Hoe maken jullie het toilet schoon?

Maarre, ik maak een sopje, neem tegels, wastafel e.d. af. (met microvezeldoekje) toiletpot boven- en buitenkant, bril boven, onder, dan de pot zelf en als laatste de vloer.



Hierna gaat het doekje op het aanrecht.



GRAPJE! even kijken of jullie wakker zijn. :wink: Doekje gaat met de handdoeken, washandjes, onderbroeken en sportsokken mee op 60 graden

Tja, mijn wc ziet er niet uit als een slagveld na een dag gebruikt.



En met kip ben ik inderdaad heel voorzichtig, maar dat stop ik in mijn mond.

Als ik na een dag de wc niet hebben schoongemaakt ga poepen en plassen smeer ik mijzelf niet onder ofzo.



Maar ieder zijn meuk, ik sop eens in de 2-3 weken mijn koelkast helemaal uit en dat vinden mensen ook gek.



Verder ben ik niet zo van de overdreven hygiene.

Nou ja zeg…stond gisteren het toilet boven op mijn manier te soppen en vroeg me af of ik de enige ben die het “apart” doet…



Toilet boven: eerst de muren er omheen met een overdreven lading schoonmaakmiddel soppen, dan de stortbak overdreven soppen, daarna de klep, dan de bril,dan de pot…maar voordat ik sop gooi ik er eerst een overdreven lading goed heet water overheen,waardoor het meeste al wegspoelt…

Dan doek erover (en tja…die beland daarna in de vuilnisbak, gebruik meestal een doekje wat in de woonkamer niet meer mee kan,maar nog wel 1x voor het toilet…dan mag hij de bak in).

Daarna pak ik toiletpapier en maak de boel droog…dan gaat er een lading glorix of bleek in de pot en schrobben met de borstel…

Dan is het inmiddels een waterballet op de vloer…in de badkamer geen ramp,want dat stroomt meteen richting doucheput. Pak dan vers water (heet), nog meer schoonmaakmiddel en een dweil…veeg eerst het rest-water richting putje en ga daarna in de richting van de douche dweilen…

(oh ja…na het overdreven soppen, pak ik de douchekop en spoel alles eraf,dan spoel ik dat richting doucheput).



Beneden…eerst de muren,wasbakje,deur,klink…daarna hetzelfde als bovenstaand met verschil dat we daar ook altijd hygienische doekjes hebben liggen voor tussendoor…

Vloer hetzelfde ritueel…waterballet even extra dweilen bij gebrek aan een doucheputje…



Moet inderdaad weer een dettol gaan kopen…met bleek werken geeft soms zo’n risico…

De woonkamer dweil ik wel met bleek (als de kids even een tijdje weg zijn…). Door zovaak bleek te gebruiken (afgewisseld met azijn) houdt dat de dweil tussen was/vervangbeurten in ook redelijk…



Hier 3 mannen in huis…2 ervan plassen netjes met de bril omhoog…dat scheelt al flink wat…Eli gaat nog wel zitten (al heb ik hem boven al een paar keer staand betrapt),maar anders zit hij op een verkleiner,die dan met een hygisch doekje gedaan word.



Pas geleden weer een keer de stoomreiniger er doorheen gehaald…

Kids en bacterien uit elkaar houden gaat gewoon niet samen…handen wassen dus…scheelt al een hoop…



Verder ben ik denk ik minder fanatiek in mijn toilet…als we veel visite hebben gehad dan gaat de doek er nog een keer extra door,maar anders gebruiken alleen wij hem…en op sommige dagen niet eens zo veel (school,werk).

@Anneke wrote:





Had ik al gezegd dat ik smetvrees heb?

Ik hou dus ook niet van knopjes, klinken, etc… :shifty:


Hier dus nog een :oops:

ik doe de wc met een apart doekje, heb er roze voor. maar ik pak eigenlijk ook voor elke ruimte een schoon doekje. waar ik de kamer mee stof doe ik niet erna ook nog de keuken mee enz. elk doekje na gebruik in de was. ik maak de wc gewoon met een sopje schoon hoor, als laatste en in de pot met gloor.

@Polkadot wrote:

Ik vraag me af waarom de pot op het laatst?




Omdat het niet fris is eerst de pot te doen en dan met hetzelfde doekje met uitwerpelselen eraan (die je niet ziet), de tegels op de vloer schoon te maken. En niemand zit direct op de pot, maar op de bril.

Verder wordt hier niet naast de pot gespetterd. Alle mannen hier zitten op verzoek ;) Ik zie het ook meteen als er heren lui zijn geweest en ruim de spetters op met een hygienisch doekje en gooi dat in de prullenbak.
Ik wil gewoon op blote voeten of sokken in de wc kunnen lopen. En dat geldt ook voor de kinderen, bezoek etc. Een schoon toilet is een visitekaarjte van jezelf denk ik dan maar.

Niet alles gelezen dus ws dubbel voor je; maar hier gaat dagelijks een spray over de toiletpot en bril. Simpel sopje water met Dettolmix.

Omdat ik dat elke dag doe ben ik extra lui en na het sprayen neem ik het af met een stukje toiletpapier die ik daarna doorspoel. 1 x per week uitgebreid dan gaat er Cillit Bang in de pot (de witte die ook werkt tegen verstopping) dat laat ik 5 minuten staan terwijl ik ondertussen de tegels even een sopje geef. De wastafel doe (ditmaal met antikalk daarom doe ik ook handschoenen aan anders gaan je nagels er echt aan :shifty: ) daarna door de pot raggen met de wcborstel, dettol voor de bril zoals ik standaard elke dag doe dus met toiletpapier, de wastafel weer afspoelen en de dweil erdoor, sopje dettol voor het prullenbakje, en dan als laatste gaan de spoelknop en bovenkant van het waterreservoir, de deur en de knop voor het licht. Toiletpapier bijvullen indien nodig idem voor het blokje in het toilet. Klaar is klara. :thumbup:

Ik heb er nooit echt veel werk aan aangezien ik dus in mijn dagelijkse routine de pot redelijk kan bijhouden. En het helpt ook dat mijn man gaat zitten :angel:

De één is dus overdreven met de koelkast, de ander met het toilet.

Zie het verschil niet zo.



Verder poets ik redelijk ‘normaal’, alleen op plekken waar hygiëne nodig is ben ik er wat meer attent op.

Ik vind het dan weer raar dat mensen dat raar vinden, maargoed…





Ik doe de pot ook altijd het laatste, met als reden de uitleg die Karin al gaf.

@Karin2 wrote:

@Polkadot wrote:
Ik vraag me af waarom de pot op het laatst?




Omdat het niet fris is eerst de pot te doen en dan met hetzelfde doekje met uitwerpelselen eraan (die je niet ziet), de tegels op de vloer schoon te maken. En niemand zit direct op de pot, maar op de bril.

Verder wordt hier niet naast de pot gespetterd. Alle mannen hier zitten op verzoek ;) Ik zie het ook meteen als er heren lui zijn geweest en ruim de spetters op met een hygienisch doekje en gooi dat in de prullenbak.
Ik wil gewoon op blote voeten of sokken in de wc kunnen lopen. En dat geldt ook voor de kinderen, bezoek etc. Een schoon toilet is een visitekaarjte van jezelf denk ik dan maar.


Maar dan heb je de vloer lekker schoon, dan doe je de pot en dan spettert het alle kanten op. Bij mij wel in elk geval. Dan gaat het over de pot (je ziet het niet maar in mijn geval je voelt het wel :shifty: dus het moet vast ook op de grond en buitenkant pot komen) Daarna loop je er doorheen en komt alles lekker je huis in gewandeld :think:

Ik heb het wel eens in mijn gezicht gehad :sick:

Ik zou dus ook niet met hetzelfde doekje of sopje doen hoor. Gewoon apart, dus viezer is mijn methode niet dat ik eerst de pot doet.

Hier gaat de vloer ook als laatste,maar meer omdat na het soppen van de pot de vloer een waterballet is geworden…andersom zou ik echt niet kunnen…zodra de vloer gedaan is,dan wil ik daar niet meer opstaan (heb je net gedweild,staan er alweer voetstappen op).

Linksom,rechtsom…echt 100% bacterievrij zal het nooit worden…je mist altijd wel iets…



Handig trouwens…een spray met Dettol…nog nooit bij stil gestaan…gewoon moet koud water Rhiannon? Blijft dat wel even goed? Heb a;tijd de neiging om bij de pot echt heet water te gebruiken…of maak je de spray per keer klaar?



Blokje in de stortbak heb ik een tijd gedaan…altijd zo jammer dat dat zo snel opgaat…vergeet steeds nieuwe te kopen.

Mandy; heet heeft enkel zin als je kokend gebruikt :wink:



Maar even voor de smetvrezenden; na het schoonmaken, desinfecteren dan jullie weer eerst je handen voordat je deuren sluit? Of gebruiken jullie handschoenen?



Gewoon interesse hoor, onze leerlingen krijgen eens per jaar een les handen wassen en dat gaat met speciaal poeder wat met uv-licht op licht als je handen nog niet goed schoon zijn. En dat is meestal het geval; het wordt nooit echt schoon.

@Polkadot wrote:

@Karin2 wrote:
@Polkadot wrote:
Ik vraag me af waarom de pot op het laatst?




Omdat het niet fris is eerst de pot te doen en dan met hetzelfde doekje met uitwerpelselen eraan (die je niet ziet), de tegels op de vloer schoon te maken. En niemand zit direct op de pot, maar op de bril.

Verder wordt hier niet naast de pot gespetterd. Alle mannen hier zitten op verzoek ;) Ik zie het ook meteen als er heren lui zijn geweest en ruim de spetters op met een hygienisch doekje en gooi dat in de prullenbak.
Ik wil gewoon op blote voeten of sokken in de wc kunnen lopen. En dat geldt ook voor de kinderen, bezoek etc. Een schoon toilet is een visitekaarjte van jezelf denk ik dan maar.


Maar dan heb je de vloer lekker schoon, dan doe je de pot en dan spettert het alle kanten op. Bij mij wel in elk geval. Dan gaat het over de pot (je ziet het niet maar in mijn geval je voelt het wel :shifty: dus het moet vast ook op de grond en buitenkant pot komen) Daarna loop je er doorheen en komt alles lekker je huis in gewandeld :think:

Ik heb het wel eens in mijn gezicht gehad :sick:

Ik zou dus ook niet met hetzelfde doekje of sopje doen hoor. Gewoon apart, dus viezer is mijn methode niet dat ik eerst de pot doet.


Haha ben je zo wild met de pot of heb je een ondiep toilet ?
Hier absoluut geen gespetter, vandaar de pot als laatste ;)
Mandy; heet heeft enkel zin als je kokend gebruikt


Dat is waar...(maar ik heb dan ook geen smetvrees,eerder het tegenovergestelde..).
Toch is het een gevoelsding...heb altijd het idee dat je vuil makkelijk los kan maken met heet water,dan met lauw....geen idee waarom...
Gevoelsding...
Maar even voor de smetvrezenden; na het schoonmaken, desinfecteren dan jullie weer eerst je handen voordat je deuren sluit? Of gebruiken jullie handschoenen?


Ben dan wel geen smetvrezende,maar (vraag me niet waarom) ben ik het type deurduwer....dus lichaam tegen de deur en hij duwt wel dicht..
Ofwel niet met klink,maar dicht drukken met de hand..
Of..hij blijft gewoon op een kiertje open....binnen no-time zit er toch weer iemand op...hij staat zelden echt dicht..

Maar anders,zou ik hem gewoon dicht doen...het is geen doen om overal over na te denken...

@Karin2 wrote:





Haha ben je zo wild met de pot of heb je een ondiep toilet ?

Hier absoluut geen gespetter, vandaar de pot als laatste :wink:




Wij hebben inderdaad vast een ander toilet, hier heb je geen nederlandse toiletten, met een vlakke gedeelte en gat ervoor. Hier hebben we gewoon een gat. Het spettert niet als vriendlief na de wc gaat dat scheelt dan weer, zo’n vlak gedeelte lijkt me meer spetteren.



Spetteren komt door mij en de wc borstel hihi, doordat ik de randjes bovenaan goed wil boenen.

@Smurf78 wrote:

Sta er echt van te kijken hoeveel mensen vies van hun eigen toilet zijn :mrgreen: en dus wegwerp spul gebruiken of die doekjes al weg doen na 1 keer gebruik :roll:



Zoals ik al eerder schreef doe ik het ook met een doekje (uiteraard wel op een hygienische volgorde dus niet eerst de wc :wink: )

De doekjes gaan gewoon mee met de handdoeken was op 40gr.

Lijkt mij echt niets ergs aan hoor.



Hoe doen jullie dat dan met vieze broeken en onderbroeken van de kids die gooi je toch ook niet weg :think: En worden ook echt niet op 95gr gewassen.



Y.uri heeft dagelijks nog plas en poep ongelukjes. Gaat gewoon in de was op 40gr hoor…




hier ook ik schrok al van alles wegwerp doekjes en idd anders op 95 graden ik dacht ben ik dan zo vies :oops:



hier gaan wel de handdoeken,sokken,ondergoed op 60 graden dus ook doekje van de wc

ik krijg bijna zin om de wc te soppen :lol:

@bianca&? wrote:

ik krijg bijna zin om de wc te soppen :lol:




Ik heb toch al wat tips ter harte genomen…inmiddels staat de spray met Dettol klaar…vond het wel een goeie…



Sinds zaterdag/zondag heeft Eli aangegeven de wc te gaan gebruiken…tot op vandaag gaat dat zeer fanatiek…

Maar hoe hij soms op die bril hangt is gewoon zooo…brr…

Zolang hij met zn handen zo’n beetje overal in en aanzit hou ik het nog even vol…



Jo liet van de week zijn glazen kettingpoppetjes po in de pot vallen en pakt ze er ook gewoon uit…bleehh…

Een iets strakker schema kan geen kwaad…

@marloes vip wrote:

@Polkadot wrote:
@Karin2 wrote:
@Polkadot wrote:
Ik vraag me af waarom de pot op het laatst?




Omdat het niet fris is eerst de pot te doen en dan met hetzelfde doekje met uitwerpelselen eraan (die je niet ziet), de tegels op de vloer schoon te maken. En niemand zit direct op de pot, maar op de bril.

Verder wordt hier niet naast de pot gespetterd. Alle mannen hier zitten op verzoek ;) Ik zie het ook meteen als er heren lui zijn geweest en ruim de spetters op met een hygienisch doekje en gooi dat in de prullenbak.
Ik wil gewoon op blote voeten of sokken in de wc kunnen lopen. En dat geldt ook voor de kinderen, bezoek etc. Een schoon toilet is een visitekaarjte van jezelf denk ik dan maar.


Maar dan heb je de vloer lekker schoon, dan doe je de pot en dan spettert het alle kanten op. Bij mij wel in elk geval. Dan gaat het over de pot (je ziet het niet maar in mijn geval je voelt het wel :shifty: dus het moet vast ook op de grond en buitenkant pot komen) Daarna loop je er doorheen en komt alles lekker je huis in gewandeld :think:

Ik heb het wel eens in mijn gezicht gehad :sick:

Ik zou dus ook niet met hetzelfde doekje of sopje doen hoor. Gewoon apart, dus viezer is mijn methode niet dat ik eerst de pot doet.


Zo komt het wel eens voor dat ik zeven doekjes gebruik voor het toilet..



Oh meine Gute.. :shock:
Dan zou voor mij de lol eraf gaan..
Ik heb de dettol spray (water verdund met pure dettol).. doe de bril en pot daarna af met toilet papier..
Wasbakje idem.. de vloer doe ik ook gewoon met dettol en papier joh.. :shifty: Tegels doe ik nooit.. :shifty:
Ik heb laatst voor het eerst de deurklink gedaan in een jaar tijd..
Lichtknopje.. ook nooit..
Maar goed, die laatste 2 ga ik er misschien wel inhouden.. :mrgreen: :thumbup: :lol:

vind die wegwerpdoekjes echt irritant. zo klein :oops:



ik doe het iedere week goed met bleek, volledig alles eronder, van de onderste tegels/handvaten/lichtknopjes/toilet/vloer helemaal in de bleek met een blauwe vaatdoek. die zijn voor de wc. Omdat ik niet met datzelfde doekje het aanrecht weer wil doen, gewoon gevoelsmatig :mrgreen:



en tussendoor doe ik het met een dot wc papier en een drupje bleek of schoonmaakmiddel. neem dan niet heel de vloer mee maar meer ‘wat er gebruikt wordt’ dus waar je staat, waar je aanzit etc. Als ik de onderkant van de bril natplas maak ik dat ook meteen schoon. En de borstel gaat er ook regelmatig doorheen. Net wat nodig is. En als hij er vies uit ziet, stoffig of als Sarah een keer onder de bril door plast gaat hij ook van top tot teen :slight_smile:



overigens heb ik op de opleiding (tot verzorgende) geleerd, eerst de vloer en dan de wc pot.

Ik doe de vloer altijd als laatste :think: vind de vloer met je vuile schoenen viezer dan de wc pot die ik eerst goed afschrob met de wcborstel :think: