
Cell, ik vind het echt bewonderenswaardig dat jij in je up met 4 kids wilt gaan kamperen, zelf tent op en afbrekenā¦ ik zie het mezelf niet doen :shifty: Top hoor!
Marije, logisch dat je het nog niet weetā¦ sterkte!!
Ik weet het op dit moment eerlijk gezegd ook nog niet.
De bedoeling is eigenlijk wel dat we deze zomer gaan kamperen, maar doordat we nu wat minder inkomsten hebben moeten we wel even gaan bekijken hoe en watā¦ Ik moet nog alle spullen aanschaffen (behalve de tent en bagagewagentje) en ook nog steeds voor het hele gezin nieuwe identiteitskaarten kopen (dat sowieso super duur is)ā¦ Het is wel de bedoeling, maar we moeten het dus nog even bekijken.
Eerst maar eens een begroting maken, en het loont vast om op marktplaats rond te struinen.
Zorg dat je een leuk bedrag hebt op 30 april en dan de vrijmarkt afstruinen op snor naarā¦ vooral campingtafels, kasten, kinderklapstoelen en gascomfoor ect kun je daar goed krijgen.
Enneā¦ Ik ben elke doordeweekse dag van 6.00 uur tot 18.30 alleen met de kinderen. Ik doe dus alles al alleen en wat dat betreft ben ik in vakanties dan liever op een camping dan thuis. Op een camping vermaken ze zich tenminste!
@Cell wrote:
Zorg dat je een leuk bedrag hebt op 30 april en dan de vrijmarkt afstruinen op snor naarā¦ vooral campingtafels, kasten, kinderklapstoelen en gascomfoor ect kun je daar goed krijgen.
Enneā¦ Ik ben elke doordeweekse dag van 6.00 uur tot 18.30 alleen met de kinderen. Ik doe dus alles al alleen en wat dat betreft ben ik in vakanties dan liever op een camping dan thuis. Op een camping vermaken ze zich tenminste!
Vrijmarkt, goed idee! Heb dan meestal toch niet zo veel te doen, behalve mijn eigen verjaardag te vieren
Ik moet eerlijk zeggen dat ik juist vanwege mijn verjaardag, meestal niet veel mee krijg van de vrijmarkten, maar daar maak ik denk ik gezien jou tip toch graag een uitzondering voor dit jaar.
Toch vind ik het knap hoor alleen op zoān camping, met 4 kids heb je thuis al wel eens ogen en handen te kortā¦ maar op een camping (waar ze niet begrenst zijn door muren en deuren) lijkt het dat je nog meer ogen/handen te kort komtā¦ ik bedoel, hoe doe je dat als een van de kinderen, of jijzelf moet plassen, neem je ze steeds allemaal mee naar het toilet gebouw? En hoe doe je dat als je gaat koken/douchen enz. Ik lees graag tips, ik ben erg benieuwd hoe jij dat doet.
Om even voor mijn beurt te praten
Vorig jaar ook een week alleen weggeweest met de kids, fietsend zelfs!
Ik had ideale tentjes aangeschaft (1,5kilo, 3 pers en in vijf min ong opgezet, mn oudste deed de ene en ik de ander terwijl de middelsten met de jongste speelden).
Douchen deed ik met de jongste en zl die wat minder betrouwbaar is in het hokje naast me, of als de jongste sliep. Oudste instructies gegeven mij te halen als hij wakker zou worden en buren gevraagd oogje in t zeil te houden.
En met dingen als afwassen enzo zat hij ook gewoon op mn rug in de doek. Scheelt wel dat de andere drie groter zijn en op zoān moment dus best ff zelf spelen.
Mij is het onwijs goed bevallen, ga dit jaar zeker weer!
Ik heb nu al 3x met de kinderen alleen gekampeert. De eerste keer was nog zonder Suus, Mies was toen ruim 1. Ik had voor hen een Deryan travelcot bed, voordeel is ook dat je hem in gevalletje toiletgang als box even kan gebruiken. Maar doorgaans vind ik het juist makkelijker op een camping. Ik zoek dan een gemoedelijke familiecamping uit van het type boerderijcamping of natuurkampeerterrein. Oa via staatsbosbeheer en sites over kamperen bij de boer kun je goede selecties maken. Ze hebben vaak zelfs wel veldjes voor alleen kamperende ouders. Ik heb dus gemerkt dat ik echt niet alleen ben in het idee gewoon gaan met die banaan.
Ik heb een tent met een vast kuip grondzeil, dus als de deur dicht is, kom je kleintje er niet zomaar uit. Ook een toiletemmer, als ik nodig moet en het echt even niet verantwoord vind, dan maar zo en dan leeg ik die emmer wel weer als kleine slaapt. Maar over het algemeen niet nodig want zeker op het type camping waar ik stond, waren er volop andere campinggasten die zich opwierpen als opa en oma (50+ers vind je wel meer op boerderijcampings) en de 2e keer met Suus net een jaar geworden stond er naast mij een alleenstaande moeder met 2 zoons van 7 en 9 en die vond het geweldig om af en toe even met Suus te tutten.
Afgelopen jaar hebben we maar 1 weekend gekampeerd, 4 dagen dus maar en dan op de camping hier aan de rand van Zwolle. Camping Laag Zuthem. Maar ook daar aan toeziende ogen geen gebrekā¦ Ze mochten schatgraven in een stukje braakliggend terrein achter de boerderij. De boer verstopt daar ook daadwerkelijk āschattenā Er was een kabelbaantje en er staan traptrekkers. Kids vonden het veel te kort.
De groten vermaken zich zo goed, die zie je amper over de dag, alleen om te drinken en eten en om te vragen of ze met 1 of ander opgedaan vriendje mogen voetballen, trekker rijden, vliegeren enz. Mies was toen 3 en kon zich echt uren vermaken met de zandbak en de skelters die er stonden.
Het word nu alleen nog maar nog makkelijker. Suus is alweer groter, ze kan gewoon mee naar het toilethok en even wachten, slaapt niet meer overdag, dus dat biedt weer meer mogelijkheden.
Ik heb nu voor Mei onder voorbehoud van het weer een camping op het oog in de buurt van Ommenā¦ kids mogen meehelpen koeien melken, er is een trampoline, er staan een paar bergskelters, er is een slechtweerkeet met spelletjes en tv en tafeltennis en verder mogen ze spelen in de hooiberg en zitten we nagenoeg in het bos. 2 grote velden, dus goed overzichtelijk. Helemaal oke.
Ik douche zelf dan 's avonds als alles verder slaapt en dan vraag ik aan buren of ze een oogje in het zeil houden. Even snel en hop. Eten doen we makkelijk, veel 1 pans gerechten want ik kook op 1 pit. Dus eerst de macaroni gaar koken en bewaren in een komā¦ dan je prutje maken en op t laatst de macaroni er weer even bij om mee te warmen. Het is een partygrill combi met een pannenkoek plaat, dus daar bakken we dan ook pannenkoeken en eieren op. Heel gezond eten doen we thuis wel weer. T is dan toch meer makkelijk, uit blik en pot en simpel. Veel salade, veel dingen die ook koud kunnenā¦ (bijvoorbeeld aardappelen koken, af laten koelen en dan mengen met ijsbergsla en een likje mayoā¦ dan een paar plakjes afgekoelde kipfilet erbij en voilaā¦ kids love it. Of koude pasta salade van fussili met tonijn. Tonijn uit blik dan. Hoef je enkel maar de macaroni te koken.
Afgelopen jaar hebben we trouwens voor t eerst een zitzak meegenomenā¦ t was even puzzelen, maar uiteindelijk zat ie tussen de achterbank en de voorstoelen in en hebben ze er in de auto hun voeten op gezet. Dat gaan we weer doen, we hadden voor de kids verder geen stoelen nodig namelijkā¦ opvouwbare picnick set en 1 stoel voor mij en dat was het.
Ik ben echt dol op kamperen. kids ook. Water, zand en stokjes en ze vermaken zich al
:inlove: Maar ik krijg Ruud gewoon niet meeā¦ die vind het verschrikkelijkā¦ :shifty:
oh en op de fiets ga ik nietā¦ hahahaā¦ ik sta dan wel op 1 plek en veel langer dan 1 week aan 1 stuk ook niet. Als het financieel uit kan, wil ik dit jaar 2 weken kamperen, maar dan wel 2x 1 week op 2 verschillende terreinen.
En ik ga niet heeel verā¦ max 40 minuten rijden rondom Zwolleā¦
@Cell wrote:
Ik heb nu voor Mei onder voorbehoud van het weer een camping op het oog in de buurt van Ommenā¦ kids mogen meehelpen koeien melken, er is een trampoline, er staan een paar bergskelters, er is een slechtweerkeet met spelletjes en tv en tafeltennis en verder mogen ze spelen in de hooiberg en zitten we nagenoeg in het bos. 2 grote velden, dus goed overzichtelijk. Helemaal oke.
Klinkt goed, welke camping is dat? Lijkt me leuk voor een keer een weekendje weg.
Ik heb ook nog een campingtip voor je: camping āDe Adelaarā in Voorst. Vooral de grote overdekte speelstal daar is erg leuk!
@Cell wrote:
Ik ben echt dol op kamperen. kids ook. Water, zand en stokjes en ze vermaken zich al
:inlove: Maar ik krijg Ruud gewoon niet meeā¦ die vind het verschrikkelijkā¦ :shifty:
Dit herken ik helemaal, ik heb ook zoān man! We hebben het echt geprobeerd, maar kamperen is gewoon niet zijn ding. Nou ja, het kamperen zelf, daar kan hij nog wel mee leven, al zal hij nooit helemaal begrijpen wat er nou zo leuk aan is om in een tent te moeten slapen zonder stromend water en dan door de modder naar de wc te moeten lopen, terwijl je thuis toch een groot comfortabel huis hebt.
Maar het is vooral het gedoe eromheen waar hij een hekel aan heeft. Alle kampeerspullen van zolder halen, de auto inpakken, de tent opzetten, na afloop alles te drogen hangen, dat soort dingen. Dat is trouwens ook niet mijn favoriete onderdeel van kamperen, maar ik heb het ervoor over.
Uiteindelijk heb ik me er maar bij neergelegd, een chagerijnige man de hele vakantie is ook niet leuk natuurlijk.
Afgelopen zomer hebben we voor het eerst een week in een appartement gezeten en daarna een week in een huurtent. Dat laatste was voor ons wel een goed compromis! Wel de speelruimte van een camping, maar zonder het gedoe eromheen. En we hadden ook een supermooie tent, niet zo eentje van honderd dezelfde op een rij, er stonden er maar twee op een heel mooi plekje direct aan een meertje. Dus dat was helemaal niet verkeerd en zeker voor herhaling vatbaar.
Maar toch, echt kamperen was het voor mijn gevoel niet, dus nu we dit jaar hoogstwaarschijnlijk los van elkaar op vakantie gaan, kan ik weer kijken naar āechteā campings, ik heb al heel wat lopen zoeken op internet, alleen dat al vind ik heerlijk.
Ik zal dan met Laura in de meivakantie op pad gaan, in principe richting Italie, maar ik wacht het weerbericht even af (begin mei heb je nergens mooi-weer-garantie, tenminste niet op rijafstand). Dus we beslissen pas een paar dagen van tevoren en rijden dan richting zon. Even afhankelijk van wat we tegenkomen wil ik dan 3 campings bezoeken in 2 weken, plus een overnachting op heen- en terugweg, maar dat kan eventueel ook in een hotel of iets dergelijks. Heb er zin in!
En toch blijf ik het knap vinden hoor, in je up op de camping met de kinders.
Maar goed, ik ben dan ook iemand die haar kinderen niet graag alleen laat om zelf te gaan douchen e.d. (want stel je voor datā¦ en vul maar wat inā¦) . Niet dat ik het negatief beoordeel, ik vind het juist knapā¦ ik ben zelf daarin niet zoān held en ook nogal een controlefreak met stresskip kenmerken, maar het blijft leuk om te lezen hoe jullie/anderen dat soort dingen aanpakken.
Hier een man die nog nooit eerder heeft gekampeerd, ik ben benieuwd hoe hij het gaat ervaren.
Tjaā¦ als ze slapen in een tentā¦ met ritsenā¦ en ik ga rond 21.30 ofzo even douchen, dan vind ik dat net zo spannend als met zijn allen diep in slaap zijn in een tentā¦ met ritsenā¦ hahaha. Dat is iets waar ik mij heel erg overheen heb moeten zetten. Een tent is natuurlijk subjectief āveiligā het kan niet op slot. Een caravan wel, maar ik houd niet van caravans. Op een camping staan toch vaak gelijkgestemden. Zeker op boeren campings en natuurkampeerterreinen. Daar vind je vaak gezinnen die voor het echte tentkamperen gaan en erg wederzijds behulpzaam zijn. In die zin moet je wel loslaten ja.
Maar ik heb er meer moeite mee dat mijn 8 jarige alleen naar de winkel gaat om een boodschap te doen, terwijl ze dat dus al 2 jaar magā¦
Overigens gaf mijn moeder gisteren aan erg graag met mij mee te willen. Dus ws gaan we dan samen met de kids in de zomer een dag of 8 a 10 kamperen.
:dance:
O Cell, leuk samen met je moeder kamperen!
Wat bedoel je precies met boerencampings en natuurkampeertereinen?
Zijn dat iniminie campings, is daar genoeg te doen voor kids? Maar op bepaalde campings zijn dus vaak gezinnen te vinden?
Ik voel me nooit erg thuis op massale drukke campings waar meer enorme klabanussen van caravans staan met voortent+verlenging+luifel en bijkans nog partytentā¦dan gewone gezinstenten dat vind ik echt je reinste nachtmerrie.
Van die campings waar iedereen tv in de caravan heeft en dan in de avond na kinderbedtijd dat ze binnen tv gaan zitten kijken en je dus alleen op een veld voor je tent zit.
Vorig jaar gekeken op een grote familiecamping en echtā¦ grote velden, maar dan stond er nog zoveel tentdoek voor de caravan dat er in het midden tussen de plek er tegenover maar iets van 4 meter zatā¦ oiā¦ daar ga ik compleet van in de stress.
De voorkeur hier is kleine campings, 20 tot 80 plaatsen maxā¦ zoietsā¦ en dan is 80 alweer aardig groot. Boerencampings zijn meestal 40 plaatsen maxā¦ en dan hebben ze een trampoline, trapskelters, sommige mag je bijvoorbeeld een pluktuin in of meehelpen met het vee. De meesten hebben geen zwembad, maar de ervaring leert dat ze vaak dan wel weer waterpret dingen organiserenā¦ zo hebben we al een keer gehad dat er gewoon allemaal kleine badjes en zoān sproei glijbaan werden neergezet. Dikke pret.
Het is allemaal veel gemoedelijker, veel tenten en de caravans die er dan staan, hebben dan vaak 50+ ers als bewoners.
Natuurkampeerterreinen zijn van staatsbosbeheer, sommige met electra. Maar veel ook niet. Er zitten echter hele mooie bij.
En dan heb je nog het groene boekje. Dat zijn campings in de spirit van natuurkamperen, met net wat meer voorzieningen.
Ik houd dār van :mrgreen:
Oooh ik had juist een vent die leefde voor de vakanties en alleen maar weg wilde als de kinderen ook maar een weekje vrij haddenā¦werd er gek van.
Nu ik alleen ben heb ik net vorige week een camping gereserveerd en ga ik met de kids lekker 2 weekjes in de zomervakantie kamperen :mrgreen: hahahahaā¦beetje dubbel hĆĀ©.
Maar nu is het anders want de andere vakanties ben ik gewoon lekker thuisā¦alleen in het voorjaar nog even 1 of 2 weekenden proef kamperen.
Moet zelf ook nog van alles hebben, heb net afgelopen week een stroomkabel besteld die al binnen is en een campingtafel.
Moet nog een pannenset hebben, maar die hebben we ook al op het oogā¦en dan proef kamperen en kijken wat er nog ontbreekt.
De zomervakantie gaan we naar een camping bij ommen en op zo`n megacamping want ik hou daar wel vanā¦ik kan echt niet tegen stilte om me heen.
Als ik jullie zo lees is het voor mij wel meteen duidelijk: Voor ons geen massaal grote campings. Ik hou niet van veel drukte, herrie, jongeren, grote caravans e.d. en ik vind het ook belangrijk dat een camping behoorlijk overzichtelijk is. Daarintegen wil ik wel stroom en voorzieningen (speelgelegenheden) . Ik denk dat 80 - 100 plaatsen voor ons dus ideaal is.
Bedankt voor de tips. Weer een stapje verder!
Het ĆĀ©ĆĀ©n sluit het ander niet uit he. Ik houd van kleine natuurcampings of boerderijcampings vanwege de rust, intimiteit en overzichtelijkheid. Heerlijk om 's avonds voor je tentje te zitten en naar de sterren te kijken, liefst nog een kampvuurtje als dat mag, kinderen die zich vermaken met wat stokjes en een emmertje water of mogen spelen in de hooiberg.
Maar ik vind zoān mega-camping met alle voorzieningen en faciliteiten ook leuk en eerlijk gezegd ook wel erg makkelijk, zeker als er van alles georganiseerd wordt voor jonge kinderen. Laura kan erg genieten van de mini-disco, shows en een groot zwembad met veel glijbanen.
Wij proberen hierin een mix te vinden op vakantie, paar dagen rust, paar dagen drukte. Ik kan van allebei genieten, maar wel op een totaal verschillende manier.
Mejis, dat trekt mij dus allebei nietā¦ Grappig om de verschillen te lezen.
Nog een vraag.
We hebben dus een tent en bagagewagentje.
De rest moet ik allemaal nog aanschaffen.
Wat heb ik nodig?
- luchtbedden (wat is fijn, handig?)
- slaapzakken
- kookspullen, wat heb je nodig, wat is handig?
- tafel, stoelen?
- Verder kom ik even nietā¦
Wat nemen jullie allemaal mee, wat zijn aanraders, wat is onmisbaar?
Alle info is welkom!
Tja, wat heb je nodig? Heel persoonlijk en ook afhankelijk van hoe primitief/luxe je wilt kamperen.
Om te slapen luchtbedden of slaapmatjes (campingbedje voor A.?). Je hebt daar heel veel verschillende soorten van in heel verschillende prijsklassen. Kies je voor luchtbedden, dan heb je ook een pomp nodig (wij hebben er een die ook op de sigarettenaansteker in de auto kan, pompt sneller op). Misschien een keer een grote kampeerhal bezoeken (op een rustig tijdstip), zodat je alles eens op je gemak kunt bekijken en vergelijken. Vaak kun je het ook uitproberen. Als je dan je keuze hebt gemaakt kunt je altijd ook nog via marktplaats/vrijmarkten zoeken. Hetzelfde geldt voor slaapzakken. Houdt rekening met de omgeving waar je wilt kamperen, je hebt ze in verschillende warmteklassen. Ik vind zelf katoen fijn, dat ademt. Polyesther gaat zo zweten.
Koken: gasfles, kookstel, pannenset (wij hebben een nest pannen van Tefal, wel duurder maar gaan ook lang mee, eten blijft niet plakken: ideaal). Verder hebben wij een slakom mee, borden/bekers/bestek (vlak voor de zomer vaak ook bij bijvoorbeeld Xenos te krijgen voor niet al te veel), snijplankje, kaasschaaf, keukenmes/schilmesje, schaar. Eventueel nog een kastje om je kooktoestel op te zetten (hebben wij niet, wij hebben twee pitjes die je op de gasfles draait).
Tafel en stoelen: ook hierin is veel verschillends te krijgen. Kwestie van bekijken/vergelijken en kiezen wat voor jullie prettig is. Wij hebben klapstoelen van Dukdalf en een aluminium tafel waarvan je het blad kunt oprollen. Wij vinden dat erg handig.
Verder wat schoonmaakspullen, maar die kun je gewoon meenemen van huis, en wat ik zelf erg handig vind: een tenttapijt (dat is beter voor het grondzeil van je tent, en het scheelt schoonmaken), een goedkoop plastic zeil voor onder je tent (tussen tent en gras) en een houder om de vuilniszak in te doen. Oh, en een stekkerdoos als je wilt kamperen met elektra.
Ik krijg hierdoor zelf ook alweer zin om te gaan kamperen!
@Marda wrote:
Nog een vraag.
Wat heb ik nodig?
- slaapzakken
- tafel, stoelen?
Alle info is welkom!
Wij hebben afgelopen jaar op een 0,0 voorzieningen natuurkampeerterrein gestaan, heerlijk.
Stroom hebben we toch niks aan, maar dat was daar gewoon ook niet.
De voorzieningen bestonden uit 2 dames douches, 2 heren douches, 4 toiletten, 2 wasbakken met warm en koud water en buiten 3 plaatsen om de afwas te doen.
Tov toen ik klein was en met mijn ouders naar zulke terreinen ging al enorm luxe :lol: .
Grote vuurplek waar elke avond het kampvuur aanging met hout uit het bos, marshmallows mee en de kids vonden het geweldig.
Jaren ervoor veel op boerderijcampings.
Koeien mee uit de wei halen, mee de melkput in, kalfje geboren zien worden :inlove: en toen het heel warm was werd er door de boer een stuk landbouwzeil ingezeept, sproeier erop en zo hebben wij geen zwembad gemist :thumbup: .
@mamaMarije wrote:
Wij hebben afgelopen jaar op een 0,0 voorzieningen natuurkampeerterrein gestaan, heerlijk.
Stroom hebben we toch niks aan, maar dat was daar gewoon ook niet.
De voorzieningen bestonden uit 2 dames douches, 2 heren douches, 4 toiletten, 2 wasbakken met warm en koud water en buiten 3 plaatsen om de afwas te doen.
Tov toen ik klein was en met mijn ouders naar zulke terreinen ging al enorm luxe :lol: .
Grote vuurplek waar elke avond het kampvuur aanging met hout uit het bos, marshmallows mee en de kids vonden het geweldig.
Jaren ervoor veel op boerderijcampings.
Koeien mee uit de wei halen, mee de melkput in, kalfje geboren zien worden :inlove: en toen het heel warm was werd er door de boer een stuk landbouwzeil ingezeept, sproeier erop en zo hebben wij geen zwembad gemist :thumbup: .
Love it! Alleen wij hebben wel stroom
2 douches, 3 wcās 3 wasbakken koud water , 1
wasmachine uit de jaren nul :mrgreen: en 1 wasbak voor handwas (al gaan daar regelmatig kleine kinderen in , plus 1 afwas plek.
Ik heb er zoān zin in :inlove: dichtbij strand en een groot meer.
@Marda wrote:
Nog een vraag.
Wat heb ik nodig?
- slaapzakken
- tafel, stoelen?
Alle info is welkom!
Nestbare kookpannen zijn wel heel makkelijkā¦ik ben zelf op zoek en kom nu uit bij de bocamp explorer 8 delige pannenset, is nestbaar maar iedere pan heeft wel zijn eigen handgreep wat heel veel nestbare pannensetten dus niet hebben.
voor de jongste heb ik een stoel gekocht met een eigen tafelbladā¦dus eigenlijk een kinderstoel maar wel zo eentje dat als je het blad eraf haalt dat je dan een normale stoel hebt op normale hoogte, kan je dus lang mee doenā¦scheelt voor als ze groter worden hoef je niet een andere stoel te kopen.
Waslijn en wasknijpers zijn ook wel handigā¦en eventueel een wasemmer met deksel, zijn ook heel handig en waszakken waar je in eerste instantie de vuile was in kan doen.
Afwasteiltje.
Draagbaar koelkastje (ligt er aan of je dat wil of niet)ā¦ik heb vorig jaar bij de Aldi een kleintje gekocht op stroom, past het noodzakelijke in en is niet al te groot om mee te nemen.
En als je slaapzakken koopt koop dan geen mummieslaapzakken want die liggen voor geen meter, je moet gewoon envelopslaapzakken kopen.
Bij de action heb ik plastic bakjes gekocht die je in elkaar kan vouwen en zijn dus heel plat, neemt dus weinig ruimte in en je kan er van alles in stoppen.
En een vouwbaar vergiet hebben ze daar ook.
Eventueel een plasemmer voor de jongste of een potti potti (zo als wij die noemen) die heb ik ook gekocht voor de 2 kids, maar die zijn aardig groot en nemen wel wat ruimte in.
Gasfles dan moet je de 907 campinggaz ruilfles hebbenā¦die kan je heel vaak ook wel op marktplaats voor weinig krijgen, meestal leeg of halfleeg en dan kan je hem ruilen met bijbetaling van (ik dacht) rond de 30 euro en dan heb je een volle fles er voor terug. De flessen zijn hartstikke duur en ms het speuren waard voor een andere oplossing.
En nu weet ik het even niet meerā¦maar denk dat je zo een heel eind komt.