Informatie flesvoeding verboden :S

Hallo allemaal,



Ik heb net verbaasd aan een mailtje wat ik heb gekregen van Friso-kindervoeding.

Ik ben momenteel zwanger en wil gaan proberen om borstvoeding te geven, wat bij mijn 1e niet lukte.

Dus ik ging opzoek of er een kleinverpakking van Friso was voor het geval dat het niet zou lukken dat we dan wel voeding achter de hand hebben. Maar in een beleefde email stond dit:


We mogen geen kleinverpakkingen toesturen. De wetgeving op het gebied van babyvoeding geeft aan dat er geen reclame gemaakt mag worden voor flesvoeding voor baby's van 0-6 maanden, omdat borstvoeding de beste voeding is. Het verstrekken van een kleinverpakking wordt gezien als een vorm van reclame en is daarmee een overtreding van dit wetsartikel.


Het is dus verboden om informatie te geven over flesvoeding voor baby's van 0-6 maanden. Omdat borstvoeding beter is.
Maar uit ervaringen van mijn omgeving is dat vaak niet zo, mijn schoonzusje had wel wat voeding, maar er zat niks in. En ze kreeg met veel pijn, bloed en moeite net 180cc per dag soms minder. Maar ze moest maar doorgaan want dat was beter voor haar dochtertje.
En mijn zoontje wou geen borstvoeding, en zo ken ik nog wel meer verhalen.

Ik vind het dus belachelijk dat je in principe niet mag kiezen en dus bijna verplicht wordt om borstvoeding te geven. :snooty:
Want informatie over flesvoeding mag je niet geven. :think:

Zo dat is er ff uit...

Groetjes Kiki

Ik vind het juist goed!!!



En mocht het echt nodig zijn, weet je kraamhulp straks echt genoeg te vertellen hoor!!

Ze mogen het je waarschijnlijk niet gratis aanbieden, maar in de winkel zijn wel kleine verpakkingen te koop. Tenminste de etos heeft ze in ieder geval.



Maar ben het wel volledig met je eens dat het altijd een keuze van de moeder zelf blijft of ze wel of geen bv gaat geven.

Ik heb hier dus bij de etos gezocht maar helaas niks gevonden. Vandaag mijn vraag aan de friso… Ik vroeg niet eens om een verpakking :?

Ik weet zelf ook wel hoe het met flesvoedig zit. Maar dan nog… Toen had ik niks in huis en zie maar hoe je in het midden van de nacht, zonder vervoer, net bevallen aan voeding komt omdat je kind geen borstvoeding wilt…

Ik vind het ronduit kwetsend! Ik ben zeker heel erg pro bv, maar ik kan geen bv geven, omdat alles wat er nodig is om bv te geven bij mij operatief verwijderd is. Ik heb dus géén keuze en word dus óók niet voorgelicht. Kwetsend, kwetsend, kwetsend…

Ik vind het ook goed…



Ik denk dat wij ons als nederlanders rot moeten schamen als je kijkt naar hoe weinig vrouwen er bv geven in vergelijking met andere landen…

Marion, :hug:



Ik weet dat ze die kleine verpakkingen in ieder geval van Nutrilon hebben, maar Friso weet ik niet zeker.



Kan je die dan niet halen of wil je perse Friso voeding gaan geven?

Ik wil perse Friso geven. Tyler kon niet tegen Nutrilon, hij kreeg er verstopping van :?

Ik zit het nog ff te lezen…dat ze geen reclame mogen maken, vind ik echt een goede zaak. Maar je hebt dus gevraagd om informatie en die wilde ze niet geven?? Dat vind ik idd niet kunnen.

@kikjuh wrote:

Hallo allemaal,



Ik heb net verbaasd aan een mailtje wat ik heb gekregen van Friso-kindervoeding.

Ik ben momenteel zwanger en wil gaan proberen om borstvoeding te geven, wat bij mijn 1e niet lukte.

Dus ik ging opzoek of er een kleinverpakking van Friso was voor het geval dat het niet zou lukken dat we dan wel voeding achter de hand hebben. Maar in een beleefde email stond dit:


We mogen geen kleinverpakkingen toesturen. De wetgeving op het gebied van babyvoeding geeft aan dat er geen reclame gemaakt mag worden voor flesvoeding voor baby's van 0-6 maanden, omdat borstvoeding de beste voeding is. Het verstrekken van een kleinverpakking wordt gezien als een vorm van reclame en is daarmee een overtreding van dit wetsartikel.


Het is dus verboden om informatie te geven over flesvoeding voor baby's van 0-6 maanden. Omdat borstvoeding beter is.
Maar uit ervaringen van mijn omgeving is dat vaak niet zo, mijn schoonzusje had wel wat voeding, maar er zat niks in. En ze kreeg met veel pijn, bloed en moeite net 180cc per dag soms minder. Maar ze moest maar doorgaan want dat was beter voor haar dochtertje.
En mijn zoontje wou geen borstvoeding, en zo ken ik nog wel meer verhalen.

Ik vind het dus belachelijk dat je in principe niet mag kiezen en dus bijna verplicht wordt om borstvoeding te geven. :snooty:
Want informatie over flesvoeding mag je niet geven. :think:

Zo dat is er ff uit...

Groetjes Kiki


Ik kan je heel goed begrijpen dat het frustrerend is als je om een monster vraagt en ze mogen het niet geven. Maar....

Het is inderdaad zo dat er een verbod is op reclame voor kunstvoeding voor babies van 0-6 maanden. Dit verbod is er, omdat reclame veel invloed heeft op de keuze van moeders om wel of niet borstvoeding te gaan geven. Vroeger (jaren 70) was kunstvoeding nieuw, werd flink gepromoot door de fabrikanten, en als gevolg daarvan kregen maar heel weinig kinderen borstvoeding in Nederland. In de derde wereld was het nog erger: doordat moeders poedermelk gingen geven, liep de borstvoeding terug. Als je eenmaal bent begonnen met kunstvoeding is er namelijk geen weg terug. De borstvoeding droogt dan op . Vervolgens stierven veel kinderen doordat de ouders geen geld hadden voor melkpoeder en het vaak niet hygienisch konden klaarmaken.
Daarom het reclameverbod, dat overigens internationaal is afgesproken.

Het is natuurlijk heel vervelend dat borstvoeding geven bij jou en je schoonzusje niet goed gegaan is. Voor borstvoeding is echt goede begeleiding nodig. Vroeger leerde je dat soort dingen van moeder/zussen/tantes en alle truukjes/kneepjes van het vak, dat wisten ze wel. Onze moeders hebben vaak onder invloed van reclame kunstvoeding gegeven en kunnen die kennis niet overdragen.

Daarom als je borstvoeding wilt geven: volg een cursus. Bij de VBN (http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl) of bij LLL (http://www.lll.borstvoeding.nl)
Dit kost een euro of 15 en je krijg hier heel veel informatie over:
- aanleggen hoe je het goed moet doen
- hoe de melk gemaakt wordt en waarom iedere vrouw in principe genoeg melk heeft om haar kind te voeden
- hoe het gaat met kolven
- hoe je problemen kunt voorkomen en oplossen
etc. etc.

Om een fabel uit de wereld te helpen: kolven is géén maatstaf voor hoeveel melk je hebt. En ook als het er waterig uit ziet, betekent dat niet dat er onvoldoende voedingsstoffen in zouden zitten. Moedermelk wordt helemaal afgestemd op de behoeften van je baby. Maar fulltime kolven is niet makkelijk. Goed leren aanleggen is beter en je kindje drinkt dan precies wat hij nodig heeft.

Kijk anders ook even op http://www.borstvoeding.com. dit is een heel goede site met veel informatie. Ook fabeltjes en misverstanden over borstvoeding staan hierop, en dat zijn er veel!

Enneh, kleinverpakkingen kunstvoeding kun je gewoon bij de drogist halen, misschien niet van Fris* maar wel van nutripiep.

oh mijn dochter wordt wakker, ik moet rennen!
hoop dat je hier wat mee kan.

@kikjuh wrote:

Ik wil perse Friso geven. Tyler kon niet tegen Nutrilon, hij kreeg er verstopping van :?




Dat heeft Kira ook. Ik geef ook Friso comfort…als je iets wilt weten?! Zijn hier vast genoeg ervaringsdeskundigen :wink:

Oke dan snap ik hem meid :wink:



Als ik ze binnenkort ergens zie staan dan zal ik je even een tip geven.



Vind het juist goed dat je op zoek gaat naar een kleine verpakking, want dat geeft wel aan dat je van plan bent bv te gaan geven, maar dat je het gewoon voor het geval dat in huis wil hebben.



Als dat iemand nou rust geeft dan is dat toch prima!



Ik heb ook beide kinderen bv gegeven, maar had altijd een pakje staan, omdat ik niet midden in de nacht of in het weekend alles wil afbellen als het allemaal niet wil lukken of om wat voor reden dan ook.

Bedankt voor je info!!



Ik zal eens ff op mn gemakje gaan lezen.



Groetjes Kiki

De verloskundige heeft meestal ook een verpakking bij zich!

Ze dachten bij mij dat Florens wat bijgevoed moest worden omdat hij zo klein was, dus hadden ze een verpakking achter gelaten. (die ik overigens niet gebruikt heb)

ik denk dat er nogal een verschil zit in reclame maken of informatie geven, deze twee begrippen haal jij een beetje door elkaar in je eerste bericht. Ik denk dat er voldoende informatie te halen is over flesvoeding om je goed voor te bereiden mocht je geen bv kunnen of willen geven, of mocht je voorbereid willen zijn op als de bv onverhoopt mislukt. Gene reclame mogen maken vind ik wel een goede zaak om de door Floor genoemde redenen.





(overigens heb ik tijdens mijn zwangerschap wel proefpakjes kv gekregen… :think: zelfs op een pro-bv-bijeenkomst in het ziekenhuis…)

was dat niet nr. 2 fiep? Want die mag wel… daar heb ik er ook een hele hoop van gekregen.



Verder ben ik het met Fiep , dat reclame en informatie wel een groot verschil is. Informatie is genoeg te vinden toch :think: Ook op dit forum heb je een heel kopje flesvoeding :think:

Ik vind het ook nogal lachwekkend dat er geen echte reclame mag worden gemaakt eerlijk gezegd. Natuurlijk is bv beter, maar over het algemeen zijn het toch volwassenen die een kind krijgen, en ik neem aan dat die toch ook op een volwassen manier een beslissing kunnen nemen.



echt weer zo’n belachelijke betutteling van de nederlandse overheid :naughty:



Maarre…wannneer je kindje niet wil drinken aan de borst heb je echt niet per direct flesvoeding nodig hoor. Wij zijn dat pas na 2 weken gaan bijgebruiken, tot die tijd heeeeeeeel prettig :angel: (dus niet) aangemodderd met bv, omdat dat nu eenmaal het beste is. Kind bijna dood, maar goed, wij gingen stug door! :wall: :lol: (maar dat terzijde… :wink: )

:mrgreen:

@Leentje22 wrote:

Ik vind het ook belachelijk dat er zo weinig info over flesvoeding te vinden is, trouwens ook dat er geen reclame voor gemaakt mag worden! Er mag namelijk wel reclame voor allerlei leningen worden gemaakt (uiterst onverantwoord voor een aantal mensen), maar flesvoeding (boordevol gezonde vitamientjes) mag niet… hoezo krom?!




Ik denk dat ze bang zijn dat mensen dan eerder voor kunstvoeding kiezen, terwijl bv beter is. Reclame heeft nu eenmaal wel invloed. Ik geloof er persoonlijk geen r…t van, en vind het echt weer een voorbeeld van de vergaande betutteling van de overheid.

@Leentje22 wrote:

Ik vind het ook belachelijk dat er zo weinig info over flesvoeding te vinden is, trouwens ook dat er geen reclame voor gemaakt mag worden! Er mag namelijk wel reclame voor allerlei leningen worden gemaakt (uiterst onverantwoord voor een aantal mensen), maar flesvoeding (boordevol gezonde vitamientjes) mag niet… hoezo krom?!




Even ot, moet wel lachen om jouw post gezien je nickname! hihihi!!