Jongetjes van drie

Hier een 3 jarig meisje wat totaal geen interesse heeft in het potje. Ze heeft er eenmaal op geplast en dat krijgen we nu dus ook elke keer als antwoord.

Zeg/vraag ik M.alou ga je op het potje? Nee mama heb ik al gedaan!

Tja daar sta je dan als mama…en ik kan praten als brugman over cadeautjes of wat dan ook, maar mevrouw geeft er helemaal niets om.

Ik zie het maar zo. 3 maanden geleden als we haar op het potje of wc plaatste dan gilde ze dat het au deed. Nu wil ze er af en toe ineens uit zichzelf op het gilt en huilt ze niet meer omdat het au doet. Helaas komt er ook nooit geen plasje.

In Mei is ze 3,5 en dan is het vaak ook goed weer. Dus heb nu besloten het met rust te laten en haar straks gewoon met alleen een onderbroekje rond te laten lopen. Potje zet ik dan wel buiten erbij en we zien wel waar het schip gaat stranden.

Ik duim maar gewoon heel hard dat dat gaat helpen, want je voelt toch die druk vanuit school dat ze in November echt zindelijk moet zijn!

Ja, maar Steven is nu al 3 jaar en 8 maanden, en ik heb nu toch wel zoiets van kom op joh!

Maar goed we blijven doorzetten.

Tsja, je kunt het niet dwingen hoor als ouder. Als het kind er niet aan toe is en nog geen aandrang voelt, dan is het zinloos om hem of haar te “dwingen”. Vaak als je er een te groot ding van maakt, dan ontstaat er alleen maar aversie. Dan ben je nog verder van huis.

Ik heb het overigens ook geprobeerd toen mijn kinderen net 3 jaar waren. Het was zomer, ik was vrij en zat er de hele dag bovenop. Maar het lukt gewoon echt niet, ze voelden niets, al wilden ze wel. het leverde uiteindelijk alleen maar frustratie bij mij op (en vele vieze broeken in onze stacaravan op de camping zodner wasmachine :sick: )

Uiteindeljk viel het kwartje en is het allemaal goed gekomen voordat ze met 4 jaar gingen.

Maar bij mijn jongste neem ik mij voor om vooral haar schema aan te houden en niet het mijne. Ik heb er de stres niet voor over. Dan maar wat langer een luier!

Hier ook een jongetje van 3 dat nog niet zindelijk is. Hij gaat alleen naar de wc als hij er zin in heeft en poepluiers of natte broeken vindt hij absoluut niet erg. Sterker nog, hij ontkent vaak dat hij in z’n luier heeft gepoept terwijl de geur echt iets anders zegt! Op Kdv gaat het echter wel goed, eigenlijk net zo goed als voor de geboorte van zijn zusje, toen was hij al bijna zindelijk. Ik had wel verwacht dat er een dip zou komen na de geboorte van zijn zusje maar dit duurt wel lang.

Steven ontkende het ook altijd tot afgelopen weekend en net zei hij dat hij een poepbroek had, hem verschoond en potje moest mee naar beneden dus dat is al weer iets.

Ik forceer ook niets, alleen 's avonds voor het slapen gaan gaat hij even zitten tijdens het voorlezen, tenzei hij echt niet wil.

Tussendoor vraag ik het af en toe, maar antwoord is altijd nee, en dan ga ik er niet op door en hoop ik dat hij het uiteindelijk wel zelf aan geeft.

Ach als hij in mei/juni nog niet zindelijk is, moet ik hem maar in de blote billen laten lopen als het een beetje warm is buiten. Maar voorlopig hopen we nog dat het kwartje zelf een keertje valt.

Hier ook een mama van een drie jarig ventje wat weigert zindelijk te worden.

Moet ik nou stug vol houden en hem dwingen zindelijk te worden of geduld hebben in de hoop dat hij voor augustus zindelijk is.

Bij Wessel ging het allemaal anders en heb ik deze frustratie en moeite niet gehad.

We zouden het erg fijn vinden als we Stijn en Jolijn tegelijk zindelijk konden krijgen.

net bij thuis komst wilde meneer een onderbroekje aan, na 2 natte broeken (binnen een half uur) plaste hij wel op het potje! Dus het maar eens een tijdje zo proberen, zolang hij dat zelf ook wil natuurlijk.

Hier al een tijdje geen luier meer aan thuis, maar het gaat nog redelijk vaak mis helaas. Meestal omdat hij gewoon te druk aan het spelen is. Hij wil ook geen luier meer om en ach gemiddeld 2 natte broeken per dag vind ik nog wel te doen. het is nog een beetje half half 2 plasjes op het potje en 2 in de broek.

Wel wil hij nu overal waar hij komt even op de wc zitten, meestal zonder resultaat nog, maar het begin is er.

Hier lijkt meneer in ene het te begrijpen :smiley: Op het kinderdagverblijf in ene 1x een plas en 1x gepoept op de wc en dus zijn we vrijdag maar begonnen met de wc weer… plassen is een stickers, 4 stickers een cadeautje. na 2 cadeautjes en heel veel mini-plasjes verder zijn we maar even overgegaan op 8x plassen een cadeautje :lol:

Meneer vind de wc een geweldig spel, wil 20x op een dag en weet er ook zeker wel 10x een plasje uit te ‘persen’ We gaan niet pushen, laten hem dit spel gewoon maar even spelen en voorlopig laten we hem thuis in zn blote billen lopen… het is met onderbroek aan al 2x fout gegaan, maar vanavond ging het de hele tijd goed dus morgen maar even aankijken.

Maar ik heb hier hoop dat het voor de 4 jaar wel gaat lukken :dance:

Fijn Louise!

Op kdv is Sean een “grote jongen” zoals hij dat zelf noemt en gaat daar dus ook naar de wc. Thuis wil hij net als zijn zusje een baby zijn. Ik probeer wel telkens uit te leggen dat als hij naar de grote school wilt (en dat wilt hij erg graag), dan mag hij geen luier meer aan en moet hij op de wc poepen en plassen. Sean vindt stickers op zich wel leuk, maar eigenlijk ook alleen wanneer hij zin heeft, dus soms boeit het hem gewoon niet. Ik heb ook al een cadeau gekocht dat hij mag hebben als hij geen luier meer aan hoeft, maar dat wil hij dus al hebben als hij 1x op de wc heeft geplast. Nou ja, we gaan gewoon door met oefenen!

Hier na wat positiviteit weer 1,5 dag niet op de wc willen plassen. Ja net toevallig weer dus weer een sticker erbij, maar daar blijft het bij momenteel. Nu moet hij 8x plassen en over deze 8x doet hij nu al 3 dagen. In blote billen rondlopen levert een natte vlek in het tapijt op, in zn onderbroek een natte onderbroek dus dat maar even niet allemaal… Gewoon maar blijven stimuleren. Hij weet hoe het eruit komt want het lukt eigenlijk bijna altijd op de wc ( tenzij het net alles onder geplast heeft) alleen lijkt hij het nog niet door te hebben als hij in ene spontaan moet… dan gebeurd het gewoon ( of het boeit hem niet) maar goed… het begin is er en we weten dat hij het kan op de wc dus we oefenen lekker door… de zomer is er een mooie tijd voor!

Hier vandaag bij de huisarts geweest, omdat hij maar in zijn broek blijft poepen. Op aanraden van de aankomende juf, maar we krijgen geen verwijzing. eerst moeten we zijn blaas trainen, door hem op het potje te laten zitten en dan te zeggen dat hij nog even moet wachten met plassen. (dat doe ik maar niet want hij kan het al een hele dag ophouden, want dat deed hij laatst bij de gastouder)

Iemand nog tips wat betreft het poepen, want dat is hier het grootste probleem. Het plassen gaat inmiddels erg goed, vandaag geen plasincidenten gehad. :dance:

Hier vanaf gisteren een 3-jarig jongetje zonder luier…zindelijk noem ik het nog niet, maar hij krijgt gewoon geen luier meer om overdag :mrgreen:

En het gaat goed! Nog geen ongelukje, op een plasje in zijn luier na, toen we een paar uur weg waren en we voor de zekerheid maar even een luier om hadden gedaan.

Net even boodschappen gedaan, meneertje thuis laten plassen en het ging prima zonder luier. Hij gaf 1x aan te moeten plassen, dus een wc opgezocht, maar het was loos alarm. Toch een groot compliment gegeven, omdat hij het zelf aangaf!

Ben benieuwd…zou het echt zo simpel zijn…luier aflaten en klaar??

Ik hoop het, hij is tenslotte al 3,5 geweest…mijn oudste was op deze leeftijd al dag en nacht zindelijk…

Hoe gaat het met Stijn, Jolijn, Steven, Jesse en Sean?

Met Steven gaat het nog steeds niet geweldig, gisteren wel 5x een natte broek waarvan 1poepbroek.

Maar vandaag gaat het weer super zelfs op het potje gepoept! :dance: Het tweede poepje op het potje in 3 dagen. Hij mag dan een spelletje uitkiezen om met mama te spelen, mag ook een spelletje op de computer of wii zijn, en dat vindt hij reuze interessant. Hoop dat nu hij dat door heeft het beter zal gaan.

Maar komende week naar school zit er helaas dus nog niet in.

Het is maar net of hij zin heeft lijkt het wel. Wat wel een beetje stimuleert is dat zijn kleine broertje vandaag ook op het potje wilde! :frowning:

Sean gaat alleen naar het potje of de wc als hij er zin in heeft. Ik vind het wel een beetje frustrerend, want ik weet dat hij het wel kan. Vlak voordat zijn zusje werd geboren was hij bijna zindelijk. Ik had wel verwacht dat hij een terugval zou krijgen doordat hij opeens een zusje erbij kreeg, maar had niet verwacht dat een half jaar na de geboorte hij nog steeds niet zindelijk zou zijn. Hij gaat alleen wanneer het hem goed uitkomt en wanneer hij weet dat hij ergens niet mag plassen (bijv. in bad of in de douche) en gaat dan braaf op het potje of op de wc zitten. Of vlak voordat hij naar bed moet, gaat hij dat natuurlijk nog ff rekken en daar hoort dan ook nog een plasje bij. Maar voor de rest weigert hij overdag!

“Sean, wil je even proberen op het potje/wc?” “NEE!”

“Sean, kom even plassen of poepen op het potje/wc!” “NEE, ik hoef niet!!!” (even later een natte/vieze luier :wall: )

Klinkt als tijd om de luier uit te laten. Steeds je spel moeten onderbreken voor een natte broek is niet leuk… dan wil t wel.

Precies wat wij dachten Lune. Luier uit en hij moet wel naar de wc/ het potje.

Gistermiddag een ongelukje bij oma…schone broek aan en klaar, geen probleem van gemaakt, hij keek al beteuterd genoeg.

Volgende week weer naar de psz…wat zouden jullie doen, zonder luier? Of voor de zekerheid een luierbroekje aan?

Ik had laatst een ochtendje zonder luier uitgeprobeerd en dat ging op zich wel goed. Ging gewoon netjes op het potje zitten als hij moest plassen, totdat hij op een duploblokje ging zitten :silenced: Huilen en krijsen van de pijn! Wilde gelijk weer zijn luier aan, want die was lekker zacht!

Volgende keer maar de duploblokjes opbergen als we zonder luier gaan oefenen :wink:

@Lune wrote:

Klinkt als tijd om de luier uit te laten. Steeds je spel moeten onderbreken voor een natte broek is niet leuk… dan wil t wel.

Helaas niet was dat maar waar, Steven loopt nu al sinds begin maart zonder luier, maar is op sommige dagen nog zo vaak helemaal nat. Het is net of het hem niet uitmaakt.

Jesse ook weer drama, hij plast op de wc als we hem erop zetten, maar als we hem in onderbroek laten lopen dat plast hij doodleui zn onderbroek (of de vloer) onder zonder het ye melden. Als hij eerst op de wc geplast heeft kan hij doodleuk 10 minuten later de vloer of onderbroek onderplassen. Poep in luier meld hij tegenwoordig wel.

Het plassen op de wc als we hem erop zetten vind ik al een pluspuntje maar hij moet wel echt meet dan dit gaan doen want in januari moet hij naar school… Elise was met 3 al compleet zindelijk dus die tijd moet r voor jesse wel ook zijn nu.