Hulp gevraagd (dochter is geholpen :D), update p8 (27/2)

Louise, bij jinthe was er een infectie in het vocht ontstaan en daardoor zelfs wild vlees in haar oor, dus lang vocht achter de oren is niet altijd onschuldig.

Zal uiteraard niet altijd zo zijn,maar ik Denk toch dat je er best toch zowieo zo snel mogelijk bij bent.

Gaan ze bij Elise nog steeds niks doen aan het vocht?

Xxx

Voor Wessel zou het echt gaan dan om het gevolg van alle oorontstekingen en het herhaaldelijk plaatsen van nieuwe buisjes.

Hij heeft nu T-buisjes… die moeten operatief verwijderd worden helaas en de kans op blijvend letsel vanhet trommelvlies is aanwezig.

Ik doe al wel heel veel aan ondersteuning met gebaren; als 2e natuur.

Goh jammer dat je pas zo laat terecht kan! Jouw gevoel van jouw eerste post herken ik helemaal, 2 kids die je volkomen lijken te negeren, altijd politie agentje lopen spelen, de onrust, ik heb er ook moeite mee. Dan merk ik echt dat ik mijn ppd nog lang niet helemaal achter me heb…

Wij hebben hier met Jim een beetje hetzelfde, slecht luisteren, harde, hoge schelle stem, het idee hebben dat ie doet of ie je niet hoort. Jim heeft vanaf zijn 1e jaar heel veel oorpijn gehad (en hoewel ik bijna wekelijks met hem bij de ha zat, werd het nooit gezien!) en ik ben dus bang dat hij daar misschien ook schade door op gelopen heeft. Ik heb het er vorige week met zijn juf over gehad, hij gaat natuurlijk pas sinds augustus naar school maar die vond ook dat ie slecht luisterde, had het idee dat ie het de ene keer wel hoort en de andere keer niet. Ik heb dus afgelopen dinsdag de KNO arts gebeld (ik ga met dat soort dingen altijd meteen aan de ha voorbij omdat hij toch al patiënt is) en ik kan dus a.s. woensdag al terecht voor een hoortest! Het zou me niet verbazen als er iets uit komt, maar goed, misschien is ie wel echt snel afgeleid en luistert ie daarom zo slecht. Ik wil het gewoon graag weten, zodat ik hem niet voor niks zo vaak op zijn kop geef of dat ie op school op zijn kop krijgt omdat ie niet goed luistert of slecht mee komt…

Dietske, heb je ge-pb’t… :wink:

Preggie, dat is wat onze KNO ons idd ook vertelde; door (herhaaldelijk) plaatsen van buisjes en de bijkomende factoren kan idd doofheid ontstaan… Het kan zijn dat een (gedeelte) van het gehoor verloren gaat :? Daarom worden er momenteel ook niet direct buisjes meer bij een kind geplaatst, maar word er echt naar de omstandigheden gekeken ( aldus onze KNO)

@mlk1982 wrote:

Preggie, dat is wat onze KNO ons idd ook vertelde; door (herhaaldelijk) plaatsen van buisjes en de bijkomende factoren kan idd doofheid ontstaan… Het kan zijn dat een (gedeelte) van het gehoor verloren gaat :? Daarom worden er momenteel ook niet direct buisjes meer bij een kind geplaatst, maar word er echt naar de omstandigheden gekeken ( aldus onze KNO)

Klopt! Mijn man is slechthorend door littekenweefsel van het plaatsen van buisjes en de vele oorontstekingen.

We zitten nu in hetzelfde traject als Debbie met onze jongste, met dus een voorbeeld in huis van hoe het anders kan gaan…

Mmmm ik was destijds heel enthousiast over de buisjes bij Jim, hij ging daarna voor het eerst in een jaar doorslapen en had geen pijn meer, maar dat er zulke vervelende bijkomstigheden zijn wist ik dus niet… Ben nu dus nog meer benieuwd wat woensdag de uitkomst gaat zijn…

Ik ben ondanks het risico ook blij met de buisjes. Wessel had ongeveer maandelijks oorontsteking… Nu hij buisjes heeft en met oordoppen zwemt… is hij ontstekingsvrij.

Tja, eerlijk gezegd ben ik ook erg blij met de buisjes. Aan de andere kant, soms heeft hij wel een ontsteking ondanks de buisjes.

En verder kies ik toch voor buisjes als ik zou moeten kiezen. Want kiezen tussen oorontstekingen en kans op gehoorverlies of buisjes en kans op gehoorverlies. Dan is mijn keuze makkelijk gemaakt. Ik laat mijn kind echt geen pijn leiden :wink:

Trouwens, we kregen zowat bij elke oorontsteking ab voorgeschreven en omdat hij ook nog eens met zijn luchtwegen zit, is het belangrijker dat de ab aanslaat voor zijn longen dan voor zijn oorontstekingen. Dus de oorontstekingen moesten verdwijnen zonder ab :mrgreen: Dus het is geworden… rofl rofl… buisjes :mrgreen:

@Debbie & Lana wrote:

En verder kies ik toch voor buisjes als ik zou moeten kiezen. Want kiezen tussen oorontstekingen en kans op gehoorverlies of buisjes en kans op gehoorverlies. Dan is mijn keuze makkelijk gemaakt. Ik laat mijn kind echt geen pijn leiden :wink:

Mee eens hoor! Door een slecht gehoor op zo'n jonge leeftijd, heeft een kind een grote kans op taal/spraakachterstand en dat haal je maar heel moeilijk in. Kan later op school ook weer problemen geven.
Het risico op slechthorendheid door buisjes is volgens mij te verwaarlozen. In het geval van mijn hubbie praten we wel over ruim 40 jaar terug, toen zag de wereld er heel anders uit :wink:
Wij krijgen begin januari een gehoortest voor onze kleine. Als die slecht is, worden er ook buisjes geplaatst en gaan de amandelen er uit.

Hier zitten we dus door het vocht in de situatie taalachterstand, echter plaatst onze kno bij elise geen buisjes! Volgens de kno zou een kindje dat evt. Later weer kunnen inhalen, bovendien zijn er geen ontstekingen dus geen pijn. Alleen vocht en daardoor links een decibel verlies van ong gemiddeld 25. Nou is ze dus doof aan haar rechteroortje, dus alles onder die 25 krijgt ze niet binnen. Nu hebben we dus op de proef een gehoorapparaatje voor links en daarmee word gehoopt dat ze de 25 db toch. Gaat horen… Maar we hebben geen keus om evt. Toch buisjes te zetten hoor, hij doet het gewoon echt niet, we zouden daarvoor een andere kno moeten vinden die dat wel zou doen. De kans is klein, maar blijvend gehoorverlies door buisjes kan nog steeds!

MWat overigens dus niet betekend dat ik tegen buisjes ben, had gewild dat ze het zouden doen bij elise, maar ze doen het gewoon niet. Heeft in ons geval ook wel met dr. Dove rechter oortje te maken hoor… Als ze verlies krijgt door plaatsen van buisjes links is ze dat gehoor helemaal kwijt, want rechts hoort ze het ook niet… Maar zo kan het ook niet doorgaan want elise dr klanken zijn echt niet goed… Hopen dat. Het gehoor apparaatje zn werk doet en dan nog hopen dat we hem vergoed krijgen… Maar dit allemaal off-topic, sorry

Bij jou is effe wat meer aan de hand dan bij het gemiddelde “buisjeskind” dat scheelt natuurlijk ook! Ik hoop voor je dat het gehoorapparaat werkt! Wanneer zou je wat moeten werken?

we hebben begin januari afspraak bij audiologisch centrum en daar gaan ze dan weer een test doen om te kijken wat en of er verschil is met/zonder gehoor apparaatje. En dan nog maar kijken of we hem vergoed krijgen, want in principe word een apparaatje alleen vergoed met een gemiddeld verlies aan het beste oor van 30 of 35 DB en daar zit de jongedame net niet aan… en 800 euro en dan nog de bijkomende kosten voor alleen vocht… :think: Maar we hebben weinig andere opties, dus vind eigenlijk dat KNO of audiologisch centrum maar even moet meehelpen/meewerken in dit geval. En anders maar zelf betalen, maar het is me een smak geld, zeker aangezien er vaak een nieuw oorstukje moet worden gemaakt ook… :think:

Ik begrijp trouwens dat dit een uitzonderlijke situatie is :wink: wilde er alleen mee aangeven dat ze echt nog steeds wel voorzichtig zijn met buisjes en het alleen doen als het echt nodig is, ook met kinderen die wel goed horen aan 2 oren. Ze maken wel echt afwegingen en is het onverstandig, dan zal een KNO het dus ook niet doen.

Hoe gaat het met de dochter van de topic schrijfster? Debbie, hoe gaat het nu met je dochtertje?

gr. Louise

Jeetje MLK! Wat een ellende bij jullie met het horen :frowning:

Zolang wij harder (stuk harder) blijven praten en de moeite nemen om het te herhalen tegen I.S. gaat het goed. Tuurlijk luistert ze nog wel eens niet, maar dat is echt het oost-indische gedeelte. Ga ik vanuit dan he :wink: Want als we al zo hard praten en ze draait haar hoofd weg omdat het antwoord haar niet aanstaat, tja… daar trap ik niet in :shifty:

Maar het is werkelijk sinds hele lange tijd niet meer zo rustig geweest in huis. Ik zeg wel vaak tegen haar dat ze toch iets zachter moet praten, want ze gilt echt af en toe, en daar kunnen MIJN oren niet tegen.

Maar al met al gaat het de laatste twee weken goed, sinds wij harder praten en vaker herhalen.

Moet zeggen dat ik het nog steeds onwijs vervelend vind om zo vaak dingen te herhalen, maar ja, het is niet anders helaas.

Jeetje meid, heb in 1 ruk je topic gelezen en ben juist onder de indruk van jouw zelfreflexie! Chappeau!

Voor je meissie is het natuurlijk erg vervelend dat ze niet goed hoort, maar een mama met begrip is het halve werk al. Het is echt heerlijk om te lezen dat het nu zo veel rustiger is in huis nu er begrip is! Dat je je meissie weer terug hebt.

De stijgende lijn naar boven is gestart meid! vanaf nu gaat alles beter en dat is jullie van harte gegund! :hug:

Debbie, ben benieuwd hoe het gaat, heb je al wat van de KNO-afdeling gehoord?

groetjes,

Louise

Dank je wel Kaboutertje! Ja, het gaat gelukkig allemaal wat rustiger hier.

Maar 1 ding is mij dus wel opgevallen. En dat is dat I.S. op 1ste kerstdag naar de hap moest omdat ze hoge koorts had en pijn in haar nek. Daar aangekomen bleek ze gelukkig geen hersenvliesontsteking te hebben zoals de artsen dachten, maar wel aan beide oren een middenoorontsteking.

De volgende dag was de hoge koorts bijna weg en was ze weer haar oude zelf. Geen enkele keer heeft ze gezegd dat ze pijn in haar oren had. Geen één keer.

En als ik kijk naar hoe dit is verlopen, zie ik zoveel ziektedagen van haar weer voor me met precies hetzelfde verloop. Zou het meissie dan toch vaker middenoorontstekingen hebben gehad :think:

En mocht dat zo zijn, dan hoop ik van ganseharte dat er niet tot geen schade aan het gehoor is gebleven hierdoor :pray:

3 januari om 8.50 uur moeten we bij de kno-arts zijn. Ben zó benieuwd naar wat hij te zeggen heeft. Maar het feit dat zij dus totaal niet merkt of laat weten dat zij een ontsteking in haar oren heeft, stelt me niet helemaal gerust eigenlijk.

zooooo bekend Debby…

Wessel klaagde ook nooit… ik denk dat het komt omdat hij al vanaf baby regelmatig de oorontstekingen had. Hij sliep gewoon goed, maar dan bleek er maar al te vaak (na hoge koorts) toch middenooronstekingen te zitten.

Wij hebben het nu vooral door als hij weer wat dwarser is dan anders, of kortaf… maar hij praat nooit over “oorpijn”… pas als het weer een giga loopoor is, dan denken we vaak öoooooooooooooooohhhhhh was DAT ut.

Heel naar zeg…

Sterkte… ik blijf jullie volgen!

Vanochtend zijn we bij de KNO-arts geweest.

I.S. krijgt buisjes en haar neusamandel wordt verwijderd.

Haar gehoor is op dit moment vergelijkbaar met het horen met je hoofd onder water. Slecht dus.

Ze hopen hiermee dat het gehoor weer vooruit gaat. Helaas zal ook zij getest moeten worden op de Von Willebrand. Volgende week dinsdag hebben we weer een afspraak in ziekenhuis voor I.S. bij de kinderarts voor het testen op de Von Willebrand. 31 januari hebben we dan weer een afspraak bij de KNO-arts om het eerste resultaat te bekijken om zo te bezien of ze gelijk buisjes kan krijgen. Dit is een beetje afhankelijk van het resultaat hiervan.

Als hieruit al duidelijk blijkt dat ze Von Willebrand heeft, dan gaan eerst de buisjes, want als we dan moeten wachten op de rest van de uitslagen en doorverwijzing naar het Sophia en daar de testen en dán pas de afspraak voor buisjes en neusamandel. Dat wordt gewoon te lang, zeker met het oog op het schooljaar. Want ook in de klas heeft ze er last van.

Het feit dat I.S. vaak (sowieso ELKE vakantie en dan tussen de vakanties door ook nog eens) ineens hoge koorts heeft en na 2 dagen weer weg is en dan weer aanwezig is, is inderdaad naar alle waarschijnlijkheid oorontstekingen geweest. Ook de KNO-arts had het idee, n.a.v. ons verhaal dat dit al ruim 2 jaar bezig is. Vandaar zonder enige twijfel oorbuisjes en neusamandelverwijdering.

Ik ben blij dat ze snel geholpen gaat worden!

Het enige wat ik ben vergeten te vragen is of die ontstekingen kunnen hebben geleidt tot beschadiging. Over 3 weken nog maar even vragen.

Antwoord gevonden op mijn vraag :wink: :-* :hug:

Fijn dat ze jullie snel willen helpen.

Heel veel dikke knuffels :hug: van ons :-*