He Cinzia, welkom terug!!! Leuk gehad?
Goed dat jullie een goed gesprek hebben gehad en inderdaad een moeilijke beslissing. Voor mijn operatie dacht ik dat ik daarna zo snel mogelijk met IVF wilde beginnen maar toen het opeens zo dichtbij was wilde ik helemaal niet meer (op dat moment).
Maar ja, ik ben wel 3x zwanger geworden natuurlijk…maar de gyn zei toen ook duidelijk dat de kansen voor mij alleen maar kleiner zijn geworden met het littekenweefsel enzo.
Ik kan me wel voorstellen dat het voor jullie helemaal slopend is elke keer die onzekerheid, dat gedoe rond mooie follikels, die bolletjes die je in moet brengen etc. Doen ze IVF in het ziekenhuis waar je nu bent of ga je dan ergens anders heen?
Ik heb er nu veel over gelezen en sta er nu meer open voor, wil er nu wel mee starten. Hier ook weer een ongi op komst en dan dus in september naar de gyn en dan zal het ook van start gaan.
Ik zit nu weer te dubben of ik nog een brief zal schrijven over hoe ik behandeld ben en dat er zoveel fouten zijn gemaakt in het streekziekenuis. Wil niet meteen een klacht indienen maar hoop met een brief dat ze dan toch weer even na gaan denken hoe ze het allemaal doen en of het niet anders kan. Zat ook al te denken aan een tip om op verpleegkundig niveau iemand daar te laten werken die stellen wat extra uitleg kan geven, op kan vangen, luisterend oor en
zo. Kan me wel aanbieden als psychiatrisch verpleegkundige… :lol:
Ineke Wij hebben IVF en ICSI gedaan in het MCL in Leeuwarden, die doen dat weer in samenwerking met het UMCG. Wij hadden in Leeuwarden de echo’s en de punctie, in het UMCG het labwerk en de terugplaatsing. Leeuwarden en Groningen hebben beide daarom dezelfde wachtlijsten. Helaas zijn de wachtlijsten voor IVF/ICSI elke keer zo’n 5-6 maanden… Dus voordat je begint, maar ook tussen de behandelingen door. Als je IVF/ICSI in eigen cyclus doet, dan is de wachtlijst iets korter. Voor IVF wordt meestal standaard weer opnieuw een zaadonderzoek gedaan en soms moet het nog een keer ingeleverd worden, zodat ze kunnen zien hoe het na bewerking is. Ik weet niet wat er aan onderzoeken in jouw geval weer wordt gedaan. Soms worden er nog echo’s gemaakt en je hormoonwaardes gecheckt. Maar het meeste is bij jou natuurlijk allemaal al een keer gedaan. Wat zeker wel nog moet, is een bloedonderzoek bij zowel jou als je man. Dat is verplicht, dan word je getest op HIV, Lues en Hepatitis.
Roosje Je kan IUI doen in combinatie met Clomid en Pregnyl. Puregon werkt soms alleen wat beter en het is ook beter in te stellen qua eenheden. Puregon is wel duur en De Friesland vergoedde dit eerst helemaal niet. Maar ik geloof dat per 1 augustus de regels landelijk zijn veranderd, dat de medicatie mbt IUI nu ook standaard wordt vergoed, ongeacht welke verzekering je hebt. Maar dat zou je dan nog even moeten navragen.
Cinzia Fijn dat je een leuke vakantie gehad hebt, ik hoop dat jullie er lekker van genoten hebben! Wel flink balen dat je toch weer ongi geworden bent. Ik ben blij dat je erg veel hebt gehad aan het gesprek met Lydia, de houding van Santema kan natuurlijk ook niet! Wat je keuze betreft: Stel dat je nu voor IUI zou kiezen, dan kom je opnieuw op de wachtlijst voor IVF en dan ben je pas weer over 6 maanden aan de beurt zeker? Dus je kunt niet zeggen van: Laten we nog 1-2x IUI proberen en als dat niet gaat, dan toch over op IVF? Je zit in ons ziekenhuis steeds met die rottige lange wachtlijsten elke keer… :? Je moet doen waar je je zelf het beste bij voelt. IVF is wel het eindstation, je kunt later niet weer terug naar IUI. Ik vond dat een heel vreemd idee. Maar aan de andere kant liggen je kansen weer hoger, maar de behandeling en alles eromheen is zoveel heftiger. Moeilijk, hoor! Wij zijn zelf na 6x IUI op de wachtlijst voor IVF gekomen en in het halfjaar wachttijd hebben we nog 4x IUI gedaan. Dus we hadden wat langer tijd om ons erop voor te bereiden en zijn er ook naar toe gegroeid. In jullie geval gaat het allemaal wat sneller.
Optimist Echt flink *** dat het weer niet gelukt is! Hoe vaak hebben jullie nu IUI gedaan? Ik hoop echt dat het de volgende keer wel gaat lukken! Alvast een fijne vakantie!
Maria Gefeliciteerd, een jongetje! Alweer over de helft van je zwangerschap. Hoe gaat het nu met de harde buiken?
Groetjes,
Jippie
Hey Cinzia! Leuk dat je vakantie zo geslaagd was! Even je gedachten verzetten kan nooit kwaad… Zeker bij zo’n beslissing is het, lijkt mij, lekker als je even tijd samen hebt gehad. Ben heel benieuwd waar je voor gaat kiezen want het is wel een hele moeilijke keuze.
Ineke en Jippie, een vriendin van mij heeft 8(!) keer IVF gedaan. Ze is daarvoor in Belgie geweest. Nou heb ik haar nooit over wachtlijsten gehoord. Kan je daar soms sneller terecht? Wordt dat dan ook vergoed?
Nou krijg ik ineens twijfels of ik misschien niet toch zwanger ben… (Ik durf ze nauwelijks te hebben) Dat komt doordat ik al anderhalve week een zeurend gevoel in m’n buik heb. Dat heb ik anders nooit. Vannacht werd ik zelfs wakker ervan… Zou het dan toch!!! Eigenlijk wil ik het niet hopen, want anders is dat zo’n domper in de vakantie als het dan toch niet zo blijkt te zijn. Dit was trouwens de derde keer jippie.
Liefs Optimist
Oh, dat zou super zijn optimist!
Jeetje 5 a 6 maanden! Mijn vriendin is ook bij het UMCG en ze zegt dat ht momenteel mee valt, zij kiezen er zelf nu voor om even een paar maanden te wachten.
Maar moet je dan in die wachttijd aan de pil? Dit omdat wij toch kleine kans hebben via de natuurlijke weg.
Oh wat vreselijk om straks eerst aan de pil te moeten, hoe tegenstrijdig! Moest ik toen ook voor mijn operatie. "mocht’. ik opeens niet zwanger worden.
Maar goed. Zullen het maar op ons af laten komen.
Volgens mij krijg je in het buitenland de kosten vergoed zoals je het kwijt was geweest in Nederland, de eventuele rest is dan aan jezelf.
Via Unive krijg je er 5 tegoed en wij gaan misschien wel starten met ivf in ‘eigen cyclus’, en dan gelden 6 pogingen voor 1 grote. (dat is dan zonder hormonen, dus 1 eitje per keer).
…m’n duimen draaien overuren… Is dat eigenlijk wel een teken dat je zwanger kan zijn???
Optimist ik :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: voor je!!! Een zeurend gevoel in je buik komt mij heel erg bekend voor. In het begin van de zwangerschap heb ik er lang last van gehad… Zou wel helemaal geweldig zijn als je zwanger blijkt te zijn!!!
Ineke: Dikke :hug: :hug: :hug: voor jou. Ik hoop dat jullie gauw met de ivf mogen starten. Alles verder goed met jou?
Hier gaat alles zijn gangetje. Vanaf maandag is mijn verlof begonnen. Wordt nu wel heel erg spannend allemaal en het komt wel heel dichtbij. Ben nog steeds heel dankbaar dat we dit mee mogen maken. Kan het nog steeds niet geloven…
Liefs, Chantal
jippie de medicijnen worden wel vergoed maar dan moet ik me bijverzekeren en dat kan pas in 2009 en dan moet je een jaar lid zijn en dan willen ze het vergoeden is in 2010 en daar zit ik niet meer op te wachten :oops:
Optimist,
meid wat hou jij het spannend voor ons!
Ik heb geen idee of je zwangwr zou kunnen zijn, het enige wat ik kan zeggen is: wachten tot je NOD en testen maar… Maar daar heb je nu niet veel aan, mijn duimen draaien voor je hoor!!!
Roosje,
wat grappig, wist ik niet dat jij ook in Leeuwarden behandeld werd.
En ja, mijn haar viel ook uit van de Clomid, heb nu nog slecht/broos haar van alle hormonen (en stress denk ik)
Ineke,
een brief schrijven is meteen wel heel offiecieel he. Kun je inderdaad niet een tip geven, met een verpleegkundige serieus een gesprek aangaan ipv een brief?
Jippie,
bedankt voor je tips. Zoals jij het omschrijft (wat te kiezen, IVF of IUI) klopt helemaal, zo denk ik ook.
Mijn hart zegt echt IVf, omdat ik het idee heb dat ik dan in 1 keer zwanger ben (hoeft niet, weet ik). Maar het is inderdaad zo’n eindstation…
Plus dan komen we voor februari 2009 op de lijst, tot die tijd dus IUI.
Maar stel dat ik tot febr. 2009 steeds weeeeeeeeer gedonder heb met IUI, dat ik geen follikels heb, overstimulatie, etc. dan kan ik dus niet eerder voor IVF in aanmerking komen, gewoon wachten tot febr.
Ik heb geen vertrouwen meer in IUI en mijn lichaam (dat steeds anders reageert).
Gisteravond met mijn mannetje (weer) overgehad, en hij kiest voor IUI.
Puur om het feit om later na 3 mislukte IVF-pogingen niet te zeggen “hadden we maar die 4 keer extra IUI gedaan”.
Tja, heeft hij gelijk in… Maar toch wil ik liver IVF…
Of toch maar IUI? Ik weet het niet, help… Ik weet het echt echt echt niet…
Cinzia Ik ben het wel een beetje met je man eens, dat je misschien beter eerst alle kansen moet benutten die er zijn. Ik ben achteraf ook heel blij dat we eerst 10x IUI hebben gedaan. Jammer genoeg zonder het gewenste resultaat, maar we hebben pas IVF gedaan toen we er beide aan toe waren. Je moet later geen spijt van je beslissingen krijgen en als ik dat zo lees, dan klinkt het alsof je man nog niet helemaal aan IVF toe is. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je er beide aan toe bent, want het is wel een zwaar traject. Het is niet zo dat jullie geen kansen meer hebben met IUI, het is alleen zo gedoe om tot een inseminatie en een testdatum te komen. Maar dat is toch nu al een paar keer goed gegaan? Je hebt de komende tijd je eigen gyn weer en die kent jou goed, dus dat zou allemaal wel moeten lukken.
IVF is toch weer het eindstation, dan heb je in principe nog maar drie behandelingen te gaan. De kans op slagen ligt een stuk hoger dan bij IUI. Met IUI is dat maar zo’n 10% per behandeling, bij IVF is dat zo’n 25%. Ik snap dat je daar een beter gevoel bij hebt, maar je kunt er helaas niet vanuit gaan dat het meteen gaat lukken met IVF. Het kan helaas ook nog zo zijn dat het even duurt voordat ze de goede dosis hormonen hebben gevonden, of dat je een overstimulatie en geen punctie krijgt. Of je hebt geen bevruchting of mooie embryootjes. Dat zijn ook elke keer weer stappen die allemaal goed moeten gaan. Ik wil niet negatief doen, hoor! Maar meer vanuit mijn eigen ervaring. Wij hadden bij de eerste IVF flinke overstimulatie, wel een punctie, maar geen bevruchting en geen terugplaatsing. Was wel een flinke dreun in ons gezicht! Wij hebben dan het geluk gehad dat het met de ICSI daarna gelukt is, waar we intens dankbaar voor zijn. Maar hier hadden we al helemaal niet meer op durven hopen, ik besef dat we ongelooflijk veel geluk gehad hebben. Wat ik zou doen: Laat je nu meteen weer op de wachtlijst zetten voor IVF, en ga nog door met IUI. In principe is dat dan nog een maand of 5, dus dat is te overzien. In de tussentijd kun je beide naar de IVF toegroeien en doe je niks overhaast. En dan heb je alle kansen benut met IUI en kun je daar acheraf geen spijt van krijgen. Ook zou je dan aan het eind van het jaar eventueel even een rustpauze kunnen inlassen, wat ook erg belangrijk is voordat je met IVF begint. Dan heb je net even wat meer opties. Dat is wat ik zou doen, maar je moet natuurlijk zelf doen waar je je het best bij voelt! :hug:
Roosje Misschien dat je per 1 januari kunt overstappen naar een andere verzekering? Ik zat zelf eerst ook bij De Friesland en daar kun je dus helemaal niks mee! Ze vergoeden niks en alleen maar gedoe. De eerste vier keer IUI hebben we zelf betaald, maar dat was alleen met Clomid & Pregnyl. Dus dat was te overzien. Daarna zijn we overgestapt naar CZ omdat we toen over moesten op hormooninjecties en daar hebben we de rest van de behandelingen gedaan. CZ is alleen wel vrij streng met wat zij als volledige behandeling zien, als je met IVF bezig bent. Maar verder zijn ze qua acceptatie heel gemakkelijk, alles wordt vergoed, aan het aantal keer IUI zat geen maximum, en je hoeft niet eerst een jaar ingeschreven te staan voordat je iets vergoed krijgt. Univé is ook wel een goede keus, daar kun je je namelijk bijverzekeren zodat je nog een 4e en 5e keer IVF kunt doen. Nu niet aan de orde voor jou natuurlijk (en hopelijk nooit!), maar als je eenmaal bij Univé zit, dan heb je die optie voor de toekomst.
Krabje Jeetje, de laatste loodjes zijn al aangebroken! Gaat het allemaal naar wens? Dat onwerkelijke had ik ook toen ik zwanger was, en nu nog steeds als ik Lianne zie liggen. Ik denk dat dat ook wel zal blijven, als je zoveel hebt meegemaakt mbt het zwanger worden.
Ineke Ik weet niet precies wat de regels van het UMCG zijn wat betreft de pil. Je moet zeker van tevoren aan de pil, zodat ze je precies kunnen inplannen. Maar dit hoeft niet de hele 5-6 maanden dat je op de wachtlijst staat. Het gaat er meer om dat zij dan precies kunnen bepalen wanneer je nieuwe cyclus start, wanneer je met welke hormonen kunt beginnen. In de maanden ervoor kun je gewoon op de natuurlijke manier proberen, hoor. Maar inderdaad een heel erg tegenstrijdig gevoel als je aan de pil bent, druist dan volkomen tegen je gevoelens in! Wat de wachtlijsten betreft: Ik heb het in mei nagevraagd bij onze gyn, en toen zeiden ze dat de wachtlijst nog steeds zo’n 5-6 maanden was. Anders zou je het zelf even moeten navragen bij het UMCG.
Optimist Dus je bent nog niet ongi? Dan houden we hoop, hoor! Niet in elk ziekenhuis heb je van die lange wachtlijsten. Er zijn ook ziekenhuizen waar je meteen de volgende cyclus al kunt beginnen, dat is overal weer anders. Helaas zijn de wachtlijsten in ons ziekenhuis wel erg lang steeds.
Groetjes,
Jippie
jippie: ik ben al om me heen aan het kijken voor eventueel een andere zorgverzekeraar alleen wat een keuze ik lees veel op het forum over unive dat die goed is ik zal eens hun website gaan bezoeken
ik lees veel hier over wachttijden is dat ook met iui wie van de dames kan mij vertellen hoe zoiets in zijn werking gaat? ik kijk er wat tegen aan terwijl het nog niet eens zeker is of het bij mij van toepassing is maar ik wil graag wel goed voorbereid zijn en jullie ervaringen meelezen
Voor iui heb ik nooit op een wachtlijst gestaan.
De gyn in het umcg vroeg waarom ze iui hadden gedaan omdat dit bij ons helemaal geen extra kansen zou bieden. Net zoveel dan via de natuurlijke weg…
Ik zal zo es op de site van het umcg kijken m.b.t. de wachtlijst. En anders dan is dat maar zo, kunnen we toch niets aan veranderen.
Hopen dat de dames op die lijst snel zwanger zullen worden!
liefs
Ineke
Cinzia, ik denk dat jippie helemaal gelijk heeft. Mijn man is absoluut nog niet klaar voor IVF en aangezien wij bij CZ verzekerd zijn gaan we gewoon voor 10x IUI. IVF kan altijd nog. Hij vindt het nu al zwaar, dus laat staan als we dat traject ingaan. Ik ga er in ieder geval alvast eens wat informatie over inwinnen zodat als het zover mocht komen, we goed weten waar we aan beginnen.
Roosje, CZ waar ik dus bij zit vind ik zelf heel goed. Ik kan m aanraden!
Ineke, ik hoop dat je een fijne vakantie krijgt en dat we goed weer hebben…
Jippie, wat leuk dat je mee blijft schrijven! Volgens mij komt je raad altijd goed van pas… bij mij wel in ieder geval.
Zo, ik ga vakantie houden!!! Heb er reuze zin in. Ik hoop dat het een vakantie wordt om nooit te vergeten…
Tot volgende week!
fijne vakantie optimist ga je ook weg??
Optimist Leuk dat ik zo nu en dan mee mag blijven kleppen. :-* Mijn hart ligt toch nog steeds bij alle dames die in de mm zitten, op het IVF/ICSI-topic klets ik ook nog steeds mee. Toevallig zitten hier een paar dames die in precies hetzelfde ziekenhuis onder behandeling zijn, zodoende dat ik van vrij veel dingen op de hoogte ben. Als ik iemand met wat info kan helpen, dan doe ik dat graag! En verder lees ik ook gewoon mee, en blijf ik duimen voor jullie allemaal! Fijne vakantie, ik hoop dat je alsnog met goed nieuws komt volgende week!
Roosje Voor IUI zijn in het MCL geen wachtlijsten, je zou gewoon de volgende cyclus al kunnen beginnen bij wijze van spreken. Heel soms willen ze dan nog wel de zaadkwaliteit nakijken of een keer bewerken, maar als die bij jullie gewoon goed is, dan hoeft dat niet. Het gaat er meer om dat je na bewerking in elk geval 1 miljoen zaadjes moet overhouden en het liefst 3 miljoen, anders liggen de kansen met IUI wel heel erg laag. Maar als jullie daar nu ruim boven zitten, is dat wel in orde.
Groetjes,
Jippie
Tuurlijk mag je blijven kletsen en adviezen geven en steunen etc!!!
lGisteren een vreselijke dip-dag. Heb de laatste tijd meer last van mijn pms-hormonen, maar ook wel weer te begrijpen. Zit mijzelf dan zo in de weg en ook vriendje is dan chagerijnig om de hele situatie. Zo zijn we de dag wel weer doogekomen (we waren beiden vrij). Vanmiddag gewoon lekker weer werken en straks es even beslissen welke kleding ik mee neem voor ons weekje kamperen in het zwarte woud.
Zal wel voor goed en slecht weer moeten worden…lastig!
liefs
Ineke
Hoi dames,
Mag ik met jullie mee komen schrijven?? In 2006 zijn wij dmv IUI (5de poging) zwanger geworden van ons eerste kindje die nu al weer anderhalf is. Nu zijn we alweer ruim een jaar bezig voor een tweede zonder resultaat. In principe kunnen mijn partner en ik gewoon zwanger worden want er is bij ons niets gevonden en zijn wij in 2004 ook spontaan zwanger geworden (is geëindigd in een mk) en daarom moesten wij van de gyn dit keer weer wachten tot we een jaar aan het klussen waren voor we met IUI mochten beginnen. Nu zijn we dus weer ruim een jaar bezig en beginnen we deze cyclus met IUI (zonder medicijnen). Gisteren een fm gehad en zondag moet ik weer terugkomen voor een fm omdat er gisteren alleen nog maar hele kleine follikels zaten. Vermoedelijk heb ik volgende week woensdag of donderdag de IUI. Spannend allemaal weer hoor. Ik hoop echt dat het dit keer weer lukt dmv IUI
Dit keer gaat het allemaal wel anders als toen we voor de eerste gingen. Toen zat ik in een ander ziekenhuis en daar deden ze veel fm’s en zodra er dan een follikel groot genoeg was moest ik pregnyl spuiten en dan kreeg ik 48 uur later de IUI. Ook had ik toen de laatste 2 IUI’s clomid. Nu moet ik één keer voor een fm komen (dit keer vaker omdat het de eerste IUI is) en moet ik daarna ovulatietesten doen en zodra die positief is moet ik bellen en mag ik de volgende dag voor de IUI komen. Ik heb dit keer maar digitale ovulatietesten gekocht (duuuur! :o ) om wel een beetje zekerheid te hebben. Ik heb namelijk niet zulke goede ervaringen met ovulatietesten… die worden nooit positief bij mij :think:
Jippie,
Volgens mij hebben wij nog samen hier geschreven begin 2006 klopt dat?
Optimist,
Spannend hoor. Dat zeurderige gevoel herken ik ook van beide zwangerschappen.
Groetjes,
Daniëlle
Wat jammer dat je niet voor echo’s mag komen. Vond ik altijd wel fijn even te zien hoe het in je lichaam gaat m.b.t. follikel.
Krijg je dan die ovu-testen niet vanuit het ziekenhuis? Zou ik eens naar vragen, mijn vriendin kreeg ze vanuit het ziekenhuis mee en moest ze 2x per dag gebruiken!
Suc6!
die ovutesten diei k een poos gebruikte kreeg ik niet via het zkh , ik heb ze wel bij de belasting opgegeven als byzondere uitgave in de zorgkosten en deels vergoed gehad.
Ms een tip voor anderen ook , wel bestelen betaalbonnetjes bewaren .
liefs bianca
Ja ik vond de fm’s ook altijd fijn (in de zin van…fijn om te zien of alles goed groeit dan, niet dat ik de fm’s zelf nu zo fijn vind :lol: ). Maar goed… op zich hoef ik zo ook niet zo vaak heen en weer te reizen. Dat scheelt ook wel weer. Ik kon de ovulatietesten wel kopen in het lab in het ziekenhuis maar dat ben ik vergeten dus heb ze nu maar bij het kruidvat gekocht (zowel digitale als gewone).
Wat voor een ovulatie testen vinden/vonden jullie fijn? Van welk merk? Ik merk nu met die van het kruidvat (eigen merk 5 voor 10 euro) dat ik in ieder geval al wel een streepje krijg. Bij die andere kreeg ik altijd alleen maar een controlestreep te zien.
Bianca,
Dat is inderdaad een goede tip… ik zal de bonnen bewaren. Thnx!