ah ik zie nog even Jassie haar bericht;
Ik denk idd ook dat er te rooskleurig over bv wordt gedaan; het is keihard werken! Ik denk dat het heel belangrijk is in de voorlichting daarover dat ook aan te geven zodat mensen niet denken dat ze de enige zijn die het niet “zomaar even” doen.
Ik ben ook wel benieuwd naar wat iemand dan zou willen weten over de verschillende voedingen?
Vergelijken wordt héél moeilijk. Je zou een onafhankelijke partij moeten vinden (en ik vrees dat die er niet meer zijn… kunstvoedingsfabrikanten sponsoren vele centjes, tijdschriften staan bol van reclames, cb’s kun je zelfs niet altijd geloven, en als ook de kraamhulpen benaderd worden door fabrikanten…). En die onafhankelijke partij zou onderzoek moeten doen naar alle aspecten van voeding, niet alleen de samenstelling, maar ook de bruikbaarheid. Tsja, en die samenstelling is kunstmatig, dus wie zegt dat dat goed is? Ik geloof zelf meer in het natuurlijk product dan in al die moeilijke namen die uit de fabriek komen…
Ik ben vandaag zelf even wat winkels afgegaan en heb mijn antwoord bij de Etos gevonden!!!
Ik keek er eerst langs maar ze hebben het.
:dance:
@Biebels wrote:
Ik ben ook wel benieuwd naar wat iemand dan zou willen weten over de verschillende voedingen?
Vergelijken wordt héél moeilijk. Je zou een onafhankelijke partij moeten vinden (en ik vrees dat die er niet meer zijn… kunstvoedingsfabrikanten sponsoren vele centjes, tijdschriften staan bol van reclames, cb’s kun je zelfs niet altijd geloven, en als ook de kraamhulpen benaderd worden door fabrikanten…). En die onafhankelijke partij zou onderzoek moeten doen naar alle aspecten van voeding, niet alleen de samenstelling, maar ook de bruikbaarheid. Tsja, en die samenstelling is kunstmatig, dus wie zegt dat dat goed is? Ik geloof zelf meer in het natuurlijk product dan in al die moeilijke namen die uit de fabriek komen…
Ik hoop ook echt dat meerdere mensen willen op die vraag (WAT voor informatie) want daar ben ik echt in geinteresseerd…
@Marlous wrote:
@Biebels wrote:Ik ben ook wel benieuwd naar wat iemand dan zou willen weten over de verschillende voedingen?
Ik hoop ook echt dat meerdere mensen willen op die vraag (WAT voor informatie) want daar ben ik echt in geinteresseerd…
De enige informatie die ik vroeg was: Zijn er ook kleine verpakkingen van Friso?
Zelf had ik het nergens gezien, dus dacht ik ga Friso zelf mailen, daar kreeg ik het bericht dat je in Nederland geen informatie mag verstrekken over flesvoeding voor baby’s van 0-6 maanden. Vandaag in de etos in Zoetermeer kreeg ik mijn antwoord.
Dit wou ik weten omdat ik zelf borstvoeding wil proberen te geven ondanks dat het bij mijn eerste niet is gelukt. Die wou geen borst. Om die reden wil ik graag een kleinverpakking flesvoeding in huis hebben.
Nu snap ik dat dat belangrijk was voor jou om te weten…
Maar is het ook belangrijk genoeg om informatieverstrekking over kv onder de 6 maanden wel ‘legaal’ te maken?
Ik vind van wel.
Ik heb tussen de reacties ook gelezen dat niet iedereen borstvoeding kan geven. En ben van mening dat iedere moeder voor zichzelf moet kiezen of ze kv of bv geven.
Wat voor informatie zou je willen krijgen dan?? Iets over samenstelling of keurmerken ofzo? :think:
@kikjuh wrote:
De enige informatie die ik vroeg was: Zijn er ook kleine verpakkingen van Friso?
Zelf had ik het nergens gezien, dus dacht ik ga Friso zelf mailen, daar kreeg ik het bericht dat je in Nederland geen informatie mag verstrekken over flesvoeding voor baby’s van 0-6 maanden.
Feitelijk gezien klopt het antwoord van Fr*so niet. Enkele moeders hebben het al aangegeven; er zit een heel groot verschil tussen informatie en reclame. Reclame voor kunstmatige zuigelingenvoeding van 0-6 maanden is niet voor niets verboden. Het verstrekken van informatie is uiteraard wel toegestaan. Voor de fabrikant is dit echter een dun lijntje, omdat alles wat zij zeggen als reclame kan worden aangemerkt en daarom doen ze daar zo omslachtig over.
Het verstrekken van informatie over kunstmatige zuigelingenvoeding is dus gewoon legaal, reclame maken voor voeding van 0-6 maanden niet. Maar wat voor informatie zou je dan nou precies nog meer willen krijgen?
Ik ben in ieder geval blij voor je dat je uiteindelijk toch hebt gevonden waar je naar op zoek was

@Jassie wrote:
@kikjuh wrote:Ik vind het dus belachelijk dat je in principe niet mag kiezen en dus bijna verplicht wordt om borstvoeding te geven. Want informatie over flesvoeding mag je niet geven.Vooropgesteld… belachelijk vind ik dat niet (moet eerlijk zeggen dat ik dan ook best behoorlijk pro bv ben), maar veel (aanstaande) moeders zijn slecht geïnformeerd over bv, en dan bedoel ik de rozengeur-en-maneschijn verhalen, maar óók de keerzijde van de onzekerheid, de 1.000 vragen die je kunt hebben en eventueel fysieke ongemakken. En daar gaat het vaak op mis. De kennis en hulp op het moment dat het zover is. Ik denk dat de balans zoek is: er mag geen informatie over kv worden gegeven, maar over bv is het ook nog steeds zoeken geblazen. Dus eigenlijk sta je als (aanstaande) moeder soms best voor een taak om uit te vinden wat de mogelijkheden zijn.
Maar terugkomend op je vraag… kan het cb jou geen antwoorden geven, en eventueel proefverpakkingen? Want dat ze bestaan is haast zeker (heb ze wel 's in handen gehad… en weggegooid). Kunnen zij daar niet iets van zeggen?
nou, da’s dus precies wat ik bedoelde.

@pluutje wrote:
@Jassie wrote:
Maar terugkomend op je vraag… kan het cb jou geen antwoorden geven, en eventueel proefverpakkingen? Want dat ze bestaan is haast zeker (heb ze wel 's in handen gehad… en weggegooid). Kunnen zij daar niet iets van zeggen?
nou, da’s dus precies wat ik bedoelde.![]()
Ik kom al maanden niet meer op t cb, en zou niet eens weten waar dat hier zou zijn. (ze zijn pas verhuisd)
En mijn ervaring met het cb is niet echt goed. Er werd erg op mij neergekeken op t cb vanwege het feit dat ik tienermoeder was…
Gelukkig hebben we kok…
@Marlous wrote:
Gelukkig hebben we kok…![]()
Idd!!! :dance:
@annemarie69 wrote:
ah ik zie nog even Jassie haar bericht;
Ik denk idd ook dat er te rooskleurig over bv wordt gedaan; het is keihard werken! Ik denk dat het heel belangrijk is in de voorlichting daarover dat ook aan te geven zodat mensen niet denken dat ze de enige zijn die het niet “zomaar even” doen.
Even nieuwsgierig hoor

@Biebels wrote:
:think: ik had, achteraf gezien, niet eens zo zeer iets willen weten over de verschillende voedingen die er zijn, want tja da’s een eigen keuze, net zoals je bv Coca Cola drinkt of Pepsi, om maar wat te noemen. (ander verhaal wordt het natuurlijk als je kindje aangepaste voeding nodig heeft)
Maar wat ik heel graag had willen weten zijn de praktische dingen rondom de flesvoeding: hoe gaat het met uitkoken, waar bewaar je de schone flessen, en, heel stom, toch ook hoe je het klaar moet maken. Tuurlijk, staat op het pak beschreven, maar 2 dagen na de bevalling, al 4 nachten niet geslapen, een kindje dat maar niet op gang komt, de eerste 2 dagen 2 uur kraamhulp per dag, zelf doodziek… tja, dan dringt werkelijk niet tot je door hoe je in vredesnaam zo’n fles klaar moet maken :oops: en hoe het dan zit met: 20cc per keer, 6x per dag… :?
Ik kon in het begin gewoon niet logisch nadenken, en ik denk dat als ik dit soort dingen van te voren had geweten, het allemaal iets makkelijker was gegaan.
Hetzelfde geldt trouwens voor kolven, ook daar had ik van te voren graag meer over willen weten. Nu kreeg ik na 3 dagen een dubbelzijdige electrische pomp (zoals wij 'm oneerbiedig noemden :oops: ) in handen: ga je gang…
:shock: :shock: :shock:
Gelukkig ging het direct méér dan goed, maar toch… toen de kraamzorg weg was, en wij ook een keer een dagje weg wilden, dan zit je… hoe neem je voeding mee? Waar bewaar je het zolang?
Ik ging er trouwens heel naïef vanuit, dat ik dit soort dingen tijdens de kraamweek wel zou leren :doh:
Tja, er totaal niet bij stilgestaan dat die week weleens heel anders zou kunnen verlopen dan we vooraf gedacht hadden

Denk persoonlijk dus, dat er aan dit soort dingen best van te voren meer aandacht geschonken kan worden. Betwijfel echter of dit een taak van de VK is… misschien voor de kraamhulpen? :think: Is meteen weer goed voor de werkgelegenheid :mrgreen:
@Jiska wrote:
@Biebels wrote:Ik ben ook wel benieuwd naar wat iemand dan zou willen weten over de verschillende voedingen?
:think: ik had, achteraf gezien, niet eens zo zeer iets willen weten over de verschillende voedingen die er zijn, want tja da’s een eigen keuze, net zoals je bv Coca Cola drinkt of Pepsi, om maar wat te noemen. (ander verhaal wordt het natuurlijk als je kindje aangepaste voeding nodig heeft)
Maar wat ik heel graag had willen weten zijn de praktische dingen rondom de flesvoeding: hoe gaat het met uitkoken, waar bewaar je de schone flessen, en, heel stom, toch ook hoe je het klaar moet maken. Tuurlijk, staat op het pak beschreven, maar 2 dagen na de bevalling, al 4 nachten niet geslapen, een kindje dat maar niet op gang komt, de eerste 2 dagen 2 uur kraamhulp per dag, zelf doodziek… tja, dan dringt werkelijk niet tot je door hoe je in vredesnaam zo’n fles klaar moet maken :oops: en hoe het dan zit met: 20cc per keer, 6x per dag… :?
Ik kon in het begin gewoon niet logisch nadenken, en ik denk dat als ik dit soort dingen van te voren had geweten, het allemaal iets makkelijker was gegaan.
Hetzelfde geldt trouwens voor kolven, ook daar had ik van te voren graag meer over willen weten. Nu kreeg ik na 3 dagen een dubbelzijdige electrische pomp (zoals wij 'm oneerbiedig noemden :oops: ) in handen: ga je gang…
:shock: :shock: :shock:
Gelukkig ging het direct méér dan goed, maar toch… toen de kraamzorg weg was, en wij ook een keer een dagje weg wilden, dan zit je… hoe neem je voeding mee? Waar bewaar je het zolang?
Ik ging er trouwens heel naïef vanuit, dat ik dit soort dingen tijdens de kraamweek wel zou leren :doh:
Tja, er totaal niet bij stilgestaan dat die week weleens heel anders zou kunnen verlopen dan we vooraf gedacht hadden
Denk persoonlijk dus, dat er aan dit soort dingen best van te voren meer aandacht geschonken kan worden. Betwijfel echter of dit een taak van de VK is… misschien voor de kraamhulpen? :think: Is meteen weer goed voor de werkgelegenheid :mrgreen:
dat is inderdaad wel belangrijke info.
was echt blij dat de kraamhulp een hoop wist want ik was het allemaal alweer vergeten hahaha
gelukkig was me vriendin 7 maanden voor mij bevallen en die heeft de eerste weken als vraagbaak gefugeert :lol:
Ik denk dat je inderdaad al snel bij vrienden en familie uitkomt… aangezien het aantal uren kraamzorg alleen maar afneemt :? . Hier op KOK kun je een groot deel van die vragen kwijt, iedereen snapt dat dat logische denken weggestopt zit achter kraamwatten en -verband . En in het gunstige geval ga je pas kolven als de kraam allang weer weg is, dus die info zul je ook elders moeten zoeken!
Praktische tips over het klaarmaken van voeding, die mogen ze wel geven bij de fabrikant, toch? Vragen over de samenstelling e.d. zullen ze waarschijnlijk niet beantwoorden, omdat dit toch naar reclame neigt.
@Biebels wrote:
Ik denk dat je inderdaad al snel bij vrienden en familie uitkomt… aangezien het aantal uren kraamzorg alleen maar afneemt :? . Hier op KOK kun je een groot deel van die vragen kwijt, iedereen snapt dat dat logische denken weggestopt zit achter kraamwatten en -verband. En in het gunstige geval ga je pas kolven als de kraam allang weer weg is, dus die info zul je ook elders moeten zoeken!
Praktische tips over het klaarmaken van voeding, die mogen ze wel geven bij de fabrikant, toch? Vragen over de samenstelling e.d. zullen ze waarschijnlijk niet beantwoorden, omdat dit toch naar reclame neigt.
En daarbij komt dat niet alle mama’s een KOK-forum o.i.d. hebben…

@Yvonne Z. wrote:
@annemarie69 wrote:ah ik zie nog even Jassie haar bericht;
Even nieuwsgierig hoor. Over welke voorlichting heb je het nu precies? Bladen, informatiebijeenkomsten, fora, voorlichting door zorgverleners?
vooral in bladen, op voorlichtingsbijeenkomsten en voorlichting van de zorgverleners. Hier op KOK valt het wel mee, daar zijn genoeg meiden die aangeven dat het niet alleen maar “kind in de richting van je (.) bewegen is en happen maar” maar dat het heus niet voor iedereen een roze wolk is.
Vooral op de voorlichting van Borstvoeding Natuurlijk heb ik dat erg gemist. Het ging heus wel over tepelkloven enzo maar het gaat er nooit over dat het gewoon keihard werken en doorzetten is. En dat het heus een poos kan duren voor die pijn bij het aanhappen overgaat. Ik heb die avonden gedaan toen ik zwanger was van Minke. Toen we later nog eens bij elkaar kwamen om ervaringen uit te wisselen en ik mijn verhaal vertelde (12 dagen martelgang waarna toch de keuze voor de fles) werd daar overheen gepraat en ging men over tot het “gezellig eens een middagje borstvoeden met zijn allen” en het gebrek aan belangstelling/medeleven heeft me eerlijk gezegd wel teleurgesteld.
ik vind het vooral erg jammer dat BV door je strot wordt geduwd en dat FV ‘heel fout’ is: mijn zoontje is bij de geboorte bijna overleden en wou niet happen EN mijn tepels zijn te glad dat zelfs tepelhoedjes niet lukte en ik raakte hélemaal in de stress omdat ik in VIER dagen tijd uit beide borsten SAMEN slechts 50 cc had geproduceerd :shifty:
ik ben naderhand overgegaan op FV en de rust was wedergekeerd (wat voedingen betreft dan he?)
Bij een eventueel volgend kindje ga ik metéén over op FV en laat ik me niet ompraten…