Jongetjes van drie

Ik moest vandaag werken maar Roel heeft hem de hele middag in pyamabroek laten lopen en hij is de hele middag droog gebleven. En af en toe vroeg Roel moet je niet plassen en soms zei hij nee en soms zei hij ja en ging dan op het potje en dan kwam er al vrij snel een plas en was hij zelf ook helemaal trots.



Ik ben helemaal aangenaam verrast.



Wel heeft Roel aan begin van de middag knallende ruzie met Lasse gehad. Hij wilde namelijk niet op het potje - had hij geen zin in.



Toen is roel auto’s gaan vorderen - maar lasse kwam al snel met de lelijkste aanzetten van hier neem deze maar. Roel natuurlijk zijn favorieten gaan afpakken. Zoon over de zeik, zoon beland op stoeltje en mocht er pas afkomen als hij bereid was op het potje te gaan. Dat deed en hij en de rest van de dag ging het super.



Kijk als het nog niet gaat omdat hij het nog niet kan ofzo is een ding maar niet willen en geen zin hebben er moeite voor te doen dat vinden we andere koek.



Het is hier echt een combi van het leren van aanvoelen en snappen maar ook van er moeite voor willen doen. En ineens lijken we goede vorderingen te maken :dance:

Hier ging het weken lang goed…steeds zeggen als hij moest plassen,tijdens verschoning maar ook tussendoor…



Maar sinds paar dagen weer niks hoor,gewoon in zijn luier…af en toe geeft hij het nog aan op een dag…maar niet meer zo vaak als eerst…en als we hem dan zeggen dat hij t aan moet geven als hij moet dan vertikt hij het helemaal…



Ik vindt het best…laat hem zijn gang maar even gaan…we pushen niet…hij wordt pas in oktober vier jaar…dus we hebben nog wel ff…

Het is hier ook de ene dag beter dan de andere. Maar het probleem is vooral dat mijnheer niet de moeite wil nemen op potje te gaan zitten als ik aangeef dat het daar wellicht wel weer eens tijd voor is. Vanmorgen gign het dus twee keer mis. Nu was hij ook niet lekker.



Maar hij vind het niet luek om in zijn broek te plassen dus vanmiddag ging het wel goed maar hij blijft het vervelend vinden om tijd te maken om op dat ding te gaan zitten en wc vind hij nog een beetje eng.



Volgende week gaan mijn kids weer naar gastouder (na zeven weken niet ivm bevalling go) en zij gaat het ook wel met hem oppakken maar daar heeft hij het helemaal druk met spelen met zijn beste vriendjes. Voordeel is wel dat een van de vriendjes dochter van GO is en die is een paar maanden ouder en die doet het allang op de wc en dat zeg ik ook regelmatig en dat hij haar dan wel wil volgen ofzo.



Als hij er maar tijd en zin voor wil maken is er niet zoveel aan de hand. Maar ja hoe dan ook is er een grote vordering gemaakt en zal dit er allemaal nog wel gewoon bij horen.

hallo,



we zijn vandaag begonnen met een sticker kaart



hopen dat het lukt



onze zoon is van 09-2005



groetjes :smiley:

Heel veel succes. Die van mij is ook van 09-2005 trouwens :wink:

Wat zouden jullie doen:



met enige regelmaat op potje zetten. mijn ding - als hij twee uur niet aangegeven heeft dat hij moet plassen en ik heb het regelmatig gevraagd moet hij van mij op een gegeven moment - resultaat geen natte broeken.



of zoals mijn vriend het doet het toch bij hem laten (ook wel regelmatig vragen maar niet op een gegeven moment vinden dat hij op potje moet) maar ja dan zegt hij ineens ik moet plassen maar kan het toch niet helemaal ophouden. Grootste deel gaat wel in het potje maar toch ook een beetje een natte broek.



Ergens denk ik wel dat mijn vriend gelijk heeft maar ik wil het toch liever voorkomen.

Om de 2 uur op de wc zetten, of hij nu moet of niet, om regelmaat te kweken. Door die gewoonte zou hij het dan vanzelf moeten gaan aangeven op een gegeven moment.

Dus jouw idee is de 1e fase en daarna komt het idee van je vriend als tweede fase :mrgreen:

Senna heeft sinds dinsdag geen luier meer om overdag

Hij gaf zelf aan dinsdag dat hij geen luier meer wou

Nu is hij overdag steeds droog maar ik zet hem elk 1,5 uur op de wc

hij geeft ook zelf aan dat hij moet plassen en zet ik hem ook op de wc



Ik durf het nog niet aan om hem alleen op de wc te zetten als hij erom vraagt

Maar het begin is er



Hoe doen jullie het als je na de winkel of de stad gaan?

Ik heb senna vandaag toen hij na school ging een luierbroekje aangedaan

De luier was droog toen hij van school kwam hij had op school geplast op de wc

Ik durf het nog niet zo goed om zonderluierbroekje de stad in te gaan of moet ik dat gewoon doen

Wat goed al van Senna!



Ik denk dat je het luierbroekje ook met winkelen uit moet laten. Laat hem net voor jullie gaan nog even plassen, blijf niet al te lang weg en zorg dat je weet waar jullie in de stad naar de wc kunnen gaan. Bijvoorbeeld bij de HEMA of iets dergelijks. En zorg dat je een verschoning bij je hebt, voor het geval dat het onverhoopt toch mis mocht gaan.



Toevallig zit Tim vanochtend voor het eerst zonder luier. Hij gaf aan dat ie op de wc wilde plassen, nu kwam er niks, maar heb daarna toch zijn luier uit gelaten en hem op het hart gedrukt dat hij het moest komen zeggen als hij moest plassen. Ik zet hem zowiezo over een uurtje ofzo zelf ook weer op de wc. Wilde het komend voorjaar eigenlijk proberen, maar als hij het eerder zelf zou aangeven, grijp ik die kans natuurlijk wel aan.

Nou voorspoedig gaat het niet. Er zitten al 3 van de 5 pyamabroeken in de was. Tim vindt het niet leuk meer en ik ben gefrustreerd.



Doorzetten of niet ? :think:

ik zou even weer wachten

in december stimuleerde ik senna teveel en was erg frustrerend voor ons beide

op de cb zeiden ze dat ik helemaal niets meer mocht doen betreft zindelijkheid ook niet over praten

ze zeiden dat hij er zelf wel mee aan kwam

en inderdaad dat gebeurde ook hij is nu echt over dag droog en ik heb geen 1 natte broek gehad



sterkte





ik vind het nog wel lastig hoor vooral als we weg gaan zit ik in twijvel of ik hem geen luier aan moet doen

vandaag in de stad toch maar een broekluier aangedaan maar die was gewoon droog en heeft hij thuis weer geplast

@Bella wrote:

Wat zouden jullie doen:



met enige regelmaat op potje zetten. mijn ding - als hij twee uur niet aangegeven heeft dat hij moet plassen en ik heb het regelmatig gevraagd moet hij van mij op een gegeven moment - resultaat geen natte broeken.



of zoals mijn vriend het doet het toch bij hem laten (ook wel regelmatig vragen maar niet op een gegeven moment vinden dat hij op potje moet) maar ja dan zegt hij ineens ik moet plassen maar kan het toch niet helemaal ophouden. Grootste deel gaat wel in het potje maar toch ook een beetje een natte broek.



Ergens denk ik wel dat mijn vriend gelijk heeft maar ik wil het toch liever voorkomen.




Jouw methode lijkt wel handig, maar ik krijg er een klassieke conditionering(s) idee bij.

Ik zou daar zelf dus niet voor zijn.



Ik vind juist dat ze moeten leren te reageren op de aandrang die ze voelen als ze naar de wc gaan.

Bij Wessel heb ik wel zoals methode 1 gehandeld. Dus op het moment dat de luier uitging, hem regelmatig op de wc gezet. mijn idee erachter;



ik denk dat kindertjes van 3 het naar de wc vinden niet als vanzelf gaan doen omdat het ze uit hun spel van dat moment haalt, het stoort ze gewoon. Ten tweede is het een “gedoe” met broek aan en uit en alles… en dan ook nog handenwassen enzo.



vanuit dit gedachte zette ik hem op de wc maar niet zoals het er staat… “zette hem op de wc”… Ik maakte het wel een soort van gezellig of spannend… “kom… we gaan de plas voor de gek houden… dan is ie al in de wc als ie eruit wil”…

of… “ik ben 't eerst”…

Dus wc had geen vervelend karakter of zo… en de gewoonte sloop er dus wel in dat plassen iets gewoons is waarna je gewoon weer verder kunt met je andere dingen.



Wessel is overdag zindelijk, maar in de stad zorg ik altijd dat ik verschoning in mijn tas heb (voor het geval dat er geen wc in de buurt is op het moment supreme en het gaat een beetje mis).

Voordat we de deur uit gaan “even proberen”… en tijdens het shoppen (als je daar van kunt spreken… .) zorg ik voor af en toe een plaspauze… Wc’'s in warenhuizen/winkels zijn best ook interessant dus Wessel “probeert dan met plezier”.



Over die 3 pyama’s… ik zou wel doorgaan. Natuurlijk lukt het niet zonder natte broeken; de klik moet komen… En ik zou de ingeslagen dus wel doorgaan en samen gaan voor droge broeken… Dus een natte broek ook niet zien als “vervelend voor mama of je kind” maar als… “potverdorie… heeft die plas ons weer te pakken gehad… volgende keer beter”…



Wessel vond poepen ook heel lang nog een soort van eng… Ik heb toen wc papier in de pot gelegd, waardoor het minder hard plonst :lol: en blijf er met poepen altijd bij… handje vasthouden (had soms heel erg harde poep).

Heeft wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel poepbroeken gekost hoor… maar goed… ik vond teruggrijpen naar de luier (overdag) geen optie.

Hij heeft nu toch weer een luier aan. Na die drie pyama’s zat zijn poep ook weer in zijn broek en stond Tim het huilen nader dan het lachen en dat is het mij niet waard.



Ik ben er op zich best voor om hem regelmatig op de wc te zetten, maar het moet wel leuk blijven voor hem. Dus ik heb besloten nog even te wachten tot hij er zelf interesse voor gaat tonen. Nu was het meer iets wat ik vond dat ie maar moest gaan doen.



We hebben gelukkig nog een heel voorjaar en zomer voor hij naar school gaat.

Groot gelijk Judith… en nu gewoon ook afwachten tot dat moment…



en dan nog… als ie 4 is en nog niet zindelijk… wat dan??? Dan toch nog 3 maandjes uitstellen… mag toch nog op die leeftijd…

Als ie met 4 nog niet zindelijk is hebben we toch wel een probleem. Dan mag hij namelijk niet naar school. Ze “eisen” dat de kinderen zindelijk naar school komen. De juf gaat geen luiers verschonen. Ergens begrijp ik dat wel, maar het legt wel wat druk op de ketel.



Nou ja, vooralsnog maak ik me daar niet druk over. We hebben nog even.

HEt is hier een toch een beetje combi van beide geworden. Op gezette tijden gaat een mens meestal naar de wc- dus bij opstaan en voor eten en na dutje ed en zet ik hem dus op de wc (die hij steeds leuker gaat vinden) Verder vragen we het regelmatig of hij moet.



En als hij heel lang niet geweest is dring ik er toch een beetje op aan want hij is staat om te zeggen dat hij niet hoeft en het even later in zijn broek te doen.



Hoe dan ook gaat het hier erg de goede kant op. Vandaag was zijn vriendje Nano hier en als die naar de wc ging wilde hij ook en zo is het ook bij GO - twee vriendjes ook zindelijk en het is regelmatig spitsuur bij de wc. Goed voorbeeld doet goed volgen iig.



Ik vind het idee van een luierbroekje wel goed want zit nu ook met dutjes en met ritjes in de auto naar GO ed. Durf het niet helemaal aan zonder iets. Ga ik eens achteraan.



En wat goed van Senna - die heeft het net als Lasse dus ook ineens door :thumbup:

ook goed van lasse :thumbup: die 2 zitten vaker in dezelfde fase grappig

VAndaag op cons.bureau gweest…we zijn goed bezig met Tycho,omdat hij als wij er te veel op wijzen en mee bezig zijn zich juist meer in de luier gaat plassen kunnen wij hem beter laten plassen op de wc als hij het zelf aan geeft…verder geeen aandacht aan schenken…gelukkig maar…

we zien het wel hoe het verder gaat…hebben nog een tijdje voor hij vier wordt…

Hé Nomi,



Had je een afspraak voor het zindelijk worden dan? Tim had zijn laatste afspraak toen hij drie werd en de eerstvolgende en laatste als hij vier wordt.



Wij zijn ook nog aan het oefenen, met wisselend succes. Vanochtend was hij de hele ochtend droog gebleven op een misser aan het eind van de ochtend na, toen had hij gepoept en geplast tegelijk.



We proberen er ook ontspannen mee om te gaan. Ik heb ook wel gemerkt dat teveel pushen hier averechts werkt. Dan wil hij niet meer op de wc.