IVF/ICSI deel 14

Jippie: ahhhhhhhhh wat liefff zeg dat ze al zo goed kan zingen :inlove: :inlove:

Ze hebben mij niks verteld over een telefoontje, blijkbaar gaan ze er gewoon vanuit dat er dinsdag een TP is.

Rhi spannend ik ga voor je duimen meissie :thumbup: :thumbup:

Jannigje je avontuur is begonnen :dance: :dance:

Poppetje: dit weekend kun je je ongi wel verwachten hoor.

Haha t is idd dubbel he…zo hoop je dat de ongi wegblijft en zo kan ie niet snel genoeg voor je komen.

Monne: jee nog geen ongi in het zicht…das nou de reden waarom ik na de ivfpoging de pil had gevraagd dan wist ik zeker dat ik op tijd ongesteld zou worden…ze zullen dan je ongi denk ik gaan opwekken met provera.

Ik heb ook een Lucrin depot gehad, superfijn vond ik dat. Het is een “slow release” medicijn. Het heeft hetzelfde effect als decapeptyl, alleen je krijgt een “depot/voorraadje” ingespoten en daaruit laat het steeds meer los je lichaam in.

Het was mijn eerste IVF cyclus en ik had het niet zo op het idee dat ik iedere dag decapeptyl een maand lang moest prikken en dat er later ook nog eens Gonal F bij kwam. Dus ik koos het Lucrin depot. Bij mij onderdrukte hij erg sterk, maar ik vond het wel een fijne oplossing.

Alleen als je onverhoopt toch zwanger wordt in die cyclus, kun je decapeptyl stopzetten en Lucrin dus niet. Ze gebruiken het daarom vaak bij lesbische koppels die zwanger willen worden; die hebben toch geen kans op natuurlijke zwangerschap. Maar goed, er is ook nog nooit bewezen dat Lucrin slecht is voor de foetus.

Ik ben overigens wel van plan volgende keer deca te prikken.

Jippie, misschien een rare vraag, maar als je geen ovulatie hebt gehad, hoe kan het dan dat je ooit weer ongesteld word? Er moet dan uiteindelijk toch iets gebeuren in je lichaam?

Ik vind het niet leuk dat mijn lichaam dit niet zelf regelt, ik hoor er ook niemand anders over dat het hun is overkomen. En er is niks te vinden op het web over uitblijven van menstruatie in de rustmaand na IVF.

Mijn vriend zei gisteren “je zou haast gaan denken dat je zwanger bent”. Maar dat is niet het geval, ik voel helemaal niks! Geen zw.verschijnselen en ook geen ongi verschijnselen. Tis net alsof “ik het niet doe”. Ik heb altijd zo’n regelmatige cyclus gehad. Zo zie je maar weer, stiekum steekt de hoop toch weer de kop op, zoals bij mijn vriend. :frowning:

He Monne, mijn lichaam doet ook erg raar hoor deze maand!

Dag 34…continue oud bloed, dan weer niets, oud bloed etc. Normaliter is mijn cyclus 29, 30…dus nog niet heel lang er na maar had het gezien de symptomen allang verwacht! Zit er ook echt op te wachten.

Dan ga ik starten met de progynova, kom maar door!!

Spannend Natascha, in ieder geval zal er een terugplaatsing komen! Wij hebben maar 1 kansje…

Rhi, mogen jullie nu toch misschien van start? Wat zou dat super zijn!!

Nou, meiden moet even wat klusjes gaan doen hoor!

xx

Hoi Ineke,

Waar ga je ook alweer progynova voor slikken/spuiten?

Jij had afgelopen cyclus toch de TP van 2 cryo’s? Of was dat de cyclus daarvoor?

Bij de 1e ivf hebben ze 1 teruggeplaats. Achteraf was ik toen ook al 35 dus hadden het er ook 2 kunnen zijn! Beide emmies die over waren waren niet goed genoeg om in te vriezen.

2e ivf inderdaad 2 terug. Nog 1 emmie over en die was wel goed genoeg voor de diepvries.

Moet op dag 1 of 2 van de menstruatie beginnen met een nagebootste cyclus d.m.v. progynova. Dat zijn tabletten die je 2x per dag moet slikken. Later komen daar die bolletjes bij. Dan op dag 10 ongeveer voor echo en daarna al snel evt. terugplaatsing…

Dan dus nog 1 ivf te gaan. Afwachten dus nog hoe we ons moeten gaan verzekeren!

Op de site van freya punt nl kun je ook een petitiet tekeken. Freya heeft er een vorige keer voor gezord dat de 1e poging weer vergoed werd vanuit de basis, i.p.v. de 2e en 3e… in de tijd dat Unive er nog 5 vergoedde! Nou ja, we wachten maar af.

Tot op heden nog geen ongi…ga ik me zelfs af en toe stiekem afvragen of ik toch niet zwanger ben terwijl dat natuurlijk helemaal niet kan.

Jippie, Wat knap dat je die beslissing genomen hebt. Lijkt me heel moeilijk. Wel fijn dat ze meteen implantaten doen. Volgens mij scheelt dat per ziekenhuis. De ene doet het meteen en het andere ziekenhuis wil daar juist mee wachten.

monne en Ineke… misschien toch voor de zekerheid een testje?

Hier overigens ook nog geen ongesteldheid… Wel hoofdpijn maar in mijn buik lijkt wel niets te gebeuren. Maar goed, ik ben de afgelopen maand aan de pil geweest dus bij mij kan echt niets gebeurd zijn.

Hoi Poppetje,

nou ja, gezien het feit dat ik een heeeel traag groeiend eitje had, wat waarschijnlijk ook niet tot rijping zou komen, acht ik de kans op een zwangerschap zeer klein.

Sowieso al natuurlijk, we zijn niet voor niets bezig met IVF, maar met dat ene eitje al helemaal niet! Heb bovendien nergens last van, ook geen standaard aankondigingen van een ongi of een zwschap.

He Ineke, dus er wordt nu 1 cryo ontdooid en teruggeplaatst. Wordt er ook een IUI gepland, om de kansen op papier te vergroten? Ik weet niet of dat kan/zin heeft bij jou, maar mij is het wel aangeboden bij onze ene cryo. 1 heeft natuurlijk maar een relatief kleine kans van slagen.

Poppetje Je kunt inderdaad niet in elk ziekenhuis meteen een borstreconstructie krijgen. Niet overal wordt die operatie uitgevoerd, omdat het een intensieve operatie is waarbij de chirurg met de plastisch chirurg moet samenwerken. En het hangt er ook vanaf wat voor aanvullende behandelingen er nog nodig zijn. Als je na de operatie nog bestraald moet worden, dan kun je niet meteen protheses krijgen. Door de straling kunnen ze uitharden en stuk gaan. Ik had geen bestraling nodig, alleen preventief chemokuren. Dus bij mij was het mogelijk om meteen voor een reconstructie te kiezen.

Ik was er meteen zeker van dat ik dit wilde. Helemaal geen borsten staat niet bij mijn figuur, ik had een flinke D-cup en ben niet één van de slanksten. En borsten zijn toch een stukje vrouwelijkheid. Ik heb wel nog steeds een dof gevoel in mijn borst, de huid is bijna gevoelloos, ik heb nog regelmatig pijn, maar toch heb ik er geen spijt van. Ik kan nog gewoon een bloot hemdje dragen, zelfs met alleen een bh aan zie je niet dat het niet echt is. Doordat ik zelf geen borstweefsel meer heb, heb ik niet van die ronde voetbal-nepborsten. Die van mij zien er heel normaal uit, omdat de vorm natuurlijker is.

Hoi meiden.

Ik ga zo verder terug lezen maar ik wil jullie even een leuk :roll: :oops: verhaaltje geven.

Ik had net een hele moeilijke opdracht. Mijn lieve 5 jarige knul vroeg laatst waar dat potje voor was. Ik dus beknopt uitgelegt dat de zaadjes van papa daarin moesten omdat de dokter wilde kijken of de zaadjes ziek zijn.

Vraagt hij nu net waarom volwassen mannen zaadjes in hun piemel hebben :oops: .

Ik dus uitgelegt dat de zaadjes van papa en de eitjes van mama een baby kunnen worden. (als 1 van de 2 geen zieke zaadjes of eitjes heeft)

Ja tuurlijk vraagt hij dat HOE de zaadjes van papa bij de eitjes van mama komen :roll: :wall: :lol: :lol:

Tja daar zit je dan :roll: :wink:

hahaha, Jannigje. Klinkt als een slim mannetje die goed doorvraagt. Moet je dus alleen maar blij mee zijn :wink: Maarre, wat heb je gezegd?

Jippie, Wat fijn dat ze dat zo mooi kunnen maken he? Mijn tante (we schelen maar een paar jaar) heeft ook een borstreconstructie gehad na borstkanker. Zij heeft het alleen bij 1 borst gelaten. Dat ziet er ook heel mooi uit. Alleen als ze gaat liggen zie je wel verschil tussen haar borsten. Bij haar is er al toen haar borst werd weggehaald een soort zakje ingebracht die ze dan laten iedere keer wat meer opvulde (denk zoutoplossing).

Zie je op tegen de operatie?

xx

@poppetje wrote:

hahaha, Jannigje. Klinkt als een slim mannetje die goed doorvraagt. Moet je dus alleen maar blij mee zijn :wink: Maarre, wat heb je gezegd?

xx
Heb niet echt bloemetjes en bijtjes uitgelegt.

Ik heb nu meer uitgelegt dat papa zijn zaadjes beetje ziek zijn. En dat mama nu prikjes krijgt. En dat de dokter dan de eitjes uit mama’s buik haalt en dat die de goede zaadjes in mijn eitjes gaat doen. En dat de dokter dan weer een eitje in mama haar buik gaat terugzetten. En dan dat we moeten hopen dat het eitje met papa’s zaad erin een baby gaat worden. Maar ook gelijk duidelijk gemaakt dat het niet altijd lukt.

(hij wilde meteen een bestelling voor een meisje plaatsen maar heb gelijk gezegt dat je dat niet kan kiezen) :inlove:

Jannigje Inderdaad een moeilijke opgave! :mrgreen: Ik vind dat je het heel goed uitgelegd hebt!

Dus Stein wilde al een zusje bestellen? Wil hij geen broertje?

Poppetje Dus bij je tante is één borst weggehaald, ze heeft een borstreconstructie gehad en ze heeft nog één borst van haar zelf? Zo heb ik het nu ook. Als je ligt, zie je inderdaad verschil. Want je nieuwe borst heeft geen last van de zwaartekracht als je ligt. :slight_smile: Je tante heeft een expander gekregen, dit is over het algemeen standaard. Een expander wordt wekelijks bijgevuld met zoutoplossing totdat de borst voldoende is opgerekt, daarna wordt de definitieve prothese geplaatst. Doordat ik grote borsten heb/had en de tumor op een gunstige plaats zat, konden ze voldoende huid sparen. Daardoor kon bij mij meteen de definitieve prothese geplaatst worden. Maar dit wordt over het algemeen niet gedaan. Er zitten ook iets meer risico’s aan vast wat betreft de wond, wondvocht en infectiegevaar.

Ik zie wel erg tegen de operatie op. Het is toch een zware operatie en niet niks om zoiets te beslissen. Ik klink misschien vrij nuchter wat betreft het preventief laten weghalen van mijn borst. Ik was er vorig jaar al zeker van dat ik dat ging doen, voor mijn gevoel heb ik geen keus. Maar wel confronterend dat je op zo’n jonge leeftijd met zo’n ziekte te maken krijgt en daardoor over bepaalde dingen moet nadenken en moeilijke beslissingen moet maken. Ik zie er tegenop, omdat ik nu in een slechtere lichamelijke conditie ben dan vorig jaar door de chemokuren. Dus ik zal een grotere klap krijgen van de operatie en de narcose. En het is mijn rechterborst en ik ben rechtshandig, waardoor ik heel veel dingen niet zal kunnen (eten, tandenpoetsen, wassen, enz). Vorig jaar kon ik het met de andere hand/kant opvangen, dat zal nu moeilijker gaan. En je maakt je meer druk om hoe de operatie zal gaan, complicaties, de ziekenhuisopname, het herstel, hoe onze meid zal reageren, enz.

Monne Als je geen eisprong gehad hebt, word je over het algemeen ook niet ongesteld. Je lichaam kan na een hele poos wel een onttrekkingsbloeding krijgen, maar het kan lang duren voordat zoiets op gang komt. Ik denk dat je daarom beter om een kuur kunt vragen, dan weet je waar je aan toe bent.

Ineke en ik zijn onder behandeling van deels hetzelfde ziekenhuis. In het UMCG plaatsen ze alleen een cryo terug, het wordt niet gecombineerd met IUI. Ze plaatsen ook alleen terug in een kunstmatige cyclus, waarbij je geen eisprong hebt. Door de Progynova groeit alleen het baarmoederslijmvlies, de follikels groeien niet. Dus dan heeft IUI geen enkele zin. Ik heb eigenlijk geen idee waarom ze het niet in een natuurlijke cyclus doen in combinatie met IUI.

Ineke Hoe ben je nu verzekerd? Univé doet ook niet meer aan vijf behandelingen, dat hebben ze eind vorig jaar al afgeschaft. Hopelijk komt het nieuwe IVF-beleid er niet door! Waarom zou je niet spontaan zwanger kunnen zijn geworden? Je bent toch niet aan de pil geweest de afgelopen weken? Je hebt van jezelf toch een eisprong en de zaadkwaliteit is bij jullie toch ook in orde? Anders voor de zekerheid toch maar een test doen.

Het gaat goed met de buikpijn. Vreemd genoeg heb ik de laatste dagen weinig last. Misschien is het dan toch iets anders geweest, darmen in combinatie met spierpijn? Maar even afwachten hoe het de komende weken gaat, ik kan de echo altijd nog afbellen. Al is het voor je eigen gemoedsrust misschien ook wel fijn om even een kijkje te nemen en zekerheid te hebben.

Fijn weekend!

hallo allemaal,

Wat een heerlijke dag vandaag he! Prachtig weer! Vandaag voor mij CD1. Moet morgen voor een echo naar het ivf centrum.

vraagje: op de hoeveelste cyclusdag hadden jullie de puncties? (degene die het gehad hebben)…bij een regelmatige cyclus? Is dat vaak op dag 14 of stellen ze het ook wel eens uit tot dag 16- 17 ofzo (door de deca krijg je natuurlijk toch geen eisprong). Ik ben nl over 2 weken jarig en ik ben een beetje aan het kijk wanneer ik het kan vieren.

xx

Poppetje Het is afhankelijk van hoe je op de hormonen reageert, hoeveel follikels er groeien en of ze gelijkmatig opgaan. Soms heb je een paar dominante die sneller groeien dan de rest. Vaak wordt de punctie dan een aantal dagen uitgesteld, zodat de kleineren ook meegroeien en je een hoger aantal eicellen hebt. Je kunt ervan uitgaan dat je ongeveer twee weken na het begin van de stimulatie de punctie hebt. Ik had meestal op cyclusdag 15 de punctie. Je eigen cyclus doet niet ter zake, omdat deze helemaal wordt stilgelegd.

Ik ga vanavond met een vriendin naar de film, naar Eat Pray Love met Julia Roberts. Ben erg benieuwd! En morgenavond de eerste les Deens. Ben vanmiddag met de voorbereiding bezig geweest. Wel spannend, maar ik heb er zin in!

Spuit je nu nog alleen deca? Dan bepalen ze morgen eerst wanneer je je stimulerende hormonen mag gaan gebruiken.

Ik had mijn puncties steeds ronde de 18e dag van mijn cyclus. Maar ik had mijn eisprong zelf meestal ook wat later :slight_smile: Weet dus niet wat dat zegt. Ben het dus helemaal met Jippie eens… je kan er vooraf gewoon niet veel van zeggen.

Succes morgen!

Jippie: dat lijkt mij een erg leuke film. Laat je even weten wat je ervan vond? (zonder details weg te geven ;))

Jannigje: ja ze vragen gewoon alles hè :smiley: Ik had een keer een kind in groep 7 die in de kring vroeg waarom er ook rode condooms zijn :shock: een ander kind riep meteen door de klas dat dat aardbeiden is :shifty: Tja…

Thanks! Ik ga morgen maar een beetje peilen wat ik kan verwachten. Ook binnen hoeveel dagen na de punctie de terugplaatsing is. Ik weet dat ik dat plannen moet loslaten maar ik ben een controlfreak met de hoofdletter C. En iedereen vraagt natuurlijk constant wanneer ik mijn verjaardag vier. hehehe.

ik moet het loslaten… misschien toch eens die meditatie proberen :wink:

Dat is afhankelijk van in welk ziekenhuis je bent 2 of 3 dagen na de punctie :slight_smile:

In Nijmegen is het 3 dagen.

Hoi poppetje, TP is 2-5 dagen na de punctie. Het hangt heel erg af van het ziekenhuis, en of er een zondag tussen zit, en hoe je eicellen/embryo´s zich ontwikkelen, van zoveel factoren! Maar wat je ook doet, ik zou je verjaardag in ieder geval voor de punctie proberen te plannen als dat kan. Je weet niet hoe je op de punctie reageert, hoeveel last je naderhand van je buik hebt, dat kan zomaar een paar dagen duren. Ik was zelf ook een week lang doodmoe na de punctie, kan spanningsmoeheid zijn geweest. Na je TP mag je trouwens een paar dagen ook niet veel doen, je moet het rustig aan doen.

Dus mijn tip - doe niet overmoedig, je hebt je rust echt nodig vlak voor en een week na de punctie.

Voor de dames die Provera hebben gebruikt - moet je na zo’n kuur een natuurlijk cyclus afwachten, of die hersteld is? Of mag je meteen stimuleren na die onttrekkingsbloeding?

Hoi meiden.

Ik ga zo mijn bed in maar wil jullie de foto’s van vandaag niet onthouden.

Ze staan hier:

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?p=4700796#4700796

Jannigje Stein is idd wel een lekker aagje hihi. Wel balen dat ie idd niet een zusje kan ‘bestellen’ :wink: zou wat zijn idd voor de controlfreaks onder ons. 8)

Poppetje, plan je verjaardag ‘gewoon’ meis. Op zondagen zijn er meestal geen puncties (die plannen ze dan vaak voor de maandag erop dat uitstel is niet erg zolang je nl geen Pregnyl spuit gebeurd er met je eitjes niets) dus als ik jou was zou ik een zondag prikken. 8)

Over controlfreak gesproken, ik heb ook weer even geneusd bij mijn voorwaarden voor de verzekering. Ik heb echt een onwijs keirelaxte regeling! :shock:

Van een poging wordt gesproken als er een geslaagde follikelpunctie heeft plaatsgevonden. Alleen pogingen die daarna zijn afgebroken tellen mee voor het aantal pogingen. De terugplaatsing van de/alle bij een poging verkregen embryo’s (al dan niet tussentijds gecryopreserveerd) maakt deel uit van de poging waarmee de embryo’s verkregen zijn.

En ook nog steeds meer dan 3 vergoed.

Nu alleen hopen dat we er geen 3 nodig gaan hebben. :shifty:

Jippie heb je al een en ander achter de hand qua extra zorg voor thuis? Stukje mantelzorg oid? Al hoop ik nog steeds heel hard dat het toch echt meevalt en je je sneller weer beter voelt dan de vorige keer. :-*