Informatie flesvoeding verboden :S

:mrgreen:

Ik vind het de grootst mogelijke BULL! áls mensen (al dan niet gedwongen) over moeten op fv, dan maar beter goed geïnformeerd en goed voorgelicht!



Als er geen fv was geweest, hadden mijn beide kinderen nu niet geleefd, en alle info mbt FV heb ik van allerlei fora en ervaringsdeskundigen moeten krijgen, maar no way dat de VK, of het cb me daarin begeleidde. En dat vind ik een heel slechte zaak. Want ondank dat iedereen maar roept: “Sja, maar in jouw geval… Het was niet jouw keuze” Werd ik net zo goed over 1 kam geschoren. En nee dus, geen info, geen voorlichting en geen begeleiding… (Muv mijn kraam, die waren alletwee geweldig!)



Nu ben ik een redelijk mondig persoon, en heb ik het allemaal prima zelf uitgedoktert, maar er zijn er natuurlijk ook die minder mondig zijn…

Ik vind het ook nogal lachwekkend dat er geen echte reclame mag worden gemaakt eerlijk gezegd. Natuurlijk is bv beter, maar over het algemeen zijn het toch volwassenen die een kind krijgen, en ik neem aan dat die toch ook op een volwassen manier een beslissing kunnen nemen.


Of het is een realistische kijk op de invloed die reclame op mensen kan hebben. Volwassen of niet, mensen zijn bijzonder makkelijk te manipuleren, en aangezien flesvoedingfabrikanten zonder regels echt niet objectief gaan vertellen wat nou de nadelen zijn van kv ten opzichten van bv, hebben dat soort reclames op de lange duur absoluut invloed op de maneir waarop mensen naar kv en bv kijken. Noem het lachwekkend, ik vind het vrij realistisch

@Leentje22 wrote:

@~Marion~ wrote:
@Leentje22 wrote:
Ik vind het ook belachelijk dat er zo weinig info over flesvoeding te vinden is, trouwens ook dat er geen reclame voor gemaakt mag worden! Er mag namelijk wel reclame voor allerlei leningen worden gemaakt (uiterst onverantwoord voor een aantal mensen), maar flesvoeding (boordevol gezonde vitamientjes) mag niet… hoezo krom?!




Even ot, moet wel lachen om jouw post gezien je nickname! hihihi!!




LEENtje :smiley: :lol: :smiley: , nou heb zelf geen leningen, alleen een hypotheek (= natuurlijk ook een lening), maar door mijn werk wel heel veel te maken gehad met mensen die financieel nogal in de problemen gekomen zijn vandaar dat voorbeeld.




Ikke ook… Ben een ex DSB-er en er niet trots op!

Zitten we wel in het juiste gedeelte met dit “gesprek”? Lijkt wel een discussie :wink:



Ik ga met fiep mee wat betreft de invloed van reclame.

Onze kraamverzorgster heeft haar tas proefmonsters babyverzorging laten liggen hier en ik weet wel dat ook dat stiekem effect heeft. Ik ben nu al geneigd eerder die dingen te kopen dan merken die ik niet ken.

:mrgreen:

Precies, het is gewoon ongelooflijk met twee maten meten, en laat de Nederlandsche overheid daar nou nét zoooooooooooooo goed in zijn… :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick:

En trouwens, om ECHT door te gaan op de ts 8) :wink:



Ik denk dat je geen informatie moet opvragen bij de leverancier zelf. Lijkt mij alles behalvel objectief…



Zie hier vaak vragen voorbij komen over flesvoeding en ik zou daar meer op af gaan, als ervaringsdeskundige…



En lachwekkend, volwassen?



Ik vind de redenen die vaak gegeven worden alles behalve volwassen…



Reclame heeft hoe dan ook invloed en veel ook…Anders zouden we heerlijk in een wereld leven zonder die rotzooi…



Overigens zie ik wat voorbeelden van reclames voorbij komen…Maar die hebben allemaal invloed op een volwassen persoon. Iemand die VOOR ZICHZELF keuze’s kan maken…



Een jonge baby kan dat niet…



Maar goed, ik moet hier ZO niet aan beginnen :shifty:

Ik denk dat je geen informatie moet opvragen bij de leverancier zelf. Lijkt mij alles behalvel objectief.. .


juistum. weet je waar ik me ook zo kapot aan erger? Dat ik dan een eetbordje krijg voor mijn zoon met allemaal informatie over hoe goed boter wel niet is voor mijn kind. mooi foldertje, lekker informatief ziet het er uit. Alleen een beetje jammer dat het van blueband komt.


en ik vind het idd nogal een vershcil of je je eigen lever kapotmaakt door in de drankreclames te trappen, of dat je een verkeerd beeld krijgt voorgeschoteld over de allereerste (en o zo belangrijke) voeding van je kind.


Maar ook ik meot hier niet aan beginnen, al is het maar omdat ik het eigenlijk heel druk heb op mijn werk...

Ik vind dit goede zaak!!! In eerste instantie dan he. Het basisprincipe vind ik keigoed.



Buiten dat heb ze geen bal te maken met de voeding die jij je kind wenst te geven.

en zoals ik al vaker zeg, ik respecteer ieders keus. Kan niet wakker liggen van het feit dat iemand voor b.v of f.v kiest.

:mrgreen:

Daarom, ik wil het gewoon voor de zekerheid.

Hoewel ik de vorige keer genoeg had en wel bv-voorlichting hebgehad. Meerdere keren, vond ik het niet zo erg dat Tyler geen bv wou. Het deednamelijk zoooo ontzettend veel pijn :?

Ik ga nu kolven als Ukkie geboren is, maar als ook kolven pijn doet kap ik er meteen mee. M’n tepels zijn een jaar pijnlijk geweest, inc. bloedingen. En dan het cb horen zeggen dat ik maar door moest gaan. :wall:



Het is idd erg krom van de nederlandse overheid.

@Leentje22 wrote:

Ook ik moet hier verder maar niet meer aan beginnen… Ik vind het alleen heel jammer dat als je om wat voor een reden dan ook voor flesvoeding kiest je gelijk een stempel opgedrukt krijgt!


en ik vind het weer jammer dat het altijd tot die conclusie leidt…wat voor stempel krijg je dan in deze (dus niet over andere bv/fv-discussies) opgedrukt als fv-gevende moeder??? :think:



Het gaat in deze namelijk volgens mij juist helemaal niet over bv- of fvmoeders maar over commerciele bedrijven die al dan niet reclame mogen maken en (misleidende) voorlichting mogen geven over kv/bv…

@fiep klophout wrote:

Ik denk dat je geen informatie moet opvragen bij de leverancier zelf. Lijkt mij alles behalvel objectief… .




juistum. weet je waar ik me ook zo kapot aan erger? Dat ik dan een eetbordje krijg voor mijn zoon met allemaal informatie over hoe goed boter wel niet is voor mijn kind. mooi foldertje, lekker informatief ziet het er uit. Alleen een beetje jammer dat het van blueband komt.





en ik vind het idd nogal een vershcil of je je eigen lever kapotmaakt door in de drankreclames te trappen, of dat je een verkeerd beeld krijgt voorgeschoteld over de allereerste (en o zo belangrijke) voeding van je kind.





Maar ook ik meot hier niet aan beginnen, al is het maar omdat ik het eigenlijk heel druk heb op mijn werk…




Maar Fiep, veel van de pro bv campagnes schetsen toch ook een vertekend beeld? En dat mag dan wel… :think:

@pluutje wrote:



Maar Fiep, veel van de pro bv campagnes schetsen toch ook een vertekend beeld? En dat mag dan wel… :think:




Naar welke BV campagnes wordt hier gerefereerd? :think:

En wat voor vertekend beeld is dat dan?

Ik haak nu af… Het wordt toch weer een pro bv of anti fv praatje en voor dat ik daar zelf ook weer aan bijdraag stop ik er nu meer want daar heb ik geen zin in.

@Anita wrote:

@pluutje wrote:


Maar Fiep, veel van de pro bv campagnes schetsen toch ook een vertekend beeld? En dat mag dan wel… :think:




Naar welke BV campagnes wordt hier gerefereerd? :think:

En wat voor vertekend beeld is dat dan?




Nou, de algemene. Dat bv makkelijk en handig is, en dat 9bijna) iedereen het kan geven.

En dat is niet juist. BV is keihard werken, een heleboel leren (kijk maar eens naar al die vragen in het bv stukje hier op kok) en vaak ook doorbijten. En er zijn kinderen die gewoon niet aan de borst willen. Door die campagnes voel je je als moeder behoorlijk falen: zoiets simpels en eenvoudigs, en dat krijg ik niet of niet goed voor elkaar.



ik denk dat het bewust heel romantisch en rooskleurig wordt voorgesteld, om zoveel mogelijk vrouwen met bv te laten starten! Slim, maar niet altijd even eerlijk.

@fiep klophout wrote:

Ik vind het ook nogal lachwekkend dat er geen echte reclame mag worden gemaakt eerlijk gezegd. Natuurlijk is bv beter, maar over het algemeen zijn het toch volwassenen die een kind krijgen, en ik neem aan dat die toch ook op een volwassen manier een beslissing kunnen nemen.




Of het is een realistische kijk op de invloed die reclame op mensen kan hebben. Volwassen of niet, mensen zijn bijzonder makkelijk te manipuleren, en aangezien flesvoedingfabrikanten zonder regels echt niet objectief gaan vertellen wat nou de nadelen zijn van kv ten opzichten van bv, hebben dat soort reclames op de lange duur absoluut invloed op de maneir waarop mensen naar kv en bv kijken. Noem het lachwekkend, ik vind het vrij realistisch




Het ís ook realistisch: zo blijft 93% van de moeders het merk gebruiken waarvan ze een proefpakje hebben gekregen (bron: http://www.borstvoeding.com/columns/een_kijkje_in_de_keuken.html ). De manier waarop kunstvoedingsfabrikanten reclame maken voor hun producten is echt desastreus te noemen :cry: Neem de Filippijnen als voorbeeld: http://www.borstvoeden.info/site/content/view/288/ . Ik moet er wel bij zeggen dat ik de fimpjes buitengewoon schokkend vind…

@FloorS wrote:

Ik kan je heel goed begrijpen dat het frustrerend is als je om een monster vraagt en ze mogen het niet geven. Maar…



Het is inderdaad zo dat er een verbod is op reclame voor kunstvoeding voor babies van 0-6 maanden. Dit verbod is er, omdat reclame veel invloed heeft op de keuze van moeders om wel of niet borstvoeding te gaan geven. Vroeger (jaren 70) was kunstvoeding nieuw, werd flink gepromoot door de fabrikanten, en als gevolg daarvan kregen maar heel weinig kinderen borstvoeding in Nederland. In de derde wereld was het nog erger: doordat moeders poedermelk gingen geven, liep de borstvoeding terug. Als je eenmaal bent begonnen met kunstvoeding is er namelijk geen weg terug. De borstvoeding droogt dan op . Vervolgens stierven veel kinderen doordat de ouders geen geld hadden voor melkpoeder en het vaak niet hygienisch konden klaarmaken.

Daarom het reclameverbod, dat overigens internationaal is afgesproken.



Het is natuurlijk heel vervelend dat borstvoeding geven bij jou en je schoonzusje niet goed gegaan is. Voor borstvoeding is echt goede begeleiding nodig. Vroeger leerde je dat soort dingen van moeder/zussen/tantes en alle truukjes/kneepjes van het vak, dat wisten ze wel. Onze moeders hebben vaak onder invloed van reclame kunstvoeding gegeven en kunnen die kennis niet overdragen.



Daarom als je borstvoeding wilt geven: volg een cursus. Bij de VBN (http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl) of bij LLL (http://www.lll.borstvoeding.nl)

Dit kost een euro of 15 en je krijg hier heel veel informatie over:
  • aanleggen hoe je het goed moet doen
  • hoe de melk gemaakt wordt en waarom iedere vrouw in principe genoeg melk heeft om haar kind te voeden
  • hoe het gaat met kolven
  • hoe je problemen kunt voorkomen en oplossen

    etc. etc.



    Om een fabel uit de wereld te helpen: kolven is géén maatstaf voor hoeveel melk je hebt. En ook als het er waterig uit ziet, betekent dat niet dat er onvoldoende voedingsstoffen in zouden zitten. Moedermelk wordt helemaal afgestemd op de behoeften van je baby. Maar fulltime kolven is niet makkelijk. Goed leren aanleggen is beter en je kindje drinkt dan precies wat hij nodig heeft.



    Kijk anders ook even op http://www.borstvoeding.com. dit is een heel goede site met veel informatie. Ook fabeltjes en misverstanden over borstvoeding staan hierop, en dat zijn er veel!



    Enneh, kleinverpakkingen kunstvoeding kun je gewoon bij de drogist halen, misschien niet van Fris* maar wel van nutripiep.



    oh mijn dochter wordt wakker, ik moet rennen!

    hoop dat je hier wat mee kan.


En voor de rest zou ik me hier graag bij willen aansluiten…