Jongetjes van drie

Hey Judith…

Nee,dit was zijn gewone afspraak op het bureau…hij is in oktober drie geworden…hij kreeg de oogtest…en werd nagekeken,ik heb het zelf gevraagd van zindelijk worden…

Maar wij doen het net als jullie hoor,laten gaan,elke keer op de wc is meegenomen toch…

hier laatst ook weer een poging gewaagd…zonder luier laten lopen/ Het ging in de ochtend best aardig…tot dat het middag werd en zijn aandacht verslapt…iedere keer alles nat met tot overmaat van ramp de hele bank onder de stront :roll:

Halverwege de middag wilde hij echt niet meer proberen dus gewoon een luier omgedaan.

Ook navraag gedaan bij het CB en er werd gezegd niet pushen dat werkt averrechts.

Y kan het alleen als hij zich er 100% op focust en dat red hij gewoon nog niet zo lang. Zodra hij zijn aandacht moet verdelen gaat het mis. Verder heeft hij er echt nog weinig mee. Dus we laten het maar…

We hebben nog 6.5 mnd…

Nomi, ow oké iets verlate afspraak dus :wink:

Hoe gaat het nu met zindelijk worden?

Smurf, dat is wel heel herkenbaar. Dat heeft Tim ook dat het 's ochtends best aardig gaat en dat dan zijn aandacht er niet meer bij is, waardoor het 's middags niet meer wil lukken.

Jeetje, de bank vol trouwens. Heb je dat nog schoon kunnen krijgen?

Tim heeft hier trouwens altijd een luierbroekje aan. Hij voelt zich nog veel te onzeker met alleen een onderbroekje aan en dan heeft ie alleen maar ongelukjes. Als ik denk dat het beter gaat en de luiers droog blijven, dan gaan we eens proberen om ze uit te laten.

Vandaag was wel leuk. Hij was echt al verschillende keren geweest, zonder wat te doen, dus toen hij weer zei dat hij moest, hadden we zoiets van, ja ja, het zal wel weer. Erg hè, op een gegeven moment geloof je het gewoon niet meer :oops: Dus in plaats van mee te gaan zeiden we tegen hem: je weet waar de wc is. Oké zegt Tim en loopt linea recta naar de wc. Het licht gaat aan en we horen wat geschuif en gerommel en eventjes later: mamaahhh ik ben klahaaaarrrr! Dus ik er naar toe, helemaal in de verwachting dat ik een leeg potje zou aantreffen en dat ik alleen moest helpen zijn broek dicht te doen. Maar wat schetst mijn verbazing: heeft hij voor het eerst echt gepoept op het potje :dance:

Man, wat kan een mens blij zijn met een drol :mrgreen:

We hebben 'em samen in de wc gegooid en Tim mocht doorspoelen. Daarna had ie natuurlijk 2 stickers tegoed. Hij had gisteren al zijn 2e cadeautje gehad, dus is ie nu al hard op weg naar zijn derde. Maar ik hoog het aantal nu op naar 7 stickers, anders blijf ik aan het kopen :wink:

Hier een jongetje waarbij het ook niet wil… (jaja, was uitgerekend in oktober 2005 :wink: )

Judith,wat goed een poep in de pot zeg…

Tycho heeft een keer op de pot gepoept,hij weet nu ook dat als hij op de wc poept de drol gaat zwemmen en hij mag doorspoelen,lijkt hem sjuper maar gebeurd niet hoor…het stickersysteem is hier nu weg,ik bleef aan t cadeau’s kopen,en als oma zei dat ze een mooi cadeau zou kopen als hij op de wc bleef plassen zei hij: hebben wij zelf wel oma,hoeft niet…ppfff…

Wij laten hem nu maar gewoon,af en toe vooral met de luierwisseling wil hij plassen op de wc,de pot niet…die momenten prijzen we de hemel in…verder laten we het nu rusten…

Het gekke is,dat als hij in zijn blote kont loopt hij de hele dag zindelijk is he…maar zo gauw er iets over zijn kontje heen zit piest hij er gewoon door heen…hihi…

Nomi, ja het schijnt dat ze het een heel vervelend gevoel vinden als het langs hun benen afloopt.

Maar jullie doen het verder wel hetzelfde als wij geloof ik. Alleen hier nog wel stickers dan.

Belle, ja hier ook dus haha. Het ligt echt aan die maand volgens mij.

Nou ja, we hebben nog even gelukkig.

Vandaag op het kdv had ie 's ochtends alles in zijn luier gedaan, maar 's middags had hij wel op de wc geplast. Het is echt heel wisselend hier dus.

Soms gaat het goed, soms niet.

Wat goed zeg dat hij op het potje heeft gepoept :dance: Wat ben je dan trots he haha!

Hier ook inmiddels geen sticker beloning meer. Ik merk dat hem prijzen als het moment daar is voor hem voldoende genoegdoening geeft.

Met de creche afgesproken dat ze hem nu ook meenemen met de plasrondjes :mrgreen: 1 keer heeft hij een plasje gedaan, de andere keren weer niet.

In zijn blote kont redt hij het ook niet de hele dag. In de middag vind je overal kleine drupjes en plasjes op de grond. :roll: Gelukkig hebben wij plavuizen :thumbup:

Die poep is idd uit de bank gegaan gelukkig…

Hier nemen ze hem ook mee in de plasrondjes. Wij hebben hier een houten vloer, nou ja quick step laminaat dan, maar wel met van die boerenplanken groeven, dus ik ben niet zo blij met plasjes op de vloer.

Vandaar hier dus toch maar een luier nog. Gelukkig wel een leren bank, dus die is dan wel weer makkelijk schoon te houden.

Tim glundert ook als je hem prijst, maar hij vind het ritueel van zelf een sticker uitzoeken en opplakken ook heel erg leuk, dus die houden we er voorlopig nog maar in.

Het grote PIESLIED…

HEEE hallo, wcpot, ik ga je verrassen, he hallo, wc pot ik ga nu even zitten om heel hard te plassen…

He wcpot heb jij ook zo’n lol… hee wc pot oeps daar gaat mijn drol…

Daag wcpot tot de volgende keer… daag wc pot… ik kom zeker snel nog een keer…

Deze hebben wij geintroduceerd bij ons jongetje van drie en :thumbup:

alleen na een week zegt hij dat het stom is dat hij ook zonder dat lied wel naar de wc gaat hoor…

natas

Hahaha, nou ja, als ie het zo ook doet :thumbup:

Hier vandaag een plasje op de wc vanochtend, de rest weer in de luier.

Nou ja, het gaat dus wel redelijk, we hebben nog even.

Lasse gaat nu vrij goed naar de wc overdag - alleen snacht nog luier en als wat langer weg moeten.

Maar nu gaat hij op de wc zitten en soms komt er niets en zegt hij - hij doet het niet :mrgreen: Of na een plas hij doet het niet meer, hij is leeg.

Vind het wel schattig.

Herkent iemand van jullie dit:

Hij wil absoluut geen luier meer aan overdag en dat vind ik ook prima, hij geeft geregeld zelf aan dat hij moet plassen of poepen maar weigert te gaan als wij het vragen.

Hierdoor dus regelmatig ongelukjes. Ik zie hem dan staan wippen tijdens b.v. het spelen en vraag: Moet jij soms plassen… nee hoor ik ga het zelf zeggen… 2 minuten later kan ik de dweil halen.

Vanmiddag sloeg alles: ik was de badkamer aan het schoonmaken en hij speelt in onze slaapkamer. Hij komt naar me toe en doet het deksel van de wcbril naar boven. Ik zeg wat doe je nu? Dat is voor straks als ik moet plassen, ik vraag of hij nu al wil, nee hoor ik moet nu nog niet, ik moet straks… ik weet je het zeker? Ja hoor , en hij doet de douchedeur dicht en 2 minuten later… jullie raden het al zeker… Potverdrie en dan uitgerekend op onze slaapkamer zo ongeveer de enige plek waar ik nog vloerbedekking heb liggen.

Wat moet ik hier nou mee? Hij gaat zo bv ook niet op de psz naar de wc en houdt het de hele ochtend op (gaat thuis nog wel voor we weggaan) al gauw zo’n uur of 3 toch.

Wat zal ik er mee doen? Accepteren dat het wel goed komt en gewoon maar wassen en dweilen??

natas

Hier vanochtend een plasje op de wc, maar vanmiddag taalde hij er niet eens naar.

Ze hebben leuke uitspraken soms hè. Tim zegt wel eens dat er geen plasje aankomt of oh oh mijn poepie is stiekem bij mij gekropen. Stout poepie :mrgreen:

Maar goed, het zal hier voorlopig nog wel even duren denk ik.

Natas, oeh dat is lastig ja. Misschien toch op de wc zetten als je ziet dat hij staat te wippen, ondanks dat hij ontkent. Misschien dat hij daar even doorheen moet.

Maar ja, uit ervaring weet ik ook dat teveel pushen juist averechts werkt.

Mmmm… je hebt lekker veel aan mijn antwoord hè :mrgreen:

ja judith… maar ja beter iets dan niets :wink:

Ik heb het ook al op het cb voorgelegd, omdat ze het op de speelzaal erg vervelend vinden dat hij niet meegaat met de andere kinderen en er steeds zo over zeuren.

Het cb gaf eigenlijk aan dat ik hem er idd maar op moest zetten maar ja een kind wat om zoiets een driftbui krijgt en die dan af moet koelen en als volgt toch nog niet gaat… lijkt me niet echt de methode dus ik probeer maar steeds goed afspraken met hem er over te maken, dus nu weet hij:

-altijd eerst plassen voordat je buiten gaat spelen of voordat je weggaat

-'s morgens uit bed komen is plassen

-'s avonds naar bed gaan is plassen

• voor het eten altijd plassen.

die herkenbaarheid heeft hij blijkbaar nodig en dan heeft hij toch het idee dat hij het bepaalt en niet ik, want net voor het eerst geprobeert, hee we zitten al aan tafel, zijn we niet iets vergaten… hij riep: ja plassen… en ging naar de wc.

Nu maar hopen dat dit werkt want het gaat verder zo goed!

natas

hier ook weer begonnen…

was vorig jaar (aug./sept.) al begonnen…maar met de zwangerschap en de bevalling toch te veel nieuw in huis te veel verandering… dus nu maar opnieuw begonnen…

hier stickers en beloning…

deze ronde

5 x sticker 1 kleine auto

dit 3x dan een grote auto

volgende ronde

10 sticker 1 kleine auto

dit 3 x dan een grote auto…

aangezien hij auto’s helemaal het einde vind en hij de grote auto zelf mag uitkiezen ( uit een geselecteerd groepje) vind hij dat geweldig.

ook geven wij veel positieve aanacht aan het plassen en poepen op potje…

plassen is 1 sticker poepen is 2 stickers…

bij opa en oma hetzelfde systeem…

op kdv mag hij zijn luier aanhouden…maar gaat wel mee met de plasrondes…

ik heb gezegt tegen hem dat als hij thuis geod kan plassen hij dan pas op kdv zonder luier moet…

hier eerst in blote billen laten rondlopen…potje staat in de keuken ( open keuken) daar gaat hij plassen als hij moet…

vorige week begonnen met onderbroekjes dat was best moeilijk heb ze ook veel gewassen 6 op een dag ofzo…

en sinds deze week met spijkerbroekje aan ( knoop los) en moet zeggen het gaat steeds beter…

hij vroeg net zelfs of hij een grote plas MOCHT doen :inlove: :thumbup: :inlove: en waarrempel het was echt een grote plas :dance:

maandag had hij zelfs bij opa en oma op potje gepoept :thumbup: :dance: :thumbup:

hij begint het nu ook leuk te vinden…dus we hebben goede hoop dat hij het nu door heeft en steeds meer zijn best gaat doen.

( hij heeft ondertussen ook al aardig wat auto’s verzameld…allemaal van cars, waar hij groot fan van is…)

na elke beker drinken een kleine 15 min later moet hij plassen van mij… :thumbup:

en dan ongeveer elk half uur even vragen of hij een plasje in zijn buik heeft… zo ja plassen…zo nee een half uur later weer vragen…

tussendoor geeft hij het ook al eens aan :dance:

moet wel zeggen dat ik nog niet met hem buiten ben geweest zonder luier…

zo vertrouwd is hij nog niet…dat vind hij nog eng…

maar goed binnenkort even proberen naar mijn ouders…dat is een reisje van 5 min…dat moet dus lukken…

daarna naar s-ouders dat is 15 min.

de winkels duurt te lang hier…en we kunnen daar ook geen pitstop maken…jammer genoeg…

maar het grote begin is er :dance:

Colle, goed bezig hoor. En hij is ook pas net 3, dus je hebt nog even de tijd gelukkig!!

Natas, pushen werkt dus inderdaad niet lees ik wel :wink:

Ik heb hier net zo’n exemplaar namelijk.

Maar je pakt het harstikke goed aan hoor. Voorspelbare regelmaat en ze het gevoel geven dat ze het zelf mogen beslissen werkt toch het beste.

Hier gaat het vandaag erg goed moet ik zeggen. Vanmiddag wel een of twee keer te laat, maar hij heeft nog een luierbroekje aan, dus dat is niet erg. Vanmorgen heeft hij een grote plas op de wc gedaan en even later een grote poepie op de pot en beide op eigen aangeven :clap:

Hij krijgt er stickers voor en morgen mag hij weer een cadeautje uitzoeken. Meestal gaat het hier 's ochtends beter als 's middags trouwens. Merken jullie dat ook?

ja dan gaat de vermoeidheid toe slaan he…concentratie en opletten wordt dan moeilijk…

maar dit is het moeilijkste wat ze moeten leren…dus dat heeft tijd nodig…

:dance: :dance: :dance: gaat de goede kant op colle!!

Fijn dat het bij een aantal de goede kant op gaat.

Even een voorgeschiedenis van hier: eerst kreeg Ruben een broertje in september 2007. Januari vorige jaar is er bij mij een (postnatale) depressie vastgesteld waardoor ons hele leven overhoop lag. Begin februari van dat jaar kreeg mijn schoonmoeder ook nog eens te horen dat ze ongenezelijk ziek was (kanker).

Inmiddels ben ik genezen van mijn depressie. Verder is afgelopen november na een vreselijke lijdensweg mijn schoonmoeder overleden aan kanker :cry: .

We hebben we geprobeerd om met Ruben bezig te gaan met zindelijk worden, maar er gebeurde zoveel in als onze levens dat er de laatste tijd nooit rust was en altijd veel spanningen. Pas sinds kort hebben we weer ons oude mannetje terug. Volgens ons dus tijd om bezig te gaan met zindelijk worden.

Allereerst moesten we de angst voor het op het potje/wc gaan zitten overwinnen. Dat is inmiddels gelukkig gelukt, alleen wil Ruben beslist niet op het potje en alleen op de wc verkleiner op de wc.

Een week of 3 geleden leek het de goede kant op te gaan. Ruben begon op de wc te druppelen en zo waar een beetje te poepen. Alle vooruitgang was weg toen Ruben ooronsteking kreeg en daarna een loopoor. Vervolgens ook nog problemen met mijn mans werk en een ziek broertje die van de ene naar de andere ooronsteking ging en alleen nog maar aan het gillen was.

Toen is het dus helemaal mis gegaan. Op een gegeven moment moest ik Quinten even uit bed halen. Kom ik beneden en staat Ruben al lachend met zijn handen in een plas op de grond te slaan :sick: .

Verder heeft hij op de peuterspeelzaal tegen de juf gezegd dat hij niet zindelijk wil worden “want hij gaat nog niet naar de basisschool” en tegen mijn man zei hij “ik blijf wel op de peuterspeelzaal, want dan hoef ik niet zindelijk te worden”.

Ruben geeft het echt aan als hij geplast of gepoept heeft in zijn luier en wil dan meteen verschoond worden. Zonder luier wil hij op dit moment alleen helemaal niet en al helemaal niet naar de wc.

Zelf heb ik zoiets van even een pauze inlassen, maar mijn man wil juist gewoon verder gaan.

Ik wil hem gewoon zindelijk hebben voordat hij naar de basisschool gaat. Als dat niet zo is, dan moeten wij naar school komen om de luier te verschonen. En we hebben niet zoveel tijd als de meeste anderen… Ruben gaat namelijk 17 augustus (de eerste schooldag na de zomervakantie) voor het eerst naar school terwijl hij pas eind september 4 jaar wordt.

Weet het gewoon even niet meer :cry: . En dan hoor je van sommige kinderen die gewoon binnen een dag het door hebben en zo nu en dan maar een ongelukje hebben. Wordt er gewoon even helemaal moedeloos van op het moment.

Zo dat is er even uit :oops: