vooral in bladen, op voorlichtingsbijeenkomsten en voorlichting van de zorgverleners. Hier op KOK valt het wel mee, daar zijn genoeg meiden die aangeven dat het niet alleen maar “kind in de richting van je (.) bewegen is en happen maar” maar dat het heus niet voor iedereen een roze wolk is.
Vooral op de voorlichting van Borstvoeding Natuurlijk heb ik dat erg gemist. Het ging heus wel over tepelkloven enzo maar het gaat er nooit over dat het gewoon keihard werken en doorzetten is. En dat het heus een poos kan duren voor die pijn bij het aanhappen overgaat. Ik heb die avonden gedaan toen ik zwanger was van Minke. Toen we later nog eens bij elkaar kwamen om ervaringen uit te wisselen en ik mijn verhaal vertelde (12 dagen martelgang waarna toch de keuze voor de fles) werd daar overheen gepraat en ging men over tot het “gezellig eens een middagje borstvoeden met zijn allen” en het gebrek aan belangstelling/medeleven heeft me eerlijk gezegd wel teleurgesteld.
Hee, wat jammer dat je de bijeenkomsten zo hebt ervaren Ik kan me voorstellen dat je het gevoel had, dat je niet werd gehoord. Heb je dat ook bij de betreffende contactpersoon aangegeven? Op die manier kun je alsnog je verhaal kwijt en je stelt haar in staat om de bijeenkomsten nog eens goed onder de loep te nemen en de informatie waar nodig aan te passen.
Ik vind het naar voor je dat het geven van borstvoeding voor jou zo’n martelgang is geworden. Heb je de oorzaak van de pijn uiteindelijk nog kunnen achterhalen, misschien met behulp van brochures die je misschien hebt meegekregen, een telefoongesprek met een contactpersoon of een consult van een lactatiekundige?
Uit je bericht leid ik af, dat je vindt dat zorgverleners tekort zijn geschoten in hun begeleiding bij borstvoedig, klopt dat? Kun je daar iets meer over vertellen, zie je het zitten om je ervaringen hier te delen?
Als je voor gemak kiest, moet je niet voor borstvoeding kiezen.
Hoewel ik me ten dele zeker in Pluutjes betoog kan vinden, is als het goed loopt er echt niks makkelijker dan borstvoeding. Mijn eerse was een weigeraartje, en ja die bestaan echt, ook als je voedt op verzoek, correct aanlegt en alles gewoon goed doet (heb een bloedhekel aan de maffiadames die gewoon weigeren te geloven dat het ook wel eens niet aan gemiste of foute voorlichting kan liggen). Maar bij mijn tweede gaat het echt een stuk makkelijker, zeker nadat de tepelhoed niet meer nodig was. Je zit je nooit druk te maken over dat er nog zoveel in die fles zit, terwijl er echt niks meer in gaat. Je zit nooit erover in dat die fles maar een uur mag staan volgens de fabrikant terwijl zij er anderhalf uur over doet. Het is me een keer overkomen dat we een dagje weggingen en ik de fles vergeten was. Nou ik geloof niet dat me dat met mijn borsten ooit zal gebeuren. Nee, als het goed loopt, leve de borst.
En ik ben van mening dat een fabrikant erg belangrijke informatie kan geven, ik kijk heus wel door het reclame sausje heen hoor! Dat doen we toch dagelijks?
Dat denkt iedereen van zichzelf en het is voor het overgrote deel van de mensen dus gewoon niet waar. Reclame werkt, daar is genoeg onderzoek naar gedaan. Dus de kans is gewoon erg groot, Muts dat reclame dus ook bij jou werkt. Het blijft komisch, niemand gelooft dat reclame ook op hem invoed heeft, maar verkocht dat er wordt.
IDus vooral vraag aan de ts, wat zou je voor informatie willen hebben… :think:
Nou, toen Hadewijch zo’n buikpijn had werd vanuit het cb omneo aangeraden. Ik had graag geweten Friso ook een dergelijk product had dat een stuk goedkoper was.
Als je voor gemak kiest, moet je niet voor borstvoeding kiezen.
Hoewel ik me ten dele zeker in Pluutjes betoog kan vinden, is als het goed loopt er echt niks makkelijker dan borstvoeding. Mijn eerse was een weigeraartje, en ja die bestaan echt, ook als je voedt op verzoek, correct aanlegt en alles gewoon goed doet (heb een bloedhekel aan de maffiadames die gewoon weigeren te geloven dat het ook wel eens niet aan gemiste of foute voorlichting kan liggen). Maar bij mijn tweede gaat het echt een stuk makkelijker, zeker nadat de tepelhoed niet meer nodig was. Je zit je nooit druk te maken over dat er nog zoveel in die fles zit, terwijl er echt niks meer in gaat. Je zit nooit erover in dat die fles maar een uur mag staan volgens de fabrikant terwijl zij er anderhalf uur over doet. Het is me een keer overkomen dat we een dagje weggingen en ik de fles vergeten was. Nou ik geloof niet dat me dat met mijn borsten ooit zal gebeuren. Nee, als het goed loopt, leve de borst.
Klopt Gerry, als alles goed gaat, is de borst in mijn ogen ook gemakkelijker. Maar ik vind dat je niet alleen voor de borst moet kiezen uit gemak. Het gaat over de voeding voor je kind, dan kies je toch voor het beste?
Ik moet zeggen dat ik ook kriebels krijg als mensen het hebben over ‘goedkoopste voeding’. Dan denk ik: je let toch niet op de prijs, maar op wat het beste is voor je kind? :think:
IDus vooral vraag aan de ts, wat zou je voor informatie willen hebben… :think:
Nou, toen Hadewijch zo’n buikpijn had werd vanuit het cb omneo aangeraden. Ik had graag geweten Friso ook een dergelijk product had dat een stuk goedkoper was.
Ik vind dat dit stukje oriëntatie toch wel bij de ouders ligt hoor :think: Uit het advies van het cb bleek in ieder geval dat er voeding te koop is die minder krampen zal veroorzaken dan de standaardvoeding. Dan is het vervolgens toch aan jezelf om verder te gaan kijken dan je neus lang is?
Uit het antwoord van je cb blijkt trouwens nog maar weer eens dat zij dus ook erg merkgericht zijn. Ze hadden heldere, feitelijke informatie moeten geven die niet is gekleurd door commercieel belang. Zoiets als: “Er zijn verschillende soorten voeding te koop, die kunnen aansluiten bij het probleem van uw kindje. Als uw baby moeite heeft met de standaardvoeding, zou u eens kunnen kijken hoe ze reageert op een voeding die anders is van samenstelling, gericht op het tegengaan van krampjes. Verder zou u nog kunnen proberen een andere fles of speen te gebruiken bla bla bla”.
Dat heeft dus niets met de overheid te maken, maar met de manier waarop bijvoorbeeld een zorgverlener het verhaal brengt.
Ik moet zeggen dat ik ook kriebels krijg als mensen het hebben over ‘goedkoopste voeding’. Dan denk ik: je let toch niet op de prijs, maar op wat het beste is voor je kind? :think:
Maar hoe weet je van die verschillende kv merken welke het beste is? Maar het duurste kiezen omdat dat dan het beste zal zijn? Elke fabrikant beweert dat ze zo goed zijn, onderzoek is er niet. Het schijnt allemaal gelijkwaardig te zijn, dus dan wordt de prijs wat mij betreft echt belangrijk (plus dat Ntrilon er hier echt niet meer inkomt sinds de niet leverbaarheidsstunt van twee jaar geleden, het enige van Ntricia dat hier het huis binnenkomt is de chocomel maar ik zal echt geen potje van ze kopen, is ook makkelijk te zeggen want ik ga weer lekker raplyen over een paar weekjes).
Ik vind dat dit stukje oriëntatie toch wel bij de ouders ligt hoor :think: Uit het advies van het cb bleek in ieder geval dat er voeding te koop is die minder krampen zal veroorzaken dan de standaardvoeding. Dan is het vervolgens toch aan jezelf om verder te gaan kijken dan je neus lang is?
Huh? Wij komen bij het cb met onze dochter die zo'n buikpijn heeft en vragen om raad. Wij vragen advies. Wij krijgen als antwoord van de wijkverpleegkundige dat het aan de voeding kan liggen, dat we Omneo kunnen proberen, dat is er speciaal voor. Denk je nou echt dat je op zo'n moment gaat lopen shoppen en iets anders gaat proberen? Ik wist geen barst van kunstvoeding, totaal geen voorlichting over gehad. Dacht dat ik het cb wat dat betreft kon vertrouwen en dat omneo dus echt het beste was.
Maar hoe weet je van die verschillende kv merken welke het beste is? Maar het duurste kiezen omdat dat dan het beste zal zijn? Elke fabrikant beweert dat ze zo goed zijn, onderzoek is er niet.
Dit lijkt mij echt een vraag voor de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA), je zou dit eens aan hen kunnen voorleggen?
Maar hoe weet je van die verschillende kv merken welke het beste is? Maar het duurste kiezen omdat dat dan het beste zal zijn? Elke fabrikant beweert dat ze zo goed zijn, onderzoek is er niet.
Dit lijkt mij echt een vraag voor de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA), je zou dit eens aan hen kunnen voorleggen?
Ik denk dat dat voor elk kind anders is. Tyler kon niet tegen nutrilon, dus heb ik friso geprobeerd. Uit eindelijk was dat niet genoeg, en ging over op friso voor hongerige baby’s. Dat werkte voor mij prima.
Mijn zus zweerde toen bij nutrilon. En nu bij haar 2e zweert ze bij het eigen merk van kruidvat.
Huh? Wij komen bij het cb met onze dochter die zo'n buikpijn heeft en vragen om raad. Wij vragen advies. Wij krijgen als antwoord van de wijkverpleegkundige dat het aan de voeding kan liggen, dat we Omneo kunnen proberen, dat is er speciaal voor. Denk je nou echt dat je op zo'n moment gaat lopen shoppen en iets anders gaat proberen? Ik wist geen barst van kunstvoeding, totaal geen voorlichting over gehad. Dacht dat ik het cb wat dat betreft kon vertrouwen en dat omneo dus echt het beste was.
MIjn ervaring met het cb is: Ja en amen zeggen. En als je vragen hebt, praat er eerst over met andere moeders. Het cb werkt volgens een boekje en de cijfers en vergeten soms dat elk kind anders is.
Ik kan me je reactie helemaal voorstellen en ik weet ook dat een bevalling veel invloed kan hebben op je doen en laten (hoe stellig ik voor de bevalling was, zo onzeker was ik erna; over alles wat je maar kan bedenken :shifty: ). Toch vind ik serieus dat het heel belangrijk is om zelf ook initiatief te nemen, zelf op onderzoek uit te gaan en je zelfredzaamheid te vergroten. Dat werkt met borstvoeding toch ook zo? Je kunt op verschillende manieren met bepaalde situaties omgaan. Ja, je kunt flink op je tanden bijten en doorvoeden met de meest verschrikkelijke kloven, maar je kunt ook zelf gaan zoeken naar mogelijke oplossingen/professionele hulp. Je kunt in je kraambed gaan zitten met je shirt omhoog en wachten tot iemand je baby aanlegt, maar je kunt ook zelf op zoek gaan naar meer informatie zodat je zelf in ieder geval al iets meer weet en kunt doen.
En als je een partner hebt, is daar zeker ook een belangrijke rol voor hem of haar in weggelegd. Je kunt niet álle verantwoordelijkheid bij iemand anders neerleggen, je hebt zelf ook een bepaalde verantwoordelijkheid.
Babyvoeding moet aan behoorlijke strenge eissen voldoen, daarom denk ik op zich dat het merk niet zoveel uitmaakt. Het is gewoon hoe je kind erop reageert. Kies gewoon voor een merk en probeer het uit. In het meest “normale” geval blijf je bij het eerste dat je gebruikt. Ik denk dat er nu hier wel heeleeeel veel over en weer geschrijf ontstaat voor iets dat helemaal niet zo omslachtig hoeft. Wat is bij jou om de hoek makkelijk te krijgen en voel jij je prettig bij!
Petri, zo werd het bij mij bij het CB ook verteld toen ik vragen had over het toen net op de markt gebrachte FV van Kruidvat. Gelukkig heb ik een hele goede band met de verpleegkundige van het CB en kent ze mijn situatie en zowel zij als de arts hebben nóóit BV door mijn strot geduwd gelukkig :thumbup:
Ik kan me je reactie helemaal voorstellen en ik weet ook dat een bevalling veel invloed kan hebben op je doen en laten (hoe stellig ik voor de bevalling was, zo onzeker was ik erna; over alles wat je maar kan bedenken :shifty: ). Toch vind ik serieus dat het heel belangrijk is om zelf ook initiatief te nemen, zelf op onderzoek uit te gaan en je zelfredzaamheid te vergroten. Dat werkt met borstvoeding toch ook zo?
Met borstvoeding is die informatie voorhanden. Er zijn cursussen, er is flink wat info op internet, er is kraamzorg etc. etc. Bij kunstvoeding is er dus geen informatie. En op het moment dat je dat advies krijgt, ga je echt niet uitgebreid googelen of er niks anders of beters is, nee, dan ga je naar de winkel en je koopt een pak. Want je kind heeft nu pijn. En daarna is het omschakelen een stuk lastiger. En ja, ik heb flink doorgezocht naar oorzaken van buikpijn bij de baby en we zaten dus al heel snel bij de chiropractor. Maar dat er nergens basale goede voorlichting over kunstvoeding te vinden is, is gewoon bedroevend.
In het meest “normale” geval blijf je bij het eerste dat je gebruikt.
En dat is precies waar kunstvoedingsfabrikanten op in haken! Het eerste merk dat je in huis krijgt, waar je een goed gevoel bij krijgt, daarom doen ze van die leuke spulletjes en gratis probeerverpakkingen (voor nr. 2, dat dan weer wel, ze zijn niet dom ;)) in die babydozen. Elke fabrikant probeert als eerste je te bereiken met folders via de post. (ik kreeg soms maanden te vroeg post voor nr. 2, gewoon omdat ze de eerste willen zijn) Daarom denk ik dus dat je bij de fabrikant geen eerlijke informatie over het product krijgt, ze zijn (nogal logisch) niet objectief.
Ik ben het met Yvonne eens dat een cb beter objectief kan blijven door speciale voeding aan te raden, maar dan geen merk te noemen. Je kunt als ouder dan zelf informatie inwinnen en op zoek gaan naar datgene wat het beste bij je kind past.
Ik ben het met Yvonne eens dat een cb beter objectief kan blijven door speciale voeding aan te raden, maar dan geen merk te noemen. Je kunt als ouder dan zelf informatie inwinnen en op zoek gaan naar datgene wat het beste bij je kind past.
Hoe stel je je dat voor Biebels? Waar kun je objectieve informatie inwinnen? Sorry hoor, maar het cb zou objectief moeten zijn, en als ik daar als kersverse moeder informatie krijg, ga ik die niet bij voorbaat wantrouwen omdat er een merknaam genoemd wordt. Ik verwacht daar dat ze weten waar ze over praten en dat dat merk dus wel beter zal zijn dan de andere. Ik verwacht niet dat ze alles weten, ik verwacht niet dat ze op de hoogte zijn van nog niet algemeen erkende zaken als KISS syndroom. Maar ik verwacht wel als het om voeding gaat ze hun vak verstaan. Dat er geen goede algemene folder bestaat over kunstvoeding vind ik dus echt ergerlijk.
Ik vind het naar voor je dat het geven van borstvoeding voor jou zo’n martelgang is geworden. Heb je de oorzaak van de pijn uiteindelijk nog kunnen achterhalen, misschien met behulp van brochures die je misschien hebt meegekregen, een telefoongesprek met een contactpersoon of een consult van een lactatiekundige?
Uit je bericht leid ik af, dat je vindt dat zorgverleners tekort zijn geschoten in hun begeleiding bij borstvoedig, klopt dat? Kun je daar iets meer over vertellen, zie je het zitten om je ervaringen hier te delen?
Ja hoor.
Mmmmm, breek me de b*k niet open over lactatiekundigen. Toen ik hier zat met een tepel helemaal verstopt (er kon echt geen druppel meer uit) en de borst tegen een ontsteking aan was het enige briljante (telefonische) advies dat ze kon geven: “toch vooral de borst goed leeg te kolven/laten drinken” :shock: :wall: .
Oorzaak van de pijn heb ik nooit achterhaald behalve dat ik er nu met Jelmer wat meer in heb berust dat het eenmaal zo is. En blijkbaar ben ik gewoon gevoelig voor bo :roll:
(maar ben ondertussen wel al 7 maanden aan het voeden :dance: bij onze 3e is het dan toch eindelijk gelukt )
Waarom zou het voedingscentrum niet eens een mooie folder uitbrengen over voors/tegens/practische zaken mbt flesvoeding?
Dat kunnen ze ook zo mooi over verantwoorde voeding voor moeder en kind enzo en men heeft daar ook de bv hoog in het vaandel. Maar ik vind dat dan toch de mensen die fv geven erg miskend worden in hun wens voor objectieve informatie.