Kampeer vragen

Hmmm dan zullen het idd dazen zijn want we zijn geregeld tot bloedens toe gebeten.

Dit vond ik over Dazen… en Dazen worden door de meeste mensen Horzels genoemd, maar echte horzels kunnen niet steken, ze hebben nauwelijks nog een mond en geen angel… bovendien leven ze na hun pop stadium niet van bloed… (schoonvader houdt vee en horzels zijn wel vervelend voor vee, gaan in hun oren en neusgaten zitten… vandaar dat ik ermee bekend ben)

Wanneer komen ze?

Hoewel ze in België en Nederland nog niet in zo’n groten getale aanwezig zijn, kan je bij vochtig en warm weer altijd last krijgen van dazen. Er mag ook niet te veel wind zijn. Dazen houden van een windstille dag. Zoals bij de muggen, heb je geen last van de mannetjes. Het zijn de vrouwtjes die op zoek zijn naar bloed om hun eitjes te laten rijpen in hun lichaam.

Steekgedrag

Dazen speuren hun prooien op aan de hand van de koolstofdioxide die deze uitademen. Dichterbij hun prooien gaan ze ook af op warmte. Zeker de warmte die vrijkomt bij inspanningen. De scherpe, stevige snuit van een vrouwtjesdaas gaat zo door dunne stof en kan je pijnlijk bijten. De jeuk en zwelling komen voornamelijk door het speeksel dat de daas vrijlaat bij de beet opdat het bloed niet zou stollen. De meeste dazen steken liever bij vee dan bij mensen, maar dat wil niet zeggen dat ze je niet flink kunnen lastigvallen. De gewone regendaas valt mensen aan bij vochtig weer, soms zelfs in grote groep. De daas die het op je hoofd heeft gemunt, is de goudoogdaas.

Hoe bestrijden?

Veel kan je niet doen tegen dazen, maar je kan de kans om geprikt te worden wel enigszins beperken.

Draag op warme, vochtige en windstille dagen een lange broek en een trui met lange mouwen, ook al wil je dat waarschijnlijk niet. Kies ook een stof die dik genoeg is en een lichte kleur heeft. Dazen worden meer aangetrokken door donkerdere kleuren. Om de goudoogdaas van je hoofd te houden, kan je een pet of hoed dragen.

Op dagen dat dazen massaal uitvliegen, kan je beter plekken vermijden waarvan je weet dat er een grote concentratie aan dazen is. Blijf dus uit de omgeving van ondiepe waterpartijen, vochtige bossen of stallen, want dat zijn trekpleisters voor de paardenvlieg.

Het is niet gemakkelijk om een daas dood te slaan. Door hun alziende facetogen gaan ze bij de minste beweging vliegen. Het enige moment waarop je ze met je hand kan doodslaan, is als ze bijten, maar dan is het al te laat. Een vliegenmepper zien ze niet zo gemakkelijk op hen afkomen, maar dat heb je natuurlijk niet altijd bij.

Een laatste tip is… niet veel zweten. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, vooral op warme zomerdagen.

Als je toch geprikt wordt, kan een kalmerende zalf enigszins verlichting brengen.

Gevonden op infotalia…

Zo, ons vouwwagentje staat voor de deur en ik kan me niet meer bedenken wat ik nou nog meer moet aanschaffen. :mrgreen: Alle spullen om mee te nemen liggen klaar en maandag kunnen we de vw en de dakkoffer gaan inpakken. Ik ben benieuwd of het allemaal lukken gaat.

Dinsdagavond zal onze reis beginnen. En nu maar hopen dat er niet toch iemand op de valreep ziek gaat worden!

veel plezier !!! ppff moet dinsdag weer werken…das een stuk minder… hahahah

hier trouwens ook een goede vakantie gehad, iets eerder dan gepland terug gekomen, omdat het slecht weer zou worden en Anique absoluut niet kon slapen 's middags in de tent, en dat begon ons ook redelijk op te breken :wink: maar al met al een superleuke vakantie gehad, camping viel iets tegen, had meer speelgelegenheden verwacht ook voor de jongste…

voor volgend jaar nog geen ideeën…jullie al wel dus ??

Ik denk dat ik ook door een daas gebeten ben dan. Ik lag op mijn buik n voelde een steekje of iets op mijn billen. Weggeslagen, gewreven en niks van aangetrokken. Dacht dat de hitte van de zon prikte ofzo. Dit een keer of 4, toen ik toch maar weer keek zat er een groot vliegachtig beest op mijn been die zijn snuit in me leek te zetten :?

Erna ontstond op de plekken waar ik wat gevoeld had een soort dikke muggenbult die jeukten/pijn deden en daarna werden het mega blauwe plakkaten. Net of er een bloeduitstorting/blauwe plek zat. Die hebben er best lang gezeten, pas na een week of wat thuis waren ze helemaal weg. Raar beest!

@riki79 wrote:

Nee hoor, voor de volgende vakantie hebben we nog 6 jarigen in huis, is Sinterklaas langs geweest, hebben we een kerstboom uitgezocht, opgetuigd en weer afgetuigd en weg gemikt, kniepertjes gebakken, vuurwerk gekeken, wiebeltanden en eerste zwemlessen van nummer 3 gehad is nummer 4 misschien wel zindelijk geworden… nee hoor, nog van alles te doen de komende maanden voor we gaan nadenken over de vakantie van volgend jaar :mrgreen: .

@mamaMarije wrote:

@riki79 wrote:

Nee hoor, voor de volgende vakantie hebben we nog 6 jarigen in huis, is Sinterklaas langs geweest, hebben we een kerstboom uitgezocht, opgetuigd en weer afgetuigd en weg gemikt, kniepertjes gebakken, vuurwerk gekeken, wiebeltanden en eerste zwemlessen van nummer 3 gehad is nummer 4 misschien wel zindelijk geworden… nee hoor, nog van alles te doen de komende maanden voor we gaan nadenken over de vakantie van volgend jaar :mrgreen: .
:mrgreen: :mrgreen:

MamaMarije… als je zo gaat beginnen… :stuck_out_tongue:

Voor wij in 2014 op vakantie gaan… ga ik nog een midweek lievelingskamperen, krijgen we nog een 5 jarige, 37 jarige, 9 jarige en 8 jarige in huis, gaan we nog een tuin verbouwen, sint vieren, kerstboom optuigen, knieperties bakken en oliebollen krijgen, oud en nieuw vieren, kerstboom aftuigen en ergens de komende tijd waarschijnlijk ook wel iemand begraven… :frowning:

Maar de vakantie boeken doen we doorgaans al in november, dus zo raar is het niet om nu we nog in modus zijn, op te schrijven waaraan een camping moet voldoen, zoover door te pluizen, rond te vragen en zo tips te krijgen enz… ow en dan gaan we ws in de meivakantie ook nog kamperen, maar dat besluiten we ter plekke aan de hand van de weersvoorspellingen… als we weer es warm weer krijgen in mei, wat al vaak is gebeurt, ga ik zo de volle 2 weken naar een camping in NL…

Hondenpension word sowieso geboekt voor de meivakantie…

Een andere overigens als we nu gebruikten, want Cootje kwam 1,4 kg lichter terug en het was al niet een dikkig hondje en onder de wondjes zat hij ook…

Trouwens, zoals het er nu uitziet, hebben we inmiddels al een camping naar onze smaak gevonden in FR… net groot genoeg en genoeg vertier…In de dordogne en een koelkast kunnen we ter plekke huren voor een paar tientjes per week…

Ennn… omdat ik volgende week nog een midweek ga kamperen, heb ik vanmorgen in alle meligheid even bijeengezet wat er dan mee moet…

1 plunjezak met kleding voor 6 personen… serieus, past in 1 zak…

1 grote zak met de tent, de voorwand en de slaapcabines en de haringenzak er in.

1 grote zak met de tenstokken en het kuipgrondzeil.

1 zak met luchtbedden, isomatten, pomp, electrasnoer, bestekbox en wat keukenspullen

1 zak met spelmateriaal en alle handdoeken en nog wat keukenspul.

1 doos met keukenspullen onder andere pannen en borden.

5 slaapzakken en 5 kussens

koelbox

medicijnbox

4 vouwkratten

picknickset

3 vouwstoelen (ik krijg visite die week)

1 kleine losse tafel

mijn campingkitchen.

1 gastank

1 tas met losse zooi…

En toen ik dat dus in de auto ging passen, zeiden we… laten we doen of we inpakken voor volgend jaar en kijken wat er overblijft… na inpakken… wat slaapzakken uitgevouwen op de bodem leggen… bleef alleen mijn kitchen, de tas met losse zooi en 3 slaapzakken over… dat pastte niet in de auto als we met 6 weg zouden gaan… en ja, dan moeten er nog 2 stoelen extra mee, maar we hebben er alle vertrouwen in dat we het volgend jaar meekrijgen met enkel het bagageruim van de auto en een dakbak…

ja de begrafenis… die hebben we hier het afgelopen jaar gehad, dus op 1 van die 6 verjaardagen gaat het hier wederom nogal apart zijn…

Man had gezegd zijn 40e verjaardag wel echt te vieren… maar dan wel op een andere dag schat, ik vier het niet met je mee volgend jaar op de dag zelf.

Dat is wel heftig… ook voor je man, of begrijpt hij het wel… ik zou zelf denk ik juist wel vieren… leven gaat door en ik kan me, in elk geval voor mijn familie, niet indenken dat ze zouden willen dat ik iets niet vier omwille van treurnis om hen… mijn moeder zou ws zeggen… dan kom je maar naar mijn plekkie en drink je een wijntje op mijn graf met een ballonnetje erbij…

Knuf… :hug:

Hier gaat hem om oma… ze worstelt al 3 jaar met oud worden en aftakelen… maar is nu zover dat ze alleen nog maar slaapt, op bed verpleegt word, niets meer voelt in haar ledematen en aan het atrofiëren is… als ze 2014 haalt… dan is dat een wonder… maar in geval van omi, zeg ik nooit nooit… Ze is 13 juli 98 geworden…

nee hij snapt het wel hoor… zoals hij er nu in staat heeft hij daar ook niet zo’n trek in op die dag.

Voordeel van naar achter gooien… de kans op een buitenfeestje wordt dan groter, steken we de BBQ aan enz. enz.

Jaaaaaa wij willen volgend jaar ook kamperen.

Nog nooit gedaan. Wel met caravan vroeger met ouders mee.

We willen met een tent. Dusss zijn nu aan kijken wat voor tent.

Hij moet 3 slaapcabines hebben. En niet van polyester zijn.

Krijg nu al de kriebels, maar duurt nog een jaar.

Wij hebben zoiets, maar bij ons zitten er 2 cabines in voor 3 personen (en die van ons komt van de Vrijbuiter, maar die verkopen geen eigen merk Piramide tenten meer zag ik net online… en de waard is mooi, maar nieuw ook eh duur).

http://www.obelink.nl/tenten/piramidetenten/superieur-6.html?category_params=s_company%3D1%26category_id%3D1196

Zoiets zou ik ook nu weer kopen zouden we wat nieuws moeten hebben.

Maar ik ga er vanuit/ hoop dat onze tent het nog een aantal jaren volhoudt en dan kunnen we 1 slag kleiner denk ik.

Dit jaar hadden we voor het eerst de bijzet tent erbij staan en dat was wel lekker hoor :thumbup: .

Bijzet bedoel je mee dat daar ook kinderen in liggen

Denken we ook over, maar zijn nog jong vind ik ze zijn dan 9 en 6

@knollie1 wrote:

Bijzet bedoel je mee dat daar ook kinderen in liggen

Denken we ook over, maar zijn nog jong vind ik ze zijn dan 9 en 6

Dit jaar lag man daar met 1 of 2 van de jongens… zij vonden het nog iets te spannend… maar ze hebben nu al grote verhalen over volgend jaar en hun eigen tent :lol: .

Dan zijn ze 10 en 8… moet kunnen (zeker als ik bedenk dat ik mijn broer en broertje in een aparte tent lag toen we 4,6 en 8 waren).

Durven ze niet… dan slaapt 1 van ons met hun 1 die tent.

Ik haal me dan allemaal enge dingen in mn hoofd,

Dat er vreemde mensen in die tent komen.

Onze zoon slaap wandelt heel erg, stel dat we niet dat hij de tent uit gaat.

Hier dus een zelfde tent dan als Mamarije… Een Piramide 6 met 2 slaapcabines elk voor 3… t kan, maar we gebruiken hem meer als 4… dan lig je net wat ruimer…

Bij ons liggen Peet (bijna 8) en Mies (bijna 4) in een bijzettent naast ons… vinden ze absoluut geen punt eigenlijk… ik zet hem wel zo dat hun voordeel als het ware met de opening naar de luifel staat…

Ik vind hem groot en zwaar zat… leefgedeelte zonder luifel is 420 breed bij 2,50 diep en de luifel is 4x 200 (loopt iets taps naar voren toe) Er is een uitritsbare verplaatsbare voorwand, dus bij NL slecht weer, zet ik die aan de voorwand van de luifel en dan is de leefruimte 420 x 4,50 ongeveer… royaal zat om met een tafel en stoelen omheen te zitten. De tent weegt compleet 42 kilo.

Maar mijn man vind hem dus te klein… whahahahahaha Die wil volgend jaar kamperen eerst zien dan geloven en dan heeft hij zijn zinnen gezet op een Falco havik 460 of een Baco 500. Iets wat ik dan weer niks vind, want dat zijn tenten van 460 cm x 7 of 5 meter bij 9… dat past niet overal… wat moet ik in zuid-frankrijk waar je in 90% van de tijd buiten leeft met zoveel ruimte en de tent weegt 60 kilo verdeelt over 5 zakken…

Voor korte weekeindjes weg wil ik nog graag een lichtgewicht polyester tent… een coleman mackenzie Cabin 6 lijkt me wel gaaf (en betaalbaar) In elk geval iets waarmee je zo weg kan en die ook goed in te pakken is bij nat weer… want katoen is heel fijn bij lang staan… maar als je pech hebt en nat moet inpakken… tors je direct veel extra gewicht mee…

Overigens is ons stormtent 2e hands… dus als je nog niet weet of je kamperen wel echt gaaf vind, je kunt op marktplaats echt zat krijgen en het is maar uitzonderlijk dat je een lekke tent koopt hoor… bovendien is daar impregneermiddel voor uitgevonden… :wink:

Oh en Peet slaapwandelt ook… zet zijn voordeur dus vast met haringen… hij heeft een eigen toiletemmer op een plankje (in t ergste geval valt hij om en hebben we wat te dweilen… nouja, brand is erger) en als hij eruit komt… hoor je de ritsen… Hij vind een eigen plekje juist geweldig!

@Cell wrote:

Voor korte weekeindjes weg wil ik nog graag een lichtgewicht polyester tent… een coleman mackenzie Cabin 6 lijkt me wel gaaf (en betaalbaar) In elk geval iets waarmee je zo weg kan en die ook goed in te pakken is bij nat weer… want katoen is heel fijn bij lang staan… maar als je pech hebt en nat moet inpakken… tors je direct veel extra gewicht mee…
Ja, die is mooi! Wij hebben om precies dezelfde reden ook een lichtgewicht tent erbij gekocht een paar jaar geleden, maar dan een stukje kleiner, de Coleman Ridgeline 4. Ik vind al die Coleman tenten heel mooi, ze hebben net van die kleine dingetjes (opstaand grondzeil, handige bevestiging van de binnententen, gekleurde tentstokken, zodat je weet welke waar moet) die best handig blijken in de praktijk.

Deze kan ik ook alleen opzetten, wat ik ook wel een groot voordeel vind met een man die niet heel dol op kamperen is, dus ik kan hiermee gewoon zonder hem op pad. Dat is echt geen optie met onze katoenen tunneltent.

De ridgeline 6 vind ik ook een goede optie hoor… maar dan wel met luifel… Helemaal leuk. ik hoef niet enorm veel ruimte, maar gewoon dat je snel nog even een weekend kan nazomeren… Onze pyramide zet ik wel alleen op, maar het is dan wel 40 minuten stevig doorwerken en het afspannen rondom doe ik dan na de koffie… Maar Niek vroeg al of we als het rond haar verjaardag mooi weer was (17 september) of we dan nog een weekendje weg konden… en dat zie ik dus niet zitten met die enorme tent van ons…

Dus ik denk dat er nog wel iets colemannerigs komt voor september :mrgreen: