Informatie flesvoeding verboden :S

he annemarie was het de LK woonachtig in de mooie wijk B? 8)

Yep, met die zuideuropeesche (land met veel eilanden) achternaam :silenced:

@Biebels wrote:

werkt Icare ook in Groningen? :think: :silenced: :shifty:

Hoezo?

Ik ben lid geworden van Icare zodat ik na de bevalling gratis beroep kon doen op een lactatiekundige. Helaas had ze alleen op dinsdag spreekuur, en kreeg ik op de andere dagen telefonisch advies van andere lk’s. Geen van deze adviezen heeft me verder geholpen… :silenced:

Later hoorde ik van iemand anders uit Drenthe dat die hetzelfde probleem had (zelfd lk zelfs), en nu jij, uit Groningen, vandaar dat ik dacht… misschien ook Icare? :think:

kan hier in regio eindhoven ook een lk aanwijzen die ik werkelijk niemand aan zou raden :silenced:

info over flesvoeding…hmmm lijkt me hier en daar wel handig als ik zie hoeveel vragen er hier op kok worden gesteld.

Nee Biebels, was niet Icare. Ze werd door de verpleegkundige gebeld (die visites rijdt voor de vk). Ik weet dat ze bij Groene Kruis hier ook zo’n pakket aanbieden.

:think: misschien toch maar eens wat opmerkingen aan mijn schoonmoeder doorgeven. Zij geeft les op de opleiding voor voeding en dieetitiek, misschien kunnen haar studenten er wat mee. Leuk opdrachtje “schrijven objectief voorlichtingsmateriaal flesvoeding” ofzo?

Ik ben niet voor reclame, maar het voedingscentrum zou er wel goed aan doen ale merken en soorten kv eens op een rijtje te zetten met hoeveelheiden en wijze van gebruik.

Daar hoeft geen reclame voor gemaakt te worden, je geeft die folders aan kraamverzorgsters en cb’s. Die bekijken dan of de info nodig is en zal hem verstrekken…

@Yvonne Z. wrote:

Even nieuwsgierig hoor :wink: . Over welke voorlichting heb je het nu precies? Bladen, informatiebijeenkomsten, fora, voorlichting door zorgverleners?
Had ik KOK niet gehad dan was ik nooit zo ver gekomen met Saba’s bv. Regeldagen? Ja, je leest het in de boekjes, maar als het je “overkomt” dan begin je toch behooooooorlijk te twijfelen. Als je dan wat mensen in je omgeving hebt die zeggen “ah joh, geef je toch een fles” dan kan ik me indenken dat het voor sommigen moeilijk is door te zetten op zo’n moment en dat men al snel (te snel) naar kv grijpt. Is die informatievoorziening tijdens de zwangerschap, maar vooral kraamweken, daar duidelijker in, dan voorkomt dat veel onrust en twijfel bij pasgeboren moeders.

De voorlichtingsavonden waren tijdens Saba’s zwangerschap niet (vaak) in de regio en moeilijk te achterhalen, het cb was niet echt gul in het delen van informatie, vk had geen praktische informatie behalve “het gaat allemaal vanzelf, zul je zien” :roll: en ik heb me een bult gezocht voordat ik bij VBN en LLL terecht kwam. Ben wél bewust op zoek gegaan naar een kraamorganisatie met borstvoedingscertificaat en daar ben ik nog steeds heel blij mee. En toen kwam KOK… :thumbup: :wink: :mrgreen: ! Tijdens Tosca’s zwangerschap heb ik wél gemerkt dat er steeds meer informatie voorhanden was: bij de gyn, bij het cb, gewoon als advertentie op een plaatselijk prikbord in de supermarkt :thumbup: ! Dus verbetering is er gelukkig absoluut!

@Jassie wrote:

Had ik KOK niet gehad dan was ik nooit zo ver gekomen met Saba’s bv. Regeldagen? Ja, je leest het in de boekjes, maar als het je “overkomt” dan begin je toch behooooooorlijk te twijfelen. Als je dan wat mensen in je omgeving hebt die zeggen “ah joh, geef je toch een fles”

@Jassie wrote:
De voorlichtingsavonden waren tijdens Saba’s zwangerschap niet (vaak) in de regio en moeilijk te achterhalen, het cb was niet echt gul in het delen van informatie, vk had geen praktische informatie behalve “het gaat allemaal vanzelf, zul je zien” :roll:

Dit zijn dus de zure vruchten van de enorme opkomst van kunstmatige zuigelingenvoeding in de jaren 60/70 :frowning: Daardoor is er zo ontzettend veel informatie over bv verloren gegaan, het werd gewoon niet meer van moeder op dochter overgedragen zoals eerder wel het geval was en vrouwen zagen andere vrouwen ook haast niet meer voeden.

@Jassie wrote:
Tijdens Tosca’s zwangerschap heb ik wél gemerkt dat er steeds meer informatie voorhanden was: bij de gyn, bij het cb, gewoon als advertentie op een plaatselijk prikbord in de supermarkt :thumbup: ! Dus verbetering is er gelukkig absoluut!

De verbetering is er inderdaad wel, maar dat heeft vaak nogal wat voeten in aarde… Het kost soms nogal wat moeite om als bv-organisatie een “voet tussen de deur” te krijgen bij zorgverleners en dat heeft helaas nog erg vaak te maken met kv-fabrikanten die een enorme vinger in de pap hebben. Die hebben een megabudget om te lobbyen voor hun product, denk maar aan leuke cadeau’s, personeelsuitjes, studiedagen die ze de zorgverleners voorschotelen. En daar kun je als vrijwilligersorganisatie uiteraard niet tegenop. Daarnaast moeten bv-organisaties soms enorm veel tijd investeren in het winnen van het vertrouwen van zorgverleners, die deze organisaties nog weleens willen afschilderen als theeclubjes :? En als je dan te maken hebt met grote zorginstellingen, dan wil het nog weleens gebeuren dat de neuzen niet allemaal dezelfde kant op staan. De ene medewerkster zal in de bv-organisaties een welkome bron van informatie zien, terwijl de andere ze ziet als concurrentie (vooral als het gaat om informatiebijeenkomsten).

Maar goed, gelukkig zien steeds meer zorgverleners de noodzaak van een goede voorlichting over borstvoeding en zetten zij de deuren open voor de bv-organisaties waardoor deze inderdaad ook gemakkelijker te vinden zijn.

@Yvonne Z. wrote:

Maar goed, gelukkig zien steeds meer zorgverleners de noodzaak van een goede voorlichting over borstvoeding en zetten zij de deuren open voor de bv-organisaties waardoor deze inderdaad ook gemakkelijker te vinden zijn.
Klopt, gelukkig maar, en ik denk dat de borstvoedende moeders zelf ook mee kunnen helpen aan de promotie en kennisoverdracht. Het cb heeft mij al een aantal keer aangegeven dat ik zo welkom zou zijn op bijeenkomsten waar het gaat om kind en voeding, simpelweg omdat ik in mijn dorp een “langvoedster” ben (nou ja, lang voor NL begrippen dus). Denk dat daar het geheim schuilt achter informatievoorziening, wat je zelf ook al aangeeft: moeders naar moeders… moeders op dochters… vriendinnen onderling… voor zowel bv, als - en daar begon dit topic mee - kv.