Ik zit af en toe een beetje te kijken wat ik zou willen. Heb een boekje van Falco, zien er goed uit, maar ik denk dat ik een vouwwagen toch het prettigste vind. Wij gaan niet trekken ofzo, we zullen minimaal een week ergens staan. Vroeger ook altijd met de vouwwagen weg geweest en dat beviel erg goed. Goede slaapplaatsen, van de grond af, ruimte. Enige nadeel is dat we nu beide geen auto met trekhaak hebben, dus dan zal er ook een andere auto moeten komen. Maar als er kinderen komen, zal dat toch moeten, aangezien het anders nooit gaat passen met de hond en kinderen en alle spullen.
Waarschijnlijk gaan we toch pas meer kamperen als er kinderen zijn, dus nu nog even niet. Volgend jaar zomer zou er een baby kunnen zijn als het meezit, maar waarschijnlijk gaan we dan pas het jaar daarna kamperen. Dus we hebben nog even om te bedenken wat we willen en om te sparen
Het is in ieder geval erg leuk om over na te denken en te fantaseren
Aan degenen met tent: Waarom kiezen jullie voor een tent i.p.v. een vouwwagen? Voor- en nadelen?
reden voor tent…
-Geen stallingsruimte nodig a 2 tot 300 euro per jaar
-Geen trekhaak nodig
-Geen gedoe met vooraf de vouwwagen inruimen en achteraf weer uitruimen
-lekker door kunnen rijden naar je vakantiebestemming omdat je harder kan dan 100 of 110…
-Geen gevaar van doorgezakte planken of afgebroken scharnieren van beddeplanken omdat ik nu eenmaal meer weg dan 100 kilo.
Wij hebben bewust een snelopzetbare tent en als er een grotere komt, is opzetsnelheid wederom een eis.
Inplaats van 3x 2 persoons cabines hebben wij 2x 3 of evt een 1x 2 en 1x 4 met inritsbare wand. Op die manier kunnen we elk op een royaal 1 persoons matras en hebben we de ruimte.
In de praktijk neem je met een tent gewoon minder mee dan met een vouwwagen en daardoor ben ik ook vlot weer klaar met inpakken.
We kunnen de tent gewoon kwijt op zolder, dus altijd in bereik.
Mijn ouders hadden altijd een vouwwagen, ding was altijd afgeladen en vooral het opruimen en afbreken na de vakantie nam verschrikkelijk veel tijd in beslag. En ik sliep vanaf tienertijd in bijzettent of onder de wagen omdat er anders gasklemmen om de stelpoten van de plank moesten… ging er een keer opliggen, woog ik al rond de 100, mijn zusje erbij… zakte de plank door… :oops: Sindsdien hoef ik niet zo nodig meer.
Doorslaggevend is echter de tijd nu nodig om weer in te pakken… alles in plunjezakken… haringen los op de hoeken na… dan de hoeken, tent in laten storten, losritsen, opvouwen in de zak… zak in de auto… grondzeil vuil opvouwen en in een vuilniszak, die op de bodem van de auto… dan de plunjezakken erin en weg ben ik…
kost me alles met elkaar 2 uurtjes…
Wij zijn terug!
Het was in een woord GEWELDIG!
Kamperen met onze tent is ons super bevallen!
We hadden een nacht enorm noodweer, tent heeft het goed gehouden.
Ook leerzaam het kamperen, zo hadden we veel dingen bij die we niet nodig hadden, en mistte ik een en ander. Maar het is ons heel goed bevallen. Meteen alles op geschreven wat we volgende keer wel niet mee willen nemen.
We vonden het zo leuk, dat we ook een kleinere compactere tent willen kopen om weekenden mee te gaan kamperen.
Inmiddels ervaringsdeskundig, en kan het iedereen aanraden!
Tnx voor je reactie Cell Misschien toch een tent! Waar ik vooral mee zit bij een tent is het slapen. Wat zijn nou goede matjes waar je goed op kunt slapen? In de meivakantie was het erg koud en ik lag eerst op een kapot luchtbed en daarna bleek het matje dat we als reserve mee hadden ook niet goed meer. Ik heb toen dus 4 nachten amper geslapen.
Ik weeg boven de 100 kg en niet elk luchtbed zal dat aankunnen ben ik bang en ik ben strontsjaggo als ik een paar dagen slecht slaap, dus dat is niet bevorderlijk voor de vakantie. Dus heeft iemand tips voor een matras/matje/iets waar je lekker op ligt, ook als je zwaarder bent? Dan kunnen we daar eens naar gaan kijken. Misschien dat we dit najaar dan vast wat gaan aanschaffen, want meestal kun je dan een hoop korting krijgen, zo buiten het seizoen.
@Marda: Wat voor tent hebben jullie?
voor sale in kampeerland moet je nu vast in de gaten houden hoor!
Er gaat echt heel veel nu al voordelig(er) weg.
Zo hebben wij afgelopen week onze MP picknicktafel na ruim 2 jaar vervangen voor eentje via de ANWB (sowieso in de aanbieding en via mijn moeder besteld, die is lid, dus nog wat extra korting).
Die we hadden was merkloos, voor een tientje via MP dus overgenomen en die was meer dan af na deze zomer.
Nu eentje van Bo Camp en gister tijdens het buiten eten even opgezet… en 100x steviger, dus deze kan wel mee tot onze kinderen eraf gegroeid zijn (hij is wel echt voor de kinderen, gaan geen volwassenen op is het idee, dan blijft die stevig… al moeten er officieel ook volwassenen op kunnen zitten… met 4 kids is die toch vol 8) ).
Luchtbedden… ook met 100+ kilo sliep mijn vader wel op zo’n matrasluchtbed van de Action… 7 euro ofzo voor een 1 persoons en 12 voor 2 persoons, zoiets. Wij hebben in 1 cabine een 1+2 persoons naast elkaar liggen. Helemaal klem, kan er ook niemand tussen rollen .
Ik vind die gewone goedkope luchtbedden vaak zo klein (en koud). Vaak maar 1,85 lang ofzo en ik lig dus graag op mn buik met mn arm omhoog en dan liggen dus zowel mn voeten als mn hand(en) buiten het luchtbed en dat vind ik vrij irritant… Meer tips zijn welkom
@Noekie wrote:
Ik vind die gewone goedkope luchtbedden vaak zo klein (en koud). Vaak maar 1,85 lang ofzo en ik lig dus graag op mn buik met mn arm omhoog en dan liggen dus zowel mn voeten als mn hand(en) buiten het luchtbed en dat vind ik vrij irritant… Meer tips zijn welkom
Dat zijn die met ribbels en een los kussen vaak toch?
Dit is zo’n matrasding… best dik vind ik persoonlijk en op de ene kant glad en de andere kant is van velours achtig materiaal.
Weet niet hoe lang ze zijn, maar onze cabine ligt in de lengte vol, dus langer heeft hier ook geen zin :lol: .
Echt warm zijn luchtbedden vaak niet nee… is toch en laag lucht dicht tegen de grond… wij leggen er een deken onder als laagje isolatie.
Noekie wij hebben de basecamp ambato VI de luxe, ideale tent! :thumbup:
Betreft slapen hebben wij gekozen voor een 2 persoonsluchtbed, met daarop een 2 peroons inflatable…
Echt heel stevig. Niet de kou van een luchtbed, lekker hoog en we hebben prima geslapen. Ik moet alleen nog iets bedenken om ze aan elkaar vast te maken (band ofzo?) omdat de inflatable niet altijd goed op het luchtbed bleef liggen en ging schuiven.
Hier zo hetzelfde als Marda… ik slaap op een canvas box luchtbed van 70 x 200 cm en daarop een self inflatable van 10 dik, 70 breed en 200 lang… (de XW extra wide versie van Nomad) en daar slaap ik dus prima op… Een echt goed 2 persoons luchtbed kan ook wel meer kilo’s houden schat ik zo.
Intex heeft diverse maten hoor… ze hebben zelfs een lits jumeaux maat luchtbed van 180 x 200 cm… verkrijgbaar oa bij Jysk…
Stel dat je daar ivm gewichtsverschil met B, dan wel een 1 persoons top inflatable p.p. opgooit… (ik zet ze vast met standaard sjorbandje) dan los je dat ook weer op…
Of een vouwwagentje waarbij je in de wagen zelf kan slapen… lekker stevig!
Wij zijn de laatste week van juli voor het eerst gaan kamperen naar Franrkijk (streek van de Ardeche) en het was echt zalig!
Wij hebben ook gekozen voor een grote tent (6 personen). De Gelert Horizon 6 tent.
Het was dit jaar een dure reis (aankoop alle materialen + reis) maar vanaf volgend jaar gaan wij dus heel goedkoop op reis! :thumbup:
De jongens vonden het geweldig! We stonden net aan een riviertje, heerlijk vonden ze dat! :inlove:
Ps: we zaten op een Nederlandse camping, erg leuke mensen allemaal.
Heel spontaan en vriendelijk. Wie weet kent één van jullie deze camping wel.
In ieder geval, het is een aanrader! :thumbup:
Ziet er gezellig uit Bietje!
Cell, wat bedoel jij met standaard sjorband?
eh… geen idee… hahaha… wij hebben ladingen zwarte platte sjorband met 1 kunststof zwart gespje eraan… bandje erdoor en je kan het aantrekken… heb dan wel aan de zijkanten een stukje doek eronder (kleine stukken handdoek van een oudje) maar dat wil verder prima…
Bietje, wat een mooi plekje zo aan het water (en mooie tent ook trouwens).
Op welke camping is dat?
Ik ben altijd bezig leuke campingtips te verzamelen, kan ooit nog van pas komen. Kamperen blijft gewoon leuk, vooral met kinderen, heerlijk die vrijheid die ze op een camping hebben!
Ja bietje, ik ben ook benieuwd naar die leuke camping!
Ik zit een beetje rond te kijken naar alle opties en waarom gaan jullie bijvoorbeeld niet voor een ingerichte tent trouwens? Die zijn wel duurder, maar je hoeft ook niks mee te nemen en geen tent aan te schaffen en op te zetten. Dus pas na een paar jaar is een eigen tent voordeliger.
Nadeel vind ik wel dat je vaak geen huisdier mee mag nemen.
Kan alleen voor mezelf spreken… maar ik heb inmiddels zat van die tenten gezien… en die zijn helemaal niet zo ruim… jaaaa… wel met 2 of 3… maar niet op max capacity met 6… bovendien vind ik eigen spullen gewoon wel fijn…
Overigens kan je kampeerspullen aanschaffen zo duur maken als je wil… ik heb laatst nog zitten berekenen wat ik zoal heb uitgegeven aan de kampeerspullen over de jaren en afgelopen maanden… van veel heb ik de bonnen nog of weet ik wat ik ervoor betaald heb… en ik zit met de tent mee op 800 euro… 2 weken op een camping volgend jaar komt op 870 euro… en 2 weken via canvas holidays in een 6 persoons bungalow tent bij canvas mogen wel dieren mee, vooraf melden komt op 1900 euro… dus ik heb het er in 1 vakantie al uit…
En ik houd dus wel van charme campings en zulks… daar vind je vaak geen verhuurtenten… soms wel mobil homes… maar dat is het dan. Of ze hebben safari lodges en die zijn dan voor 5 personen…
Ja, dat is waar, met 6 personen is weer lastiger inderdaad, zag veelal 4 of 5 persoons huurtenten voorbijkomen. Jeetje, 870 euro voor 2 weken in eigen tent? Dat vind ik best veel trouwens!
Nou, we gaan er hier nog maar eens een paar maanden over slapen geloof ik haha Alle voor- en nadelen tegen elkaar wegstrepen en ondertussen een beetje rondkijken en overal lezen hoe en wat, ooit komen we eruit haha Tent die ik mooi vind ik trouwens al rond de 2000 euro, maargoed, kan waarschijnlijk voor de helft via marktplaats
Ik wil eens gaan kijken bij een winkel waar een hoop tenten neergezet zijn, om te zien wat nou het prettigste aanvoelt qua ruimte en wat we nodig hebben enzo. Zag in Barendrecht wat en ergens bij Tilburg. Ver weg allemaal dus. Hier zit wel Smitveld, maar daar staat volgens mij niks opgebouwd. Iemand die in Noord-Holland een winkel weet die standaard veel tenten opgebouwd heeft staan?
Ik heb ook wel eens in huurtenten gezeten (o.a. in deze tipi: http://www.vivacamp.com/content/nl/article/promo_roi/um-vakantie-in-een-tipi/1351/ ) en in mobile homes en trekkershutten. Groot voordeel vind ik dat je niet zoveel spullen hoeft mee te slepen en niets hoeft op te zetten of af te breken, lekker makkelijk.
Nadeel is dat de verhuuraccommodaties vaak (lang niet altijd!) een beetje hutje-mutje op elkaar staan, je hebt ook veel minder keuze qua plaatsen. De sfeer is toch ook anders in zo’n laantje met 30 dezelfde tenten op een rij.
Ik kijk dus in eerste instantie naar de plek waar ik wil staan (bijvoorbeeld direct aan het water of op een specifieke camping of iets dergelijks), zou dat kunnen met een huurtent of mobile home, dan is dat prima, maar anders sta ik liever met mijn eigen tent op een mooie plek dan andersom.
Qua prijs scheelt het buiten het hoogseizoen niet zoveel, maar in het hoogseizoen betaal je voor die huurtenten vaak wel de hoofdprijs, dus dan heb je een eigen tent er zo uit.
Het probleem van Cell heb ik niet, met maar 1 kind passen wij altijd prima in alle accommodaties. Maar ik kan me voorstellen dat het met meer dan 2 kinderen vaak wel krap wordt, want meestal vinden wij de 6-persoons accommodaties maar net voldoende voor 3 personen. Al zit je (als het goed is) natuurlijk niet de hele vakantie binnen.
in Heerhugowaard heb je toch de kampeerboulevard?
Daar zal vast wel tent tussenstaan…
:thumbup:
Dit zijn de redenen waarom wij hebben gekozen voor eigen tent ipv huurtent.
- Een huurtent is per nacht meestal minimaal dubbel zo duur als een sta plek.
- Aankomst is vaak van zaterdag tot zaterdag, dat zijn de drukste dagen om te rijden, die kun je beter omzeilen, als je een sta plek hebt bepaal je zelf welke dag je aankomt en vertrekt en hoe lang je blijft.
- Je eigen spullen mee nemen betekent zekerheid van kwaliteit en hygiëne, in huur accommodaties is de kwaliteit van het bed en ook de properheid van bijvoorbeeld het matras soms ver te zoeken, ik heb geen smetvrees maar heb heel wat smerige matrassen en doorgelegen matrassen gezien, ik vind het heerlijk om mijn eigen spullen bij te hebben, zodat ik weet dat ik gegarandeerd een fijn en schoon bed, lekkere stoelen en fijne kookspullen e.d. bij me heb.
- Met een huurtent kun je niet elke camping kiezen die je zou willen. Er zijn relatief gezien maar heel weinig campings met huurtenten, daarbij is het ook zo dat deze campings vaak van die massa campings zijn, persoonlijk gaat mijn voorkeur naar een kleine camping met zo min mogelijk huuraccommodaties.
- In een huurtent sta je vaak tussen andere huurtenten, terwijl het juist zo gezellig is als je met je tentje tussen andere kampeerders staat, dat geeft een ander sfeer aan je vakantie, maar dat is persoonlijk.
Ik zou dus niet snel kiezen voor een huurtent