IUI deel 4

Hee meiden,

Bagheera: Wat vreselijk dat je een miskraam hebt gehad! Een spontane zwangerschap was je zo gegund, maar helaas mocht het niet zo zijn. :cry: Wel balen dat je cyclus sindsdien helemaal in de war is. Hopelijk gaat de Clomid aanslaan! En jullie gaan dan dus IUI/IVF doen vanwege de endo? Heel veel succes, meid!

Juudje: Alles goed met jou? Ook al weer op weg naar de volgende IUI?

Ik ga voor je duimen, hoor!

Claudia: Alles goed? :-

Margje: Welkom op ons topic! En je mag altijd meeschrijven, hè? De meeste meiden hebben er een hele hoop aan, dat ze hun ei even kwijt kunnen bij iemand die ze begrijpt!

Je komt in aanmerking voor IUI als je bijvoorbeeld al erg lang bezig bent met zwanger worden en je maar niet zwanger wordt. Dan is IUI een mogelijkheid, ookal is de zaadkwaliteit wel goed. Of als er sprake is van vijandig baarmoederslijm. Daar kun je achter komen dmv een samenlevingstest. En wij doen IUI omdat wij een verminderde zaadkwaliteit hebben, dus dat kan ook. Of omdat je endometriose hebt, zoals een paar meiden hier. Je schrijft dat je al bij de gyn bent geweest. Worden daar dan geen verdere stappen ondernomen? Je bent dus al ruim een jaar bezig met zwanger worden, begrijp ik? Heeft de gyn een tijdslimiet aangegeven voordat ze verdergaan met uitgebreidere onderzoeken en dergelijke? Heb je al een samenlevingstest gehad, een hormoononderzoek en een hsg-onderzoek?

Marientje: Gelukkig had je nog geen eisprong gehad, meid! Dus je hebt morgen de 2e IUI?

Heel veel succes en ik ga weer voor je duimen!

Hedwich: Ik snap heel erg goed dat je er op een gegeven moment helemaal genoeg van hebt, van het hele zwanger worden- en IUI-gedoe! Misschien kun je dan inderdaad beter even rust nemen, zodat jullie over een tijdje weer met frisse moed en hoop verder kunnen.

Heel veel sterkte, meid! :-

Ik moest vandaag weer naar de gyn voor de tweede follikelmeting. Ik zit vandaag op dag 16 en ik heb 100 mg Clomid gehad. Ik had gehoopt en verwacht dat er inmiddels wel wat vooruitgang in zou zitten. Maar helaas nog geen groei te zien. :cry: Dus dat viel wel even tegen! Balen, want ik heb echt het idee dat ik imuun voor Clomid geworden ben. Maar goed, ik moet vrijdag weer komen voor een echo en dan hopelijk wel vooruitgang. En waarschijnlijk pas ergens volgende week de IUI. Wel laat, maar altijd beter dan helemaal niet, toch?

Iedereen heel veel succes & sterkte!

Groetjes,

Jippie

Jeetje Jippie wat vervelend (understatement :silenced: ) want het kan idd dat je immuun raakt voor de Clomid. Je kunt geloof ik nog 1 stapje omhoog toch met de dosering naar 150 toch? En je mag niet tussendoor extra slikken van de gyn?

Ik weet nl dat er bij IVF niet tussendoor opgehoogt mag worden.

Na Clomid,mocht je echt immuun zijn kun je toch nog Puregon spuiten? Ze zeggen wel eens dat dat minder bijwerkingen heeft dan Clomid.

En toch blijf ik nu nog duimen dat je een mooi ei aan het kweken bent die zich alleen maar aan het verstoppen is! Succes!!

Hoi Rhiannon,

Ik krijg zelf inderdaad een beetje het gevoel dat ik immuun geworden ben voor Clomid. Ik gebruik het ook al 1,5 jaar, dus het zou best kunnen. Toen ik er net mee begon sloeg het helemaal niet aan, pas bij de hoogste dosis van 150 mg. Na twee keer 150 mg genomen te hebben, kreeg ik cystes op de eierstokken door de Clomid. Alles heeft toen iets van 5 maanden stilgestaan en de cystes zijn vanzelf weer verdwenen. In die tussentijd ben ik 22 kg afgevallen en kwam mijn cyclus zonder Clomid (!) ineens weer op gang. Sindsdien heb ik nu van mezelf een cyclus van rond de 40 dagen, terwijl dat eerst een halfjaar was. Sinds dat allemaal weer uit zichzelf werkt (bijna een jaar nu), heb ik steeds 50 mg Clomid gehad, en dit is steeds aangeslagen tot augustus. Met 50 mg kreeg ik altijd rond dag 20 de eisprong. En nu sinds augustus ineens helemaal geen reactie meer op de Clomid! Deze maand is de dosis weer verhoogd naar 100 mg en tot nu toe (dag 16) dus weer geen reactie. Het kan natuurlijk nog komen, maar goed slaat het dus niet aan. :? Op zich kan het nog verhoogd worden naar 150 mg weer, maar dat wil ik beslist niet nemen omdat de kans op nieuwe cystes dan wel heel erg groot is. Dus dan misschien maar aan de Puregon ofzo.

Maar wat ik me dus afvroeg: Ik heb met de gyn afgesproken dat we ook een IUI gaan doen, als de hormonen niet goed aanslaan. Mijn eigen eisprong valt rond dag 28 gemiddeld. Wat zou volgens jullie dan beter zijn? Steeds een late IUI rond dag 28 met slecht/laat werkende Clomid (maar wel een eisprong)? Of overstappen op een ander middel en dan eerder een IUI? Waar heb je de grootste kansen mee, denken jullie?

Rhiannon: Jij ook heel veel succes met alles!

Groetjes,

Jippie

Hoi meiden,

IK heb het weer achter de rug hoor. Ik voeld me niet helemaal jofel denk door die pregnyl spuit heb het gevraagd en het kan inderdaad dat je niet helemaal lekker voelt daardoor. Inseminatie ging goed degene die het deed lukte het niet om in 1x die spuit erin te krijgen zat steeds mis. Dat voelde ik wel maar nu is het alweer over. Mijn hussy heeft heel goed gescoord voor zijn doen voor de behandeling had hij er 43 miljoen dat is een record voor hem zijn hoogste score was 28 miljoen. Na behandeling bleven er 2 miljoen over we zijn tevreden en nu maar weer afwachten over 15 dagen weer testen.

Jippie wat vervelend dat het weer niet opschiet ik ben zo aan het duimen voor je. wie weet gaan juudje en jij samen op volgende week. Ik heb zelf ook het gevoel dat clomid elke keer weer anders reageerd maf hoor…

Juudje met jou ook alles goed vrijdag LH testen toch ?

Hedwich ik vindt het knap dat je even rustig aan doet is erg moeilijk volgende jaar heel veel suc-6 meis.

gr marientje

txx !!

ik blijf duimen en lezen hoor hihi

dat ik even “niks” doe wil niet zeggen dat ik jullie niet volg 8)

43 miljoen,…

wat een score zeg !

Marientje wow, mooi aantal 43 miljoen, nu hopen dat eentje sterk genoeg is en de juiste weg kan vinden. Hoe bedoel je dat ze de spuit er neit inkregen, van de pregnyl of van de inseminatie zelf. Van de inseminatie zelf voel ik vaak alleen de eendebektang en verder helemaal niks. De vorige keer moesten ze beetje wrikken met die tang en dat was vervelend maar van de inseminatie voelde ik verder niks. Waar is precies die pregnyl spuit voor?

Jippie wat een verhaal zeg, ik zou niet weten wat beter is. moet je nu steeds naar het zkh om te kijken hoe je eitje groeit of ook met behulp van lh testen?

Ik moet idd vrijdag of zaterdag weer beginnen met de lh testen, wordt wel weer spannend.

Marientje: Mooi dat je de IUI weer hebt gehad! Nu maar weer duimen, meid!

Succes met de wachtweken en ik hoop je snel te volgen!

Juudje: Ik moet inderdaad heel vaak naar de gyn voor follikelmetingen. Dit begint meestal rond dag 12 en dan om de paar dagen afhankelijk van de reactie op de Clomid. En als er geen reactie is, dan moet je dus heel erg vaak. :? Wel een heel gedoe, maar wel goed om te weten wat er in je lichaam gebeurt. Ik gebruik dan zelf wel eens ovulatietesten, maar daarmee heb ik al verschillende keren de eisprong gemist, dat de testen dan gewoon niet duidelijk positief werden, dus ik heb liever echo’s. De Pregnyl-injectie die Marientje heeft gehad, is om de eisprong op te wekken. Als je follikel rond de 20 mm zit, krijg je die injectie (ik krijg hem altijd als we IUI doen) en door die injectie heb je ongeveer 36 uur later je eisprong. En dan plannen ze de IUI qua tijdstip precies rond je eisprong.

Omdat mijn lichaam dus alles in haar eigen tempo wil doen, en dus amper meer reageert op de Clomid, heb ik meestal rond dag 28 een eisprong. En de gyn stelde steeds de inseminatie uit als het later dan op dag 22 ongeveer viel. Dus de afgelopen maanden steeds maar weer IUI’s die op het allerlaatste moment niet doorgingen. Ik heb nu dus gevraagd waarom een late IUI niet kan, maar dat kan dus wel! En we hebben afgesproken om gewoon met de echo’s door te gaan tot dag 28 ongeveer (wanneer mijn eigen eisprong is) en dan alsnog IUI te doen. Maar nu begin ik me dus af te vragen waarmee je de beste kansen hebt. Want volgens mij heeft de Clomid ook een gunstig effect op het baarmoederslijm in je baarmoeder. En als ik dus niet reageer op Clomid, wordt dat bm-slijm dan wel gunstig beïnvloed? Misschien dat je daarom betere kansen hebt als ik hormonen gebruik die beter aanslaan? Ik weet het niet, toch de gyn maar eens vragen de volgende keer. Ik wil natuurlijk een zo groot mogelijke kans per IUI, en als de kans op deze manier veel kleiner is, ga ik liever over op Puregon-injecties. :? Maar ik ga er maar vanuit dat we de IUI rond dag 28 zullen hebben. Is het dan wel eerder, dan is het mooi meegenomen. Dus waarschijnlijk over 1,5 week pas. Ik ga er maar vanuit dat ik achter jullie aan zal hobbelen wat betreft de wachtweken. :wink: Hopelijk hebben jullie dan allemaal goed nieuws als ik er aan toe ben en trekken jullie mij mee op de roze wolk! :inlove:

Groetjes,

Jippie

Hoe combineren jullie dit met je werk, en weten je collega’s overal vanaf?

Ik probeer zo vroeg mogelijk af te spreken, en dan ben ik dus iets later op mn werk. Mijn collega vangt dan de kinderen even alleen op tot ik er ben.

Meestal spreek ik af op dagen dat ik ADV heb, dan kan ik daarna even bijkomen, want ik vind het elke keer weer spannend als ik naar de gyn moet.

Verder weten de naaste collega’s ervan, en vragen regelmatig hoe het gaat.

Dus ook met tegenslag word ik heel goed opgevangen.

Juudje:Ik heb op het moment geen baan buitenshuis. Wel kan ik binnenkort als vertaler aan de slag. Ik ga in elk geval twee kinderboeken uit het Deens naar het Nederlands vertalen. Ik heb Scandinavische Talen gestudeerd, vandaar. Dus ik kan er vrij gemakkelijk tijd voor vrij maken. Maar met een baan was het inderdaad heel erg moeilijk geweest, omdat je dat toch steeds vrij moet vragen. Ik moet soms wel 6x per cyclus naar het ziekenhuis, dus dat is wel vaak. En het is ook altijd onder werkuren, want met afspraken maken heb je niet zo veel keus omdat het steeds zo op korte termijn is.

Mijn man werkt in ploegendiensten. Hij probeert zo vaak mogelijk mee te gaan naar het ziekenhuis, in elk geval altijd als we een inseminatie hebben. Maar de echo’s doe ik ook vaak alleen. Hij kan gewoon niet elke keer weer vrij vragen… Daar is het gewoon te vaak voor. Hubbie’s collega’s weten van niks tot nu toe. Maar soms moet je inderdaad wel wat meer vertellen, omdat je anders geen vrij kunt krijgen. Dan zit je wel eens in een moeilijk parket. :?

Maar jij doet dus IUI zonder hormonen? En je doet het op dezelfde manier als Marientje met LH-testen, en als die positief is dan heb je de volgende dag de inseminatie? Hoeveel IUI’s hebben jullie dan al gehad, en ga je ook nog IUI doen maar dan wel gestimuleerd door hormonen?

Jij heel veel succes met testen en wie weet gaan we gelijk op als we beide volgende week de IUI hebben.

Dan kunnen we elkaar een beetje steunen (en Marientje natuurlijk ook).

Groetjes,

Jippie

Nog even op de vraag van Jippie een reactie; je baarmoederslijmvlies wordt redelijk constant gehouden door je eigen hormonen en de Clomid en pas wanneer er een eisprong is geweest gaat het heel langzaam afbreken (die beroemde luteale fase tussen eisprong en ongesteld worden) als er geen zwangerschap is om het in stand te houden. Gelukkig dus niet iets om je zorgen over te maken, zijn andere dingen genoeg :wall: Hopelijk lukt het voor de 28e dag een IUI te doen!

Succes allemaal deze ronde!

Rhiannon: Ik heb nu al 3x een vroege miskraam/foute innesteling gehad. Vandaar dat ik dat dus vraag over het baarmoederslijmvlies. Een vriendin van mij zei namelijk dat dat wel eens aan mijn baarmoederslijmvlies kan liggen. Dat een vruchtje zich niet goed kan innestelen. Bij IVF worden progestan-bolletjes gebruikt om je baarmoederslijmvlies ontvankelijker te maken voor een vruchtje, toch? En ik heb ergens gelezen dat Clomid ook een gunstig effect op je baarmoederslijmvlies heeft. Als mijn lichaam niet reageert op de Clomid, dan wordt dat toch ook niet gunstig beïnvloed zou je zeggen. En ik wil mijn kansen zo goed mogelijk benutten, dus vandaar mijn vraag. Ik heb gewoon het gevoel dat het bij ons steeds fout gaat bij de innesteling, dus alles wat dat kan verbeteren, pak ik aan!

Maar inderdaad: genoeg andere dingen om je zorgen over te maken! :wall:

Misschien maak ik me er ook wel te druk om en hebben we gewoon steeds dikke pech gehad! :cry:

In elk geval bedankt voor je antwoord!

Groetjes,

Jippie

Hmmm hoe flexibel en meewerkend is je gyn eigenlijk? Sommige gyns willen nl best wel een receptje uitschrijven voor extra progestan voor na de insemninatie. Desnoods evt voor eigen kosten want de Progestan kost niet zo heel veel. Wie weet wil de jouwe daar ook wel aan meewerken. En voor jezelf (en de rest hier natuurlijk ook) zou je extra vitamine E kunnen gebruiken. Dit zou een goeie uitwerking hebben op je doorbloeding en dus ook op de doorbloeding van je baarmoederslijmvlies. Alle beetjes helpen en Vitamine E is ook hooggedoseerd gewoon verkrijgbaar bij bv Etos of kruidvat.

De progestan tijdens de IVF is trouwens ook vooral om je baarmoederslijmvlies goed te houden na de punctie omdat het daarna eigenlijk al begint met afbreken want er zit nog geen bevrucht embryo in je lichaam. Dit houdt anders het slijm in stand maar bij IVF zit er ook teveel tijd tussen punctie (eisprong) en terugplaatsing. Heeft dus een beetje een dubbele functie dan.

En zolang je niet hyperventileert geen wekenlang slaaptekort hebt maak je je nog niet TE druk hoor. Ze zeggen niet voor niets altijd dat je vanaf dag 1 dat je ‘zwanger’ bent (geinsemineerd of een terugplaatsing hebt gehad) de zorgen beginnen en dat echt niet meer ophoudt ook niet als je ouders bent geworden… :wink:

Hoi Rhiannon,

Ik heb net op internet even onderzoek gedaan naar de hormonen oestrogeen en progesteron die zorgen voor de groei van het baarmoederslijmvlies en een goede innesteling. En progesteron wordt inderdaad wel eens toegediend na IUI, niet alleen na IVF. Dus misschien dat ik het eens kan aankaarten. En als het niet al te duur is, kunnen we het altijd proberen, toch? Vitamine E slik ik al een tijdje, in de vorm van tarwekiemolie. Ik zal ook nog even navragen of mijn baarmoederslijmvlies wel meegroeit en voldoende dik is voor een goede innesteling, en met mijn luteale fase zit het wel goed, want die is eigenlijk altijd 14 dagen. En als ik weet dat dit allemaal goed zit, kunnen we weer met een gerust hart verder! :wink: Dan moet de pech-factor in het vervolg ook nog even meezitten en dan moet het vast een keer goedgaan met de innesteling, hoor!

In elk geval bedankt voor je snelle reacties!

Ik ben alweer een heel stuk wijzer geworden!

Jij heel veel sterkte & succes met alles!

Groetjes,

Jippie

Hai Jippie,

geen probleem hoor hang ik toch al (te?) vaak rond en er zijn ook hier weer wat nieuwe mensen die er misschien ook wel baat bij hebben. Zou wel mooi zijn als je gyn mee wil werken. Volgens mij kun je progestan ook niet overdoseren voor zover ik weet dus kwaad zal het niet kunnen. Verder doe je ook al alles met de Vit E die je kunt doen (wie weet kun je de dosering de komende ronde eens verdubbelen? Want ook Vit E kun je niet overdoseren want dat plas je weer uit) Ik weet het zo niet uit mijn hoofd, en zal het potje er morgen eens bij zoeken voor de dosering die ik gebruikte.

Ben wel benieuwd hoe dik je baarmoederslijm is als jullie insemineren. En verder is het altijd helaas nog zo dat het idd ook nogal aan elkaar hangt van geluk. En tja dat valt niet te beinvloeden voor zover ik weet … dus als iemand daar wat op weet…posten! :o

Jij ook veel succes!

Hoi Juudje

Hij zat met die eendebektang al moeilijk te doen het leek wel of niet bleef zitten toen hij eindelijk zat ging hij met die spuit (iui) naar binnen maar hij ging niet meteen rechtdoor de baarmoeder in (wat met de 1e keer iui wel goed ging waardoor ik totaal niets voelde) het was vernauwd op een of andere manier hij vroeg of ik een volle blaas had. misschien was tie te vol ? toen ik vroeg waarom het niet lukte legde hij uit dat de gang naar je baarmoeder een soort van inkepingjes heeft en daar zat hij steeds in. Ik moet eerlijk zeggen dit was een beetje gevoelig maar echt pijn heb ik niet gehad…

de pregnyl spuit was inderdaad om de eisprong op te wekken of zich wel fijn dat weet je zeker dat je eitje gaat springen.

Ik heb trouwens nog gevraagd wat de slagings kans is met IUI hij zei 10% na 6 behandelingen zit je op 30% ik schrok ervan wist niet dat het zo laag was. ik blijf maar denken dat er maar een eitje en 1 zaadje nodig is en hoop dan maar dat het binnen die 3 keer blijft daarna moet ik namelijk zelf gaan betalen… zijn er misschien al meiden die al zelf moeten betalen voor alles ? hoeveel zijn de kosten dan ?

hoe ik alles doe met m’n werk ? ik heb iedereen vanaf het begin ingelicht over de situatie dus kunnen ze nooit zeggen dat ze het niet wisten het nadeel hiervan is dat iedereen steeds blijft vragen hoe het gaat voordeel is toch ook weer dat je goed opgevangen wordt. Ik heb een afspraak dat ik als het nodig is weg mag voor 1 of 2 uurtjes tot nu toe gaat dat goed net als vanmorgen ben ik eerst komen werken toen ff weg voor iui en toen weer terug naar de zaak. ik probeer mijn verloren tijd wel een beetje in te halen door iets eerder te beginnen of een pauze door te werken als dat nodig is.

gr marientje

Hallo

Jippie ik ga nu voor de derde ronde iui. Likt het deze ronde niet dan krijg ik een evaluatie gesprek en dan wordt besloten door te gaan met iui, maar dan gestimuleerd of al de overstap naar ivf. Omdat waarschijnlijk de laatste keer bij mij waarschijnlijk wel een bevruchting heeft plaatsgevonden maar geen innesteling en dus vandaar dat mijn baarmoeder van slag was. Heb ik nu ook wel weer een beetje hoop dat het met iui moet gaan lukken.

Vit E slik ik eigenlijk niet, weet niet of dat dan weer iets is waar je weer je ,ijf mee in de war gaat schoppen. Had van een vriendin ook die tarwekiemcaps gekeregen. Die was al ook al een tijdje bezig met zwanger worden en na twee maanden slikken was ze zwanger.

Marientje volgens mijn gyn wordt de iui gewoon blijvend vergoed al wil ik het het 30 keer bij wijze van spreken. De medicijnen zou ik niet weten. De gyn zei tegen mij dat er een slagingspercentage was van 8 procent (zonder stimulatie) en ergens op internet had ik gelezen na 6 pogingen (met stimulatie) 50% zwanger.

Hier weten de mensen het op het werk ook dat we bezig zijn, en dat ik er dus soms niet ben. Met de iui mag ik de hele dag vrijaf nemen, vind ik zelf ook wel zo prettig. En voor andere onderzoeken, wordt mijn klas even overgenomen tot ik weer terug ben. Ik vind het wel dubbel dat mensen het weten. Ze zijn heel begaan en vragen vaak hoe het is, echt vol medeleven. Maar sommige die zeggen van die lastige dingen en dan weet ik niet goed hoe te reageren. Zoals een colleaga vertelde dat haar nichtje wel drie jaar bezig was en toen zwanger werd. Ik vroeg of daar ook een medische indicatie was gevonden, maar dat was niet zo, of wees blij dat je geen dodelijke ziekte hebt. Dan heb ik eigenlijk liever dat ze niks zegt. Of dat ik niks had gezegd.

Hoi juudje

dat is mooi dat je alle behandelingen vergoedt krijgt. Als het bij ons na 3 keer niet gelukt is wil ik met de verzekering om de tafel om na te gaan hoeveel keer ik IVF vergoedt krijg. Ik ben toch wel benieuwd zeker nu ze met die basis verzekering zo bezig zijn om IVF 3x vergoedt te laten worden nu is het geloof ik nog 1e keer zelf betalen en behandeling 2 en 3 worden vergoedt. Gemeen he eigenlijk ze weten gewoon dat met IVF meer kans is van slagen dat iemand zwanger raakt.

Ik denk dat ik vandaag m’n eisprong gehad heb had zo’n pijn in m’n buik precies aan de kant waar het eitje zat. Spannend.

gr marientje

Marientje:

Volgens de nieuwe basisverzekering worden twee ivf-pogingen vergoedt, de 2e en de 3e keer. De eerste keer moet je nog steeds zelf betalen (dit wordt misschien per 1 juli 2006 of 1 januari 2007 weer veranderd). Vaak wordt de eerste poging ook vergoed als je aanvullend verzekerd bent, maar dat hangt van je verzekering af. Dat moet je dan even navragen. Maar het is eigenlijk altijd wel zo dat je niet meer dan maximaal 3 IVF-pogingen krijgt vergoed (per gerealiseerde zwangerschap). Alle keren na de 3e poging moet je helemaal zelf betalen. Dus ik denk dat je daar niet over kunt onderhandelen met je verzekering. :? :wall:

Ik weet niet of er een grens is aan het aantal keer IUI dat vergoed wordt. Bij ons is het nu zo dat wij alleen de medicijnen die we bij IUI gebruiken zelf moeten betalen. Gelukkig vallen die kosten mee, want dat is dan alleen voor de Clomid en de Pregnyl. Ik wil nu wel overstappen naar een andere verzekering die alles voor IUI vergoed (omdat wij misschien wel over moeten op dure hormooninjecties, omdat de Clomid niet meer goed aanslaat).

Groetjes,

Jippie

Hoi meiden,

Jippie heel veel suc-6 morgen met de folikel meting en Juudje hoe gaat het met de Lh testen ?

Met mij alles ok ik wacht nog geduldig af.

gr marientje