huis kopen? het lijkt wel onmogelijk!

het westen is idd heel duur om te kopen, ik woon zelf in het westen en een normaal gewoon huis betaal je al bijna 250,000 voor.

nu ligt het soms wel aan waar je woont bij mij in het dorp is het iets goedkoper als in de stad 11km verder op.

aangezien wij maar een 1jaar rente hypotheek hebben (kon toen niet anders) gaat de rente toch elk jaar flink omhoog.

we willen graag naar een huur huis want dan heb je nog bepaalde sociale voorzieningen en dat heb je bijna niet met een koophuis omdat je een kapitaal hebt. nou er is niks van mij bij het is allemaal van de bank.

maar ik ken je frustratie en hoop dat je snel iets vind wat finacieel bij jullie past. :-*

Jemig Ziet, wat een prijzen!!! :shock:



Wij hebben onze eengezinswoning gekocht voor de prijs die jij noemde voor het appartementje.



Bij ons kwam nog wel geld bij voor keuken en badkamer!!



Wij betalen voor 189.000 bruto 685 per maand. (waarschijnlijk zal het zo’'n 450 netto per maand zijn)



UIteraard moet je dan de levensverzekering nog meetellen. (die komt bij ons op 131 per maand)



Wij zijn nu als je het belastingvoordeel nog even meerekent goedkoper uit met kopen dan wat we voor huur betaalde.



Jeroen werkt fulltime en ik 2 dagen (en ik werk in een winkel dus verdien werkelijk een schijntje)





Maar, lang verhaal sorry, ik ben het helemaal met je eens dat het voor starters bijna onmogelijk is om zonder hulp van overwaarde, ouders die borg staan of wat voor hulp dan ook, een huis te kopen.

@minniemouse wrote:



Wij zijn nu als je het belastingvoordeel nog even meerekent goedkoper uit met kopen dan wat we voor huur betaalde.




misschien denk ik wel te makkelijk hoor, maar kun je dan geen huursubsidie krijgen.

want misschien ligt het wel aan de situatie hoor. maar wij lijken wel goedkoper uit te zijn als we gaan huren want je gemeente belasting wordt ook minder. minder verzekeringen met een huurhuis. sommige gemeentes moet je ook nog voor je grond petalen pachtgrond geloof ik dat het heet.

wij betalen nu bijna 900 aleen hypotheek en dan alle verzekeringen en belastingen er nog bij.

Ja die prijzen zijn echt verschrikkelijk!



Wij zijn met die reden uit de grote stad vertrokken en in een dorp gaan wonen. We hebben nu een 2 onder 1 kap voor nog geen 180.000 euro!

Heerlijke ruimte om het huis, veel groen en heerlijk stil.



We hebben voorheen altijd in Zwolle gewoond en vlakbij de snelweg. Altijd herrie dus in het begin kon ik hier niet eens slapen, omdat het zo stil was.



Ik ben zo blij dat we de stap gemaakt hebben.

@monique wrote:

@minniemouse wrote:


Wij zijn nu als je het belastingvoordeel nog even meerekent goedkoper uit met kopen dan wat we voor huur betaalde.




misschien denk ik wel te makkelijk hoor, maar kun je dan geen huursubsidie krijgen.

want misschien ligt het wel aan de situatie hoor. maar wij lijken wel goedkoper uit te zijn als we gaan huren want je gemeente belasting wordt ook minder. minder verzekeringen met een huurhuis. sommige gemeentes moet je ook nog voor je grond petalen pachtgrond geloof ik dat het heet.

wij betalen nu bijna 900 aleen hypotheek en dan alle verzekeringen en belastingen er nog bij.






NOPE!!! We verdienen teveel voor huursubsidie!!!

@minniemouse wrote:

@monique wrote:
@minniemouse wrote:


Wij zijn nu als je het belastingvoordeel nog even meerekent goedkoper uit met kopen dan wat we voor huur betaalde.




misschien denk ik wel te makkelijk hoor, maar kun je dan geen huursubsidie krijgen.

want misschien ligt het wel aan de situatie hoor. maar wij lijken wel goedkoper uit te zijn als we gaan huren want je gemeente belasting wordt ook minder. minder verzekeringen met een huurhuis. sommige gemeentes moet je ook nog voor je grond petalen pachtgrond geloof ik dat het heet.

wij betalen nu bijna 900 aleen hypotheek en dan alle verzekeringen en belastingen er nog bij.




ja dat is dan weer jammer idd.





NOPE!!! We verdienen teveel voor huursubsidie!!!

We hebben natuurlijk wel wat extra lasten erbij gekregen, maar die reken ik niet mee met de kale huurprijs en de kale hypoprijs.



Levensverzekering, opstalverzekering, gemeentebelasting.



Maar laten we met die kosten nu iets duurder uitzijn, wat huurprijs betreft hebben we het er in een paar jaar uit.

En dit spaar je op en huurgeld niet.

Vaak is het ook zo dat je boven een bepaald huurbedrag zowiezo geen recht hebt op huursubsidie ongeacht je inkomen.

Kopen is altijd een betere investering dan huren!

Ziet als je uit zou gaan van een hypotheek van 250.000 euro en dan nog k.k. erbij, zit je op een hypotheek van zo’n 270.000 euro als je de notariskosten ook wil financieren.

Uitgaande van een rente bij 10 jaar vast van 5%, betaal je dan per jaar bruto 270.000 euro * 0.05 = 13.500.

Dit is per maand 1125 euro, maar bruto. Er vanuit gaande dat je in het hoogste belastingtarief zit, mag je 41,95% aftrekken en betaal je dus netto 1125 - 471,94 = 653,06 euro per maand, alleen aan rente.

Vaak sluiten mensen een overlijdensrisicoverzekering af, dan moet je op nog zo’n 100 euro per maand rekenen.

En dan is het aan jou om te beslissen of je zelf nog wilt aflossen ja of nee. Wij hebben bijvoorbeeld een verzekering waarbij na 30 jaar onze volledige hypotheek afgelost is, maar die kost (incl. overlijdensrisicoverzekering) wel 253 euro per maand.



Vergeet niet dat je, als je een huis koopt, heel veel lasten hebt die je meestal NIET hebt als je huurt:

  • waterschapsbelasting
  • afvalstoffenheffing en andere gemeentebelastingen
  • gas, water en licht. Wij betalen bijvoorbeeld al 160 euro per maand aan de Nuon en ook iets van 25 voor het water
  • kabelbijdrage
  • eigenwoningforfait



    Kopen is dus duur maar daar staat tegenover dat je huis ws. in waarde zal stijgen en dat je huis later van jou is. Met huren bouw je niets op.



    Ik heb wel de indruk dat veel mensen tegenwoordig wel kopen, maar niet aflossen. Dan huur je in feite je huis van de bank :think: .

Wij hebben een overlijdsrisicoverzekering genomen en we lossen per maand wel af …



Maar zijn na 30 jaar niet aflosvrij, vinden we ook niet erg, wie weet wat we kunnen verkopen straks ! We zullen ook geen 30 jaar in dezelfde huis blijven wonen, wel erg lang ! Maar willen ooit toch bijv. in een soort bejaardenhuisje wonen hihi !



Dus dan betalen we de rest van de huisje ook weer door middel van ons huis verkopen.

Hier is het ook ellende met een hypotheek… Alleen ons “probleem” is, dat mijn man een eigen klussenbedrijf heeft en ik “maar” 20 uur werk.

We hebben een paar maand geleden geprobeert een huis te kopen (bij Biebels in de straat, ook een hoekhuis :wink: ), maar we krijgen gewoon geen hypotheek! Enorm frustrerend, want we zitten nu in een flat (beneden gelukkig), maar het is al vol en daar moet in februari ook nog een baby bij… Het zal ongetwijfeld allemaal goed komen, maar het werkt wel op je zenuwen.

Als ik dan de prijzen hoor in het westen, mogen we blij zijn dat we daar niet wonen, want dan zou het volgens mij helemaal nooit gaan lukken…

Heleentje : waarom lukt het dan niet om een hypotheek te krijgen ?

Kan me voorstellen dat je er de zenuwen van krijgt, al een kindje, 2de op komst, dan wil je natuurlijk wel iets ‘groters’.

Tja, hier een stel starters in het midden van het land. Over onbetaalbaar gesproken… :wink:

Het ligt naar mijn idee niet aan ons inkomen, maar aan de huizenprijzen hier. In het hoge noorden of de achterhoek bijvoorbeeld zie ik regelmatig droomhuizen die we kunnen betalen. Maar we zijn beide voor ons werk aan het midden van het land gebonden.

En hier in de buurt is het dus lastig. Nu hebben we ook best hoge eisen (ruime woning, 4+ kamers, leuke stadswijk / dorp, met tuin). Als er al wat is, dan is het soms zelfs al verkocht voordat het ooit -door wie dan ook- bezichtigd is. :think: Gelukkig wonen we nu in een leuke maisonette-bovenwoning. Het enige wat we echt missen is een tuin.

Ik hoop toch dat we wat leuks tegenkomen. Kan er weer iemand anders doorstromen naar onze relatief goedkope huurwoning.

@Femke, mama van Jelle wrote:

Heleentje : waarom lukt het dan niet om een hypotheek te krijgen ?

Kan me voorstellen dat je er de zenuwen van krijgt, al een kindje, 2de op komst, dan wil je natuurlijk wel iets ‘groters’.




Ze willen graag papieren zien van het bedrijf van 3 jaar en hij is nu 2 1/2 jaar bezig… Net niet lang genoeg dus. Ondanks dat mijn schoonouders garant willen staan, is het elke keer: nee, helaas. Maar we geven de moed niet op! Toen ik net zwanger was van Sebastiaan kregen we te horen dat mijn man geen uitkering meer kreeg en zaten we dus echt heel krap en ook toen is het goed gekomen. Daar ga ik dus nu ook maar weer vanuit :smiley:

De huizenprijs hangt inderdaad samen met de regio. Wij hebben vorig jaar september een huis gekocht in Noord - Limburg (ruime tussenwoning) voor 125.000 Euro.

Wij woonden voorheen in een huurwoning in Brabant en wilden graag gaan kopen, maar kwamen er al gauw achter dat het bijna niet te doen is om daar op een ‘gemiddeld’ salaris (mijn man werkt maar alleen) een huis te kopen. Om toch te kunnen kopen zijn we wat verder weg gaan kijken. Het is maar wat je wilt, en wat je er voor over hebt. Natuurlijk is het een hele stap die je niet zomaar maakt, maar mijn ervaring is dat je er veel en veel meer voor terug kunt krijgen, vooral wat betreft woonomgeving want hier is het wat natuur en veel andere dingen betreft veel mooier. Eerlijk is eerlijk ik zou niet meer terug willen!!



Groetjes Mijke

@cathyanne wrote:





Vergeet niet dat je, als je een huis koopt, heel veel lasten hebt die je meestal NIET hebt als je huurt:
  • waterschapsbelasting
  • afvalstoffenheffing en andere gemeentebelastingen
  • gas, water en licht. Wij betalen bijvoorbeeld al 160 euro per maand aan de Nuon en ook iets van 25 voor het water
  • kabelbijdrage
  • eigenwoningforfait




die kosten hebben wij als huurders ook hoor
maar misschien komt dat omdat wij een vrije sector woning hebben

al hoewel :think: ... toen we in uithoorn woonde op de flat hadden we een sociale huurwoning en moesten we ook gewoon gas, water, licht betalen en al die belastingen etc.

@cathyanne wrote:

Ziet als je uit zou gaan van een hypotheek van 250.000 euro en dan nog k.k. erbij, zit je op een hypotheek van zo’n 270.000 euro als je de notariskosten ook wil financieren.

Uitgaande van een rente bij 10 jaar vast van 5%, betaal je dan per jaar bruto 270.000 euro * 0.05 = 13.500.

Dit is per maand 1125 euro, maar bruto. Er vanuit gaande dat je in het hoogste belastingtarief zit, mag je 41,95% aftrekken en betaal je dus netto 1125 - 471,94 = 653,06 euro per maand, alleen aan rente.

Vaak sluiten mensen een overlijdensrisicoverzekering af, dan moet je op nog zo’n 100 euro per maand rekenen.

En dan is het aan jou om te beslissen of je zelf nog wilt aflossen ja of nee. Wij hebben bijvoorbeeld een verzekering waarbij na 30 jaar onze volledige hypotheek afgelost is, maar die kost (incl. overlijdensrisicoverzekering) wel 253 euro per maand.



Vergeet niet dat je, als je een huis koopt, heel veel lasten hebt die je meestal NIET hebt als je huurt:
  • waterschapsbelasting
  • afvalstoffenheffing en andere gemeentebelastingen
  • gas, water en licht. Wij betalen bijvoorbeeld al 160 euro per maand aan de Nuon en ook iets van 25 voor het water
  • kabelbijdrage
  • eigenwoningforfait



    Kopen is dus duur maar daar staat tegenover dat je huis ws. in waarde zal stijgen en dat je huis later van jou is. Met huren bouw je niets op.



    Ik heb wel de indruk dat veel mensen tegenwoordig wel kopen, maar niet aflossen. Dan huur je in feite je huis van de bank :think: .






hier sluit ik me bij aan…



Wij hebben een hoekhuis gekocht, 5 jaar geleden voor 148.500euro… 5,5%rente en betalen dus 760 rente per maand en daarbij lossen we 2x 96 euro af om zo na 30 jaar klaar zijn met betalen…(tegen die tijd sluiten we onze hypotheek weer wel over om zo schuld te behouden) dus wij betalen zo rond de 960 euro en daarbij moet nog de levensverzekering geteld worden…

We krijgen 300euro per maand ong terug van de belasting maar dan betalen we dus nog 700euro per maand…



Tel daarbij 200 euro gas water licht en 200 ziekenkosten en dat is al 1 maandsalaris… (nou ja bijna dan… 200euro hebben we dan over maar dan heb ik de rest van de rekeningen nog niet gehad :wink: )…



En dan vragen sommige mensen af waarom wij met zijn tweeen werken :roll: Het groeit nou eenmaal niet in de tuin :lol:



gr patricia

Wij zijn ook net verhuisd naar het westland, huis gekocht in leidsche Rijn.

Kostte vrij op naam 268.000 met de afbouwkosten mee zitten we wel op 315.000 euro. Als we het huis nu al verkopen is de vraagprijs 330.000 euro en dat voor een middenwoning :shock:

Voor ons was dit ook behoorlijk schrikken, ons huisje in Zwolle had ruud gekocht voor 230.000 gulden en we hebben het verkocht voor 192.500 euro.

We hadden dus idd overwaarde, anders had het echt niet gekunt.

We lossen wel af trouwens, maar nu nog niet zoveel, we hebben een constructie waarbij we elke 5 jaar meer gaan aflossen zodat we toch wel inlopen zeg maar.



Ik heb echt met ogen als schotels gestaan hoor toen ik hoorde wat we gingen kopen :shifty:



In lelystad trouwens kun je nog wel mooie huizen kopen onder de 2 ton hoor en dat is best te doen naar Utrecht en Amsterdam met werk.

Over de A27 doet mijn moeder er 50 minuten over om bij ons te komen. :thumbup:

Wat een prijzen zeg.



Wij hebben ons huis 5 jaar geleden inmiddels gekocht voor 133.000 kk.

Een eensgezinswoning met garage, 3 slaapkamer, badkamer, Leefkeuken.



Mijn nichtje had in Duivendrecht toen een 2 kamerapp. gekocht voor 135.000 kk.



Dat de prijzen zo moeten verschillen.



Groetjes Ellen