Kampeer vragen

Ik heb nog even gekeken bij de basecamp, maar die heeft alleen voor 5 scheerlijnen en aan de zijkant geen, is dat wat je bedoelt Cell?

Als een bijzettentje helpt bij het ordentelijk houden van de tent zelf en dus enorm bijdraagt aan het kampeergeluk van mijn autistische mannen, dan heb ik dat offer er graag voor over :angel:



Ben het met je eens hoor, dat om de tent rennen niet wenselijk is… maar mijn ervaring met onze randstand bunzing was ook dat die laag gespannen lijntjes op 50 cm rondom de tent minder hinderlijk zijn dan van die lange scheerlijnen die op 1,20 aan de tent vastzitten en tot wel een meter rondom de tent uitsteken… dat zie je dus veel bij de hedendaagse tunneltenten en vind ik A… heel lelijk en B… onpraktisch. Je hebt daardoor ook een grotere plek nodig dan de tent eigenlijk inneemt.



Dat was met de pyramide tent minimaal… wij hadden al die lijntjes ingekort en die stonden echt niet meer dan 50 a 60 cm rondom de tent.



Het liefst zou ik een randstad Vos of een vergrote zilvermeeuw kopen… maar helaas… Ruud wil echt geen pyramidetent… een tunneltent moet het worden… als hij dan meegaat kamperen, zeg ik volmondig ja :mrgreen:

@Sophia wrote:

Marda, het is hier al eerder genoemd, maar toch nog een keertje; al eens gedacht aan een vouwwagen?




Ja heb ik aangedacht, maar heb mijn twijfels daarover…

Een tweede hands van mindere kwaliteit is vaak net zo duur als een hele luxe nieuwe tent (1500 Euro). Bovendien moet je zo’n ding stallen (wij hebben 2 overkapte opritten, maar vind het toch wel een groot ding om het hele jaar er voor de garage te hebben staan. Een bagagewagentje is lichter, kleiner en de tent kan ook in de achtertuin worden opgezet en op zolder worden opgeborgen.

Het is vooral de aanschafprijs waarom ik mijn twijfels heb, we zijn wel bij een dealer gaan kijken, maar ons voorkeur kwam toch uit bij de tent.

vind de tunneltenten ook mooi om te zien hoor… heerlijk veel hoge leefruimte.

Maar die piramidetent verhoogt voor mij wel het camping gevoel moet ik zeggen :lol: . Maar ja ik heb als kind altijd nog in de voorloper gekampeerd, die gewone driehoekjes zeg maar.



Wij hebben al wel een bijzet tent.

Mijn ouders gingen jaar of 4 terug nog een midweekje weg kamperen en hun grote tent was echt op. Zij hebben toen een kleine tent gekocht die ook als bijzettent zou kunnen dienen voor onze jongens.

Voorwaarde: hij zou bij ons op zolder moeten liggen.

Nou die tent ligt me niet in de weg, mijn broertje heeft hem ondertussen 2x voor een weekje geleend en we mikken hem weer achter het schot na gebruik.



Dus over een jaar of 2 kunnen de oudste 2 in een bijzettent.

En mogen dan ook hun zooi er bij in hebben :mrgreen: .

Marda… dat bedoel ik idd… veel van die tunneltenten ala obelink, de Vrijbuiter en outwell enzo… hebben echt huge amounts of hoog aangehechte lange scheerlijnen rondom… heb je een tent van 400 cm breed… heb je een plek nodig van minimaal 6 breed om je lijnen niet bij de buurman te moeten inslaan…



Voor vind ik dat niet zo’n ramp… dat hebben zelfs caravankampeerders wel.



Als je leest op de testen van de KCK onder andere… die geven aan dat je met 6 personen echt moet letten op slaapcabine breedte omdat 3x 130 eigenlijk voor 6 personen ongeschikt is… dan lig je echt mega strak tegen elkaar…



Onze pyramide tent had 2 cabines met gordijn gescheiden van 210x 220… wij lagen dan met onze 70 cm brede matrassen naast elkaar aan de ene kant en hadden dan nog een cm of 30 echt bruikbare ruimte over… de andere kant liep te schuin… en de kinderen sliepen met zijn 3en op een 2 persoon luchtbed van 160x 200… toen waren ze nog wel zo kort dat ze dus de breedte voor de lengte konden gebruiken en dus elke iets meer als 60 cm en 160 lengte tot beschikking hadden :mrgreen:



Suus paste er niet meer bij, die lag in haar Deryan in de voortent, strak tegen ons aan… maar toch, het ging ten koste van de ruimte in het leefdeel… dus dat werd hem niet.



self inflatables en luchtbedden zijn meestal wel 70x 190 a 200 cm… dus 140 breed per cabine is dan wel het minimale wat je nodig hebt.

@Marda wrote:

@Sophia wrote:
Marda, het is hier al eerder genoemd, maar toch nog een keertje; al eens gedacht aan een vouwwagen?




Ja heb ik aangedacht, maar heb mijn twijfels daarover…

Een tweede hands van mindere kwaliteit is vaak net zo duur als een hele luxe nieuwe tent (1500 Euro). Bovendien moet je zo’n ding stallen (wij hebben 2 overkapte opritten, maar vind het toch wel een groot ding om het hele jaar er voor de garage te hebben staan. Een bagagewagentje is lichter, kleiner en de tent kan ook in de achtertuin worden opgezet en op zolder worden opgeborgen.

Het is vooral de aanschafprijs waarom ik mijn twijfels heb, we zijn wel bij een dealer gaan kijken, maar ons voorkeur kwam toch uit bij de tent.




Daar heb je gelijk aan, je kunt voor dat geld idd een heel mooie nieuwe tent kopen!

Ik dacht alleen even aan de ruimte en aan het gemak qua slapen…



Wij hebben 1 jaar gekampeerd met een vouwwagen die helaas zo lek als een mandje was…

Daarna een jaar met een tent, Hypercamp Explorer van Obelink. Een erg fijne, ruime tent, maar met maar 2 slaapcabines.

Vorig jaar hebben we die tent verkocht en hebben we een kleine caravan, met voortent en luifel gekocht…

Ik blijk toch wat meer luxe te willen op de camping…



Toch vond ik het kamperen met de vouwwagen heerlijk, wat een ruimte!! Maar een beetje leuke, nieuwe vouwwagen is toch al gauw €5000,-. En daar komen inderdaad de stallingskosten nog bij op, hoewel dat met kantelbeugels erbij niet zo heel veel zal zijn.



Ik vind zelf trouwens een Porta Porti een must voor het kamperen!

Vooral voor 's nachts en 's ochtends vroeg, maar ook als de toiletten wat minder schoon blijken te zijn als gehoopt of met een kind wat zindelijk wordt/net zindelijk is.

Vouwwagen hebben wij ook over nagedacht, maar net als Marda… waar laat je zo’n ding. Een klein bagagewagentje kan bijkans nog op z’n kont gekipt rechtop staan…



En wat voor ons zwaar woog… wij kamperen OOK in NL en dan kan je de pech hebben dat je een natte tent in moet pakken… dat is bij een losse tent wel te doen, bij thuiskomst hang je hem op zolder, in de schuur of ergens te drogen. maar bij een vouwwagen moet je hem dan eerst helemaal uitknopen en loshalen voor je hem kan drogen. (slechte ervaring mee, heb jaren een scout eurocruiser gehad, geen rijbewijs, wel een vouwwagen, mijn moeder bracht me altijd weg. Heb het ding verkocht toen ik Ruud leerde kennen in 2002)



Bovendien is het slaapcomfort van een vouwwagen ook zo best niet, daar moet je nog best even aan sleutelen…

Ja, er zit een keuken bij, maar zoveel heb ik dus niet nodig… 2 pitjes, mijn campinggaz partygril die ook een pizza/pannenkoekplaat heeft en los staat en dat op een simpel tafeltje/kastje en klaar ben je wel…



Beetje vouwwagen die makkelijk op te zetten is… kost 6000 nieuw. dubbelklappers staan niet zo maar en die zijn dan wel weer betaalbaar.



Goede tunneltent staat met 40 minuten wel.

Ik zei zojuist tegen mijn man dat we met die tent waar we morgen gaan kijken gebonden zijn aan een luchtbed van 60 cm, waarop hij meteen zei: Dat is net zo breed als het ledikantmatras van An.nelot, een ledikantmatras is ook 60 cm breed :think: :eh:



Ik heb even het meetlint (voor het idee) erbij gepakt en we hebben besloten dat we dat inderdaad ook niet willen, die tent gaat hem dus niet worden!! (maar even mailen dat we niet komen morgen :oops: )



En inderdaad die scheerlijn tip… helemaal niet overnagedacht…



Ik denk er nu steeds meer over om net als jij voor een basecamp ambato vi te gaan. Misschien moeten we samen gaan, wie weet krijgen we dan extra korting :mrgreen:

@Cell wrote:

Vouwwagen hebben wij ook over nagedacht, maar net als Marda… waar laat je zo’n ding. Een klein bagagewagentje kan bijkans nog op z’n kont gekipt rechtop staan…



En wat voor ons zwaar woog… wij kamperen OOK in NL en dan kan je de pech hebben dat je een natte tent in moet pakken… dat is bij een losse tent wel te doen, bij thuiskomst hang je hem op zolder, in de schuur of ergens te drogen. maar bij een vouwwagen moet je hem dan eerst helemaal uitknopen en loshalen voor je hem kan drogen. (slechte ervaring mee, heb jaren een scout eurocruiser gehad, geen rijbewijs, wel een vouwwagen, mijn moeder bracht me altijd weg. Heb het ding verkocht toen ik Ruud leerde kennen in 2002)



Bovendien is het slaapcomfort van een vouwwagen ook zo best niet, daar moet je nog best even aan sleutelen…

Ja, er zit een keuken bij, maar zoveel heb ik dus niet nodig… 2 pitjes, mijn campinggaz partygril die ook een pizza/pannenkoekplaat heeft en los staat en dat op een simpel tafeltje/kastje en klaar ben je wel…



Beetje vouwwagen die makkelijk op te zetten is… kost 6000 nieuw. dubbelklappers staan niet zo maar en die zijn dan wel weer betaalbaar.



Goede tunneltent staat met 40 minuten wel.




Allemaal dingen waardoor wij uiteindelijk hebben gekozen voor een caravan :smiley:

Het enige nadeel is het stallen en de kosten daarvan, maar we hebben geluk daarmee; op een kwartier rijden van huis, voor nog geen €200,- per jaar bij een boer!

Ik heb trouwens ook een apart kooktoestel, die hebben we al een aantal jaren en gebruiken we nog steeds. Heerlijk, buiten koken!

We hebben de Cadac 2 Cook deluxe van Obelink.

hahahaha…



Wij zijn nu vooral aan het opschrijven wat we willen, wat we nog moeten vervangen/her aanschaffen… en zijn per direct begonnen met doelsparen… gaan nu nog niet kopen. Hoewel dat wellicht wel scheelt, want nu is er veel in de opruiming… oa die ambato 2012 is bijna overal voor 849 wel te koop.



Maar we doen niet aan haast… dus vooral veel lezen, oriënteren, vergelijken en sparen… Ruud zei net nog… we zijn niet bepaald een armlastig gezin, houden best wat over en kunnen sparen. Het zou zo maar kunnen dat we begin volgend jaar toch besluiten om een Falco Havik te kopen. Hij vind dat echt een geweldige tent, super kwaliteit en hij kan helemaal dicht… je kan een extra inritsbaar voorstuk kopen waarmee je de luifel dichtritst en bij slecht weer in NL vergroot je daarmee natuurlijk wel de leefruimte…



Dus ik sluit niks uit, de Ambato is voor ons zeg maar de minimale keus… minder dan dat moet het niet worden, maar als het goed lukt om te sparen en er niets tussendoor komt, dan kan het ook zomaar gewoon wel een andere duurdere tent worden… we zien wel. Hebben toch wel wat eisen, verwachten ook wel om nog minsten 10 jaar ermee te kamperen en wanneer de oudsten in een eigen tent willen, dan nog is veel leefruimte wel fijn. Dus dan laat je een slaapcabine functioneren als bergruimte en is het voor grote slungelige tieners ook fijn om veel leefruimte te hebben… met een bijzettent blijft het achterwege zijn van scheerlijnen voor ons wel en punt…



2e hands staat er trouwens wel een falco havik 460 te koop evenals een Baco 460 tunneltent… hij is uit 2004, maar gezien de levensduur kan hij zo nog 12 jaar mee… alles is er nog voor te krijgen en ze vragen er 800 euro voor… als we NU een tent wilden kopen, had ik het gedaan… :shifty:

Het hebben van een caravan lijkt me inderdaad ook leuk :slight_smile:

Maar inderdaad het stallen, het onderhoud en de aanschafprijs zijn nogal behoorlijk. Wij hebben dan ook nog eens 4 kinderen en zie die maar eens kwijt te kunnen in een caravan :wink:

Als ik een caravan zie, dan denk ik: Leuk voor later :slight_smile:

Ik zag die ambato vandaag in een aanbieding voor 799 :slight_smile:



Ook wij hebben geen haast, de eerste keer dat we er mee weg gaan zal volgend jaar in het voorjaar zijn. Wel is het zo dat er de komende weken aanbiedingen gaan komen, ivm het eindigen van het seizoen, dit schijnt ook in januari zo te zijn, dus ik hou het even in de gaten.

Het is wel de eerst volgende aankoop die ik wil gaan doen. Eerst maar eens een tent en daarna de rest van de spullen.



Ook ik ga voorlopig nog even vergelijken en oriënteren, wie weet wat dat nog oplevert, of waar we uiteindelijk bij uitkomen.



Op mijn lijstje staan inmiddels in elk geval ook de breedte van de compartimenten en de scheerlijnen :slight_smile:



Cell (en anderen) mocht je nog meer tips en ideeën hebben, dan zijn ze van harte welkom!

Sophia… voor mijn man was ik een caravan in gegaan… echt… alles om hem mee te krijgen kamperen… Ik vind kamperen dus echt geweldig.



Maar ik haaaaat caravans… ik ben een grote vrouw… groot als in fors… dik… als ik de caravan inga… kan er niemand meer langs :lol: en das geen grapje… hoewel ik het zelf hillarisch vind.

Met een caravan neem je voor mijn gevoel eigenlijk veel te veel mee… als je niet goed pakt heb je alles steeds tig keer in je handen en in wezen is het gewoon een slaaphok… stervensbenauwd en warm in warme landen en te krap om echt lekker in te bivakkeren met nat weer in NL… voor ons gezin zou je dan minimaal wel op een 450 zitten, moet er ook weer een grotere auto voor die ons 170 euro in de maand meer gaat kosten en de stalling hier zou 300 euro zijn… jaarlijks onderhoud moet je ook wel 100 a 150 voor reserveren en je kan niet overal staan… ik heb bosplekken gezien waar je geen caravan op krijgt… dus voor mij heeft een caravan geen voors…



Maar echt, voor manlief had ik het gedaan.

Vouwwagen vind ik heerlijk, maar dat wil hij weer niet, dus dat hij nu voor een tent wil gaan vind ik geweldig.

Ja, zo werkt het in een huwelijk he, geven en nemen!

Gelukkig kun je in een tent ook heerlijke kampeervakanties hebben!

Ik heb even naar de falco gekeken, en dat is inderdaad echt een hele mooie en gebruiksvriendelijke tent. Het zou ook een optie voor ons kunnen zijn, is het niet dat ik hem alleen wel erg duur in aanschaf vind… Voor dat geld heb je inderdaad én een tent én alle spullen, en waarschijnlijk ook nog de camping kosten van 1 seizoen erbij…



Daarbij zijn wij beginnend kampeerders, ook al lijkt ons kamperen super en heb ik het als kind járen gedaan, stel, nou ja kleine stel, dat het toch niks voor ons blijkt te zijn, dan is het wel heel erg zonde van het geld. Ik denk dat we wat eenvoudiger beginnen, mocht kamperen helemaal ons ding zijn, dan kunnen we altijd nog omschakelen, en die ambato’s worden ook 2e hands nog voor behoorlijke bedragen verkocht. (Rond 600 Euro voor een tent van 5 jaar oud. )



Ik orienteer nog even verder…

Heel logische keuze ook… wij zijn al wel van het kamperen… maar naarmate er meer kinderen kwamen begon Ruud wat af te knappen… te druk en te rommelig… dus nu een andere tent en bijzettent. Kamperen gaat ons wel bevallen… :wink:

Vergeet niet dat je iet alleen eencaravan of vouwwagen moet stallen, maar dat je er ook mee moet rijden… Dat wagentje wat wij hebben valt binnen de auto en we leggen er alleen de stoelen bovenop, dus kan gewoon nog door de binnenspiegel kijken.



En idd als je de ruimte hebt om mee te nemen, de porta potti. Niet alleen Jinte heeft er veel gebruik van gemaakt, maar ik ook :lol: 's Avonds voor het slapen tanden poetsen bij het watertankje en dan even plassen op t potti, ideaal. En als Jinte 's nachts wakker wordt om te plassen kon ze ook zelf daarop.

Wij hebben een soort retrolamp van colemann, die heeft ook een soort nachtlamp en die hebben we altijd aanstaan in de nacht zodat we dan in de tent wat kunnenzien.



Ohja, een caravan was voor ons ook geen optie omdat Peter 2 meter is en die dus in weinig caravans echt kon staan ( ja in het luchtgat :lol: ) en de bedden zijn dus te kort voor hem. Onze tent heeft dus lange slaapcabines, daarom was bijvoorbeeld outwell voor ons geen optie, slaapcabines van 2 meter max. Zijn echt te kort ( en dan te bedenken dat ik zelf maar 1.64 ben, zeeen van ruimte dus voor mij)



Wat wij ook veel gebruikt hebben is de picknicktafel, wij konden er allevier aan zitten met eten en de kids zaten er ook aan te knutselen of tekenen. Ook toen het slechter weer was hebben we de picknicktafel in het midden van de tent gezet en konden we daar gewoon zitten!

Wij hebben wel voor een picknicktafel gekozen waarbij iedereen aan 1 kant van de tafel zit. Je hebt ze ook 2 aan 2, maar dan ga je elkaar in de weg zitten met eten met de ellebogen.



Ik was helemaal nooit van het kamperen, van thuis uit ook niet gewend. Peter wel, zij gingen altijd 4 weken naar Frankrijk en hij wil de kinderen dat ook meegeven. Wij hebben wel eens samen gekampeerd, maar verder eigenlijk niet en de afgelopen 2 jaar in Nederland met de caravan van mn schoonouders. Maar door het slechte weer vorig jaar wilden we toch naar Frankrijk, met eigen middelen. En ik oet zeggen datik het ook heel erg leuk vind om te kamperen, zoveel vrijheid, en ook de kinderen maken snel contact, heerlijk! Maar ik vind het ook wel heel fijn dat Peter er veel vanaf weet, zodat het allenmaal wat ‘makkelijker’ wordt.

ondanks dat we vorig jaar niet zijn wezen kamperen met eigen tent… valt het me niks tegen hoe netjes het op zolder is weg gelegd 2 jaar terug :lol: .



Oké nu staat/ ligt het dus allemaal in de kamer en is het bij elkaar toch nog best veel :angel: maar ja… tent, 6x slaapspullen, tafel (picknick voor 3 kids + papa of mama, losse stoel), krat met al het eetspul (borden, bakjes, bestek etc etc) onze campingaz partygrill… vanavond een tas met wat kleren enzo inpakken.

Zwemspullen liggen momenteel standaard achterin de auto, zodra het schoon is gaat er weer in, dus dat hoeft niet meer.



Moet alleen vanavond even 1 binnentent nakijken, want toen ik het eruit haalde wist ik ineens weer dat daar een strikje kapot van was 2 jaar terug… dus dat vanavond alsnog even vastzetten.

Het kan zonder, maar is handiger met.



Voordeel dat het er nu allemaal even uit is… nu kan ik als we terug zijn de wieg daar ook een plekje geven, die staat nu nog op het overloopje/ naast de wasmachine, maar mag achterin de opbergkast.

Hier ook de ambato 6 pers,



We hebben hem al een jaar of 2, bevalt erg goed, we zijn dit jaar nog niet geweest, willen nog wel een weekendje weg, en dan ergens in de buurt… Zijn dit jaar nog in voorseizoen geweest en konden door ( leuke) omstandigheden niet ver weg, en om dan niet te verregenen toch in een huisje gezeten…vink eigenlijk helemaal niks…had steeds zoiets van ik wil kamperen…

Ik heb alle tenten die voor ons geschikt zijn (14 stuks) vergeleken en we komen steeds weer bij de Basecamp ambato VI uit. We gaan wel minimaal voor de 2012 versie (met korte scheerlijn oprolbare zijluifels en horgordijn). Ook de recenties zijn erg goed.

Er zijn nu al aanbiedingen, maar ik wacht nog even af of ze nog goedkoper worden de komende tijd.