Informatie flesvoeding verboden :S

@Marlous wrote:

Ik vind het ook goed…



Ik denk dat wij ons als nederlanders rot moeten schamen als je kijkt naar hoe weinig vrouwen er bv geven in vergelijking met andere landen…




Precies zelfs de CB stond gek te kijken toen ik zei dat ik “nog steeds” BV geef :hand:

Het komt bijna niet voor in NL dat vrouwen met 4 maanden nog volledig BV geven, dat is toch gek :eh:



En je hebt het over dat je geen klein pakje kunt krijgen.

Ik weet dat de kraamzorg altijd gratis proefpakketjes bij zich heeft, dus mocht het echt niet lukken dan krijgt je baby echt wel kv :wink:

@victoria wrote:

Ik weet dat de kraamzorg altijd gratis proefpakketjes bij zich heeft, dus mocht het echt niet lukken dan krijgt je baby echt wel kv :wink:








:think: dit klopt niet altijd hoor…

Mijn ouders moesten op zondag (Deann is op vrijdag geboren) halsoverkop richting ziekenhuis (spoedapotheek) om een pakje van 't een of ander mee te nemen. Omdat ik met m’n hormonenlijf N*trilon zo leuk vond klinken ( :roll: ) moesten ze dat van mij meenemen.



Ik wilde ook persé BV geven, maar als je een meisje krijgt dat zo’n klap van de bevalling heeft gehad, en daardoor de kracht mist om te drinken… tja… kolven ging meteen al goed, maar omdat ze langzaamaan richting de 10% gewichtsverlies zakte en steeds geler werd en steeds lustelozer (ze werd gewoon écht niet wakker) móest er iets gebeuren.



Ik had het op dat moment wel heel prettig gevonden (achteraf gezien) om vooraf ietsje meer informatie over flesvoeding gehad te hebben.

@Jiska wrote:

@victoria wrote:
Ik weet dat de kraamzorg altijd gratis proefpakketjes bij zich heeft, dus mocht het echt niet lukken dan krijgt je baby echt wel kv :wink:


:think: dit klopt niet altijd hoor…


Gelukkig worden steeds meer kraamzorginstellingen zich bewust van het feit dat zij op die manier simpelweg als doorgeefluik dienen voor kv-fabrikanten die zo uiteindelijk tóch hun product bij de gezinnen thuis weten te krijgen. Fabrikanten hebben inmiddels ondervonden dat zeker de bv-gecertificeerde kraamzorginstellingen zich niet meer lenen daarvoor. En dus gaan ze nu een stapje verder dan dat: kraamverzorgenden worden tegenwoordig rechtstreeks benaderd door de fabrikant met het voorstel om een afspraak te maken en kennis te maken met hun product :?



@Jiska wrote:
[Ik had het op dat moment wel heel prettig gevonden (achteraf gezien) om vooraf ietsje meer informatie over flesvoeding gehad te hebben.


Voor informatie over kunstmatige zuigelingenvoeding kun je in ieder geval terecht bij zorgverleners. Zij moeten heldere en feitelijke informatie over babyvoeding kunnen geven, die niet is gekleurd door commercieel belang. M.b.t. keuze voor een bepaald merk, dat is volgens mij heel persoonsgebonden. Voor jullie als ouders, omdat jullie bijvoorbeeld de enigen zijn die kunnen bepalen wat je ervoor wilt uitgeven, maar ook voor je baby omdat ik uit ervaringsverhalen begrijp dat baby’s heel verschillend kunnen reageren op bepaalde merken.

@Yvonne Z. wrote:

@fiep klophout wrote:
Ik vind het ook nogal lachwekkend dat er geen echte reclame mag worden gemaakt eerlijk gezegd. Natuurlijk is bv beter, maar over het algemeen zijn het toch volwassenen die een kind krijgen, en ik neem aan dat die toch ook op een volwassen manier een beslissing kunnen nemen.




Of het is een realistische kijk op de invloed die reclame op mensen kan hebben. Volwassen of niet, mensen zijn bijzonder makkelijk te manipuleren, en aangezien flesvoedingfabrikanten zonder regels echt niet objectief gaan vertellen wat nou de nadelen zijn van kv ten opzichten van bv, hebben dat soort reclames op de lange duur absoluut invloed op de maneir waarop mensen naar kv en bv kijken. Noem het lachwekkend, ik vind het vrij realistisch




Het ís ook realistisch: zo blijft 93% van de moeders het merk gebruiken waarvan ze een proefpakje hebben gekregen (bron: http://www.borstvoeding.com/columns/een_kijkje_in_de_keuken.html ). De manier waarop kunstvoedingsfabrikanten reclame maken voor hun producten is echt desastreus te noemen :cry: Neem de Filippijnen als voorbeeld: http://www.borstvoeden.info/site/content/view/288/ . Ik moet er wel bij zeggen dat ik de fimpjes buitengewoon schokkend vind…




Het gaat er natuurlijk ook niet om welk merk je kiest! Het gaat erom OF je ervoor kiest.

Door de reclame te verbieden hoopt men dat er meer vrouwen bv gaan geven. Ik denk dat dit ijdele hoop is. Vrouwen zijn meer gebaat bij EERLIJKE voorlichting over bv, en die wordt veel te weinig gegeven in Nederland. DAAR moet men zich voor schamen!!! :naughty: :naughty:

Vertel eens iets over de oneerlijke voorlichting over bv???



Ben erg benieuwd…

Denk ook het romantiseren en subjectieve informatie die wordt gegeven.



En ik heb trouwens over alle2 de voedingen informatie gekregen en gelukkig geen gezeur daar op dat ziekenhuis welke keuze je ook maakt. Helemaal top en fijn, geen “stress” daarom.

@~Marion~ wrote:

Ik haak nu af… Het wordt toch weer een pro bv of anti fv praatje en voor dat ik daar zelf ook weer aan bijdraag stop ik er nu meer want daar heb ik geen zin in.




ja eens, vind ik ook altijd errug jammer…



Om nog even op het topic algemeen te reageren: wie denkt de overheid wel dat ze zijn om te bepalen of er wel of geen informatie gegeven mag worden over flesvoeding? We worden wat dat betreft (en ook op andere gebieden, maar da’s weer een ander verhaal) toch ook behandelt als een stel kleuters… Ik kan zelf prima bepalen wat ik wil geven, en dan zou ik ook graag over beide keuzemogelijkheden optimaal voorgelicht willen worden. En ik ben van mening dat een fabrikant erg belangrijke informatie kan geven, ik kijk heus wel door het reclame sausje heen hoor! Dat doen we toch dagelijks?



gr

muts

@Marlous wrote:

Vertel eens iets over de oneerlijke voorlichting over bv???



Ben erg benieuwd…




Puur wat ik al zei!

Het wordt heel erg vaak gebracht alsof het allemaal heel makkelijk gaat, en alsof iedere baby ook altijd bv WIL. En de "kleine"opstartprobleempjes zijn allemaal na 6 weken verdwenen.



Dat is dus niet perse oneerlijk, maar wel heeeeel erg eenzijdig.



Hier op dit forum alleen al lees je dat het hard werken is, dat men heel erg trots is dat ze het zo lang hebben volgehouden (als het echt zo eenvoudig en makkelijk was als de folders zeggen is trots dus niet op zijn plaats)

Kinderen die niet willen drinken, moeders die echt geen druppel produceren, zeer pijnlijke of zelfs bloedende tepels ondanks helemaal correct aanleggen, het wordt allemaal genoemd als zijnde zeer grote uitzonderingen.



In mijn omgeving zijn er heel veel bv moeders, meer dan fv. Mijn beste vriendin heeft een maand eerder dan ik een kind gekregen, en zij voedde vanaf het begin moeiteloos. Ik dacht dus dat dat eigenlijk standaard was, en de 5 bv boeken en folders van LLL (die ik echt ALLEMAAL heb besteld :oops: ) gaven datzelfde beeld.



Nu blijkt dat dit helemaal niet altijd zo is, integendeel zelfs. Veel vrouwen moeten echt 6 weken uittrekken om alles glad te laten verlopen, veel vrouwen zijn dolblij als de eerste 6 maanden voorbij zijn en ze met goed fatsoen "mogen"stoppen. In mijn omgeving liep de helft goed, de andere helft minder. Het feit dat ze op 3 na allemaal met 6 of 7 maanden stopten zegt daar best wat over. (ze zouden het allemaal meteen weer doen, dat is buiten kijf hoor, maar toch…)



En heel veel vrouwen zitten tijdens de kraamtijd met een rotgevoel, omdat het bij hen niet vlekkeloos loopt, en ze, mede door de hormonen, zichzelf voelen falen.

Wanneer er in al die folders en boeken zou staan dat het heel normaal is wanneer dingen niet lukken, en je zeker niet de enige bent, kan dat al veel schelen. En ook dat er niet voor elk probleem een oplossing IS!



En die info is er best wel, bij een lk bijvoorbeeld, of op kok, maar toen ik mijn oudste kreeg had ik nog geen internet, en ik had die info dus graag van tevoren gekregen, en niet pas nadat ik al zwanger was van de tweede.



Ik zet dus altijd een beetje mijn stekels op wanneer mensen dan allemaal, heel goed bedoeld natuurlijk, allemaal websites en folders en links aandragen, zo van: lees dit maar en kijk dat maar. Dan denk ik: lief hoor, maar wel heel makkelijk als je zelf totaal geen ervaring hebt met het niet lukken. Want soms gaat het gewoon niet, maar dat lijkt men niet te geloven.



En om te zeggen dat het heel erg goed is dat fv reclames verboden worden vind ik dan kort door de bocht. Waarom, denk ik dan? Iemand die bewust voor bv kiest zal zich zeker niet laten omkletsen, iemand die twijfelachtig is zal misschien eerder naar de fles grijpen als het niet lukt. Een taak te meer dus om te zorgen dat dat niet gebeurt, en imo doe je dat niet door reclames te verbieden, maar door ongenuanceerd, niet geromantiseerd over bv te vertellen.



een lang verhaal, sorry, maar ik hoop dat zo duidelijk is wat ik precies bedoel. Ik ben dus zeker pro bv, het moet zoveel mogelijk gestimuleerd worden, maar kv reclames verbieden vind ik eerlijk gezegd een zwaktebod.

:clap: :clap: voor Pluutje !!

Lang verhaal maar helemaal mee eens!



gr

muts

De overheid heeft niet bepaald dat er geen reclame gemaakt mag worden, de overheid heeft besloten zich aan te sluiten bij de adviezen van de Wereld GezondheisOrganisatie. Er werd eerder ook flink reclame gemaakt voor roken (o, dat is zo goed, zo sfeervol, zo ‘van stand’) en je weet waar dat toe geleid heeft. In elke alcoholreclame hoor je nu dat je het nog niet mag kopen als je nog geen 16 bent, is dat ook betuttelend?



Nog even een knuppel in het hoenderhok:

Als je voor gemak kiest, moet je niet voor borstvoeding kiezen. Maar persoonlijk denk ik dat je dan helemaal niet voor een kind moet kiezen. Borstvoeding zal niet altijd rooskleurig zijn, maar dat is kunstvoeding ook niet. Dat zou niet mee moeten wegen in de keus voor het één of het ander.

Biebels, wat je knuppel betreft: daar heb je gelijk in. En daarom zou het ook zo fijn zijn als mensen dat ook te horen krijgen! :wink: Dat is dus precies wat ik bedoel, maak er geen zoetsappig iets van, het is gewoon hard werken!

Ik snap je punt Pluutje, maar als je zoveel informatie zoekt, weet je ook dat je aan ervaringsdeskundige moet vragen hoe en wat. Niet alles leer je uit boeken…Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit een boek heb gelezen, maar alles de 2e keer hier van kok heb gehaald.



En ja, de eerste keer is bij mij ook mislukt…Des te meer wilde ik bij Micah wel slagen…En dat is gelukt…



Mensen zeggen vaak dat men maar respect moet hebben voor andermans keuze’s…



Maar sorry, ik heb geen respect voor vrouwen die het ‘gehannes’ niets vinden of zeggen dat het niets voor hun is…brrrrrrrrrrr



Wat dat betreft ben ik het eens met de knuppel van Biebels…



En ja, er moet gezegd worden dat het niet alleen leuk is, dat het pijn kan doen etc…Maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat het allemaal fijn is de eerste tijd…

@Marlous wrote:



Mensen zeggen vaak dat men maar respect moet hebben voor andermans keuze’s…



Maar sorry, ik heb geen respect voor vrouwen die het ‘gehannes’ niets vinden of zeggen dat het niets voor hun is…brrrrrrrrrrr


leg us uit?

@muts99 wrote:

@Marlous wrote:


Mensen zeggen vaak dat men maar respect moet hebben voor andermans keuze’s…



Maar sorry, ik heb geen respect voor vrouwen die het ‘gehannes’ niets vinden of zeggen dat het niets voor hun is…brrrrrrrrrrr


leg us uit?


Volgens mij heeft dit toch geen uitleg nodig :think:

ik snap niet zo goed waarom je voor die vrouwen geen respect zou moeten hebben. Ondanks alle voordelen van BV moet ieder dat toch gewoon voor zich weten, maakt toch niet uit welke reden? Dat is toch wel iets wat we als geemancipeerde vrouwen generatie verdient hebben?



gr

muts

marlous, laten we ons beperken tot het onderwerp informatie/reclame door kvfabrikanten, voordat dit echt de zoveelste bv/kvdiscussie wordt (ik wil je wel een linkje sturen!)



@muts99 wrote:

En ik ben van mening dat een fabrikant erg belangrijke informatie kan geven, ik kijk heus wel door het reclame sausje heen hoor! Dat doen we toch dagelijks?




Ik ben van mening dat een fabrikant dat niet kan, of jawel; ze kan prima info geven over haar product (hoe het werkt enz.) maar niet over bv versus kv, simpelweg omdat ze andere belangen hebben dan de gezondheid van je kind, namelijk zo veel mogelijk geld verdienen aan je kind. En dan heb ik toch liever dat informatie wordt verstrekt door een organisatie die wèl de gezondheid van je kind voorop heeft staan.



En ik geloof echt niet dat jij zo makkelijk door dat reclamesausje heen kijkt. Als je dagelijks tig reclames krijgt te zien waarin verteld wordt dat kv beter is dan bv (neeee ik weet dat ze dat niet zullen doen, maar STEL), dan durf ik te wedden dat je daar op den duur, onbewust iets van gaat geloven. Mensen zijn manipuleerbaar, en de meeste niet in staat om altijd maar na te denken of de informatie die ze krijgen wel objectief en betrouwbaar is. Hoeveel mensen geloven niet klakkeloos wat er op tv verteld wordt?



En ja, pluutje, ben het met je eens: bv-voorlichting zou ook eerlijk moeten zijn, juist omdat anders elke moeder alsnog na de eerste tegenslag afvalt omdat ze niet weten dat tegenslagen er een beetje bij horen. Maar ik moet zeggen dat ik niet het idee heb dat de bv-voorlichting zo rooskleurig is eigenlijk :think:

@muts99 wrote:

ik snap niet zo goed waarom je voor die vrouwen geen respect zou moeten hebben. Ondanks alle voordelen van BV moet ieder dat toch gewoon voor zich weten, maakt toch niet uit welke reden? Dat is toch wel iets wat we als geemancipeerde vrouwen generatie verdient hebben?



gr

muts




Daar ben ik het helemaal mee eens. Niet iedereen denkt er hetzelfde over.

@muts99 wrote:

ik snap niet zo goed waarom je voor die vrouwen geen respect zou moeten hebben. Ondanks alle voordelen van BV moet ieder dat toch gewoon voor zich weten, maakt toch niet uit welke reden? Dat is toch wel iets wat we als geemancipeerde vrouwen generatie verdient hebben?



gr

muts




Nee…

Je maakt die keuze wel of niet bv toch niet voor jezelf?



Dus zo’n reden, ik wil geen hangborsten, ik ben niet zo’n type etc, vind ik egoistisch en persoonlijk heb ik geen respect voor mensen die egoistische keuze’s maken…

@Marlous wrote:

@muts99 wrote:
ik snap niet zo goed waarom je voor die vrouwen geen respect zou moeten hebben. Ondanks alle voordelen van BV moet ieder dat toch gewoon voor zich weten, maakt toch niet uit welke reden? Dat is toch wel iets wat we als geemancipeerde vrouwen generatie verdient hebben?



gr

muts




Nee…

Je maakt die keuze wel of niet bv toch niet voor jezelf?



Dus zo’n reden, ik wil geen hangborsten, ik ben niet zo’n type etc, vind ik egoistisch en persoonlijk heb ik geen respect voor mensen die egoistische keuze’s maken…




gaat wat ver voor dit topic denk ik zoals eerder al gezegd maarre… kinderen krijgen is toch ook al een egoistische keuze? Dat wil jij toch ook voor jezelf?

(enne… hangborsten krijg je ook als je geen bv gegeven hebt :wink: )



gr

muts

:mrgreen: