IVF/ICSI deel 14

dit herken ik niet. Heeft de fertiliteitsafdeling waar jullie zijn geen telefoonnummer wat je mag bellen of een digitale-poli waar je het kan vragen? Anders zou ik morgen even bellen. Dan kunnen ze je vast geruststellen.

Tja het is zondag dus ik kan inderdad morgen pas bellen met onze kliniek. Ik denk ik vraag het eerst hier eens. Misschien herkent iemand het en ishet niks om me zorgen te maken.

Bij het radboud kan je ook op zondag gewoon bellen, misschien dat dat bij jullie ook wel kon… Jammer, maar dan moet je inderdaad wachten.

Misschien heeft het iets met je doorbloeding of zo te maken.

Ja ik las net ergens op een andere website dat het dat kan zijn, door de hormonen is je “bedje” heel goed doorbloed… Morgen bellen en dan hoop ik dat het niets bijzonders is.

Dankjewel voor je antwoord he!

Hoi Allemaal,

Monne, ik heb ook continue oud bloed verlies, dan weer niet dan weer wel. Volgens mij kan dat echt heel goed door de hormonen komen hoor. Of inderdaad als gevolg van bijv. de gemaakte echo waardoor bloedinkje is ontstaan.

Nog even iets positiefs wat betreft het aantal follikels. Op de echo telde ze er bij ons toen 8 die groot genoeg zouden zijn, uiteindelijk werden er 12 eitjes gevonden en 10 waren daarvan goed genoeg! Dus het kunnen er best meer zijn!

Hoop zo dat we in Groningen nog mee kunnen kijken op het scherm, dat zou gaan veranderen. De vorige keer was dat zo bijzonder om te zien.

sterkte en suc6 alvast voor woensdag en de dagen daarna.

Ik weet nu al wel dat ik die dag erna ook vrij neem, vorige keer had ik behoorlijk na-pijn door de opgezette eierstok!

Jippie, alsnog gefeliciteerd met je mannetje! hebben jullie fijne dag gehad?

Iemand nog iets van rhi gehoord?

Monne Ik had ook al gereageerd op het andere topic. Bruinverlies kan door de hormonen komen of doordat je baarmoederslijmvlies juist heel dik is. Ik zou me niet al te veel zorgen maken. Ik neem aan dat je op de dag van de punctie ook met progesteron-bolletjes moet beginnen, deze houden je baarmoederslijmvlies in stand.

Voor een terugplaatsing moeten embryo’s niet persé een bepaald aantal cellen hebben, hoor. Het is wel fijn als ze qua groei op schema liggen, dat zegt iets over de kwaliteit. Het aantal cellen hoort zich elke dag te verdubbelen. Om embryo’s in te vriezen, worden er wel vaak eisen gesteld. In het UMCG moeten ze dan minimaal 6-cellig zijn op dag 3. Andere ziekenhuizen hanteren weer andere regels. Vaak is het wel zo dat hoe meer cellen een embryo heeft bij invriezen, des te groter de kans op goed ontdooien. Bij het invriezen en ontdooien gaan vaak cellen verloren. Heb je een embryo met maar 4 cellen, dan hou je al snel niks meer over na ontdooiing en is de embryo onbruikbaar. Het UMCG heeft een goed ontdooiingspercentage van 80%. In juni vorig jaar hadden wij één cryo en die is goed ontdooid.

Na het spuiten van de Pregnyl kunnen er inderdaad nog follikels bij komen. Ze krijgen dan nog net even een groeispurt. Dus het kan best zijn dat je woensdag 8-9 follikels hebt.

Ineke Gaat het inmiddels een beetje beter met je? Dinsdag heb je de uitgangsecho, toch? Kun je in Groningen tijdens de punctie niet op het scherm meekijken? In Leeuwarden wel. Alleen komt daar de vloeistof meteen in een buisje en wordt niet nagekeken of er een eicel in zit. Dat gebeurt pas in Groningen. Maar het aanprikken kun je wel op het scherm zien, dus je kunt ook meetellen en zien hoe ver ze zijn. Dat scheelt wel, dan heb je iets om je op te richten.

Ik heb Rhiannon ook al een hele poos niet meer op het forum gezien. Het laatste nieuws was dat de uitslagen van Daan goed waren. Dikke kus voor jou, Rhiannon! :-*

Wij vieren vanmiddag de verjaardag van hub. Hopelijk kunnen we buiten zitten. Fijne zondag allemaal!

Hey meiden…

Hier gelukkig geen chaggy-buien :mrgreen: maar wel last van mijn onderbuik, de menstruatie-achtige pijn is naar de achtergrond gedoken, maar mijn eierstokken geven wel de nodige klachten, vooral 's avonds en met op de bank gaan zitten en opstaan, t voelt alsof ze dan in de knoop zitten ofzo, en voorover zitten met een jeansbroek is echt geen prettig gevoel, mahja ik wil hiermee niet klagen hoor, ik heb t er graag voor over, en ik voel liever iets dan helemaal niets :mrgreen:

Jippie: ik had je al op je hyves gefeliciteerd he :wink:

Super dat je niet meer duizelig bent, was denk ik gewoon even wennen he.

Bloedverlies heb ik geen ervaring mee, ik heb deze keer ook totaal geen bloedverlies gehad, maar dat komt denk ik door de orgametril die ik slikte.

Pregnyl zorgt idd voor die laatste boost en meestal is dat genoeg voor een paar kleinere follikels om dan nog mee te kunnen doen.

Hier in het azm is de protocol voor cryo’s ook erg streng, ze komen naar hun eigen zeggen hier zelden voor…tijd voor mij om eens wat zeldzaams te produceren he hahahaha.

Ineke: hoe is t meissie???

Hallo allemaal,

dankjulliewel voor de antwoorden, het is zo fijn om hier een vraag te kunnen stellen aan mensen die het ook eens hebben meegemaakt!

ik maak me nu niet meer zo´n zorgen om dat bruinverlies :slight_smile:

het is nog 3 dagen maar ben er toch wel mee bezig in gedachten. morgenavond de pregnyl, dinsdagmiddag ga ik naar mijn acupuncturist en woensdagochtend gaan we onze “potentiële kinderen” halen. donderdagochtend het spannende telefoontje… zucht!

ik heb inderdaad utrogestan bolletjes voorgeschreven gekregen, maar ik kan nog switchen naar 1x in de 4 dagen een injectie. ik denk er nog over na wat ik fijner vind. hebben jullie ervaring met die injecties ipv bolletjes? is er verschil qua bijwerkingen ofzo? die bolletjes lijkt me zo belastend, je bent er iedere dag 3x mee bezig… :?

ik vind het zo fijn om jullie berichten te lezen!

ik heb een tante die 17 jaar geleden 2x IVF heeft ondergaan (en waardoor mijn nichtje is ontstaan), maar verder ken ik niemand die het zelf heeft meegemaakt. dan is dit forum met ervaringsdeskundigen toch wel heel fijn hoor! :smiley:

Fijne zondagavond,

Monne

Monne: ik wist niet eens dat er injecties bestonden :shock: das wel ideaal zeg.

Tja die bolletjes moet je idd 3x per dag inbrengen, ik moest ze altijd 1x op mijn werk inbrengen, mahja na de eerste dag boeide me dat al niet meer.

Maar als ik de keuze had zou ik misschien ook voor die injecties gaan, mits ik ze zelf kon zetten, anders zou t weer een heel gedoe zijn om weer ergens heen te gaan die dat wel mogen doen.

Tis idd fijn om hier je vragen te stellen en je ervaringen mee te delen :hug:

Hoi Natascha,

Ja volgens mij zijn die injecties een kleine dosering Pregnyl. En je hoeft ze maar 1x in de 3 dagen te zetten (zelf), dus dan ben je er niet zo mee bezig steeds. Lijkt me wel fijn.

Er zit her en der toch wel verschil in aanpak per ziekenhuis, bv. met die Utrogestan. Zo doet onze kliniek bv. niet eerst IVF en als dat niet lukt pas ICSI, want dan ben je al 1 poging kwijt voor je verzekering. Dus ze doen de eerste keer zowel IVF als ICSI. Als er 5 of minder eicellen zijn, doen ze voor de zekerheid alleen ICSI.

Volgens mij kan dit ook nog wel eens verschillen per ziekenhuis/kliniek.

Jij hebt woensdag een fm als ik het goed lees, klopt dat? Ook spannend!

Nou welterusten!

Monne Je bedoelt Pregnyl-injecties in plaats van Utrogestan? Ik heb een paar keer met Pregnyl gedaan (1500 IE op dag 5,7 en 9 na de punctie) en een paar keer met de bolletjes. Ik had veel liever de injecties. Ik had meer bijwerkingen van de bolletjes, je krijgt ranzige afscheiding, het is belastender en ik kon mijn lichaam minder goed vertrouwen. Een injectie is zo gezet, het heeft dezelfde werking en ik wist hoe ik erop reageerde. Onze meid is het resultaat van een ICSI met Pregnyl, dus het werkt prima! :wink:

Natascha Ik voelde ook het liefst iets, hoor. Dan merk je toch dat je lichaam op de hormonen reageert en dat is meer geruststellend dan als je helemaal niks voelt. Maar wel vervelend, ik ben benieuwd naar het aantal follikels. Wie weet heb je er een hele hoop deze keer.

Hoe is het met alle andere meiden?

Monne Bij welke kliniek ben jij onder behandeling? Ons ziekenhuis begint dus wel met IVF, zoals de meeste ziekenhuizen. Wij hadden toen 26 eicellen, er was er niet één van bevrucht… Alles dus voor niks geweest en een kans kwijt. :frowning: Daarna overgestapt op ICSI. Jullie beleid is wel beter!

Das idd een goed beleid daar bij Monne…

Ik zal eens navragen hoe dat hier werkt.

Ik weet alleen dat als je te weinig follikels hebt om een punctie te doen, dat ze dan een soort iui-poging ervan maken, zo verlies je tenminste geen ivfpoging, en de medicatie kunnen ze dan meteen ook verantwoorden naar de zorgverzekeraar.

Ik ben ook benieuwd hoeveel t er zijn, de vorige keer begon ik met 6 of 6 en hield ik er maar 3 over :?

Ohja die bolletjes heb ik trouwens nu weer en idd je krijgt er wel een ranzige afscheiding van :hand:

Monne: In mijn ziekenhuis beginnen ze ook niet eerst met IVF en als dat niet lukt pas met ICSI. Ze beginnen bij mij (werd mij verteld) gelijk met ICSI omdat de kans op bevruchting dan groter is. (ofzo) Zaad van M is namelijk erg slecht en maakt geen kans bij IVF werd mij verteld

Goeiemorgen dames,

Als er een aanwijzing is dat IVF niet zal lukken of lastig zal worden, dan beginnen ze inderdaad bijna overal meteen met ICSI. Maar als ze niet weten waar het aan ligt (zoals bij mij, alles is goed, geen enkel probleem te vinden) is het gebruikelijk te starten met IVF en als dat niet lukt over te stappen nar ICSI.

Maarja, als ze erachter komen dat eicelletje + zaadje niks met elkaar doet in die petrischaaltjes, dan is inderdaad die hele poging voor niks geweest.

Onze kliniek (Stichting Geertgen, coöperatie in fertiliteit, zit in Elsendorp, Zuid-Oost Brabant) heeft pas onlangs besloten het op deze manier te doen, omdat ze het zonde vonden voor patiënten dat ze soms een hele poging mislopen. Niet alleen ben je een derde van je verzekeringsbudget kwijt, maar je hebt zooooveel moeite gedaan twee maanden lang en dan komt er niks uit; dat is emotioneel haast niet goed te praten.

Hun belangrijkste doel is het creëren van een embryo. Dus ze doen IVF en ICSI de 1e poging, en als er te weinig eicellen zijn, dan doen ze voor de zekerheid ICSI. Als er maar een embryo kan ontstaan.

Nu moet ik wel zeggen dat ze nog druk bezig zijn met hun eigen IVF-licensie bij onze kliniek, ze werken tot dat moment samen met het ziekenhuis in Genk, vlak over de grens in België. De punctie is in de kliniek maar het labwerk en terugplaatsing is in Genk. Genk doet doet de IVF/ICSI allebei. Als je dus zelf in Genk terecht komt, denk ik ook dat het zo gaat. Wat wel zo is in België is dat ze de 1e poging maar 1 embryo terugplaatsen, tenzij je 36 bent of ouder (ik word over 1 maand 36… net achter het net gevist).

Onze kliniek blinkt echt uit in klantvriendelijkheid, ik ben zoooo blij dat we bij hun terecht zijn gekomen. We zijn eerst naar een ziekenhuis geweest, maar daar merkten we al meteen dat er heel strict volgens protocol behandeld wordt. Eerst zoveel maanden dit proberen, dan zoveel maanden dat. Pas na 6 pogingen IUI mag je verder en dat beslist dan het ziekenhuis, niet jij.

Wij vonden het al heftig genoeg om ons over te geven aan de kunstmatigheid van de mmm, we wilden wel graag dingen op ons eigen tempo doen. Bovendien zaten in het ziekenhuis ook allemaal dikke buiken op de gang te wachten en dat wordt hoe langer je in het traject zit, hoe minder prettig.

Hier op het forum kreeg ik een tip van iemand over deze kliniek, en ik ontdekte dat die relatief dicht bij ons in de buurt zat. Het was een warm bad, er komen alleen maar mensen die in het zelfde schuitje zitten, dus geen zwangeren die voor controle komen. Doktoren lopen niet in witte jassen, maar gewone kleren, fijne ontvangstruimte met een keukentje met koffie, iedereen die er werkt heeft zeer veel aandacht en geduld voor je.

Maar het belangrijkste vind ik je zelfstandigheid in de beslissingen die er genomen moeten worden. Je mag over alles zelf meedenken en dus ook het tempo bepalen. Onze arts heeft gezegd dat we IUI ook mochten overslaan, maar dat wilden wij niet. Na 3 IUI’s hebben we aangegeven met IVF te willen beginnen. Dat besluit was aan ons. Ik moet er niet aan denken dat he ziekenhuis zegt dat ze erover meoten vergaderen of we mogen beginnen met IVF of dat we nog 3 IUI’s moeten doen… Dat lijkt me zwaar, omdat er toch al zoveel buiten je invloed gebeurt in dit hele proces.

De kliniek heeft trouwens een prijs gewonnen voor klantvriendelijkheid, hij barst uit zijn voegen van de patiënten, ze kunnen het haast niet aan. Maar als je echt ontevreden bent over de gang van zaken in je ziekenhuis, dan kun je overwegen om hierheen te gaan. Er komen mensen heen vanuit Groningen en Duitsland. Of een andere kliniek in het land die dezelfde behandelmethoden erop nahoudt.

Overigens, voor diegenen die de 3 verzekeringspogingen achter de rug hebben en het zelf moeten betalen: Ik weet niet hoe duur het in jullie ziekenhuis is, maar in onze kliniek is een IVF/ICSI poging 2500 euro.

Zo dit is een heel verhaal geworden hihi. Maarja kan nooit kwaad om te weten hoe het er ergens anders aan toe gaat toch?

Groetjes, Monne

Monne dat is een interessant verhaal meid.

Genk is bij ons maar 20min vandaan, wel handig om dit te weten :wink:

Al ben ik erg tevreden met de gang van zaken in het Azm, door mijn endometriose mochten wij ook kiezen wat we wilden, doorgaan met iui’s of meteen ivf, wij hebben voor dat laatste gekozen.

Ik vind t wel superfijn te lezen dat de kliniek jullie zo bevalt en dat ze zo omgaan met hun patienten.

Dat is wel erg belangrijk want t is al ingrijpend genoeg allemaal.

In het Azm stoorde me idd vaker dat ik gewoon naast zwangere dames kwam te zitten tijdens de fertiliteitsbehandelingen, dat vond ik enorm confronterend en moeilijk.

Bij de ivf is dit echter anders, deze afdeling hebben ze apart geplaatst waardoor je alleen maar "lotgenoten"tegenkomt.

En ik ben ook wel een beetje trots op onze ivfkliniek, paar jaar geleden waren ze uitgeroepen tot beste Ivfkliniek van nederland :inlove:

oh dat is wel fijn zeg dat je tijdens ivf alleen maar lotgenoten tegenkomt in het ziekenhuis. en als ze een prijs hebben gewonnen weet je in ieder geval dat je het haast niet beter kunt krijgen :smiley:

dat is een hele geruststelling; de kermis is al groot genoeg tijdens al die behandelingen!

wat een verschillen he, met alle ziekenhuizen. Maar ja, aantal jaren geleden moest je een paar dagen opgenomen worden en volledig onder narcose tijdens de punctie!

Jippie, in Groningen kun je inderdaad meekijken bij het aanprikken maar daarna kon je meekijken in het lab vanaf ‘de stoel’. Ze hebben een camera op die miscroscoop en kon je dus goed zien welke eicellen er oke waren en hoeveel. Heel bijzonder om te zien zoals ze ze uit de vloeistof zogen en weer in andere bakjes deden.

Maar omdat alles steeds sneller moet moet je als patient dus nu (of hopelijk nu nog niet!) zo snel mogelijk weer uit de behandel kamer omdat de volgende dan aan de beurt is en dan zou je dus niet meer mee kunnen kijken!

Personeel daar was het er ook niet mee eens dus hopelijk hebben ze het voor elkaar kunnen krijgen dat het nog wel kan.Juist dat stukje maakt het nog een beetje van jezelf vind ik. Dat je toch even je eitjes ziet ofzo.

Ineke Het is wel bijzonder als je in het lab ook mee kunt kijken. Hopelijk blijft deze mogelijkheid er!

Succes met je echo morgen, hoe laat moet je?

Monne Jullie kliniek klinkt wel heel meelevend en patientvriendelijk! Ik ben heel tevreden over ons ziekenhuis (MCL). Alle artsen en assistentes zijn erg lief en we hadden ook gewoon zeggenschap in wat er gebeurde. Of als ik ergens mee zat, dan mocht ik meteen langskomen. Nadeel is dat je wel tussen de zwangeren zit. Bij ons was van tevoren niet te zien of ICSI nodig was. We hadden een goed aantal zaadcellen, eicellen waren ook goed van kwaliteit. Als je het bijelkaar doet, gebeurt er alleen niks. Dit had echter niks te maken met de aantallen of opbouw van de zaadcellen. Het schilletje van de eicel is net iets te hard om erdoorheen te komen.

Jannigje Het kan inderdaad zijn dat de zaadkwaliteit te slecht is voor IVF en je meteen met ICSI moet beginnen. Voor IVF moet je minimaal 1 miljoen goede zaadcellen hebben na opwerking. Zit je hier onder, dan kom je meteen in aanmerking voor ICSI.

hey meiden…

Nou begin toch steeds meer last te krijgen hoor, met lopen, als ik ga zitten en met opstaan.

Heb ook opeens veel meer slijmverlies, is dat normaal???

:-*