huis kopen? het lijkt wel onmogelijk!

tnx voor je uitleg

kom vast nog weleens wat vragen hoor

want voorlopig zit ik hier nog wel :mrgreen:

Hoi hoi,



Ik woon in zo’n nieuwbouwwijk (sociale koopwoning)! Ik moet zeggen dat wat Guus oprakelt wordt wel heel negatief opgesteld :wink: .

Dus even mijn punten;



Je zit inderdaad met goedkopere wc, goedkopere tegels! Maar evengoed van goede kwaliteit.

*Wij moesten inderdaad zelf onze keuken aanschaffen.

*Van vocht hebben wij in de praktijk niet veel gemerkt, onze laminaat is niet wezen opbollen door de vocht :mrgreen: :wink:

Voordeel: je leert tegelijkertijd je buren met elkaar kennen! Zo hebben wij heel goed kontakt met de buren gekregen door de oplevering en de bouwvergaderingen.

Voordeel: je kan je huis zelf inrichten hoe je het wilt.

Je kan de tuin op een later moment opknappen, in eerste instantie alleen tegels of gras wat je wilt.

Nee, ik heb absoluut geen spijt van mijn nieuwbouwwoning

Ik had een hypotheek van 250.000 gulden, daar heb ik dus alles van gedaan; keuken, tuin vloer.

Inderdaad is er door de gemeente een verkoopbeperking.

Verkoop je het na een jaar–> 90% winst is voor de gemeente

Zo gaat er steeds 10% er vanaf. Na 10 jaar krijgt de gemeente geen winst meer.

*oorziening: ja, wij hebben een tijd lang een supermarkt gehad in een noodgebouw. Huisartsen zaten ook in portacabine, maar ze waren er al hoor.

  • van de troep van de bouw heb ik geen last gehad. Zodra een straat/wijk opgeleverd is, is de straat ook vaak klaar!

    Het blijft een hoop geld kosten een nieuwe woning absoluut!

    Maar ik wil echt niet meer weg, echt een leuke buurt!



    Succes!



    Liefs,

    Moon

Wij zijn ook rond aan het kijken voor een nieuw huis. We hebben nu een mooie woning, nieuwbouwwoning, nu 9 jaar oud. In principe hoeven we niet weg, maar als er een 2e kindje komt zouden we wel wat moeten verbouwen, want de indeling is een beetje onpraktisch dan. Verder wonen we langs een drukke straat, is het een rijtjeshuis en is de tuin niet echt groot. Dus… misschien toch maar een ander huis? Maar de prijzen, joh… ik vind het ook écht niet normaal :shock:! En dan hebben wij nu dus al een eigen huis, met een kleine overwaarde, maar dan nog! We kunnen het gewoon niet betalen… je wilt er natuurlijk ook op vooruit gaan, dus op z’n minst halfvrijstaand, maar dan ben je (hier in Maastricht) al snel 300.000 à 400.000 euro kwijt, niet te filmen! En dat kunnen we echt niet betalen, hoor!

@Trying wrote:

Wij zijn ook rond aan het kijken voor een nieuw huis. We hebben nu een mooie woning, nieuwbouwwoning, nu 9 jaar oud. In principe hoeven we niet weg, maar als er een 2e kindje komt zouden we wel wat moeten verbouwen, want de indeling is een beetje onpraktisch dan. Verder wonen we langs een drukke straat, is het een rijtjeshuis en is de tuin niet echt groot. Dus… misschien toch maar een ander huis? Maar de prijzen, joh… ik vind het ook écht niet normaal :shock:! En dan hebben wij nu dus al een eigen huis, met een kleine overwaarde, maar dan nog! We kunnen het gewoon niet betalen… je wilt er natuurlijk ook op vooruit gaan, dus op z’n minst halfvrijstaand, maar dan ben je (hier in Maastricht) al snel 300.000 à 400.000 euro kwijt, niet te filmen! En dat kunnen we echt niet betalen, hoor!






Trying, ik neem nu even jouw verhaal, maar slechts ter illustratie.

Wat ik heel vaak hoor, als mensen hun woningwensen uitspreken, dan vraag ik me wel eens af of ze zichzelf horen. Zoveel wensen en eisen, terwijl je eigenlijk al zoveel hebt. Ik begrijp dat niet zo goed.



Iedereen lijkt vrijstaand met grote tuin, garage, tig kamers, bijkeuken e.d. te willen. Alles moet perfect. Dat gaat nou eenmaal niet. Kijk eens reeel naar wat je nodig hebt en naar wat je echt overhebt om aan een huis kwijt te zijn (woonlasten). Een vriendin van mij woont in een pracht huis, mooi rustig gelegen, grote tuin, vrijstaand, heerlijk ruime woonkamer, grote badkamer, binnen en buitenhaard, schitterende keuken erin en die verruilen nu net zo makkelijk na 4 jaar daar wonen het huis voor een zelf te ontwerpen huis op een kleine kavel. Hun redenatie is dat ze het nu zelf indelen.



Bij onszelf ging het om het feit dat wij ons appartement uitgroeiden toen Femke was geboren. Wij hadden werkelijk nergens meer plek. Onze slaapkamer zelf was heel klein en ook die van Femke. Geen extra bergruimte oid, behalve een kleine kelderbox. Een tweede kon er gewoon weg niet bij, tenzij we een stapelledikant zouden aanschaffen.

Toen mijn partner van werkgever veranderde en daarmee behoorlijk meer reistijd kreeg, zijn we tot actie overgegaan. Onze wensen waren simpel eensgezinswoning met tuin, voldoende kamers voor allemaal in een buurt die ons aanspreekt. Wij konden wat meer noten op ons zang hebben toen bleek dat we gigantische overwaarde hadden en daardoor konden wij ons huidige huis kopen.

Vrees dat wij ook niet met minder genoegen willen nemen hoor.

Mochten wij ooit gaan verhuizen, zal het naar een rustige wijk zijn, liefst in een vrijstaand huis. Maar ja, dat zit er voorlopig nog niet in, maar met minder zou ik absoluut geen genoegen meer nemen. (Tenzij door omstandigheden echt niet anders kan natuurlijk)



Verkoopbeperking:

Tja, je kunt het voornemen hebben om niet te willen verhuizen, maar waarom staan er in een nieuwbouwwijk binnen een paar jaar na oplevering al zoveel huizen weer te koop?

Scheidingen, te hoge hypotheek (niet lang genoeg vastgezet en flinke rente verhogingen.))



Wij hebben ook gekocht, puur omdat huurhuizen een zeldzaamheid zijn hier in de omgeving. Ja, in een heerlijke volksbuurt: ‘nee, dank u’ :mrgreen: Met kopen ben je zelf veel vrijer in de keuze van de lokatie. Voor ons een hele grote doorslag geweest om te kopen.

spooky: tnx voor je (positieve) punten :wink:

dat van je buren tegelijkertijd leren kennen vind ik ook wel wat hebben.

@monique wrote:

@karin wrote:
Dat is waar. Alleen een eigen huis is wel van jezelf je investeer in jezelf. Een huurhuis word nooit van jou.




als je een aflossingsvrije hypotheek hebt is er niks van jou bij, maar is het huis van de bank.




Ja maar na 30 jaar is het wel van jou. ( ligt eraan hoelang je het hebt vaststaan. Maar het word eens van jou) Een huurhuis nooit.

@karin wrote:

@monique wrote:
@karin wrote:
Dat is waar. Alleen een eigen huis is wel van jezelf je investeer in jezelf. Een huurhuis word nooit van jou.




als je een aflossingsvrije hypotheek hebt is er niks van jou bij, maar is het huis van de bank.




Ja maar na 30 jaar is het wel van jou. ( ligt eraan hoelang je het hebt vaststaan. Maar het word eens van jou) Een huurhuis nooit.




nee hoor, je betaald alleen de rente, over 30jr staat nog steeds dezelfde schuld van wat je hypotheek is.

het woord zegt het eigenlijk al aflossings vrij

wat een prijzen zeg, heb net mijn nieuwe huis gekocht maar ik betaal de helft van wat jij betaald😅