Kampeer vragen

Het kamperen ging erg goed. Maar we waren blij dat we maar 2 nachten bleven haha

Tent opzetten duurde toch iets langer dan gepland maar wat een geweldig ding. Wat een ruimte, heerlijk! We zaten 's avonds onder de luifel en achter de hor. Onze vorige tent was het leefgedeelte net zo groot als nu onder de luifel. Nu hebben wij dus nog 2 keer zo’n grote leefruimte erbij.

Met het opblazen van de luchtbedden bleken er 2 langzaam leeg te lopen. Die zijn ook al jaren oud. Gelukkig konden Sarah en Kevin daar nog op slapen. Zij hadden ook de dikste slaapzakken. Maar goed ook want de nachten waren erg koud. Zij hadden een dubbele laag kleding aan. We waren helaas de matjes vergeten voor onder de luchtbedden.

Onze slaapzakken waren niet heel dik waardoor wij de eerste nacht weinig hebben geslapen. Wat was het koud!!! De volgende dag was Kevin zijn luchtbed zo goed als leeg. Die van Sarah ook bijna. De pomp was kapot gegaan dus Michael is met Kevin naar een campingwinkel in Ermelo gereden en 2 luchtbedden en een elektrische pomp gehaald.

De volgende nacht heb ik beter geslapen, ik had mezelf in een fleecedeken gewikkeld :wink:

Die hield de kou van het luchtbed goed tegen.

Ondanks de koude nachten hebben we genoten, leuk park ook!

heerlijk joh, nu nog ff wachten tot de echte vakantie…

thx cell voor je tip van je buurman, we hebben hem inmiddels ook ff gemaild, en ook nog wat anderen, maar dit zou wel heel erg dichtbij zijn !! ga hem trouwens zeker onthouden, want is wel wat voor een vriendin van mij, die wil eigenlijk nog niet kamperen, maar haar vent en jongens willen wel graag…nu heeft ze elke keer nog een smoes, net bevallen enzo…hahah maar volgend jaar zal ze er aan geloven !! hahah en dan is zoiets huren bij je buren niet eens onaandig, heb je alles erbij en kan ze het proberen, voordat ze het evt aanschaffen !!

nu hadden alleen mijn schoonouders het idee om de zaterdag ( dat wij 's nachts vertrekken) de verjaardag te vieren van mijn schoonmoeder…nou vind alles best…maar dan gaan wij echt niet !! pppfff moesten er maar even over nadenken…uhhhhh gedaan…niet dus…komen de vrijdagmiddag ervoor wel ff gebak eten…hiihhih lijkt mij een stuk relaxter voor ons…

Cell, we hebben bij jouw buur de kar gehuurd !! Thx voor de tip nogmaals…

Weer een zorg minder hier, hoe staat het met jullie voorbereidingen ?

your welcome… lekker dichtbij ophalen dan he;-)

Hier zijn we wel aardig klaar… maar ik maak me eigenlijk nog niet zo druk. 1 week van te voren ga ik altijd alles bij elkaar scharrelen en dan leg ik ook alvast de nodige kleding apart… dat niet de meest favoriete kledingstukken in de was belanden enzo… verder nog geen stress :mrgreen:

Wij gaan twee weken kamperen in Oostenrijk. Ik heb er zo’n zin in! Vorig jaar is het ons heel goed bevallen in Zuid-Duitsland. Dus ook nu maar richting het buitenland.

Vorig jaar hadden we de tent van mijn ouders mee. Op zich ging het wel, maar alle drie de kinderen in 1 slaapcabine was geen succes met inslapen. Daarna ging het prima.

Doordat we nu een andere auto meenemen op vakantie (vorig jaar volkswagen transporter, nu een opel astra station), hebben we wel ruimtegebrek voor de bagage.

We zijn nu marktplaats aan het afstruinen voor om eventueel toch een vouwwagen aan te schaffen.

Wordt dat niks, dan zal er toch iets van een dakkoffer moeten komen, anders gaat het allemaal nooit passen.

Twee jaar geleden naar Zuid-Limburg kon ik wel opgepropt zitten, maar helemaal naar Oostenrijk gaat hem dat niet worden!

Mijn man gaat zaterdag bij een vouwwagen kijken. Ben heel benieuwd of het wat gaat worden!

Via marktplaats, dus best spannend. Maar het klinkt allemaal goed, ook aan de telefoon.

Wij gaan zaterdag 6 juli kamperen. We hebben nog niks geboekt. Ik had de hoop dat het in Duitsland mooi weer zou zijn maar ik begin daar een hard hoofd in te krijgen. Nu ben ik aan het oriënteren waar dan heen te gaan. Manlief heeft de maximale afstand van 1000 km opgelegd. Zou Oostenrijk wat zijn? Wij houden van kleine campings. Hebben jullie ervaring met kampeer in Oostenrijk?

Wij hebben geen ervaring met kamperen in Oostenrijk. Dit wordt onze eerste keer die kant op. Ben dus ook heel benieuwd.

Maar Zuid-Duitsland is ook heel mooi. Wij zaten vorig jaar in de buurt van Passau, en hadden daar erg mooi weer. Geen garantie voor dit jaar natuurlijk :wink:

Ik ga vanaf nu de voorspellingen in de gaten houden maar ik vrees dat we best een eindje moeten rijden voor mooi weer.

als je idd niks geboekt heb, kan je goed de boel in de gaten houden !! wij hebben wel geboekt in Frankrijk en daar ziet het tot nu toe na uit dat het tussen 22 en 24 graden is tegen de tijd dat we er komen ( maar goed he…veranderd met de dag… )

Zuid-duitsland is nu nog steeds goed weer en ik geloof oostenrijk nu ook, daar zijn mijn oom en tante net naartoe.

Ik heb wel geboekt en gewoon in NL maar heb gisteren al tegen mijn moeder gezegd dat ik voor volgend jaar niet weer ga boeken en als het slecht weer is we gewoon lekker de zon op gaan zoeken.

@Femke Fataal wrote:

Wij gaan zaterdag 6 juli kamperen. We hebben nog niks geboekt. Ik had de hoop dat het in Duitsland mooi weer zou zijn maar ik begin daar een hard hoofd in te krijgen. Nu ben ik aan het oriënteren waar dan heen te gaan. Manlief heeft de maximale afstand van 1000 km opgelegd. Zou Oostenrijk wat zijn? Wij houden van kleine campings. Hebben jullie ervaring met kampeer in Oostenrijk?

Ja, en ik doe het nooit meer…

Een keer 15 jaar geleden met een tentje, na 2 dagen vertrokken omdat het veel te koud was. Overdag was het heerlijk, maar in de bergen kan het enorm afkoelen, hou daar rekening mee!!

In 2005 terug gegaan maar dan naar een appartement, dat is een verhaal op zich want toen heeft het de hele week zo geregend, dat alles overstroomde. Op een van de dagen wilden we een stukje rond rijden en hebben we 7 uur in de file gestaan omdat de snelweg en een dorpje waren ondergelopen, we kwamen daar niet meer uit en zijn toen met heel veel mensen opgevangen door de plaatselijke brandweer (wörgel) en hebben daar moeten overnachten… voor veel mensen was geen plek meer… dat was nogal wat… Misschien 2 x pech gehad, en het is een prachtig land, mar om er nu nog eens te gaan kamperen, nee.

Oh nog wat leuks:

In de krant stond een oproep dat ze zochten naar mensen met vakantieplannen die hun verhaal wilden delen. Ik heb daar op gereageerd en ze vonden mijn verhaal heel leuk, nu willen ze komend weekend bij ons thuis een interview komen afnemen. Spannend!

Mijn verhaal in spoiler:

Wij, een groot gezin met 4 kinderen van 9,7,3 en 1 jaar oud, besloten vorig jaar om het roer om te gooien…

Voor ons geen jaarlijkse bungalowpark vakanties in Nederland in voor of naseizoen meer, nee we wilden wat anders, we bedachten: Volgend jaar willen we hartje zomer gaan kamperen met onze 4 meiden! Is dat bijzonder of spectaculair? Ja, wel als je totaal geen ervaring hebt.

Maar waar begin je dan? Dat werd ware een ontdekkingstocht.

Ik zag in gedachte al Piet Paulusma op een Nederlandse camping, omringd met mensen met regenlaarzen aan en paraplu’s in hun handen waarvan de meesten doorgaans lachen als boeren met kiespijn. Nee dat zag ik niet zitten.

En toen kwamen de vragen; Waar gaan we heen? Met welk middel, wat voor soort camping past bij ons? Wat hebben we nodig? Hoe komen we daaraan?

Dat werd een hele zoektocht met tientallen, misschien zelfs wel honderden keuzes te maken. Ik sprak met mensen, las boeken, struinde het internet af en ontdekte wat er allemaal mogelijk was. Verschillende mensen kwamen met tips en adviezen: Iemand zei; als je zonzekerheid wilt moet je naar de Zuid-Frankrijk gaan… Een ander had het over zelf- inflatables… nog nooit van gehoord destijds! Ik leerde over de ‘must haves’ voor kampeerders, reisverzekeringen, routes, campingfaciliteiten, handigheidjes , aanbevelingen voor onderweg enzovoort. Zo hoorden en lazen we tientallen adviezen en ideeën en gaande weg werden we steeds wijzer en enthousiaster!

Allereerst besloten we in September in de uitverkoop een tent te kopen voor 6 personen, daarna een bagagewagen en de rest zou later wel komen…

En dat kwam; de hele winter gingen we regelmatig naar kampeerwinkels, tot zelfs een megastore in de achterhoek toe, wat al een expeditie op zich was. Soms zagen we door de bomen echt het bos niet meer. We zagen dingen waar we nog nooit van hadden gehoord. Beetje bij beetje kochten we door de maanden heen wat spullen bij elkaar. Nou ja, ‘wat’ is een understatement geworden, ik vraag me inmiddels serieus af of het allemaal wel gaat passen in onze auto, met bagagewagen en dakkoffer. En of het allemaal wel de juiste keuzes zijn weten we nog niet. Of we alles nodig hebben en niks te kort komen, en het allemaal zo is zoals we in gedachten hebben, ontdekken we waarschijnlijk pas echt als we goed en wel op de camping onze spullen uit hebben gepakt.

Een camping zoeken leek in eerste instantie een stuk gemakkelijker, we wisten inmiddels dat onze bestemming Frankrijk zou worden en ik dacht een camping gids met 10.000 campings in Frankrijk te kopen, met het motto; dan komt het snel goed… Fout gedacht, want dan begint de keuzestress pas echt; uit 10.000 campings kiezen is geen makkie! Uiteindelijk vonden we een kleine en leuke camping in de Provence, in een mooie omgeving met heel veel bezienswaardigheden, welke (niet onbelangrijk) ook erg leuk zijn voor de kinderen. Voor ons geen toeters en bellen- camping met drukte veel jongeren en animatie. Dat wilden we niet. En veel hebben we niet nodig, want met een zwembad en een speeltuintje en goede recensies op over het sanitair op zoover, zijn we al dik tevreden. Na de camping geboekt en toen was het “echt”! Nou ja, bijna… want hoe zit het met tolwegen? En welk weg kunnen we het beste nemen? Wanneer gaan we rijden, en nemen we een tussen overnachting? En niet te vergeten, waar moeten we nog meer rekening mee houden? Inmiddels hebben we op alle vragen een antwoord gevonden. Ik heb zelfs op aanraden van iemand een vakantiemap gemaakt met alle nodige informatie. De kinderen kregen een ID-kaart en we sloten een pech onderweg service en reisverzekering af. Een paar weken geleden op een zonnige dag waarop de oudsten naar schoolgingen en de jongsten naar een lieve moeder van een vriendin, hebben we op een minicamping voor het eerst samen de tent op gezet… Dat was leuk en een hele beleving op zich! Ik plaatste foto’s op facebook en kreeg leuke reacties.

Nu inmiddels 3 weken voor vertrek zijn we er (bijna) helemaal klaar voor! Onze oudste dochter heeft een mooie aftelkalender gemaakt waar iedere dag door een van de kinderen enthousiast een blad vanaf wordt gescheurd. Deze hangt op een handige zichtbare plek in de huiskamer, 24 staat er vandaag op… nog 24 nachten dus. Verder hebben we een hoek in de huiskamer gereserveerd voor alle spullen die ik sinds gisteren aan het uitzoeken ben, want veel daarvan heeft sinds aanschaf op zolder of in de garage gelegen. Vanmiddag krijgt de auto nog 2 nieuwe banden en als het goed is zijn we dan klaar met de voorbereidingen… Nu alleen nog alles inpakken, zorgen voor het eten onderweg, en een paar boeken lezen over de omgeving van de camping. We hebben er enorme zin in, en zullen zien of het ons gaat bevallen.

Dit is dus ons vakantieplan voor 2013.

Wat leuk dat jullie meedoen Marda, leuk om te lezen!

Een vraagje aan de kampeerders. Onze jongste is net 2 geworden. Ze slaapt thuis nog in haar ledikantje, en zo lang ze er niet uitklimt blijft ze daar lekker in liggen, ze lijkt het zelf nog prima te vinden.

Nu hebben we wel een campingbedje, dat gebruikten we vorig jaar met kamperen voor haar (ook meteen als box). Maar die is eigenlijk een beetje oud en viezig geworden, omdat we hem vorig jaar zomer veel buiten hebben gebruikt als box, omdat ze toen nog niet kon lopen.

Dus eigenlijk kan dat ding niet meer als bedje deze zomer. Maar wat zouden jullie doen, een 1 persoonsluchtbed kopen voor haar (en dan een grote slaapzak ofzo? Of een winterslaapzak van haarzelf als het niet te warm is buiten en haar eigen dekbedje erover? Een grote slaapzak lijkt me een beetje eng, en alleen een dekbedje weer een beetje te fris) of toch een ander campingbedje kopen?

Misschien een kleine winterslaapzak, geen kampeerslaapzak, maar gewoon een kinderslaapzak met of zonder mouwen en eventueel een dekbedhoes die je zelf vult na wat nodig is?

Ik zou overigens gewoon een nieuw campingbedje kopen of via marktplaats is zowel veilig en vertrouwder. Onze dochter wordt 1 september 2, gaat ook nog in een campingbed, en ik denk volgend jaar nog steeds. Ik neem dus haar gewone winterslaapzakjes mee, die ze thuis ook heeft (voor het geval dat) en haar dekbed, voor de zekerheid heb ik altijd nog een fleecedeken bij.

Ik zou voor een tweejarige geen campingbedje meer gaan kopen hoor… Mijn kids sliepen vanwege fietsvakanties al vanaf het begin op een gewoon matje, ging altijd prima (en ik heb niet de allermakkelijkste slapers). Wij doen ze een wollen slaapzak aan met daaronder een wollen pyamaatje en leggen een gewoon dekentje over ze heen (maar die trapten ze eigenlijk altijd weg).

Ik ga met Lune mee… de slaapcabine geeft al genoeg “containment” de rits dicht of zoals bij ons, het vliegengaas en ze kan al niet meer weg. Een campingbedje voegt dan niet zo heel veel toe.

Vaak gaan die kleintjes toch als eerste naar bed.

Je zou evt ook (zijn bij vrijbuiter en obelink ook online te bestellen) een kinderluchtbed kunnen kopen, die zijn dan bijvoorbeeld maar 70x150 Dus echt wel bruikbaar tot een jaar of 6 (luchtbedden gaan nooit zo heel lang mee) en dan idd haar eigen winterslaapzakje aan en een iets voor erover.

Wij hebben Suus vorig jaar naast haar zus van toen bijna 8 laten slapen op een 2 persoons matras waar de meiden dwars op lagen. Aniek was nog geen 1.30 lang dus die had zat aan 1.50 x 190 maar zo hadden ze dan beide een ruime 90 cm in breedte en rolden ze er niet af. Nouja… wij… ik, want het was een weekje kamperen op laag zuthem met de kids zonder papa… hahaha

Wij gebruiken altijd een deryan tentje (via mp voor prikkie gekocht)in de kabine van onze vouwwagen. Is een soort campingbedtentje, vind ik zelf fijner dan los in de kabine met ons draaikontje en nu gebruiken we de ruimte naast t tentje om te verschonen dus kunnen alle spullen daar laten liggen. Als slaapzak gebruiken we nog gewoon de combisleeper. Vorig jaar in frankrijk deden we t dunne deel als i naar bed ging en als wij dan gingen legde we hem mog in t dikkere gedeelte, s nachts koelde t nog best af.

Dochterlief (toen 3,5) lag op de self inflatables zonder opgeblazen kussens in t ondertentje, schat 120x150 vaak overdwars. Ook zij had een kindrrslaapzak aan en daar legde we dan een fleece deken over als we naar bed gingen.

Ligt dus ook beetje aan je kindje, ik zou mn zoontje vsn nu 2j3m nog niet zonder deryan laten slapen, maar dochter had lag toen broer net geboren was en t eerste jaar dat we kamperrde (broer 4 mnd, zus 2,5) los naast t dryan tentje waar haar broer toen in sliep.

bedankt voor jullie reacties!

Deryan tentjes hebben we ook, die gebruiken we als we haar ergens laten slapen als we er op visite zijn, maar dat is al lang geleden eigenlijk, omdat we dat bijna nooit doen, haar broer kan daar niet zo goed tegen nl :wink: Maar die zet ik sowieso al niet op de koude grond, en op een luchtbed vond ik bij de oudste ook niet prettig, die draaide altijd alle kanten op met tent en al, en dan rollen ze zo van het luchtbed af.

Vandaag heeft ze voor het eerst in het grote bed van opa en oma haar middagdutje gedaan, en dat ging eigenlijk prima. Ze vond het wel even raar, maar het ging goed. Dus dan zal het op vakantie vast prima gaan. Dan gaan we toch voor een gewoon luchtbed, of zo’n kinderluchtbed. En dan maar op zoek naar haar winterslaapzak. En dan haar dekbedje gewoon mee, komt het vast goed :smiley: