Voor een vouwwagen zou ik overigens ook nooit kiezen, buren op de camping hadden er een (ook 6 persoons) en ik zag alleen maar nadelen:
Aankoop bedrag vouwwagen: 6300 Euro
Aankoop bedrag tent: 800 Euro
Opzettijd vouwwagen: 4 uur met heeeeeel veel stokken. (althans die van de buren.
Opzettijd Tent: 1,5 uur
Vouwwagen: Geen inritsbaar grondkuipzeil, spitsdak, na noodweer alles nat en modderig, water bleef op de voortent liggen, terwijl onze tent droog en schoon bleef, ook van binnen.
6 personen in een vouwwagen betekent gebruik moeten maken van ondertentjes. Lijkt mij niets zo’n donker hol om in te slapen
In de tent heb ik 3 grote slaapcompartimenten naast elkaar, waarin iedereen rechtop kan staan.
Ik zou nooit een vouwwagen kopen, dan liever een caravan.
Buren waren het na deze zomer (2e jaar) echt zat, en hadden al gezegd volgend jaar met caravan terug te komen, helaas bleek dat ze er bij inruil nog maar 2000 Euro voor terug zouden krijgen. Bij nieuwkoop verminderen ze dus enorm snel in waarde.
@Noekie wrote:
Ja, dat is waar, met 6 personen is weer lastiger inderdaad, zag veelal 4 of 5 persoons huurtenten voorbijkomen. Jeetje, 870 euro voor 2 weken in eigen tent? Dat vind ik best veel trouwens!
Dat geven wij dan dus ook niet uit voor 2 weken kampeervakantie.
Maar hoogseizoen, Frankrijk, zwembadje… dan zit je daar zo op.
Zelfs voor NL en dan een natuurkampeerterrein zit je met 6 man/vrouw voor 2 weken kamperen wel op 400 euro (belachelijke toeristenbelasting alleen al is dan iets van 65/70 euro). En dan hadden wij een zwemplas gratis op 2 minuten loopafstand, maar dat heb je niet bij elk natuurterrein.
kamperen is gewoon niet zo goedkoop meer als vroeger…
wij hebben een tent. maar vriendin van mij heeft vouwwagen gekocht inclusief inventaris voor iets van 400 euro. Kijk dan zou ik het ook wel doen! ding is helemaal goed, dus top!
Staan er bij obelink ook niet het een en ander opgesteld ??
Ik denk trouwens dat het voor iedereen verschillend is van wat vind ik kamperen, ene hecht waarde aan eigen spullen en ander vind het fijner om niet bepakt en bezakt op pad te gaan…
Wij hebben ons bv niet goed verdiept in de stoelen, verschrikkelijke onhandig opvouwbaar…en hebben 2 kasten/ kooktafel nemen toch wel veel ruimte in beslag in de auto, en voor de kids hebben we zon Ikea stoel, zo onhandig zitje !! Dus ook wij zijn nog steeds een beetje zoekende…
Wat ik nou zo grappig vind, mijn ervaring met tent versus vouwwagen is compleet anders!
Maar misschien komt dat omdat die ervaring behoorlijk wat jaartjes oud is? Was namelijk met mijn ouders. De tent opzetten duurde uren met stokken uitzoeken, stokken in elkaar zetten, doek precies goed erop, alles vastzetten etc. Terwijl de vouwwagen, dat was hop alles in tasjes onderin, keuken erin schuiven en flap flap vouwwagen dicht. Scheelde echt heel veel tijd.
Zijn de tenten van tegenwoordig dan zo snel / makkelijk in opzetten? Of was mijn vader gewoon niet handig met tenten ik kan het me namelijk niet voorstellen
Ik denk dat jouw vader wel handig was met tenten, maar dat tenten indertijd gewoon helemaal niet handig in elkaar zaten… dat waren vaak van die bungalowtenten waar ontzettend veel stokken bij zaten.
Tegenwoordig heb je van die tunneltenten… gronzeil uitleggen en vastmaken… boogstukken zitten met elastiek of veren aan elkaar en zijn gemarkeert zodat je weet welke waar hoort… vaak heb je er maar 4… die schuif je door de tentsleuven of je ritst ze erin… en dan trek je de tent omhoog…
dus, dat is wel even andere koek…
en zelfs onze piramide tent gaat rap omhoog hoor… dat zou zelfs jouw vader goed hebben gekund .
Men neme een grondzeil en zet dat op 4 punten vast aan de grond.
Men neme de buitentent en ritst die vast op dat grondzeil.
Dan gaat men naar de nokpaal (die geheel aan elkaar blijft zitten na het opvouwen, dus geen tapejes of weet ik het om te kunnen herkennen wat bij wat hoort ) en drukt met die paal de hele tent omhoog… we zijn er al bijna hoor mensen… het bijna lastigste van de tent is de omgekeerde u vorm die gevormd wordt door 3 stokken die duidelijk bij elkaar horen en de ingang van de tent vormen.
Reken toch snel 2 minuten :lol: .
Even tijdelijk vastzetten met 2 scheerlijnen, want nu komt het meest tijdrovende werk… het verder vastzetten van het grondzeil met haringen en de eerste lijntjes van de buitentent vastzetten en licht op spanning…
Dan het luifeltje (de tijdelijke scheerlijnen van de U kunnen eraf, of je laat ze staan als waslijn… onze optie 8) ), 2 scheerlijnen en de boel verder afspannen.
Men neme dan de 2 cabines, hangen, klik klaar…
Tijd voor drinken :thumbup: .
Deze tent is ondanks zijn formaat meer dan prima alleen op te zetten (alleen bij die U is een extra stel bijzonder praktisch, maar niet noodzakelijk) en dat kan ik van de eerste tenten van mijn ouders niet zeggen… vaak stok voor, stok achter en daar moest dan een dwars stok over heen en daar dan nog weer de buitentent overheen getild worden…).
overigens hebben wij 1 jaar in een huurtent gezeten met 6 en dat was echt meer dan prima te doen. Wij hadden voor de jongste (toen net half jaar) de kinderwagenbak mee als bedje en die stond bij ons in de cabine op 1 van de bedden).
Vond het voor een keertje wel lekker hoor ‘echte’ bedden en een koelkast, man we hadden zelfs een vriesvakje en dus ijs op de camping :lol: .
Het was voor toen met baby prima, maar niet voor elk jaar hoor, toch niet helemaal het kampeergevoel.
Mis vooral mijn eigen indeling in een andere tent… door jarenlang kamperen bouw je routines op… die mij feitelijk gewoon vastliggen in mijn dna, want ik heb deze zomer ook 5 dagen met mijn moeder gekampeerd en die pakte blind alle spullen die ze zocht… ik heb blijkbaar heel veel opgeslagen van vroeger, want het ligt veelal op dezelfde plek .
Mijn kratten zijn nieuwer… maar hou er dezelfde methodiek op nou.
Noekie in Noord-Holland heb je in Zaandam ook nog een vestiging van de Vrijbuiter en in Zwaag zit Karsten, die hebben ook wel tenten staan. In Volendam heb je nog Esvo zitten met een showroom, maar die verkopen alleen hun eigen tenten (wij hebben een piramidetent van hen die erg goed bevalt, en die in 45 minuten staat, maar we moeten helaas wat anders omdat er een tweeling bij komt hier).
Ik krijg van jullie verhalen trouwens enorm zin om ook weer te kamperen. Helaas zit dat er dit jaar niet in, maar volgend jaar hopelijk wel. Dan moeten we wel naar een 6-persoonstent.
mamamarije en cell wat voor piramidetent hebben jullie als ik vragen mag? Ik ben me vast aan het oriënteren op tenten die groot genoeg zijn voor ons straks en vriendlief is toch wel erg gehecht aan zijn piramidetent. Gelukkig zijn ze nu op marktplaats nog wel goed te krijgen.
Dank jullie wel!
De camping heet ‘Camping L’Ardechois’, maar let op want je hebt er 2 in de Ardeche.
Het is niet deze in Vallon Pont d’Arc maar de camping in Saint-Saveur de Montagut.
Waarschijnlijk mag ik hier de link niet plaatsen
Net bij Smitveld geweest hier in Heemskerk en er blijken boven dus tenten te staan, nooit eerder gezien haha. Ook mooie tenten, groot en wel een stuk goedkoper dan Falco. Voordeel van Falco is wel dat je geen scheerlijnen nodig hebt, maargoed, als dat 1000 euro scheelt…
Ik heb trouwens erg goede ervaringen met een vouwwagen, maar wel lang geleden. Wij hebben vroeger altijd met vouwwagen gekampeerd en ik sliep in zo’n ondertentje, dat was prima. Het was een 6-peroons vouwwagen, maar mn zussen sliepen meestal samen in een bijzettentje en mn ouders dan ieder op een verhoogd bed, want t was vrij krap met zn tweetjes, zeker toen mn vader niet meer zo dun was Maar we hadden veel ruimte binnen voor de regenachtige momenten. Opzetten was wel wat werk volgens mij, maar dat deden mn ouders altijd, dus wat weet ik niet precies Was wel een hoop gedoe met stokken en tentdoek enzo.
Maar nu ik die tenten zo eens heb bekeken, ziet het er leuk uit en krijg ik ook zin om lekker te gaan kamperen Maar eerst gaan we as vrijdag eens lekker naar de Ardennen en dan zitten we in een huisje
Grappig, die camping hadden wij bijna gekozen. Zijn afgehaakt omdat ik die weg door de camping geen prettig idee vond. Dan kan ie dus wel weer op het lijstje??? :mrgreen:
Elle
Ik heb een Japio 6… eigenmerk vrijbuiter. Persoonlijk vind ik de 6 persoons piramide tenten meer voor 5. Als je er echt met 6 in zou willen, word het wel krap denk ik. Met een bijzettent is het echter goed te doen.
Die ik heb, heeft een verplaatsbare voorwand, dus bij slechter weer kun je die naar voren halen en zo een vloeroppervlak creëren van 4x4 meter. Nadeel vind ik echter dat je maar op 270x270 ook goed kan staan… ivm de schuine wanden.
Ben net terug van een NL camping, mama met 4 kids dan… we sliepen met z’n 5jes op rij zonder binnententen (net iets meer ruimte nog) en dat ging eigenlijk prima, dag regen gehad, maar ook toen paste er nog wel een picknickset met stoel en 2 loungezakken (opblaasbaar in…) Mijn man er ook nog bij… eh… dan moet je wel wat creatiever zijn bij slecht weer (al stapelden we vroeger gewoon de bedden op elkaar voor meer plek) En ik had de tarp nu niet mee… die geeft normaliter ook nog de nodige extra ruimte bij slecht weer.
Ik heb de tent nog iets groter dan MamaMarije… 2x een U met stokken… die ik er prima alleen in krijg. Ik zet de tent ook iets anders op… eerst de ligstok vooraan en de poten eronder met 2 scheerlijntjes, dan kan ik er namelijk makkelijker in en uit lopen… dan idd de nokstok en hup hij staat. Heb hem maandag alleen opgezet en zonder afspannen stond hij globaal met 30 minuten. Toen idd koffie en daarna verder afspannen.
overigens… 3 tenten verder stond een Japio Dallas 6 en die was net even hoger (meer staruimte) en nog een slag ruimer… die heeft 3 losse slaapcabines… Was pas een paar jaar oud. Van mij is 400 x 640 (2 slaapdelen van 180x210…) met nog wat loze ruimte tussen buiten en binnendoek) die van hun 440 x700, dus toch 40 cm breden en 60 cm langer… en dat kleine beetje extra scheelt wel. :thumbup:
wij hebben ook een eigen merk Vrijbuiter, maar die maakt geen eigen merk tenten meer helaas… sowieso wordt het aantal piramide tenten steeds minder, zelfs De Waard gaat rondere tenten verkopen tsss waar gaat het heen in tentenland :mrgreen:
Is een 6 persoons waar we ook echt met 6 met gemak in passen.
Wij hebben 2 cabines, in de ene cabine een 2 en een 1 persoons matras luchtbed (dan ligt de cabine wel echt vol, maar vinden we juist fijn, want er slaapt vaak een kind bij in en die kan dan niet tussen de luchtbedden in rollen) en in de andere cabine 2 1 persoonsluchtbedden en het campingbedje.
Kijk, dat is het verschil… ik gebruik allemaal 1 persoons luchtbedden en inflatables en dan ook nog de XW variant… dus niet 6x 65 cm ofzo… maar 6x 73 cm… en dan word het wel eh… krap. 2 persoons luchtbedden zijn meestal 135 breed ofzo. Dan zouden wij er ook wel met 6 inpassen. Maar bij slecht weer vind ik de binnenruimte toch wel wat krap…
Begrijp me niet verkeerd, vergeleken bij mijn vorige tent (randstad pyramide tent zonder verplaatsbare voorwand) is deze tent heel ruim… maar met 4 groter wordende kinderen die allemaal langere ledematen krijgen en behoefte hebben aan stahoogte vonden we het in de regen toch wel wat krap.
Overigens heb ik net voor ik weg ging een Coleman tent gekocht… met enorme luifel… allemaal polyester, vooral omdat ik toch wel steeds stress heb rondom het item… ga ik deze katoenen tent weer droog mee krijgen? nat is hij namelijk niet te tillen…
En voor het gezin compleet… was een tunnel toch al de bedoeling, anders gaat manlief gewoon niet mee.
Dus die van mij staat te koop. Volgende keer kamperen alleen zal lichtgewicht zijn. :thumbup:
Cell wat zijn die opblaas stoelen gaaf!!!
wij hebben deze vakantie helemaal niet binnen gezeten in de tent :lol: .
Wij hadden dan ook 0 regen en geen nood aan meer binnenruimte.
Komt er ook niet met groter wordende ledematen… als we nog gaan veranderen, dan wordt het kleiner en niet groter.
Enne… kan je die Coleman niet zondag voor me opzetten bij Hanneke in de tuin? Ga er (serieus :mrgreen: ) kamperen. Scheelt weer een katoenen monster meeslepen hahahaha.
Want zwaar is het zeker.