hoeveel besteden jullie aan vuurwerk?

Wij hebben ook geen vuurwerk. Nu zijn onze meiden ook nog klein, oudste is net 5jr. Ik weet zeker dat als ze groot zijn en wakker zijn/blijven/willen worden, we wel wat kopen.

Voor dit jaar slapen ze ws gewoon nog allemaal door :wink:

@merel33 wrote:

wij ook nietsā€¦laten de buren maar geld uitgeven dan genieten wijā€¦ :lol:

het is bij ons wel standaart dat we rond 00.00 een herinnerings ja jeetje hoe heet zoā€™n ding :think:

zoā€™n soort papieren ballon waar een branddingetje in zitā€¦die steekje aan en door de hete lucht stijgt hij op en kan je hem als het helder is heel lang nakijken tot hij in de wolken verdwijnt.

dit doen we elk jaar voor onze thomas en op zijn verjaardag ook.

Jij bedoeld een wensballon. Heel mooi idee. Alleen er moet niet teveel wind staan :wink:

zonde van het geldā€¦ dat vind ik echt een raar argumentā€¦

Ik vier mijn verjaardag ook met slingers, taart, hapjes en dergelijke die door anderen worden opgegeten, ik loop te draven, het kost mij geld, maar dat vind ik toch niet zonde van het geld omdat ik geniet van de aandacht, van het feit dat mensen de moeite nemen mijn verjaardag samen met mij te vieren.

Ik vier mijn trouwdag ook met koffie en taart en wederom komen anderen dat op eten, kost het mij geld, maar ik vind het echt fijn om samen met anderen iets te vieren wat voor mij belangrijk is en dus niet zonde geld.

En oud en nieuw valt daar bij mij en ik weet, ook bij vele anderen gewoon onder een viering.

Een viering dat we het oude jaar afsluiten, hopelijk allemaal in redelijke of goede gezondheid, de ellende van 2010 even gedenken, de vreugdemomenten van 2010 even vieren en met een goed gevoel het nieuwe jaar in.

Dan eten we ook hapjes, drinken we champagne, doffen onszelf op en dat kost ook allemaal geld en vuurwerk hoort er voor ons gewoon bij.

Dus dat argument van " zonde geld" echt daar sta ik ontzettend van te kijken.

Het enige verschil met alle eigen feestjes van mensen is dat we het nu met zijn allen tegelijk doen en dat is toch ook best bijzonder?

Mooi verwoord Cell! Natuurlijk moet ik ook altijd even slikken als ik zie hoe duur het vuurwerk is, maar je hebt helemaal gelijk het hoort bij het vieren van het nieuwe jaar.

We waren ooit in een huisje ver weg en daar was niets, helemaal geen vuurwerk. Dat vonden we ook echt niksā€¦

Voor ons hoort vuurwerk er ook echt bij. (net als champagne, olliebollen en appelbeignets :wink: )

De oudste 2 vinden het zo spannend vandaag.

Gister hebben we voor 150euro aan siervuurwerk gekocht.

Ja weet jeā€¦ dat het geld kost valt nu op omdat we en masse in 1 keer vuurwerk afsteken.

Maar ik vraag me dan af of we ook gaan zeggen " zonde geld" als het nippo ofzo laat weten dat we jaarlijks voor 40 miljoen uitgeven aan trouwerijen en feestjes en mensen zichzelf daarvoor zelfs in de schulden steken.

Ik bedoelā€¦ dan zeggen mensen, ja het mag want ik had de dag van mijn leven. Maar in wezen heb je dan betaald voor anderen, zelf zie je er vrij weinig van weer, behalve een boel genieten om het idd die dag van je leven te maken.

Voor mij is een oud en nieuw zonder vuurwerk geen oud en nieuw, dus dan geniet ik minder.

Daarbij is vuurwerk van oudsher bedoeld om de nare geesten van het oude jaar uit te bannen, dat vind ik altijd zo mooi. Het voelt feng shui om vuurwerk te gebruiken.

Ik kan daar echt geen argument " zonde van het geld" aan vast plakken. :shifty: :wink:

en cell na jou stukje te lezen ga ik er eigenlijk wel anders tegenaan kijken

je verwoord het erg mooi en ik kan me er eigenlijk wel helemaal in vinden :thumbup:

Goed geschreven cell :thumbup:

0 euro

Wij vieren het bij familie, zij hebben wel vuurwerk gekocht, wij de bollen en de bubbels!

Dit jaar niet zoveel omdat we er gewoon het geld niet voor hebben :?

Maar normaal wel hoor!!

Ik kom ook uit een gezin waar altijd al veel vuurwerk werd gehaalt. Mijn vader vond het prachtig en die kon er altijd zo van genieten. Helaas is oud & nieuw niet meer wat het was geweest nu hij er niet meer is :? maar we proberen er elk jaar van te genieten.

Voor mij hoort vuurwerk er gewoon bij om 0.00 net zoals taart bij een verjaardag hoort (net als Cell zegt.

En mensen die hard roepen nee hoor zonde van het geld maar wel lekker van de buren hun vuurwerk zitten te genieten :hand: nee dat vind ik een beetje hypocriet.

Je hoeft toch ook geen fortuin te besteden eraan!!

ja, dat zinnetjeā€¦ ik vind het zonde, ik geniet wel van andermans vuurwerk. Ik had er eigenlijk geen woorden voor.

ik vind dat onzin! Ik vind het echt DOODZONDE van het geld en zal er ook geen stuiver aan uitgeven. Maar waar wij oud en nieuw vieren staan allemaal boerderijen met rieten kappen en weilanden er omheen dus we zullen ook geen vuurwerk zien en daar wordt voor mij de jaarwisseling niet anders om! We zijn gezellig bij elkaar en die gezelligheid hangt niet af van het vuurwerk.

en iets waar je zelf geen geld aan wilt uitgeven mag je toch nog wel mooi vinden :think:

Esmie ik vind het wel sneu voor je dat jullie oud en nieuw nu zoā€™n gemis kent. :hug:

Vuur werk heeft bij ons een dubbele betekenis.

Weer ƃĀ©ĆƒĀ©n van de weinige moment waarbij we ons gevoel voor Liv :**: een beetje kunnen uiten.

Nu net als vorig jaar weer 2 ā€œdoe een wensā€-pijlen gekocht, waarvan 1 tot 5 november bewaard wordt.

En nu hebben we ipv de kleine pakketjes van de afgelopen jaren, waarbij de helft het niet doet of maar een klein beetjeā€¦3 grotere potten gekocht.

Dus ja, Ć¢ā€šĀ¬50,ā€“, waarvan het eea bewaard wordt.

tjongeā€¦

De laatste dames maken het wel meteen heel zwaarā€¦ kom op, laten we wel aardig blijven tegen elkaar.

Ik snap ook wel dat het raar klinkt als mensen echt zeggenā€¦ ik vind het zonde, maar ik geniet wel van het feit dat een ander er geld aan besteed.

In die zin snap ik het woord hypocriet wel.

Tuurlijk mag je iets wel mooi vinden als je er het geld zelf niet voor over hebt, ik bedoelā€¦ ik vind louis vuitton tassen ook prachtig, maar zal er nooit 1 kopen.

Maar ik koop wel " een tas" een goedkopere variant enz.

Dat is meer wie het breed heeft, laat het breed hangen.

Maar echt fel van leer trekken over dat het zonde van het geld is, milieuvervuiling enz en dan vervolgens zeggen dat je wel voor het raam gaat staan genieten van het vuurwerk bij je buurmanā€¦ ja, dat vind ik ook wel een beetje krom eigelijk.

Dan ben je toch veel eerlijker als je zegt " IK heb het geld er niet voor over"

Maar zonde van het geld is een waardeoordeelā€¦ en dat snap ik dus niet zoā€¦

maar nogmaalsā€¦ laten we wel aardig blijven, zeker nu op de laatste dag van het jaar.

Ik zal vanavond proberen wat vuurpijlen heeeeeeeeeeel hoog af te schieten zodat anderen die er het geld niet voor over hebben, ook kunnen kijkenā€¦ :mrgreen:

och mijn reactie is niet zo zwaar bedoelt hoor.

Gewoon dat ik geen juist woord kan vinden op de zin, of eigenlijk niet weten wat ik ervan moet vinden en ik ben dus niet de enige.

tja ik ben dus ook 1 die het zonde van het geld vindtā€¦ (en er ook nog eens geen h*l aanvindt om het af te steken, maar dat terzijde :wink: ).

Overigens heb ik niet gezegd: ik geniet wel van dat van een ander, maar doe de gordijnen wel open voor de jongens na 0.00 uur zodat zij kunnen kijken.

Voor mij zou het echt geen ander nieuwjaar zijn als er geen vuurwerk werd afgestoken of slechts centraal op 1 plek, ook als die niet vanuit huis te zien is.

Over het algemeen ga ik ook niet naar buiten toe, omdat er hier in de buurt achterlijk veel knalvuurwerk wordt afgestoken en daar hou ik gewoon echt niet van. Helemaal niet dat fijne buurjongetje die het leuk vindt om het vlak achter je te gooienā€¦

Het wordt hier nu trouwens mistigā€¦ zal dus wel net als paar jaar terug wordenā€¦ mist die overgaat in rook en niks kunnen zien van je vuurwerk (of dat van de buren 8) ).

Misschien komt het ook wel omdat persoonlijk oud&nieuw mij niet eens zo heel veel zegt hoor :shifty: Ja het is morgen 2011ā€¦ dat jaar wordt bijzonder omdat ons 4e kleintje dan geboren zal worden, maar dat maakt oud&nieuw an sich voor mij niet speciaal.

Eigenlijk vond ik alleen de overgang van 2005 naar 2006 heel bijzonder. Toen was ik op 1 januari 37 weken zwanger en ā€˜mochtā€™ het. Verder kost het me eigenlijk elk jaar best veel moeite om wakker te blijven :oops:

Mischien is hypocriet ook wel een beetje overdreven maar ik zelf vind het gewoon zo jammer dat er in een hele straat (zoals bij ons) alleen wij en de buren vuurwerk staan af te steken en de rest een beetje staat te kijken.

@esmie wrote:

Mischien is hypocriet ook wel een beetje overdreven maar ik zelf vind het gewoon zo jammer dat er in een hele straat (zoals bij ons) alleen wij en de buren vuurwerk staan af te steken en de rest een beetje staat te kijken.

ik vind persoonlijk dat ieder dat voor zichzelf moet weten.ik kan het niet hypocriet vinden.sommige mensen hebben het er geld voor over en sommigen gewoon nietā€¦nu doen we er niets aan om de reden dat we er zelf niet veel aan vinden om vuurwerk af te steken ,maar over een jaartje of twee jaar kunnen we er niet meer omheen en moeten we wel vanwege de kindjes. dan gaan we het ook zeker wel doen.

ik deed het ook jaren niet meer bij huis omdat we een hond hadden en katten die er doodsbang voor waren. dat speeld ook zeker mee.om 00.00 was ik juist binnen om de boel rustig te houden.

denken we dit jaar ook even weer aan de huisdieren mensen? :-

voor ieder in elk geval een heel fijn uiteinde gewenst en een gelukkig nieuwjaar alvast. :-
:-* :-*

@esmie wrote:

Meen je dat nu echt?

Ik kan mij daar zo niets bij voorstellen heā€¦Dat je dat vervelend of hypocriet vind. Je steekt het af in ā€˜onze luchtā€™ :angel: dus we mogen natuurlijk kijken wat we willen.

Dat jij er wel geld aan uit wil geven omdat je het leuk vind en een ander niet omdat die het zonde van het geld vind betekent toch niet dat ze er niet naar mogen kijken.

Ik vind dat echt een beetje lachwekkend.

Wat mij betreft mogen ze het afschaffen. Ik vind het prachtig en kijk er graag naar. Koop ook wel eens wat, maar wij zijn een van de weinige landen waar dit zomaar kan. In alle andere landen zijn een paar vaste plekken waar het door de ā€˜gemeenteā€™ geregeld wordt. Zal heel wat vingers en geld en milieu schelen.

Maar ondertussen lijkt het mij handig dat je het lekker bij jezelf houdt en geniet van het vuurwerk dat je koopt, vooral niet ergeren aan de buren die genieten van jouw vuurwerk. :slight_smile:

Voor 100 euro hebben wij dit jaar gekocht, stiekem was het 167,50, omdat ik een nieuwe voorruit in de auto heb moeten laten zetten :mrgreen:

De heenweg toen we vuurwerk gingen halen, steen tegen me voorruit, huppa barst erin.

Maar ja och, wij vinden vuurwerk wel mooi en zonder mis ik toch wel iets :oops: