Hoe maak je champignons schoon?

@Mellie wrote:

@D. wrote:
Dat er mensen zijn die champignons schillen, er gaat hier een wereld voor me open 8)

Hier gewoon met keukenpapier, NOOIT met water (ieuw!), een beetje paardenmest is goed voor huid en haar :angel:

Nee joh, water, worden ze lekker sappig van, net zo lekker als champies uit een pot 8)

Maar goed he die paardenmest, daar heb ik nou mijn glanzende haren en babyhuidje van :stuck_out_tongue:

Ow is dat mijn geheime recept :lol:

ik maak ze gewoon schoon met wat keukenpaper en trek jawel :oops: het hele stengeltje eraf, geen idee waarom. in paardenmest zit niets schadelijks denk ik, ze eten ook geen vlees :doh: er groeid zoveel op mest dus eigenlijk zit in bijna elk produkt mest :lol:

Ik veeg er met een keukenpapiertje over.

Heb altijd geleerd ze nooit nat te maken.

En dacht eigenlijk ook dat het ‘zwart’ aarde was ipv poep… :shifty:

Maar de volgende keer gewoon weer keukenpapier…ben er nog nooit van gaan hinniken…

Of voorgesneden, héél handig. Ik haat champignons afvegen en snijden.

@Mellie wrote:

Nee joh, water, worden ze lekker sappig van, net zo lekker als champies uit een pot 8)

oooh echt, champies uit pot, slapgekookte worteltjes, sperciebonen uit blik die niks meer weg hebben van een lekkere boon. Welke mensen eten dat soort dingen? Ik kan me daar zo niks bij voorstellen dat je dat gewoon lekker vindt en zelfs verkiest boven de verse (of diepvries desnoods) versie.... :roll:

(neem aan dat jij sarcastisch was, gezien je smiley. maar er zijn hele schappen in de supermakrt gevuld met dat soort potten en blikken, dus blijkbaar zijn er hele volkeren die er wel prat op gaan. Tell me why???)

Ik eet wel eens sperziebonen uit blik… en aanmaak aardappelpuree en gebakken kip met champignons uit pot en een naturel sausje (daar gooi ik de champignons uit pot door.)

Why? Het is klaar in letterlijk 5 minuten en soms is dat dan de enige optie die we hebben om toch nog een beetje “fatsoenlijk” te eten naast een boterham.

We vinden het niet mega lekker, maar wel eetbaar en ik denk dat potvoedsel dus vaak gewoon een alternatief is voor een snelle hap (macdonalds vind ik ook smerig en toch gaan we soms :mrgreen: )

Wij eten soms ook wel blikgroenten: mais, allerlei bonen(de peulvruchten dan :wink: ), kikkererwten etc. En ik heb ook altijd een potje worteltjes in huis, voor als wij eens groenten eten die Jasper niet lust en ik hem niet al weer doperwten wil voorschotelen. En ja verbazingwekkend, hij vind ze wel lekker :lol: :eh:

@Wawa wrote:

Ik ben een aantal keer bij een champignonteler geweest. Champignons worden inderdaad op paardenmest gekweekt. Daarnaast valt de champignonkweker buiten de richtlijnen van voedselgedoetje (ik kom even niet op de naam). Dus geen controle met handen wassen e.d… Hier was ik champignons dus erg goed, maar leg ze niet in het water. Mest/modder snijd ik er daarnaast af.

Verder denk ik er maar niet teveel over na :wink:

tjee er gaat hier een wereld voor mij open.

Wij schudden ze af en klaar :drool:

ik eet ze zelfs rauw :drool:

@fiep klophout wrote:

@Mellie wrote:

oooh echt, champies uit pot, slapgekookte worteltjes, sperciebonen uit blik die niks meer weg hebben van een lekkere boon. Welke mensen eten dat soort dingen? Ik kan me daar zo niks bij voorstellen dat je dat gewoon lekker vindt en zelfs verkiest boven de verse (of diepvries desnoods) versie.... :roll:

(neem aan dat jij sarcastisch was, gezien je smiley. maar er zijn hele schappen in de supermakrt gevuld met dat soort potten en blikken, dus blijkbaar zijn er hele volkeren die er wel prat op gaan. Tell me why???)

Dat zijn voor mij inderdaad hapjes snot die champies uit een pot :sick:
Nee, het enige wat ik uit een potje eet zijn witte boontjes in tomatensaus of zo, verder houd het op hihi.

En waarom gaan mensen er prat op....deels opvoeding en deels gemakzucht? Ken zelfs mensen in mijn omgeving die zaken zoals verse sperziebonen gewoon niet lusten en uit pot of diepvries wel :?

@Cell wrote:

Ik eet wel eens sperziebonen uit blik… en aanmaak aardappelpuree en gebakken kip met champignons uit pot en een naturel sausje (daar gooi ik de champignons uit pot door.)

Why? Het is klaar in letterlijk 5 minuten en soms is dat dan de enige optie die we hebben om toch nog een beetje “fatsoenlijk” te eten naast een boterham.

We vinden het niet mega lekker, maar wel eetbaar en ik denk dat potvoedsel dus vaak gewoon een alternatief is voor een snelle hap (macdonalds vind ik ook smerig en toch gaan we soms :mrgreen: )

oke, als noodoplossing snap ik het nog wel (al zou ik nog liever dood gevonden willen worden dan van die uberslappe worteltjes te moeten eten :angel: ). Maar er zijn mensen die die dingen standaard zo eten…

Eisblume, kikkererwten en peulvruchten eet ik ook uit blik, ik vind dat qua smaak ongeveer 0 uitmaken, en dan dient gemak de mens wel, vind ik. Ik ben dus niet per definitie tegen eten uit blik, maar bij met name groenten snap ik gewoon echt niet dat mensen die totaal doodgekookte variant verkiezen boven een bijvoorbeeld nog net een beetje knapperig vers sperzieboontje. Maar goed, iets met smaak en twisten zal het wel zijn.

het idee leeft ook dat het goedkoper is.

Dus er zijn zat gezinnen die dit kopen omdat ze denken dat ze dan het goedkoopst uitzijn en met sommige dingen is dat ook wel zo.

Ik denk als je zo weinig hebt dat je moet kiezen tussen geen groente of pot groenten, dan is potgroenten nog altijd beter.

Been there done that zullen we maar zeggen.

Overigens vind mijn broer wortelen uit pot veel lekkerder dan vers… ik heb dat omgedraaid… vind wortelen uit pot net snot… je raakt het aan en het word pureee :sick:

Verse worteltjes, beetgaar gekookt met een beetje suiker en voor het opdienen een lepeltje boter erdoor… mjammm :drool:

Ik ken zelfs mensen die denken dat als groenten niet als snot smaakt, dat ze nog niet gaar zijn :sick: :lol:

Ik heb altijd een pot snot-wortels (+ doperwtjes), sperziebonen en bonen in tomatensaus in de kast staan voor het geval ik ziek ben/geen zin in koken heb, of wanneer ik aan het einde van mijn geld nog wat maand over heb. Maar erg geliefd zijn ze hier niet echt koop meestal al een klein potje en daar mag ik toch best weer wat van weg mikken :thumbdown: , behalve de witte bonen in tomatensaus.

Sperziebonen in pot eten we wel vaak bij de (oven)friet, best nog wel lekker.

Al is vers wel veel lekkerder.

En mijn champignonnen, die maak ik een beetje schoon met een doekje, of sla ze even door het water heen (maar nu maar niet meer, want daar worden ze dus sompig van :sick: ?!).

Paardenmest… ach tja…

@victoria wrote:

Ik ken zelfs mensen die denken dat als groenten niet als snot smaakt, dat ze nog niet gaar zijn :sick: :lol:

Dat zijn toch niet Engelstaligen toevallig?

Mijn moeders familie denkt dat als je groenten doodkookt of ‘beef’ helemaal droog en brokkelig braad in de oven dat het dan pas eetbaar is.

Maar ja ‘Irish overcook everything’ :think:

Ik heb hier voor nood een pot knakworsten, aardappelpuree in een zakje en een pot groente staan.

Verder koop ik altijd tomaten in blik, gepureerde tomaten in pak en champignons in blik.

Al het andere is niet lekker in blik vind ik echt niet lekker smaken…

Dan liever diepvriesgroente…

En om ontopic te blijven. Nee, ik was de champignons niet, dat is met de schone champignons helemaal niet nodig en mocht er toch wat opzitten veeg ik het met mijn hand weg…

Waar kopen jullie die schone champignons?

Ik doe bij verschillende winkels (Lidl, Deen, Dekamarkt) mijn boodschappen, maar heb nog nooit, echt nooit, schone champignons gehad waarbij ik zo het bakje in de pan kon omkiepen (zoals iemand :sick: hier eerder schreef).

Bij de albert heijn en bij de c1000 vind ik ze schoon genoeg om ze niet te ‘wassen’…

Ik snij wel altijd het kontje van de steel eraf, maar verder ga ik ze niet schrobben…Ik vind dat veel grappiger dan niet schoonmaken eigenlijk.

:think:

@Mellie wrote:

@victoria wrote:

Dat zijn toch niet Engelstaligen toevallig?

Mijn moeders familie denkt dat als je groenten doodkookt of ‘beef’ helemaal droog en brokkelig braad in de oven dat het dan pas eetbaar is.

Maar ja ‘Irish overcook everything’ :think:

Alleen mijn zusje :sick:

En Nederlandse vrienden van ons.

Mijn vader kan juist kei goed koken en zou boos worden als iemand de champions in water dompelt of groente tot snot kookt :lol: :lol:

@Madre wrote:

Bij de albert heijn en bij de c1000 vind ik ze schoon genoeg om ze niet te ‘wassen’…

Ik snij wel altijd het kontje van de steel eraf, maar verder ga ik ze niet schrobben…Ik vind dat veel grappiger dan niet schoonmaken eigenlijk.

:think:

Ja hier ook Albert Heijn en C1000

Maar bij de Turk hebben ze mooie grote en die zijn toch ook niet zó vuil dat je denkt, wat een strontdingen :think:

Je wast je handen toch ook niet alleen maar als je het vuil ziet zitten. :wink:

@ruud wrote:

Je wast je handen toch ook niet alleen maar als je het vuil ziet zitten. :wink:

Mijn handen gaan normaal gesproken niet in hete olie of boter. :angel: