Jongetjes van drie

Hoi hoi…

Ik zal maandag ff reageren. Ben de heledag in de dierentuin geweest en heb de pijp leeg. Daarbij hebben we morgen de verjaardag van mijn dochtertje (jeeeeehhhhh ze wordt drie!!!). Dus weer geen tijd. Kan het eigenlijk niet heel kort uitleggen vandaar.

Wilde wel ff laten weten dat ik hier ben geweest maar met een beetje tijdgebrek… Maandag mijn verhaal en antwoorden…

groetjes Carmen

HIEP HOI, RENSKE IS DRIE JAAR!!!

GEFELICITEERD EN EEN FIJNE DAG!

Je hebt in ieder geval mooi weer vandaag :inlove:

groetjes Judith

P.S. Ik lees het maandag wel, ben heel benieuwd. Je mag het trouwens ook wel pb-en, als je het eventueel niet graag hier zet. Kijk maar.

Fijn Judith,nu kun je soortgenootverhalen delen…dat is voor jullie echt wel fijn…

T speelt vandaag veel in de tuin,met water en zand,hij loopt in zijn blote kont en warempel dan doet hij elk plasje op het potje…echt waar…

Hij had vanmorgen na t slapen zijn luier nog droog en wou bij t omkleden op de wc plassen…maar dit doet hij al maanden he…zo gauw hij een broek over zijn gat heeft laat ie het gewoon lopen…

Nomi, wel apart toch hè. Hij kan het dus wel. Het zal vast wel goed komen voor zijn vierde. Hij herkent in ieder geval al het signaal dat hij moet plassen.

Tim heeft dat volgens mij (nog) niet.

Ja, wel fijn om ervaringen van soortgenoten te lezen inderdaad :thumbup:

Hoi hoi…

Hier zijn we dan… De verjaardag is achter de rug en dochterlief heeft het zooooo druk met spelen dat mamma ff achter de pjoeter kan:

Ik zal beginnen bij het begin;

Stef was met 2 1/2 jaar “droog”, op een ongelukje na en natte plekjes na (ter grote van het kruis). de ongelukjes stopte vanzelf de natte plekjes bleven. Met 3 drie jaar heb ik toch eens een plasje weggebracht en hier bleek een spoortje bloedin te zitten. Plasje werd op kweek gezet en hier kwam tot 3 x toe uit dat er geen bacterien in zaten. Na 3x onderzoek werden we doorgestuurd om een echo van de nieren te maken. Deze was ook goed!

Na weer een half jaar "aanmodderen"toch maar naar een plas/poeppoli. Hier werden we compleet niet serieus genomen. Stef was nog zo klein (ruim 3 1/2) dat kwam vanzelf wel goed. Na weer een dik half jaar gewacht/ gehoopt/ geprobeerd te hebben op nieuw naar de HA. Deze gaf aan dat iedere ouder wel eens fouten maakte in de opvoeding( :shock: ).

Maar we kregen een doorwijzing naar de ploeppolie in Weert (st. Jans Gasthuis ) Hier werden we wel serieus genomen en werden er allerlei onderzoeken gedaan. De uriflow, echo van de nieren, en werd er aan de buik gevoeld of Stef obstipatie zou hebben. Nou ik wist ZEKER dat hij dat niet had. Ja hij trok zich terug voordat hij ging poepen en had vaker een royale remspoor in zijn broek, maar obstipatie had die niet dacht ik. Maar na een buikfoto bleken zijn darmen helemaal vol te zitten met ontlasting. Hij poepte 1x in de twee dagen dus niets aan het handje dachten wij.

Zijn dikke, volle darmen zouden de blaas zo weinig ruimte geven en blijven prikken waardoor hij zijn urine niet op kon houden en telkens kleine beetjes verloor. Dit doet hij nu eigenlijk nog en hij heeft het ook niet in de gaten dat het gebeurd. Hij krijgt van ons op advies van de KA wel elke dag zakjes Forlax (dit maakt dat vocht makkelijker in de ontlasting blijft maar laxeerd niet). Hier gaat hij goed mee poepen, maar ik denk dat het "natte plekjes"verhaaltje nog lang niet over zal zijn. Hij voelt het gewoon niet :frowning:

Je vroeg ook naar school. Ik heb voor hij naar school ging een kort gesprekje gehad met de juf en zij maakte helemaal NERGENS een probleem van. Stef mocht gewoon komen met 4 jaar en als hij nat was werd hem gewoon een andere broek gegeven. Stef heeft in de klas wel "voorrang"op de wc. Dat wil zeggen; als hij zegt dat hij moet plassen mag hij altijd en ter allertijde gaan! Soms moet een kindje ook wel eens heel ff wachten maar die van ons dus niet.

Ik heb hier ook wel eens “gedreigd"met hem opnieuw een luiertje aan te doen, maar dit ook eerst op school voorgelegd, ook dit was voor de school geen probleem. Ze lieten de kinderen zo wie zo in de gewone kleren gymen dus als er ook iemand een luierbroekje aan zou hebben dat zou niemand zien.

Stef is overigs een hele jonge leerling en met die nieuwe regel dat kindjes tot en met 31 december gewoon over mogen zou hij dus na de grote vakantie naar groep 3 mogen. Ik vindt hem zo wie zo nog veel te klein maar ookhet plasprobleempje onthoud mij hiervan. Dus hij gaat lekker nog een jaartje kleuter en misschien is hij dan volgend jaar wel droog als hij"echt groot” is mag gaan leren lezen…

ik hoop dat je wat aan ons verhaal hebt. Volgens onze kinderarts is obstipatie trouwens het meest voorkomende probleem bij kinderen met een plasprobleempje…

groetjes Carmen

Moet trouwens zeggen dat Stef ook niet de enigste is. Bij hem in de klas zitten (dat ik weet!) nog twee kindjes met een regelmatig natte broeken.

Das nou toch ook toevallig zeg. Ik ben in het St. Jans gasthuis in Weert geboren. Ben geboren en getogen Weertse!

Jullie verhaal is net wat anders als het onze. Tim is namelijk nooit zindelijk geweest. En bij hem blijft het dan ook niet bij natte plekjes, maar hij plast complete plassen op de grond als hij geen luier aan heeft.

En dan staat hij er heel verbaasd naar te kijken. Tim houdt wel echt doelbewust zijn poep op en heeft ook helemaal geen remsporen ofzo.

En wij hebben dus een school, die daar wel moeilijk over doet. Zij zeggen gewoon keihard: niet zindelijk = niet geplaatst worden. Tenzij er een medische reden is voor het niet zindelijk zijn.

Verder is er bij Tim ook sprake van een groeiachterstand. Die was er trouwens het eerst en daarna ontstond de obstipatie. Voorheen had hij juist altijd dunne ontlasting. De obstipatie heeft hij pas 3 maanden.

Hebben ze bij Stef geen reden gevonden voor zijn obstipatie?

Het moet dus vanzelf overgaan?

In ieder geval alvast bedankt voor je verhaal :-*

Update bezoek kinderarts in arm om :wink:

Even een upje vanaf hier. Na een aantal ongelukjes afgelopen week is Ruben gistermorgen de hele ochtend droog gebleven en hij heeft een mega plas op de pot gedaan :dance: . Vanmorgen niet geoefend omdat Ruben naar de peuterspeelzaal ging, maar nu loopt hij weer zonder luier rond (op eigen verzoek :lol: ).

Wauw wat geweldig zeg. Dat gaat helemaal goedkomen met Ruben :dance:

Stuur je nog even wat goede vibes deze kant op :mrgreen:

Misschien moeten ze binnenkort maar een keer met elkaar spelen :mrgreen: .

Vanmiddag geen ongelukjes en vanavond weer een plas op het potje :dance:

Hoe is het hier?

Tim poept weer in zijn broek :dance:

Klinkt heel stom dat je daar blij mee kunt zijn hè :lol:

Maar het betekent dus dat hij thuis weer durft te poepen en het niet meer ophoudt. Hij zit met dit mooie weer ook veel beter in zijn vel. Is vrolijker en heeft meer energie.

We laten het ook helemaal los en hopen gewoon dat hij het binnenkort zelf gaat aangeven. Hij komt nu ook al vertellen dat hij verschoond wil worden. Dus das ook al vooruitgang :thumbup:

Aaaaaaahhhhhhhhhh, geweldig van Tim! :dance: :dance:

Het besef is er en voor je het weet doet hij het gewoon op de wc!

Dit weer is natuurlijk ook om lekker in zijn zwembroek te laten lopen.

En het poepen,jaaaaaaaaaaa geweldig dat hij het niet meer ophoudt.

Succes en geniet van de kleine stapjes!

Liefs,

Moon

Ruben is met plassen zindelijk :dance: :dance: :dance: .

Nu nog leren om niet in de broek te poepen :sick: :think:

Goed hoor van Ruben :thumbup:

Hier gaat nog steeds alles in de broek :?

Hopelijk gaat Tim zich snel wat beter in zijn lijfje en geest voelen. Hier heb ik gemerkt dat bij Ruben het keerpunt was. Ineens wilde hij het zelf zo graag (aanleiding was denk ik de brief van de basisschool dat hij aankomende maandagmiddag een uur naar de basisschool mag). Net of er een knopje om ging.

Nou laten we het hopen inderdaad.

Alhoewel ik er weinig vertrouwen in heb. Hij vind het allemaal wel prima zo.

Maar gelukkig hebben we nog even, dus ik hou de hoop er in.

Misschien dat Tim ook ineens zoiets krijgt van ik wil ook. Ik hoop het zo voor jullie. Heeft Amy ook interesse in de pot of is ze nog helemaal er niet aan toe?

Gisteravond riep Ruben ineens om 23.30 uur dat hij moest plassen. Dus hem snel op de pot gezet en er kwam een hele grote plas. Luier weer aan en in bed gestopt. Vanmorgen heb ik Ruben maar meteen op de pot gezet toen hij uit bed kwam om 7.30 uur en hij was nog droog :shock: .

Vandaag ook nog de eerste grote boodschap op de pot en alle keren netjes op de wc/pot geplast :clap: .

Nou dat gaat dus heel goed :clap:

Tim heeft vandaag weer in zijn broek gepoept. Plassen heeft hij nog nooit aangegeven. Hij roept ook om het hardste dat hij niet naar school wil.

Wat moet je er nou mee :?

Ik ga het 1 juli maar met de ka bespreken en anders loket vroeghulp maar inschakelen.

Amy begint volgens mij de aandrang te voelen. We zagen haar al een paar keer ergens heel stil staan te kijken. Gevraagd of ze kak kak moest doen en dat moest ze. Dus vrolijk op het potje. Niks doen natuurlijk. En dan vijf minuten later in de broek 8)

Ze is nog maar 2 jaar en 3 maanden, dus das niet erg. Met haar komt het wel goed denk ik.

Reden dat ik het vroeg over Amy was dat Tim het misschien ziet als zij er wel wat mee bezig is. Juist om hem over de grens te krijgen van het wel willen, maar Amy moet natuurlijk niet gedwongen worden.

Dat niet naar school willen had Ruben in februari ook. Hij had toen zoiets van ik blijf wel op de peuterspeelzaal want als ik op de basisschool zindelijk moet zijn dan wil ik niet meer heen.

Hoe je het kunt doorbreken weet ik niet. Alleen dat wij het een tijdje helemaal hebben laten rusten en echt nergens meer over hebben gehad (februari tot eind mei). Toen we merkten dat Ruben zich een stuk beter in zijn vel voelde zitten, zijn we eind mei dus weer begonnen. Eerst dus een wat moeizame start, maar nu wil hij zelf niet anders. Volgens hem is hij nu echt groot aan het worden (en dat voelt voor mij ook zo).

Goed dat je bij de ka en eventueel die vroeghulp hulp gaat vragen. misschien dat zij je kunnen helpen met het zindelijk worden van Tim en wat rust in je hoofd te krijgen (bij mij vergde het tenminsten heel veel geestelijke energie dat niet zindelijk worden).

:-* Stephanie

Het kost ook veel energie. En dat is nu net iets wat ik niet heb. :shifty:

Nee Amy wil ik ook zeker niet dwingen. Anders krijgen we bij haar ook nog hetzelfde als met Tim. :roll:

We hebben het ook al een tijdje er niet meer over. Dat resulteert er in dat hij het gelukkig niet meer ophoud en we dus ook geen laxeermiddelen meer geven.