Een IVF-poging wordt geacht te zijn begonnen wanneer:
de geneesmiddelen zijn toegediend (fase a), en/of;
een follikelpunctie heeft plaatsgevonden in de natuurlijke cyclus (fase b).
Een IVF-poging gaat pas tellen als er in fase b een geslaagde follikelpunctie (het verkrijgen van rijpe eicellen)
heeft plaatsgevonden. Alleen pogingen die daarna zijn afgebroken, tellen mee voor het aantal pogingen.
Het terugplaatsen van embryo’s die zijn verkregen in een eerdere fase van de behandeling (al dan niet
tussentijds gecryopreserveerd), maakt deel uit van de IVF-poging waarmee de embryo’s zijn verkregen.
Hetzelfde dus als alice… Maar er staat volgens mij echt: een poging gaat pas tellen bij een geslaagde follikelfunctie… Dus ik ga ervan uit dat alleen fase a geen poging is!
Natascha, jij bent bijna aan de beurt he? spannend. Ik moet nog 4 dagen de pil en ik kan echt niet wachten.
Alice, moet jij nog aan de pil? of ben je daar al mee bezig?
Wij hebben het aan de ouders verteld toen we na 3 iui’s een operatie moesten ondergaan. IK heb toen toch gehuild bij mijn ouders. Had ik helemaal niet verwacht maar alles kwam los (terwijl ik er normaal toch best redelijk nuchter in ben en er vermakelijke grapjes over kan maken). Achteraf was dat heel grappig want doordat ik zo verschrikkelijk moest huilen sprak mijn vader de legendarische woorden/ de dooddoender van de eeuw: Misschien ben je er teveel mee bezig!!!
Toen niet grappig… nu achteraf vind ik het wel schattig. Hij was er zo mee aan.
Naar aanleiding van Monne: wij waren vandaag op bezoek bij vrienden met een leuk dochtertje… Ik vind dat ook soms heel moeilijk. Aan de andere kant vind ik het soms ook juist heel fijn om bij kinderen in de buurt te zijn. Hahaha. Wat is dat toch een ingewikkeld iets…
Jannigje: hoop dat je je snel beter voelt! met die kuur gaat het vast snel beter!
Jippie: Hopelijk gaat je buikpijn over en valt het allemaal mee!
Pfff. heftig toch wel om het lijstje te lezen. Wat een ellende hebben we al doorstaan. (maar ook een aantal mooie momenten natuurlijk!).
En wat is er veel geschreven! normaliter is het in het weekend vaak zo rustig op het forum.
Hier voel ik de ongi aankomen…dan toch een keurige cyclus. Vandaag dag 28. Twijfel ik toch of ik niet zal starten met die tabletjes. wat zouden jullie doen???
Mocht mijn lichaam nog niet goed op orde zijn dan zal dat toch te zien zijn op de echo’s m.b.t. de opbouw van het slijmvlies enzo?
Afgelopen maand dus 2x wat bloedverlies wat ook meteen weer stopte en over ging in oud bloed.
Ons ziekenhuis schijnt in december geen behandelingen te doen omdat er verhuist wordt. Weet het nog niet officieel maar las het elders. Wel zijn ze altijd tussen kerst en oud en nieuw dicht omdat het lab dan schoon gemaakt wordt enzo.
Rhi, hoe is het met je mannetje? Zal je eigen topic even opzoeken.
Natascha vervelend he, dat je lichaam dan weer raar doet en je niet goed kunt verklaren waar het vandaan komt.
Jippie, wat goed dat je zo af valt! Echt super hoor! Ik kom alleen maar aan…ga ook vanaf morgen weer beginnen! Echt!! Vanavond nog even het flesje rode wijn leeg maken…
Monne mijn cyclus duurt tot dusver nog nooit langer. Zelfs na grote buikoperaties bleef mijn cyclus keurig, dat dan weer wel…
jannigje beterschap! En hopelijk komende week een betere week.
Nou, zal even weer aan het werk gaan…(niets te doen! en ook nog lekker extra uitbetaald krijgen omdat het zondag is, voelt niet zo fijn…).
Meiden, wil me even inmengen… ik lees het dus precies zoals Rhi het ook leest…de poging is al begonnen als je je meds al hebt toegediend (fase a) die tweede die jullie lezen (fase b) is alleen in je eigen cyclus (zonder stimulatie) en aangezien de meesten onder ons geen IVF in de natuurlijke cyclus doen ben je aangewezen op de eerste optie.
De meeste ziekenhuizen in NL doen ook nog geen IVF in eigen cyclus en dus bijna altijd met stimulatie…
als de poging dus afgebroken word nadat je je meds al hebt toegediend geldt dit als 1 poging en ben je die dus kwijt.
Helaas voor de meiden die een poging moeten afbreken…tis altijd in het voordeel van de zorgverzekeraar.
Marka Ik bewaarde ook altijd de medicatie. Ik had al zoveel opgespaard dat ik voor een volledige vierde ICSI-behandeling aan medicijnen had. De medicijnen zijn de helft van de totale kosten. Als je alleen het ziekenhuis hoeft te betalen, is het enigszins nog te doen.
Vorig jaar december heb ik alle medicijnen na de spoed-ICSI ingeleverd bij de fertiliteitsafdeling. Ze waren er erg blij mee, zij geven dat weer aan mensen die het zelf moeten betalen of ze houden het voor noodgevallen. Omdat het zoveel was, is mij beloofd dat de medicijnen op kosten van het ziekenhuis komen, als we in de toekomst beslissen om een vierde ICSI-behandeling te doen. Dus daar zijn we wel erg blij mee. Dan hebben we dat ook nog als optie, als het met de cryo’s niet gaat lukken.
Het kan inderdaad best zijn dat je lichamelijk reageert op de hormonen. Moeheid is wel een bekende bijwerking.
hmmm, das balen. waarschijnlijk is het inderdaad zo dat het dus nu al begonnen is met het halen van de medicijnen en niet pas bij een punctie… valt toch een beetje tegen. Vroeger dacht ik altijd dat een poging een terugplaatsing was…
Goeie tip om spaarzaam te zijn met de medicijnen. Ik heb ook nog medicijnen van de IUI… Zal eens naar de houdbaarheidsdatum kijken, anders kan ik ze het beste aan het ziekehuis geven…
Marka, voor jou gaat het dus ook weer bijna beginnen…
en Natascha morgen de echo…
Ik ben zo ongeduldig dat ik gewoon bijna de laatste pil (morgen) wil overslaan zodat ik snel mijn onttrekkingsbloeding krijg en zo snel mogelijk kan beginnen. hahah. Ik lijk wel een klein kind. Want want maakt een dagje later of eerder nou uit!
Is het heel normaal dat de zenuwen nu al door mijn lijf gieren omdat ik bijna kan gaan beginnen. Moet woesdag/donderdag ongesteld worden. Ahhh komt nu echt dichtbij.
Jannigje, Ik denk dat het heel normaal ik, ik heb het namelijk ook (zie bericht hierboven)
Bij mij is het wel een soort leuke spanning. Bij jou? Moet jij woensdag al beginnen met hormonen? op je eerste dag van je ongesteldheid? Ik moet met hormomen beginnen op de derde dag. Ik wordt vrijdag of zaterdag ongesteld en zal dan dus wel maandag of dinsdag beginnen.
Jannigje, Ik denk dat het heel normaal ik, ik heb het namelijk ook (zie bericht hierboven)
Bij mij is het wel een soort leuke spanning. Bij jou? Moet jij woensdag al beginnen met hormonen? op je eerste dag van je ongesteldheid? Ik moet met hormomen beginnen op de derde dag. Ik wordt vrijdag of zaterdag ongesteld en zal dan dus wel maandag of dinsdag beginnen.
xx
Ik moet de eerste dag van mijn menstruatie naar de poli komen voor een injectie. Lucrin Depot. En dan ben ik er 3 weken vanaf hhihihihi dan na de echo pas weer verdere injecties enzo.
Bij mij is het ook wel een leuke spanning. Ben verder niets medisch gewent dus ook wel beetje spanning.
Tja en ik ben ook erg benieuwd of het gaat lukken maar das een gezonde spanning denk ik.
Heb de petitie ook getekend. Wie weet helpt het toch.
Ga het toch maar even navragen hoe het precies zit met zo’n poging. Zal de mail eerst eens uitprinten en meenemen naar het ziekenhuis. Heb 13 okt de prikinstructie dus wie weet kan ik het daar eens vragen. De zaadkwaliteit was bij ons erg slecht dus ja, dat vind ik toch wel heel spannend blijven, maarja, dat ik eigenlijk het hele traject.
Ik heb de decapeptyl al in de koelkast liggen, maar ik hoef niet aan de pil. Heb wel een heel schema, maar weet nog niet helemaal precies hoe en wat. Was allemaal zo veel informatie dus ik zal het 13 okt nog wel eens vragen hoe het precies gaat lopen.
Jannigje, spannend hoor, bijna beginnen. Ik heb nu nog het idee dat ik er vrij rustig aan ga beginnen, maar weet ook niet hoe ik me voel als het echt zover is… :shifty:
meiden die binnenkort beginnen…ik had die spanning ook hoor en zelfs nu ik morgen weer naar t ziekenhuis moet…
met die pil herken ik wel hahaha…ik had ook zoiets ach zou ik 1 dag eerder stoppen lol.
T is ook spannend allemaal…vooral omdat vele van ons zelden een reële kans op een zwangerschap gehad hebben…nu met een ivfpoging komst zo’n kans toch heeel erg kortbij, en dat geeft toch wel wat vlinders in onze buikjes.
Morgen mijn echo, ik ben benieuwd, al heb ik t gevoel dat ik later deze week moet terugkomen voor de 2de echo, morgen is cyclusdag 13 dus t gaat erom spannen.
Ik vond het de eerste x ook allemaal erg spannend en idd een " leuke" spanning!!!
Ik had hoop en er was eindelijk een kans om er echt mee bezig te zijn en ook eindelijk echte hoop te hebben.
En vooral als de punctie lukt en er ook nog goede zaadcellen tussen zitten en er ook nog eens een bevruchting plaats vindt en er ook een tp plaats vind dan kan je geluk niet meer op!!!
Ik voelde me echt zwanger na de tp!
Het was welliswaar maar voor 2 weken, maar het was een SUPER HEERLIJK gevoel!!
Tot dat… :wall:
Het zijn een heleboel stappen en dat wachten en onzekerheid was het ergst!
Dus ik kan me best voorstellen dat je bijna de laatste pil niet wil nemen om het proces te versnellen maar helaas zo werkt het niet!
Maar als je (zoals bij mij) 2 keer eruuuggg teleurgesteld wordt dan ga je er de derde x wat luchtiger mee om.
Ik denk ook wel om mijzelf te beschermen tegen de enorme teleurstelling…
Want die komt erg hard aan.
Sorry, ben een beetje negatief maar ik heb ook net mijn tweede Puregon shot gehad!!! :lol:
Natascha Succes morgen! Hopelijk ziet je baarmoederslijmvlies er al mooi uit en kan de terugplaatsing gepland worden.
Poppetje Helaas telt het niet pas als je een terugplaatsing hebt gehad, was dat maar zo. Wij hadden bij de eerste IVF geen bevruchting, dus ook geen terugplaatsing gehad. Helaas een kans minder, flink balen!
Jannigje Logisch dat je zenuwachtig bent, dat had ik ook bij elke behandeling! Je hebt zolang op een kans gewacht, hoe reageert je lichaam op de hormonen, zal het wel of niet lukken, enz. Je begint misschien stiekem al een beetje te dromen, stel dat het meteen lukt.
Vanavond een les Deens gevolgd bij een van de andere docentes. Gekeken hoe zij het doet. Was erg leuk, maar wel intensief als je er zo’n tijd uit bent geweest. Volgende week moet ik zelf twee uren zien vol te kletsen, wel spannend! Ik ben in dat opzicht ook nog eens vrij perfectionistisch, dus dan wil je alles perfect doen, geen fouten maken, superuitspraak, alle regeltjes in je hoofd hebben, de cursisten een leuke avond bezorgen. Hoezo jezelf druk opleggen?! :roll: Maar het zal vast goed komen!
Nou ik ben alweer thuis :mrgreen: en alles zag er keurig uit!!!
Wel een misverstand in de communicatie gehad…er wordt niet meteen teruggeplaatst maar wel meteen een afspraak voor een terugplaatsing gemaakt…nou ja als er maar 1 komt…
Volgende week dinsdag om 11.45 staat de TP gepland :dance:
2/3de van de cryo’s overleven de ontdooiing, dus ze zei al d’r moet gewoon een goeie tussen zitten…dat wordt dus een weekje hard duimen
Zaterdag mag ik weer starten met de bolletjes, heerlijk :liar: achja t is voor een super goed doel toch
Jippie: gaat helemaal goedkomen hoor!!!
Marka: Das idd je zelfbescherming hoor, je wilt niet te hoopvol zijn, en soms kun je beter uitgaan van het slechtere zodat t alleen kan meevallen, en anderzijds is positiviteit weer juist goed…blijft moeilijk he :hug:
dat kan hoor dat je deze keer heel anders reageert…zo had ik 3 jaar geleden nergens last van en afgelopen keer was ik ook doodmoe, kon ieder moment van de dag in slaap vallen en ook mijn buik was pijnlijker… :hug:
Neen hoor ze gaan ze niet alle 8 ontdooien, ze zitten per 2 in een rietje en ontdooien eerst 1 rietje…als ze beide niet overleven gaan ze pas door met het 2de rietje.
Wij hebben aangegeven dat we maar 1 terug willen laten plaatsen en dat was geen makkelijke keuze.
Door een fout van een verpleegkundige was dit niet doorgegeven en hebben ze de embryo’s per 2 ingevroren, hadden ze dit dus geweten dan hadden ze geprobeerd om ze allemaal apart in te vriezen.
De arts vertelde me dat ze altijd 1 goede en 1 slechte in een rietje doen en dat dus meestal 1 maar overleeft.
Mochten ze alle 2 overleven dan heb ik gevraagd of ze me dit niet willen vertellen want dan weet ik dat ze een goeie cryo hebben moeten vernietigen, en dat zal misschien even pijnlijk zijn.
De reden dat we maar 1 willen is dat we uiteraard al een kindje hebben, ten 2de ik heb een vorm van reuma en tijdens de zwangerschap van Odin behoorlijke bekkeninstabiliteit gekregen…dit is overigens nog een gevoelige plek.
Wij thuis vrezen dat ik een 2ling niet aankan, daarbij zitten we ook met de oma’s, die kunnen 1 erbij nog wel aan maar 2 niet meer.
Tja en dan ga je het verstand tegen het gevoel afwegen, t heeft ons beide een hoop tranen gekost hoor, maar uiteindelijk moet je voor de verstandigste keuze gaan.
Tja en 1 cryo kan zich natuurlijk ook in de buik splitsen, maar dan heeft t gewoon zo moeten zijn en zijn beide kindjes natuurlijk super welkom, maar als ik het enigszins kan voorkomen dan doe ik dat.
Natascha Fijn dat alles er goed uitzag en dat de terugplaatsing gepland staat. Hopelijk gaat het ontdooien goed, maar dat zal vast wel. Lijkt me stug als er niet een goede bij zit! Ik snap jullie beslissing met betrekking tot het terugplaatsen wel. Een tweeling zou gewoon heel zwaar worden gezien jouw medische omstandigheden. Flink balen dat ze de embryo’s niet apart hebben ingevroren! Maar meestal gaan er embryo’s verloren tijdens het invries- en ontdooiproces. Als je een hele goede en een minder goede bijelkaar hebt, heb je inderdaad kans dat de minder goede het niet overleeft. Dat was anders ook gebeurd, dus dan hoef je ze niet te laten vernietigen.
Marka Rotspul die hormonen! Moeheid of juist niet kunnen slapen komen me wel wel bekend voor als bijwerking. Het afvallen gaat helaas niet meer zo snel op het moment. Wel balen, want ik heb nog heel wat kilo’s te gaan. Maar goed, ik doe mijn best. Meer kan ik niet doen. Het is op zich al super dat ik afval, aangezien je normaal juist aankomt door de hormoontherapie en de overgang.
Lang weggeweest. Ik ben de laatste tijd niet zo’n fanatiek schrijver, we hebben een beetje rust aan ons hoofd van de behandelingen en dat vinden we wel even best. Er gebeurt veel, ik ben ruim een maand geleden begonnen aan een baan, mijnvriend doet 2 opdrachten door elkaar en we gaan ook nog eens het huis verbouwen! Dus… beetje druk enzo :?
Er is hier een hoop gebeurd zeg.
Jippie: Wat leuk dat je Deense les gaat geven! Ik ben benieuwd hoe je het gaat vinden. Altijd een betje spannend zo’n nieuwe uitdaging. Maar het geeft je waarschijnlijk ook veel energie Is het te combineren met de operatie?
Natascha: Begrijp ik het goed dat je cryo deze week waarschijnlijk wordt teruggeplaatst? Wat goed dat je hebt gezegd dat ze er gewoon 1 terug plaatsen en niets moeten zeggen over de ander die ze ontdooien. Dat kun je inderdaad beter niet weten.
Ineke: met welke tabletten start je straks met je ongi?
Marka: Ik dacht er ook over om medicijnen te bewaren, maar Gonal F is niet lang houdbaar en je houdt bovendien alleen maar restjes vloeistof in de injectiepen over, dat mag je later niet meer gebruiken. Naaldjes heb ik genoeg! Maar daar krijg ik geen korting mee op een eventuele 4e poging… De prijzen kunnen overigens wel verschillen. Bij onze kliniek is een volledige poging 2500 euro, en in het buitenland hanteren ze ook weer andere prijzen.
Ik zit nog steeds in de rustmaand. Mijn normale cyclus is ongeveer 28 dagen en ik zit nu op 38. Ik heb deze cyclus 2 echo’s gehad, de follikel was toen in 4 dagen tijd 2 mm gegroeid. Ervan uitgaande dat hij iedere 2 dagen 1 mm groeide, en ik zou ovuleren bij ongeveer 20 mm, zou ik met mijn luteale fase erbij geteld pas eind deze week ongesteld moeten worden - dat is een cyclus van 6 weken! Wel erg afwijkend van mijn normale cyclus van 28 dagen.
Maar ik weet niet of ik wel ovuleer bij 20 mm, en OF er uberhaupt wel een ovulatie is in een rustmaand. Misschien groeit de follikel wel niet door en verdwijnt hij wel!
Ik heb geen idee, heeft iemand anders hier ervaring mee? Het wachten duurt zooo lang…