huis kopen? het lijkt wel onmogelijk!

@Heleentje wrote:

@Femke, mama van Jelle wrote:
Heleentje : waarom lukt het dan niet om een hypotheek te krijgen ?

Kan me voorstellen dat je er de zenuwen van krijgt, al een kindje, 2de op komst, dan wil je natuurlijk wel iets ‘groters’.




Ze willen graag papieren zien van het bedrijf van 3 jaar en hij is nu 2 1/2 jaar bezig… Net niet lang genoeg dus. Ondanks dat mijn schoonouders garant willen staan, is het elke keer: nee, helaas. Maar we geven de moed niet op! Toen ik net zwanger was van Sebastiaan kregen we te horen dat mijn man geen uitkering meer kreeg en zaten we dus echt heel krap en ook toen is het goed gekomen. Daar ga ik dus nu ook maar weer vanuit :smiley:


Hè jammer zeg, was je dus bijna buurvrouw geworden! ikke nr. 14 Mijn vriend heeft trouwens ook een eigen bedrijf, en omdat we die rompslomp wilden vermijden staat het huis op mijn naam. Gelukkig kon dat!! :pray:

@Biebels wrote:

@Heleentje wrote:
@Femke, mama van Jelle wrote:
Heleentje : waarom lukt het dan niet om een hypotheek te krijgen ?

Kan me voorstellen dat je er de zenuwen van krijgt, al een kindje, 2de op komst, dan wil je natuurlijk wel iets ‘groters’.




Ze willen graag papieren zien van het bedrijf van 3 jaar en hij is nu 2 1/2 jaar bezig… Net niet lang genoeg dus. Ondanks dat mijn schoonouders garant willen staan, is het elke keer: nee, helaas. Maar we geven de moed niet op! Toen ik net zwanger was van Sebastiaan kregen we te horen dat mijn man geen uitkering meer kreeg en zaten we dus echt heel krap en ook toen is het goed gekomen. Daar ga ik dus nu ook maar weer vanuit :smiley:


Hè jammer zeg, was je dus bijna buurvrouw geworden! ikke nr. 14 Mijn vriend heeft trouwens ook een eigen bedrijf, en omdat we die rompslomp wilden vermijden staat het huis op mijn naam. Gelukkig kon dat!! :pray:




Als ik alleen een huis koop, heb ik net een garage :mrgreen:



ik geloof dat het nr. 26 was, tegenover de vuurvogel, lekker dichtbij dus :smiley: . Ik baal er ook nog steeds van…

Hihi, Ziet, lijkt ons verhaal wel.

Wij willen ook naar Wateringen en wonen nu ook in een huurhuis.

Dus we zitten in hetzelfde schuitje

En onder de 2,5 ton vind je echt niets leuks daar.



en in die woonkrant staan maar 2 huizen per week waar ik op wil reagiren, en dan ben ik nummer 150 geloof ik.

whaha lynda, we kunnen ook met zijn zessen in een huis gaan wonen lol we hebben toch bijna alles hetzelfde :mrgreen:





maareh… iedereen hier heeft hartstikke gelijk

alleen: nu betaal ik ook allerlei waterschapsbelastingen enzo

dus bovenop de huur van bijna 1000€ per maand

belachelijk duur, voor hetzelfde geld kun je idd beter kopen dan huren,

daar ben ik het helemaal mee eens.



maar we krijgen gewoon die hypotheek niet

en ja, dan kan ik wel iets goedkopers vinden,

maar ik wil dus niet weer in den haag wonen

(of het moet nieuwbouw zijn aan de rand, daar heb ik info over gevraagd)

maar ik ga dus niet hier uit mijn goeie buurt weg om persé iets te kopen om geen starter meer te zijn.



ik dacht dus een aantal jaar geleden: het kan toch niet zo zijn dat die prijzen maar omhoog blijven gaan?

nou, dus wel.



huursubsidie krijgen we niet: huur is te hoog en ons salaris ook

sociale woningbouw in de buurt is er niet

en al zou het er wel zijn, ik geloof niet dat ik daar tussen wil wonen (niet om te discrimineren ofzo, maar heel den haag bijvoorbeeld wordt plat gegooid en iedereen uit die buurten verhuist naar sociale woningbouw in bijvoorbeeld wateringseveld of ypenburg… nou ik hoef daar niet tussen te zitten eerlijk gezegd.



ik ben echt in staat om de politiek te gaan bestoken nu hoor…

met boze emails en brieven.

zo te zien ben ik niet de enige die hier last van heeft…

@poeizie wrote:

@cathyanne wrote:




Vergeet niet dat je, als je een huis koopt, heel veel lasten hebt die je meestal NIET hebt als je huurt:
  • waterschapsbelasting
  • afvalstoffenheffing en andere gemeentebelastingen
  • gas, water en licht. Wij betalen bijvoorbeeld al 160 euro per maand aan de Nuon en ook iets van 25 voor het water
  • kabelbijdrage
  • eigenwoningforfait




die kosten hebben wij als huurders ook hoor
maar misschien komt dat omdat wij een vrije sector woning hebben

al hoewel :think: ... toen we in uithoorn woonde op de flat hadden we een sociale huurwoning en moesten we ook gewoon gas, water, licht betalen en al die belastingen etc.


als huurder betaal je een lager bedrag voor een aantal belastingen, en soms betaal je 1 prijs, vaak een erg laag bedrag, voor gas water licht. zeker als je een flat huurt gebeurd dat vaak, en zeker als je stadsverwarming hebt.
in mijn flatje betaalde ik 50 euro, dat is veeeele malen lager als nu in ons eigen huis ( 300 euro per 2 maanden).


verder betaal je dus wel de totale hoogte van wat ik ken als huurwaardeforfait, heet nu anders misschien.
als huurder betaal je maar een klein deel van de totale hoogte.

wat veel huurders vergeten zijn de onderhoudskosten die je jaarlijks apart moet zetten buiten dus al de hogere kosten in andere posten.
ik meen dat eigen huis zegt 1% van de de koopsom per jaar wat je moet reserveren voor lopende en komende onderhouds en verbouwkosten.

wij wonen hier nu 3 jaar, en we hebben nu dit jaar al flinke onkosten gehad: het platte dak vervangen (ouderdom) en lichtkoepels en platte dak geisoleerd, garagedeuren vervangen want te koud en kiepfunctie stuk, totale nieuwe vloer in de garage pus loodgieters kosten en vinyl kosten door een bevroren leiding...alle buitenwerk geschilderd... nu moet er nog en nieuw raam in de dakkapel want het hout is rot door de windrichtingsinslag, de schoorsteen moet....
en dat zijn dus dingen aan het huis, dan hebben we nog niks gedaan "voor de mooi en leuk" in huis zoals een nieuwe keuken, laat staan kleine andere klusjes...want de douchekabinebak lekt, het bad loopt niet lekker weg enz enz enz.

als je huurt en je zet een bedrag per maand op een goed renderende spaarrekening en zet dat 30 jaar vast, moet je eens uitrekenen wat je dan aan het eind van de rit hebt.
een huizen eigenaar kan alleen maar dromen van zo'n overwaarde, en som geld de bank.

kopen is fijn omdat je vaak een groter huis in een betere wijk kunt krijgen, maar financieel is het echt om het even.
en met een klein inkomen is huren veel veiliger.

@Ziet wrote:

voor hetzelfde geld kun je idd beter kopen dan huren,

daar ben ik het helemaal mee eens.




dat is dus niet waar, zie hierboven :wink: :-*





edit:

eigen huis:



Lasten koopwoning

Met welke andere lasten krijg ik te maken, naast de hypotheeklasten, als ik een woning koop in plaats van huur?



U krijgt te maken met een aantal belastingen die u niet betaald als huurder. Op de eerste plaats het eigenwoningforfait. Dit is een vaste bijtelpost bij uw inkomen, waar u belasting over moet betalen. Verder moet u meer gemeentelijke belasting betalen. Zo betaalt u het eigenarengedeelte van de OZB. Als eigenaar krijgt u tevens te maken met meer waterschapslasten (aanslag omslag gebouwd). De OZB-tarieven en de waterschapslasten kunnen per gemeente en waterschap verschillen. Wij adviseren maandelijks geld te reserveren voor onderhoud. Ten slotte moet u uw woning verzekeren tegen brand (opstalverzekering). Hiervoor bent u premie verschuldigd.

Dat is waar. Alleen een eigen huis is wel van jezelf je investeer in jezelf. Een huurhuis word nooit van jou.

ja, maar als je dus als huurder per maand een bedrag apart zet, dan groeit je vermogen misschien wel harder dan dat je huis is waarde stijgt en je zlef in moet leggen aan eigen geld aan verbouwingen en onderhoud :wink:



zeker met een klein/laag inkomen met geen tot weinig eigen geld is kopen best riskant. zeker als je kiest voor een korte rentevast tijd of geen aflossingen op je hypotheek.



het is nu eenmaal zo dat dure huizen harder in prijs stijgen dan goedkopere woningen. ok, de prijzen stijgen minder hard aan de bovenkant procentueel maar toch zijn die bedragen hoger.

@karin wrote:

Dat is waar. Alleen een eigen huis is wel van jezelf je investeer in jezelf. Een huurhuis word nooit van jou.




als je een aflossingsvrije hypotheek hebt is er niks van jou bij, maar is het huis van de bank.

Dat is wat ik ook al zei.



Maareh Ziet bij welke instanties heb je het dan al geprobeerd, naast de banken. Je kan voor een hypotheek ook nog proberen aan te kloppen bij:

  • Nationale Nederlanden
  • Achmea
  • De Hypotheker
  • Bank of Scotland
  • Fortis



    En ga zo maar door. Vanaf 1 januari zijn de regels wel aangescherpt hoor, dus het zou goed kunnen dat je tegenwoordig echt geen hoge hypotheek meer krijgt.

    Ergens vind ik die ‘zelfbescherming’ wel goed maar het let je er wel van een huis te kunnen kopen.

Bank of Scotland staat er wel om bekend dat ze wat verder gaan dan andere hypotheek-verstrekkers.

ik ben het toch niet helemaal eens met je guusje…



tuurlijk, je kan makkelijk zeggen: zet een gedeelte apart 30 jaar

en tuurlijk doen we (ik dan) dat ook

maar het spaargeld gaat eraan op deze manier.



als je een koophuis hebt krijg je ook weer aftrek van de belasting

dat krijgen wij nu niet.

daarbij: alle investeringen die je in je huis doet zorgen alleen maar voor meerwaarde van je huis. je kan het dus beter verkopen dan (mits de huizenmarkt niet ineens in elkaar dondert…)



bij ons huurappartement komt jaarlijks een verhoging van 3 procent.

dat scheelt toch een paar honderd euro per jaar.

dan zit ik dus te denken: over 5 jaar kúnnen we hier niet eens meer wonen

en een tweede kindje zal er op deze manier ook niet komen, die kunnen we nu echt niet ook naar de creche doen.

en nee, thuisblijven kan dus ook niet, want daar is de huur te hoog voor.





goedkoper huren is een optie,

maar waar dan?

hier heb je te maken met woonkranten met puntensystemen.

nou, daar ben je dan echt niet op tijd mee, om daar nu nog aan te beginnen.

we zitten nu in de particuliere huursector

en alles in die sector is zo duur hier.



nouja… nogmaals… frustratie alom dus hier.

@Ziet wrote:



we zitten nu in de particuliere huursector

en alles in die sector is zo duur hier.


ja dan begrijp ik heel goed dat je wilt kopen en zijn al je argumenten zeer begrijpbaar.
particulier huren is ook heel anders dan socialehuren.

@Ziet wrote:



als je een koophuis hebt krijg je ook weer aftrek van de belasting

dat krijgen wij nu niet.




ja dat kan misschien een voordeel zijn, maar reken je niet rijk.

kans is groot dat je niet in de hoogste schaal zit en dus krijg je minder dan de helft terug. een aflossingsvrije hypotheek geeft de laagste maandlast vaak, maar als je dus voor meer zekerheid gaat vliegen de maandlasten dus omhoog en is die teruggaaf geen luxe meer maar noodzaak. (en zul je zien dat je met huren soms wel goedkoper uit bent als je alle bijkomende kosten meerekent.)

ook als je kiest voor meer zekerheid tav de looptijd van de rente vliegen de maandlasten omhoog…dus als je 10 jaar kiest sta je misschien over 10 jaar te kijken met een rente die je niet kan betalen en moet je je huis uit en vaak onder die omstandigheden kan je niet de optimale prijs krijgen omdat je tijdsdruk hebt om te verkopen.

als je dan afflossingsvrij bent kan het zijn dan je je huis voor minder verkoopt dan de hypotheeksom. en dan sta je dus En op straat en met een dikke schuld over.



verder wordt een deel van de ozb bij de belasting belast. dus daar betaal je ook meer.







@Ziet wrote:
daarbij: alle investeringen die je in je huis doet zorgen alleen maar voor meerwaarde van je huis. je kan het dus beter verkopen dan (mits de huizenmarkt niet ineens in elkaar dondert…)




nee helaas, was dat maar zo.



constructieve investeringen ( dakkapel, uitbouw, nieuw dak enz) geven wel meerwaarde, maar een keuken/badkamer moet wel extreem luxe zijn wil die echt meerwaarde geven.

de meeste kopers slopen nl die 2 dingen er rucksichtsloos als eerste uit.



verdere normale onderhoudskosten die je aan een huurhuis niet hebt heb je wel in een koophuis, maar ook die kosten verdien je amper terug bij verkoop.



mijn ervaring is dat gewoon de kuubs en m2 meters tellen voor de bepaling van de waarde van een huis, dat in combinatie met de lokatie en wijk. dan pas komt de toestand van het huis, en als het “gewoon” is zal het dus ook een gewone prijs opleveren.

zwaar achterstallige woningen gaan soms moeilijk van de hand, maar er zijn veel opkopers van dat soort panden.

extreem luxe ingerichtte woningen gaan vaak voor veel minder van de hand dat dat er in geinvesteerd is ( heeft mijn buurman nu ook “last” van, hij wil zijn investeringen terug zien in de koopsom, maar niemand wil dat betalen omdat de eerste 4 punten zwaarder wegen dan de inrichting)



ook ons huis is voor veel minder dan de vraagprijs van de hand gegaan. het stond dan ook al meer dan een jaar te koop. ( hier is meer dan 60.000 euro gezakt met de prijs :shock: voordat ze het aan ons kwijt konden na 2 keuringen en taxaties door ons: wij vonden de prijs zo absurd dat we onafhankelijk advies wilden waaruit al snel bleek dat wij gelijk hadden)

ow en vergeet niet: je hebt alleen wat aan de “overwaarde” van je huis als je kleiner gaat wonen of gaat huren.



want de prijzen van de andere huizen gaan ook mee omhoog :wink:



en dus als je gelijkwaardig of groter wilt wonen zal die overwaarde gewoon meegroeiwaarde blijken.

ik snap het.



moeilijke beslissing zal het zijn als het op ons pad komt…



heb info aangevraagd voor een nieuwbouwwoning

hoe zit het daarmee denk je?

Ziet, ik weet dat het niet Den Haag is… maar hier in Zoetermeer… wij hebben een huurhhuis (met als reden dat we geen hypotheek krijgen door kleine dingetjes uit eht verleden) en we huren ook omdat Mischa echt heel erg NIET handig is. Als er iets aan het huis is, bel ik de woningbouw en tis geregeld!

Wij betalen nu voor dit huis 680 huur per maand.

We zullen dus ongeveer op hetzelfde uitkomen, maar daar hebben we nu dus een heel huis voor met tuin… en er staan er nog een heleboel te huurt hier, wij hadden dit huis binnen 2 weken!!!



In de nieuwe wijk Oosterheem heb je veel projecten waar de prijzen van de huizen best meevallen…

En een vriendin van mij heeft huis gekocht in Kwintsheul oonlangs, ze woonde vlak bij Kijkduin… wat een geld zeg… :shock:

nieuwbouw klinkt leuk…MAAR * gaat ze weer* :lol:


  • soms worden huizen casco opgeleverd en moet je zelf sanitair, keuken enzo plaatsen


  • huizen die wel sanitair en zo hebben worden vaak met goedkope zooi ingericht.

    wil je dat niet: betalen! en :pray: dat ze het goede leveren, op tijd, en juist en mooi plaatsen :shifty: mijn broer…wc op de verkeerde plek…brei dat maar eens recht…


  • de tuin is niet aangelegd. vergis je niet in de kosten van de tuin.


  • nieuwbouwhuizen zitten vaak vol “fouten” . oplevering is leuk, maar vaak zal je een waslijst aan dingen krijgen die niet kloppen en waar je dus nog druk mee bent
  • veel vocht in huis de eerste jaren: muren en vloeren die nog werken







    al met al zijn er veel kosten die bovenop de koopsom komen.




  • huizen zijn vaak veel kleiner, ook de percelen zijn vaak kleiner

    ( daardoor ook vaak weinig privacy in je tuin omdat alle huizen dicht op elkaar staan)

    grotere nieuwbouwwoningen zijn in verhouding veel duurder dan grotere oudere koopwoningen.


  • vaak lang troep in de wijk door het ontbreken van goede wegen


  • wijken hebben weinig voorzieningen zoals een tandarts/huisarts/apotheek, maar ook scholen, supermarkten enzo moeten vaak allemaal nog komen en dat duurt soms erg lang.


  • vaak zitten er vanuit de gemeente verkoop-beperkingen op de verkoop van het nieuwbouwhuis om te voorkomen dat huizen als speculatieobjecten (snel geld verdienen) van de hand gaan. ik heb bij eigenhuis.nl wel gelezen van verkoopverboden van 5 tot 10 jaar :shock:

    dus informeer goed of er zo’n beding op zit en hoe lang dat duurt. en of je er op de 1 of andere manier onderuit kan.





    ** voordeel is vooral het gebrek aan onderhoud de eerste jaren

    en als iemand nog meer voordelen weet…graag :lol:



    ik ben geen fan van nieuwbouw :oops:

dat punt over de wijkvoorzieningen valt af (gelukkig, toch nog een positief punt hehehe)

het is kleinschalig, een paar straten

de huizen die er nu staan worden nog gesloopt

(en ik heb er toevallig mijn halve leven gewoond :mrgreen: )



de grootte valt ook erg mee

tis net zo groot als waar we nu wonen,

alleen dan in de hoogte zeg maar



keuken en sanitair heb je gelijk in

dat komt er idd bij.

maar de goedkope standaardzooi heb ik nu ook, dus dat maakt me niet zoveel uit.



tuinkosten ja… dat komt er bij idd



en fouten en vocht: je moet maar geluk hebben en daarvan uit gaan, toch?



verkoopbeperking is het probleem denk ik niet.

we willen er graag voorlopig blijven wonen dan :mrgreen:







en een fan ben ik ook niet van nieuwbouw,

zeker niet in een grootschalige wijk.

maar als dit gaat lukken, dan ben ik toch wel erg blij

het is hier vlakbij, tien minuten lopen,

aan het bos (ik woon nu aan de andere kant van het bos)

en scholen liggen er om de hoek.









en kosten koper heb je dan toch ook niet, als het nieuwbouw is?

nee idd, meestal von :thumbup: (vrij op naam)

maar die 10% ben je vast kwijt aan andere dingen :shifty:





:lol: leuk je zo enthousiast te zien :mrgreen: :-*




  • gaat nu slapen :zzz:

    blij je geholpen te kunnen hebben 8)