Jongetjes van drie

Ok mijn zoon is dus nog niet zindelijk en ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik het moet aanpakken. We hebben het al eerder af en toe geprobeert maar het leek hem neit veel te schelen. Soms heel lang op potje en niets - drie tellen later natte broek.



Ik dacht ga hem maar weer aan af en toe op potje zetten. GIng gisteren goed tot ons aller groot plezier.



Maar vandaag zet ik hem op potje - niets - dacht nou ja over 45 minuten weer (Zet dan een wekker) vijf minuten later natte broek. Weer op potje gezet - weer niets en weer vijf minuten later de rest in zijn broek. Twee natte broeken in een half uur en toen was ik er wel weer klaar mee voor vandaag.



Wat ik ook vervelend vind is dat wij er niet echt een ritme op los kunnen laten. Hooguit wat oefenen in de ochtend en wat oefenen in de middag.



Zijn er hier meer moeders van late jongetjes??



Gr caroline

Y. is nu 3 jaar en 4 mnd, weet niet of dat laat is.

MAar hier gaat het precies zo als jij beschrijft, dus lees met je mee.

gisteren hier nog een verpleegkundige van het CB op bezoek (vriendschappelijk dus niet in functie), zij gaf aan dat ik me helemaal niet zo druk moet maken en dat er een heleboel pas na 3,5 zindelijk zijn als je de statistieken moet geloven en als ze afgaat op wat zij in haar werk ziet.



Wat ze wel zei dat het vaak is of heel jong of heel laat maar rond de 3e vaak niet echt… Nou dat gaf de burger moed.



Hier gaat het dus ook zo, al voor zijn 2e jaar kreeg hij interesse voor de pot en gaat hij ook op de pot maar vooral daar waar ik het als ritueel heb ingepast. Dus b.v. voor het slapen gaan lukt het altijd, eerst plassen dan wassen/douchen etc…

Ik heb al heel wat stikkerkaarten erdoor gedraait want hij plast ongeveer 2 x per dag en soms weken zeker 4 x (in/uit bed ritueel, hij slaapt 's middags nog).



Dus hij snapt het wel, het lijkt idd of hij het gewoon nog niet aan voelt komen.



Poepen doet hij in een hoekje… en dan lijkt de kamer net zo’n riool :sick:



Ik heb op internet een methode gevonden, kost iets van 59 euro die garandeert en die zou werken. Alleen ben ik het linkje kwijt… :eh: … als ik tijd heb om het te zoeken zet ik het hier wel neer.

Ik vind dat zelf te veel geld de meesten zweren toch ook bij de stickers en die werken hier gewoon niet.

Hij weet dat hij een grasmaaier krijgt en bij de buurman op de Quad mag als hij zindelijk is. Nou hij maait gewoon het gras met een stok en een eend eraan en die Quad… de buurman vroeg er deze week nog naar, en hij zegt doodleuk, het is toch geen mooi weer :mrgreen:



dus eigenlijk alleen de wetenschap dat we niet alleen met het dilemma zitten maar meer kan ik ook niet voor je doen.



natas

Hij is niet laat Bella, sommigen zijn gewoon erg vroeg :wink:

Ik kan je alleen maar aanraden om pas te beginnen met oefenen als hij aangeeft er aan toe te zijn.

Ik heb met Ryan geleerd dat eerder gewoon géén zin heeft.

Op gegeven ogenblik werd het weer zomer, hij was 3 en een half en merkte dat zijn vriendje gewoon naar de wc ging.

Ineens vond hij zichzelf een grote ‘jomme’ en wilde ook geen luier meer.

Dat ging in een keer goed zowaar en 3 weken later was hij ook s’nachts zindelijk :inlove:

Hier ook met bijna 3,5 zindelijk.

Eerst vlak voor zn 3e verjaardag een paar dagen dat het goed ging, maar later had ie er geen zin in en vroeg gewoon om een luier als ie moest.

Een paar maanden geleden heb ik het weer geprobeerd echt een paar dagen achter elkaar.

Ik dacht, hij krijgt geen luier meer om overdag, dus als ie het niet op de wc doet, dan maar een natte broek, maar ik vertik het om die luier nog om te doen.

Na 3 dagen was ie zindelijk. Wij hebben geen stikkers gebruikt en gewoon meteen op de wc.

Hij heeft wel een kado gekregen na 3 dagen geloof ik.



Ik zou het als ik jou was gewoon in een weekend gaan doen of als je in ieder geval een paar dagen achter elkaar goed de tijd ervoor kan nemen, want volgens mij is het heel lastig om het alleen de ochtenden te kunnen doen.

Lijkt mij ook niet laat. Gemiddeld is volgens mij tussen de 3 en 3,5 jaar…



M.ateo was een paar maanden voor zijn 3e zindelijk. Ik had gewoon het gevoel dat hij er aan toe was. Heb hem toen 3 dagen gewoon zonder luier laten lopen. Hij poepte pas de 3e dag en had een aantal ongelukjes (altijd erna op de wc gezet) en toen was hij overdag zindelijk.



Ik heb wel het gevoel dat ik ‘geluk’ heb gehad. Ben benieuwd hoe het met M.icah gaat. Ik vraag wel eens of hij op de wc wil zitten maar hij heeft er nog geen oren naar…Nog niet aan toe, maar hij is dan ook in mijn ogen nog echt te jong…

Hier nog zo’n eigenwijs ventje. " Ik vind poepen en plassen in de luier gewoon lekker, mamma!"

Nou, ga er maar aan staan! Meneer doet ook geen druppel op de wc. Hij wil echt niet!



We hebben alle technieken al uit de kast gehaald. Oma wil geen poepluiers verschonen, dus Emma mag wel logeren en hij niet. Je mag nu eenmaal niet met een luier op een grote jongensfiets, dat kan gewoon niet ( werkte uitstekend bij Emma). De fiets staat in een doos in de schuur…



We zijn net verhuisd en hebben allemaal nieuwe meubels en ik moet er niet aan denken dat hij een ongelukje er op doet ( vraag me af of het bij hem dan ook echt een ongelukje is)



Ondertussen ben ik die luiers zo zat!!!





Ik lees mee!

Hier ook zo’n figuur :roll: .

Ach, maak me er voorlopig nog helemaal niet druk om, komt vast ooit wel goed. Hopelijk in de zomer lekker in zijn blote kont in de tuin en dan maar kijken…

Hier nog zo een…Y is nu 3 jr en 3 mnd maar weigert elke vorm van zindelijkheidstraining. Als ik voorstel zijn luier af te laten en te proberen op de wc of potje de plassen ga hij al schreeuwen dat hij zijn luier om MOET.

Hier ook sticker beloning etc al geprobeerd. Op het kdv heeft hij er ook niets mee en geeft zelfs 9 van de 10 keer niet eens aan dat hij gepoept heeft en een schone luier nodig heeft… :?

@Smurf78 wrote:

Hier ook sticker beloning etc al geprobeerd. Op het kdv heeft hij er ook niets mee en geeft zelfs 9 van de 10 keer niet eens aan dat hij gepoept heeft en een schone luier nodig heeft… :?




Heel herkenbaar! Heerlijk dit topic, toch wel fijn om te lezen dat mijn kleine mormel niet de enige is. Om ons heen zijn alle kindjes, jongens en meisjes al zindelijk. Zelfs een aantal die jonger zijn :wall:

ligt het dan toch aan het bouwjaar :wink:

Hier ook 1 van 2005 die weigert, zonder luier laten lopen werkt ook niet want dan zegt hij dat hij moet plassen, gaat op de wc, er komt niets, hij staat zelf weer op en zegt klaar. 5 minuten later plast hij in zijn broek.



Allerlei dingen in het vooruitzicht stellen… hij heeft overal een weerwoord op.

Dan krijg je een grote fiets, “mijn tractor is ook goed”

Dan mag je straks niet naar school en dan? “dan word ik wel weer 2 en kan ik bij mama thuis blijven” (vond ik dan wel weer grappig, maar heb niet gelachen)

Stickers? nouja, ach, wel leuk maar doet hem niet de truuk.



Ik wacht nu idd maar even af, heb wel een pakket met katoenen luierbroekjes besteld, zodra we verhuisd zijn wil ik binnenshuis de luier aflaten en buitenshuis zo een katoenen luier zodat hij wel voelt dat hij nat is.



Pushen werkt absoluut averechts, dus dat doen we al helemaal niet.

Stein was wel “Vroeg” zindelijk maar was er gewoon echt aan toe.(2 jaar)

Poepen daarintegen doet hij nog steeds in een luier. Durft niet op de wc te poepen (ook geen potje)



Ik zou verder niet puchen en de signalen van je kind volgen.l

mijn jongste weigert ook, begint al te janken als hij op de wc wordt gezet.

en het potje smijt hij door de kamer.

ik maak me er hellemaal niet druk om eerlijk gezegd, het komt vanzelf wel. hij doet het op zijn eigen tempo en hij heeft ook niet echt een goed voorbeeld van zijn broer.

oudste is qua ontwikkeling ook 3jr en begint nu een beetje te komen, die geeft wel aan dat hij moet poepen maar eenmaal op de wc snapt hij weer niet dat hij moet persen en met luier om doet hij dat wel.

mijn neefje van 3jr heeft ook nog geen intresse voor de pot.

het komt vanzelf wel als ze er aan toe zijn, zo is het ook gegaan met drinken uit een beker in ene hebben ze het door maar toch lukt het uiteindelijk.

hoi Bella,

Maak je maar niet druk hoor. Dylan (nu 3 jr+8mnd) is nu ook pas zindelijk geworden. Hoe ik het heb aangepakt?

vanaf aug. was ik al bezig hem regelmatig op de wc te zetten voor plasjes. Had echter de luier nog steeds omgehouden. Dit had niet echt effect, hij voelde niet dat hij vies werd. (ik werd er een beetje moedeloos van …)

Daarom heb ik hem sinds half oktober overdag gewoon een onderbroek aangedaan en afgewacht … en ja hoor … meneer plaste (logisch) in zijn broek en was helemaal kletsnat. Hij vond het echt verschrikkelijk!!! Wilde geen stap meer verzetten.

Na ong. 4 dagen was hij wat plassen betreft zindelijk. 3 dagen later poepte hij ook op het potje. Je moet even door wat troep heen, maar het is gelukt!!! Ook heb ik tegelijk de sticker-beloningsmethode gebruikt. Na ong. 10 stickers kreeg hij een klein cadeautje. Ik had een mandje vol cadeautjes gemaakt en hij mocht er na ong. 10 stickers zelf eentje uitzoeken. Dit heb ik opgevoerd in naar 20 stickers. Dit heb ik tot begin december gedaan en hij vondt het fantastisch.

Ik zorgde wel dat het potje in de woonkamer stond en dat hij zijn broek zelf gemakkelijk uit kon trekken.



Die methode van internet heb ik ook gevonden, maar ik vertrouw zoiets gewoon niet waar geld voor gevraagd wordt. (ik vond dezelfde tekst ook terug op een engelstalige site, zeker gecopieerd?)



Succes in ieder geval!

Dat ligt inderdaad aan het bouwjaar 2005. Hier ook zo’n koekebakker rondlopen namelijk. Met name oktober is zo’n leuke maand, hè Cell :mrgreen:



Heb hem vanmiddag met stinkbroek opgehaald bij het kdv. Baal ook wel een beetje van die leidsters. Het was het eerste wat ik rook toen ik de groep op kwam. Toen ik er wat van zei, wilden ze hem alsnog wel verschonen, maar ik had visite thuis zitten, dus heb hem maar zo meegenomen en gezegd dat ik hem thuis wel zou verschonen.



Hij had er dus best een tijdje mee rondgelopen, maar dat stoort hem dus helemaal niet. Van de zomer in zijn blote kont laten rondlopen, maar hij plastte zo over zijn stoeltje heen. Voelde het dus duidelijk niet aankomen.



Hier ook al alles geprobeerd en niks maakt indruk op hem, terwijl ie verder zo’n slim jong is.



Ik heb nu besloten om het maar te laten rusten tot komend voorjaar. Dan wordt het mooier weer en dan gaan we maar eens kijken of meneer dan wel wilt meewerken.

Stan leest al alle letters, dus ook een erg slim jongentje. Zijn koppie is gewoon bezig met hele andere dingen dan poepbroeken.



Mijn moeder is er gisteren wel achter gekomen dat hij het toch wel vervelend vind dat hij nog niet zindelijk is en dat het hem niet lukt. Gisteren zei hij tegen mijn moeder ( die uiteindelijk door omstandigeden toch een poepbroek moest verschonen) : " mamma vind poepluiers vies, pappa ook, opa ook, jij ook." " ja", zei mijn moeder " en jij, vind je het ook vies?" " nee, lekker" antoorde Stan. " Echt?" vroeg mijn moeder. " nee, net alsof" antwoorde hij toen.



Hij vind het dus toch vervelend worden. Volgens mij is dat dan toch een stap in de goede richting. Misschien geeft hij de poepbroeken ook niet aan, omdat hij bang is voor onze reactie.

WOOOOOWWWW…even opkomen voor het lichtjaar 2005.



Wessel was net voor z’n derde overdag zindelijk. Nog wel poepen in een luier (“mama… mag ik een luier om”)… maar ook dat is nu klaar.

's nachts nog een luier.



Ikheb er niets mee gedaan… Gewacht tot hij aangaf dat hij naar de wc wilde. En vanaf dat moment wel een ritme ingebouwd. Ongeveer ieder uur op de wc gezet (of voor alle activiteiten zoals boodschappen doen, drinken, etc.).



Ik denk dat je er eigenlijk gewoon niets mee moet. Neutraal zijn… Gewoon luier om en laten gaan. Totaaaaaaaaaaaal geen aandacht aan alles wat met poepen en plassen heeft te maken. Gewoon als “normaal” bestempelen.

Hoe meer je er aandacht aan schenkt, stickers,chanteren met bezoek, kado’s… hoe meer je kind beseft dat het wel heeeeel interessant is… dat poepen en plassen.



Maar goed… misschien is Wessel de 2005-uitzondering (is wel van juli, misschien is dat het).



En tjsa… toen hij eenmaal op de wc wilde is de luier ook uitgebleven, en ja… dat kost zo’n 4 natte broeken op een dag. Naar het kdv gingen 2 schone setjes mee etc.

Maar zelfs als het “mis” ging: geen verbale aandacht… gewoon schone broek, niet boos, maar neutraal.

Hier een jongetje van maart 2005 die een paar maanden voor zijn 3e zindelijk was… 8)



Even opkomen voor maand en jaar… :angel:

hihihihihi



Stein voor 2 jaar dag zindelijk en net voor 2.5 jaar nacht zindelijk



alleen het poepen :wall: :wall: :wall:

Stan is ook van juli hoor! Trouwens alle julikindjes 2005 die ik ken zijn zindelijk. Volgens mij alleen mijn mormeltje nog niet.