Dat hoop ik voor jou ook ja!
Dat ze wel iets hoort dat is wel heel fijn om te weten. Maar dan is de vraag hoeveel en hoelang. Want is het iets wat blijvends is, of tijdelijk. Wordt het op den duur erger of blijft het op dit niveau?
Komen gelijk allemaal vragen in mij op.
Och meid… Je zal toch bijna hopen dat ze niet goed hoort… Meis toch… Ik denk ook dat je het jezelf echt niet moet verwijten hoor. Maar ja, das rete makkelijk gezegd natuurlijk… In ieder geval dan maar gewoon een vette knuffel! :hug: :hug:
Wat goed dat de school toch ook al begonnen is met testjes, maar daar hadden ze het wel even over mogen hebben met jullie
Hoe vervelend het ook is als blijkt dat ze wel doof is, daar kun je nog mee leren leven, ze is nog maar 4 jaar oud.
Jullie zouden iets hebben om naartoe te werken (gebarentaal bijvoorbeeld) en komen voor nieuwe uitdagingen te staan, maar bovenal… is er begrip.
Van jullie naar haar toe en uiteindelijk ook van haar naar jullie.
Schaam je niet en voel je vooral niet schuldig, kinderen kunnen gelukkig heel wat hebben. Zie dit als een soort van nieuw begin, waarin je kunt proberen om beter te begrijpen.
Ik wil jou en je partner in ieder geval veel succes toewensen en ik hoop dat er snel wat meer duidelijkheid is voor jullie. :hug:
He wat balen dat het zo lastig gaat met jou en de kids! Die doofheid zou inderdaad een hoop verklaren. En als ik jou zo lees is ze echt wel doof! Ben je al bij de huisarts geweest? Die kan even in haar oren kijken of er misschien iets tijdelijks is wat doofheid veroorzaakt (prop in haar oor, vocht erachter oid) Of heb je het vermoeden dat het altijd al zo is geweest?
Ik ben vandaag met de middelste naar de huisarts geweest omdat hij naar mijn idee erg doof was (muziek moest steeds harder, en heel vaak ‘huh?’ zeggen, niet reageren en erg oostindisch doof lijken) Hij had een prop in zijn oor en dat is eruit gespoten. Maar zijn trommelvlies is ook niet goed, iets met bloedvaatjes, weet het niet meer precies. Hij heeft een zgn lijmoor, het lijkt net of er velponlijm achter het trommelvlies zit…en het vlies staat bol. Dit in combi met een snurkend kind met adempauzes zorgde toch voor een directe verwijzing naar de kno-arts. Ik ben benieuwd! Maar dat lijmoor zorgt dus nog steeds voor dovigheid, al vind ik het al wel een stuk beter nu die prop weg is Oja, wat de ha ook nog vroeg: of hij ook gedragsproblemen had? Haha, zei ik, bij tijden is hij erg oostindisch doof :lol: maar dat deed me dus aan jou denken…die gedragsproblemen.
Ik hoop dat je er snel duidelijkheid over krijgt!
Wola, bedankt voor je berichtje. Ik moet inderdaad een afspraak gaan maken met de ha.
Weet je wat het gekke is… het is dat school het ook in de gaten heeft, anders had ik echt gedacht dat het aan mij lag (dat ze niet zo goed hoort bedoel ik dan he).
Ik hoop dat het voor jullie ook allemaal meevalt bij de kno.
Ik weet niet echt hoe lang het bij I.S. al is, we merken alleen dat het erger wordt. Ze vroeg wel vaker, huh? wat? wat zeg je? Als baby had ze wel al last van harde geluiden echt tot huilens toe, op de psz spraken ze al van overgevoelig kindje. Ze zegt ook altijd dat hard geluid pijn doet aan haar oren, ze doet dan ook gelijk haar handen over haar oren en begint heel hard te huilen.
Dus qua geluid is dit eigenlijk al vanaf haar geboorte of zo. Terwijl de test van het CB goed aangaf.
Hoi Debbie,
Ik ben een mama van een doof meisje van 3 1/2 jaar. Je hebt mss wel eens iets gelezen. ALs je wil kan ik je van veel info voorzien over procedures, mogelijkheden enz. Echt, doofheid is niet het einde van de wereld, het maakt het leven soms een beetje lastiger, maar er zijn echt heel veel hulpmiddelen waarmee je dochter goed kan leren horen (als doofheid écht is vastgesteld).
Veel sterkte met verwerken en als je vragen hebt, mag je me gerust pbén.
O ja er zijn meer kinderen (bij de peutergroep van Cayla waren er 2) die positief uit de gehoorscreenings test kwamen en achteraf toch doof/ ernstig slechthorend waren!
die gehoortest zegt niet alles. als kinderen langere tijd flink verkouden zijn (langer dan 3 weken) dan is het verstandig om dat bij het cb aan te geven zeiden ze toen. stond ook in de folder.
meid, trek het je niet teveel aan als ze slechthorend is. je wist het niet. moeders zijn vaak zo hard voor zichzelf…
Het is gelukkig niet het einde van de wereld nee! Maar je schrikt gewoon eventjes. Meer van het feit dat het dus niet alleen het gezin opvalt maar ook school. Het is dus niet meer zomaar een vermoeden van “een” ouder, het is ook het vermoeden van de school. Dat maakt het dan weer wat “echter”.
Ik merk wel aan mijzelf, nu ik rekening hou met I.S. en de mogelijkheid dat ze niet goed hoort, het hier in het gezin wel een stuk rustiger wordt. 20x hetzelfde herhalen is niet leuk, maar het maakt het nu wel makkelijker.
Wat gebeurd is, is gebeurd. Ik zal zowat de enige zijn binnen het gezin die zich wel voor d’r kop kan slaan om hoe de relatie tussen I.S. en mij is gegaan. Maar dat gaat nu al veranderen. Zij is rustiger nu ze weet dat wij hetgeen we zeggen voor haar herhalen.
Gisteren echt duidelijk gezien dat ze het gewoon niet hoort. Haar vader zat tegen haar te praten, zij keek hem aan. Vader vroeg iets… het enige wat ze doet is kijken en een beetje glimlachen. Toen ik vroeg wat zei papa nu? Ja… uhmm… weet ik niet. Terwijl ze hem aankeek en alle aandacht bij haar vader had.
Dit wetende is het makkelijker voor ons om het te herhalen
De test van het CB haalt inderdaad niet alle dove/slechthorende kinderen eruit. Ik herinner me iets dat het kan zijn dat het oor op de normale manier reageert, maar dat er verderop in het gehoorproces alsnog iets mis kan zijn wat met deze test niet meetbaar is. Hmm, klinkt vaag, ik kan ook niet terugvinden hoe het exact zit, dus hoop dat ik geen verkeerde info zit te vertellen.
De arts zal inderdaad ook vragen naar gedragsproblemen. Er zijn namelijk gedragsproblemen die soms doen vermoeden dat een kindje doof is of niet goed hoort. Dat zou ook zeker nog wel kunnen.
Hoe dan ook, je had het echt niet kunnen weten, meid. Zulke dingen zijn gewoon heel ingewikkeld allemaal en je gaat er in de eerste instantie toch (bijna) altijd vanuit (gelukkig maar) dat je kind gezond is en niets bijzonders heeft.
Neem het jezelf niet kwalijk, nu niet en ook niet straks als er misschien toch wat bijzonder blijkt te zijn. Je bent moeder naar je beste kunnen en weten (en dus geen perfecte robot) en je handelt uit liefde voor je kind (hoe moeilijk soms ook) en daar gaat het om! Succes! :hug:
hier een meiske dat een-orig is, haar rechteroortje werkt totaal niet, links in principe wel, echter heeft ze daar constant last van vocht dus ook daar komt het geluid niet 100% binnen. Ook hier zelfs op het audiologisch centrum gehoord dat met de tests als baby (helaas) niet alle slechthorende kindjes vind. Soms slipt er toch echt wel een kindje tussendoor.
Wat je omschrijft, het constant moeten herhalen herken ik wel, al is het voor Elise heel duidelijk alleen de wat zachtere klanken. Als je wat harder praat, hoort ze het prima. Nu heeft Elise voor links een gehoor-apparaatje en dat lijkt wel wat effect te hebben, ook het KDV merkt dit.
Slechthorendheid/doof zijn is dus inderdaad niet het ergste van de wereld, het maakt het leven wel iets moeilijker maar er zijn genoeg middelen, maar daar kan Chrisje waarschijnlijk meer over vertellen dan ik.
Heel veel sterkte met je meisje en hou ons op de hoogte! Ik hoop voor jullie dat het bijv. door vocht komt; misschien kan de KNO arts dan wat doen met buisjes.
Zojuist de ha gebeld. A.s. vrijdagmiddag een afspraak.
En dat van de test van het CB dat wist ik wel, maar je gaat er vanuit dat het niet jouw kind betreft. Nou ja, even a.s. vrijdag afwachten, denk dat we een verwijzing voor de kno gaan krijgen.
fijn dat het nu wat rustiger in huis word nu je weet dat je door herhaling verder komt … jezelf voor je kop slaan snap ik volkomen maar het heeft geen enkele zin want sommige linken zijn gewoon lastig te leggen
pas als derden het gaat opvallen dan beginnen er vaak belletjes te rinkelen dat is bij veel dingen zo helaas
maar wil je iig een dikke knuffel geven :hug: hopelijk komen ze er snel achter wat het is…
dat woord doof heb ik pas iets over op tv gezien…
ze lieten aan de hand van een hersenscan zien de bepaalde delen in de hersenen waaronder ook het taalcentrum
bij woorddoof is er iets stuk in het taalcentrum waardoor je wel geluid hoort maar het geluid door de hersenen niet kan worden omgezet in begrijpbare/verstaanbare taal
maar als je haar iets rustig verteld dan snapt ze het toch wel toch?
want uit mijn observatie kan ze ook vragen of de tv harder mag omdat ze het niet hoord
maar misschien zijn daar ook wel weer gradaties in…
Ik vind het heel erg voor jullie, maar ik had een dove vriendin en dat was echt de beste vriendin allertijde…als ze echt doof zou zijn is dat natuurlijk niet leuk, maar daar leer je echt mee omgaan.
Ik reageer ook even voor iets anders. Een vriendinntje van Anne had ongeveer hetzelfde als jij aanhaalt, zij was alleen een jaar jonger. School heeft er direct werk van gemaakt en het meisje is naar KNO gegaan. Daar bleek ze idd bij een hoor test dat ze slecht hoorde. Toen is haar neusamandel verwijderd (nieteens buisjes gezet) en het meisje gaat vrolijk horend door het leven en hoort geluiden die z enog nooit gehoord had. Dus het kan ook altijd nog iets zijn dat vrij makkelijk is op te lossen.
Veel sterkte in elk geval en vooral niets schuldig voelen :hug:
Wist je trouwens dat extreem last hebben van harde geluiden ook kan wijzen op een hoogsensitief kind? Heb je daar wel eens van gehoord of naar gekeken? Als je googeld op hoogsensitief kind kom je heel wat info tegen (zag snel wat op ookzogevoelig.nl) Tis maar een idee hoor, misschien heb je er iets aan? Want ik dacht; als ze die geluiden toen zo goed hoorde, zou er niets definitief mis hoeven zijn met het gehoor…Wel goed dat je naar de HA gaat :thumbup: (maar wat kun je dan pas laat terecht zeg, is dat altijd zo?)
Nee, normaal is het niet zo druk bij de huisarts. Maar deze week dus wel En daarbij komt ook dat I.S. nog op school zit, en ik wil haar niet halverwege de ochtend of middag op halen om naar de ha te gaan.
Hoogsensitief heeft de psz inderdaad ook benoemd. Ik heb destijds een topic daarover gestart, maar ben toen tot de conclusie gekomen dat ik er weinig mee zou doen als het zo was.
he meis… :hug: :hug: :hug:
ik kan je geen raad geven… alleen maar virtuele knufs…
:hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
weet je nog hoe schuldig ik me voelde dat ik niet door had gehad dat Dave zo slecht ziet zonder bril ( toen nog brilloos)
kon mezelf ook wel voor mijn kop slaan…
pas later als alle puzzelstukjes zich toonbaar maken … dan pas ‘zie’ je de kleine aanwijzingen…
nu gewoon even afwachten wat de uitslagen van de HA en school zijn en wat voor hulp je kan krijgen dan van daaruit weer verder gaan.
:-*
Hoi,
Ik ben zo’n kind die vroeger niet goed hoorde, mijn opa zei tegen mijn ouders dat ze met mij naar de dokter moesten omdat ik niet goed hoorde. Mijn ouders dachten echter dat ik oost-indisch doof was.
Ik weet nog dat ik vaak bij mijn buurvrouw was, wij gingen vaak horloge luisteren, aan de ene kant hoorde ik het niet tikken, aan de andere kant nog wel.
Toen ik in de 1e klas (groep 3) zat moest ik naar de schoolarts, daar werd geconstateerd dat ik slechthorend was. Advies was om naar een speciale school voor slechthorenden te gaan.
Naarmate ik steeds groter werd is mijn gehoor ook achteruit gegaan. Resultaat: linkerkant ben ik nu doof, de rechterkant is zwaar-slechthorend. Artsen zeggen; tegen doofheid aan. Ik draag een gehoorapparaat in de rechteroor.
Ik heb echt geen slechte jeugd gehad, ik heb mij altijd goed kunnen redden. Ik heb een vaste baan bij de gemeente en wat nog een voordeel is van mijn latere slechthorendheid is dat mijn spraak goed is omdat ik dat nog heb “mee” gekregen. En ik hoor geen gesnurk van mijn man 8) en geloof mij maar, die zaagt echt hele bossen om per nacht!
Zonder gehoorapparaat hoor ik dus zo goed als NIETS…Dus ik ben heeeeeeeel blij met een hulpmiddel als gehoorapparaat.
O ja, mijn ouders en broers en zussen hebben mij altijd heel normaal behandeld, dus niet extra voorzichtig of iets dergelijks behandeld.
Succes!
Liefs,
Moon
I.S. is net terug van de ha.
Ze is inderdaad doof
We worden binnen 3 dagen opgebeld door de kno-afdeling van het ziekenhuis om verder onderzoek te doen.
:hug: :hug:
In hoeverre ze doof is, weten we nog niet. Maar de ha zei wel dat ze erg doof was.
Ben benieuwd hoe snel we terecht kunnen bij de KNO-arts.
Alles valt dus op zijn plaats nu.
Aan de ene kant ben ik blij dat we iets weten waarom ze niet “luisterde”. Aan de andere kant had ik dit niet verwacht/gewild/gehoopt.
En ja, ik voel me nog steeds schuldig, dat zal moeten slijten. Want ik weet ook wel dat ik dit niet had kunnen weten.