huis kopen? het lijkt wel onmogelijk!

Voorinfo:

Wij wonen in een (dure) flat…

Heel mooi hoor, daar niet van

maar het is een huurflat en met de jaarlijkse verhoging zitten we met een huur van ruim 900 euro (waar wel waterkosten bij zitten en servicekosten)



de flats om ons heen worden allemaal verkocht

dus wij meteen een email gestuurd naar vestia

maar het ziet er niet naar uit dat ze onze flat ind e verkoop doen voorlopig,.

Mocht dit wel zo zijn: dezelfde flat hiernaast, daar staan wel een aantal appartementen in de verkoop

en voor niet al te duur: rond de 170.000

Wanneer je er echter al woont, dan krijg je een aanbieding en zal de prijs dus lager liggen.



Dit is voor ons al een erg mooi aanbod (als die er zou komen), want dat zou ons netto per maand de helft schelen!!

daarbij vind ik onze flat de leukste van de drie die er staan

(heb achter een verschrikkelijk mooi uitzicht over den haag, we zitten lekker centraal, vlakbij het winkelcentrum en ik heb superlieve buren die op mijn katten passen als ik op vakantie ben)





maargoed, na vele mails al,

ziet het er dus nog niet naar uit dat het gaat gebeuren.



wanneer het niet snel gaat gebeuren dat ie de verkoop in gaat,

zitten we toch hard na te denken over een andere woning, met tuin

een koopwoning dus.



ik wil het westland in, maar het is daar een tikkie duurder dan hier… (en rijswijk is al best duur als je een leuke woning wilt)



nu hebben we wel een paar leuke huizen gezien,

maar die zijn allemaal rond de 250.000 tot 275.000.

mijn vriend werkt fulltime, maar ik werk 3 dagen.

we verdienen dus echt niet veel,

samen kunnen we iets kopen van rond de 215.000 en dan zit ik al hoog,

want de kostenkoper komen er nog bij enzo.

en netto zit je dan aan ongeveer hetzelfde bedrag als wat we nu betalen, maar dan zonder gas water en licht, dus dat komt er dan ook nog eens bij.

aangezien we nu al heel zuinig doen

heb ik het idee dat we een eigen huis (als we die zouden vinden in die prijsklasse) toch maar met moeite zouden kunnen bekostigen.



en dan nog de frustratie: ze bouwen hier ind e buurt allemaal nieuwe woningen, minimaal 300.000 euro joh…



hoe moet je in deze tijd nou nog in godsnaam beginnen met het kopen van een woning die je graag wilt…



ik kan me niet voorstellen dat de hele nederlandse bevolking nu zo veel verdient, dat het heel makkelijk is om een huis van 3 ton te kopen…



waarom doen ze dat nou toch…

die bedragen,… het is toch in deze tijd onmogelijk om in een leuk huis en leuke buurt te beginnen?

oh ik zie dat het een heel lang verhaal is geworden, maar ben er zo nieuwsgierig naar of ik nu zelf niet kan rekenen of hoe anderen dit ervaren die ook een ‘starter’ zijn in deze tijd.

Daar ben ik het helemaal mee eens, het wordt echt onbetaalbaar allemaal!!

Ik snap soms ook niet hoe men een huis kà n kopen, ik heb dan ook geen zin om mijn levenswijze aan te passen (auto, goed eten, op tijd en stond een avondje weg, enz,…).

Wij zouden ook heel graag kopen maar pff!!! :hand:

ik ga al 2 jaar niet meer uit

ja, wel nog op vakantie

maar dan is het gewoon erg hard sparen voor de volgende vakantie.



hab alle abonnementen al opgegeven

we letten op de bonussen met boodschappendoen

we snoepen haast niet (meer, maar na de vakantie nog wel een beetje)



en dan mag ik niet klagen hoor,

we redden het elke maand net, gaat prima zo

ik doe wel leuke dingen die niet zoveel geld kosten en ja, we hebben een abonnement op de dierentuin,

maar dan nog: je salaris verandert niet (althans, niet drastisch)



daarbij: ik verschil per jaar maar 6000 met mijn vriend, dus het is ook geen vetpot wat hij verdiend.

en dan gaan ze alleen maar dure huizen bouwen in de buurt…



ik snap dat gewoon niet…

willen ze er een elitewijk van maken, of willen ze allemaal families met drie gezinnen per familie in 1 huis ofzo (snapjewat ik bedoel?)



ja daar kan ik nou kwaad om worden…

ja verschrikkelijk he

ken het probleem



wij wonen ook in een huurhuis en vind dat ze de laatste tijd wel erg snel omhoog gaan

en waar eindigd het ?

hoe langer je er woont hoe meer je moet betalen

straks moet je nog gaan verhuizen omdat je je huur niet meer kan betalen

is toch belachelijk :evil:



en een leuk huis kopen doe je ook niet even

je moet toch gauw denken aan tussen de 200.000 en de 300.000 euro wil je wat aardigs hebben (is toch even 400.000 - 600.000 gulden :shock: )

als je eronder gaat kijken dan moet je toch vaak een paar goede klushanden hebben om het op te knappen

en hoeveel gaat dat dan wel weer niet kosten



nee ze maken het er niet makkelijker op

en het maar gek vinden dat de huizen zo lang te koop blijven staan

men kan het gewoon weg niet meer betalen

Goedemorgen Ziet,



Heeft de gemeente geen subsidie of zo?

Ik zelf heb een sociale koopwoning kunnnen kopen, dat was in 1999, oplevering vond plaats in 2001. Ik was in 1999 nog alleen, maar werkte wel fulltime. Ze gaan dan op basis van je inkomen kijken of je niet te hoog zit.



Hier bestaat er zelfs sociale huurwoningen (nieuwbouw).

Het is inderdaad steeds moeilijker en veel duurder geworden om een huis te kunnen kopen.



Succes!



Liefs,

Moon

He meid,



Helemaal met je mee eens.



Ze zijn overdreven duur, en aangezien ik niet slecht verdien en Remco ook niet, vraag ik me ook weleens af wat voor werk je moet doen om zoveel te verdienen om een huis van 3 ton te kunnen kopen :shock:



Gelukkig kostte ons huis 192.500,-. Nog wel prijzig vind ik, maar te doen voor in Nijmegen omdat daar veel huizen zeer prijzig zijn en bovendien, er zit al een nieuwe keuken en nog meer in, dus we hoeven bijna niks meer te doen, scheelt ook weer kosten.



Maar toch, de huur wordt idd elke jaar hoger, dat is ook een reden dat we een huis gingen kopen. Het is niet zo hoog als die van jou, maar toch, elke jaar een paar eurootjes meer etc vind ik al veel.



Is er in de omgeving dan niks wat een stukje goedkoper is ?

Ja, het is haast niet meer op te brengen… Wij wonen nu dan in een koopflat, maar een eengezinswoning zit er voor ons ook voorlopig niet in hoor…



We hopen maar dat we, als we wat winst gaan maken met deze flat, ons wel een woning met een tuintje kunnen veroorloven…



Maar zeker het starten is gewoon een ramp. De meeste mensen die een huis 3 ton kopen, nemen overwaarde van hun ‘oude’ woning mee… (tenminste, dat idee krijg ik als ik zo eens een beetje om me heen kijk)

Plut schrijft al wat ik ook dacht. Wij hebben een leuk huis, maar hadden dit niet kunnen kopen zonder de overwaarde van ons vorige huis. Hoor nu vaker dat het heel moeilijk is om als starter een leuk betaalbaar huis te vinden. Ik blijf ook versteld staan van de huizenprijzen op dit moment :shock: .

Het Westland duurder? :think: Nee toch? Uit m’n familie gaan er steeds meer naar Wateringen omdat het daar juist goedkoper is… :think:



Hoe dan ook… ik ken het probleem. We hebben een koopwoning, een appartement. En wij willen Duh Haag nie uit… en het liefst toch een keertje wat groters. Of dat nou een bovenwoning moet worden, of een eengezingswoning daar zijn we nog niet uit, maar… het is in elk geval allemaal zo schreeuwend dúúr…

Ik vind de huizenprijzen ook niet normaal. Vooral in het westen van het land niet!

Hier heb je voor een paar cent nog wel een woning. Voor 250.000 heb je hier zowat een vrijstaande woning.

Wat een verschil is dat zeg.

Inderdaad een nieuw huis kan je bijna alleen nog betalen met overwaarde van een ander huis. Wij zijn zelf aan het rondkijken en hebben gelukkig al een eigen huis. Ons huis lijkt met de dag meer waard te worden en het is best raar dat ons huis nu rond de 250.000euro moet opbrengen (meer nog eigenlijk). De huizen worden hier ook nog best snel verkocht, dus mochten wij iets anders vinden zou dat geen probleem zijn. Maar wel maf dat je voor een tussenwoning zoveel geld kan krijgen. Maar goed, hierdoor zouden wij dus voor een huis kunnen gaan tot net over 3 ton en dan nog een ‘normale’ hypotheek betalen. Mijn partner heeft het huis alleen op zijn naam staan (hij had het al voor ik kwam), hij betaald er ook alles aan, dus hier vanuit 1 inkomen, ik betaal enkel de boodschappen. Wij betalen nu een (ruim genomen) 400euro hypotheek…tja dat is op te brengen, maar 900euro huur vind ik al belachelijk.

Het is idd heel lastig om iets te vinden als je een parttime salaris hebt of uit de huur komt :frowning: .



Ik merk nu zelf dat ik het ‘geluk’ heb, dat ik vroeg begonnen ben met kopen. Je kan dan vaak steeds iets groeien door je overwaarde mee te nemen in je volgende huis. Ik denk dat de mensen die in de huizen van drie ton wonen ook op die manier opgeklommen zijn :think: .



Het huis waar wij nu wonen hebben wij gekocht toen ik ook nog fulltime werkte, maar zouden we nu niet meer gefinanceerd kunnen krijgen!



Maar goed, wij gaan nu binnenkort van Zoetermeer naar Friesland verhuizen. Dat was een stuk leuker shoppen!!!

Het Westen van het land is gewoon schijtduur. En dat is @$&^%# als je daar woont. Ik weet het, want heb er 9 jaar gewoond. Ik ben geen starter, maar reageer toch even.



Maarre…blijven zoeken naar gunstige hypotheekvoorwaarden. Ga naar verschillende banken en verschillende hypotheekshops. Het gaat er niet om dat jullie meteen kunnen kopen, maar je wordt er zoveel wijzer van. Toen ik met mijn ex het eerste huis kocht, hebben we overal de deur plat gelopen. Je hoort overal weer andere tips en ideeen. En dat maakt je beeld alleen maar completer dan zo maar in zee te gaan met de eerste de beste leuke aanbiedinng.



Overigens, als jij schrijft dat jullie met een hypotheek van 215.000 op NETTO lasten van ruim € 900 uitkomen, dan zitten wij een stuk gunstiger. En volgens mij is de huidige rentestand lager dan wij hebben voor onze hypotheek. Wij betalen NETTO voor een hypotheek van 208.000 zo rond de € 650. Ik weet het niet precies uit m’n hoofd.



Haal je niet bruto en netto door elkaar? Hoewel ik altijd bij voorkeur reken met de bruto-lasten, want mocht er ooit een idiote regering komen die de hypotheekrente aftrek afschaft, dan moet je de boel ook nog kunnen opbrengen.



Overigens balen dat jullie flats niet te koop komen.

Jeee, wat een prijzen daar zeg!! :o 170.000 voor een appartement :shock: Wij hebben ons huis (hoekwoning met ruime tuin en garage) gekocht voor 150.000 :eh:



Ik kan me voorstellen dat je flinkt baalt! Waarom zijn in hemelsnaam de prijzen zo hoog daar! Is het daar zo gewild
??

Wij hebben ook een hoekwoning, met tuin en garage, gekocht voor nog geen 140.000 (en het is echt geen klein huis, we hebben 4 slaapkamers, een doorzon-woonkamer, aparte keuken en badkamer met ligbad). We hebben uiteindelijk een hypotheek genomen die berekend is op mijn salaris, ik werkte toen nog full-time, nu met een dag ouderschapsverlof. Het kán dus wel, maar ik woon natuurlijk niet in het Westen… :think:

Nou, Biebels, dat lukt écht niet hier in het westen, een hoekwoning met tuin én garage voor 140.000. áls je al een ‘goedkope’ woning vindt, is die 190.00 en helemaal uitgewoond, dus zul je er ook wat aan moeten doen voor je erin kunt waardoor je toch weer een hogere hypotheek zult moeten nemen… Jammer, maar waar.



Onze flat heeft al een hypotheek van ruim 170.000 (met k.k. erbij gerekend). Tja, we zullen het ermee moeten doen…

Pfff inderdaad zeg, wat een prijzen. Bij mijn ouders is het ook zo (Belgische kust), maar hier dus niet. Ons huis heeft 135.500 gekost, k.k.

Een gewoon rijtjeshuis met 3 slaapkamers, kleine badkamer en een mooie tuin.



Maar bij mijn ouders is het dus zoals bij jullie, met als resultaat dat mijn zusje ook echt niet weet hoe ze dat moet gaan doen. Zij heeft een gewoon salaris, werkt als kapster en dan is dat allemaal gewoon niet te betalen. De huurprijzen zijn even schandalig hoog. Er wordt vanalles bijgebouwd, maar allemaal duur duurder duurst. Kortom, je moet al met twee gaan werken, en dan een goede fulltime baan, anders red je t gewoon niet.



Ik hoop dat jullie toch nog wat kunnen vinden :hug:

Vraag eens na bij de gemeente voor startersprojecten. Dan zijn koopwoningen goed betaalbaar. Mijn neef heeft bijv. zo een hoekhuis (5 kamers) en 8 meter diepe tuin voor 140.0000 euro gekocht.



Maar hier in de randstad zijn de huizenprijzen echt niet te vergelijken met bijv. het hoge noorden. Mijn vriendin bewoont daar een twee-onder-1-kap woning met 5 slaapkamers, garage, carport, en een tuin van 12x16 meter en heeft er nog geen 220.000 euri’s voor neergeteld. Wil je dat hier kopen, mag je daar minimaal 2 ton bijleggen.



Mijn zus en zwager woonden in een ontzettende achterstandswijk in Rotterdam en wilden daar weg toen mijn nichtje geboren werd. Ze konden voor 175.000 euro in een buitengemeente een huis kopen dat echt volledig uitgewoond was. Badkamer, keuken, cv ketel, dakramen en een gedeelte van het dak waren allemaal aan vervanging toe. Bovendien was de tuin zeer kindonvriendelijk… Zij hebben toen een meerjaren plan opgesteld om alles te kunnen bekostigen en de zaken stap voor stap aan te pakken. Dus zitten ze na 3 jaar nog steeds met een versleten keuken en badkamer, maar daar hebben ze zich op ingesteld. Ik zou er knetter van worden, maar zij kunnen het wel en proberen stap voor stap van bouwval tot paleis te komen.



Wij wonen nu ook in een mooie woning, maar zonder de overwaarde van ons appartement was dat ook niet gelukt. Die hadden we trouwens voor 180.000 gulden (nieuwbouw) gekocht en voor 198.000 euro verkocht. Moet je nagaan. appartement was nog geen 7 jaar oud :shock:

Wat duur zeg bij jullie…



Wij hebben een tussenwoning met tuin gekocht voor 130.000.



Gr Yvonne