Hoe maak je champignons schoon?

ik kom er ook bij :angel:

Ik snij het onderste van het steeltje en that’s it :mrgreen:

zwarte korreltjes veeg ik weg, maar afspoelen of schillen doe ik niet

(heb ook nooit geweten dat je champies kunt schillen :shock: )

Ik ben een aantal keer bij een champignonteler geweest. Champignons worden inderdaad op paardenmest gekweekt. Daarnaast valt de champignonkweker buiten de richtlijnen van voedselgedoetje (ik kom even niet op de naam). Dus geen controle met handen wassen e.d… Hier was ik champignons dus erg goed, maar leg ze niet in het water. Mest/modder snijd ik er daarnaast af.

Verder denk ik er maar niet teveel over na :wink:

Ik ben benieuwd wie de eerste is die er ooit ziek van is geworden :wink:

Ik niet iig, :mrgreen:

:oops: eeeehh champignon schoonmaken? Ik snijd het onderste stukje steel eraf, haal de zwarte plekjes er met zo’n borsteltje met de franse sslag vanaf. En als ik ze dan in de kokende olie gooi, blijft er van ziekmakende bacterien niks meer over hoor!

Voor de smaak is het beter champignons niet in plakjes te snijden, maar in partjes, zeg maar een plus/kruis teken.

ik was ze niet, borstel indien nodig maar hier zijn ze wel schoon, dat mensen niet weten dat die dingen op paardemest groeien sta ik van te kijken eigenlijk?

Leer je dat tegenwoordig niet meer bij klokhuis oid? :wink:

ow en heel erg…rauw vind ik ze ook lekker :oops: :mrgreen:

@JayDee wrote:

van de site van Knorr :wink:

Schoonmaken

Champignons moet je ‘droog’ schoonmaken met een borsteltje, vochtig doekje of keukenpapier. Als champignons in ruim water worden gewassen nemen ze veel vocht op - een soort sponseffect - dat ze loslaten tijdens de bereiding. Dit gaat ten koste van de smaak. Snij aan de onderkant van de steeltjes een plakje af.

en zo doe ik het dus ook…

even met keukenpapier.

Ja zo doen wij het ook!

beetje paardenstront wordt je niet anders van hahaha

ik veeg ze dus ook alleen af en snij ze dan in 4en… jummie!!

en rauw zijn ze idd ook errrrug lekker, maar schijnen zeer slecht verteerbaar te zijn…

Ik was! Ik gooi ze in een bak met water en roer ze lekker rond. Ik heb ooit een programma gezien waarin werd getest hoeveel water ze nou opnamen. Niks, nada, nihil. Dus ik plons ze heerlijk onder en heb nog nooit smaakverschil gemerkt. Dat geschrob met zo’n borstel vind ik dus drie keer niks, ze hebben wel in de mest gelegen!

Ik snijd ze niet eens…ik breek ze in vieren. Steeltje en al. En soms als ik button mushrooms heb (van die kleine) gooi ik het hele bakje in de bak zonder na te kijken wat er nog meer bij zit. In olijf olie met knoflook is alles lekker… :lol: :lol: :lol:

hier worden ze ook echt met water afgewassen. als je ze bakt komt er altijd vocht vrij, dus dat beetje extra vocht maakt niet uit dan. ik giet tijdens t bakken altijd veel vocht tussendoor even af.

@Mellie wrote:

Hoe vies zijn jouw champignons dan?

Ik veeg wat zwarte korreltjes weg (als die er al op zitten) en mijn champignon is schoon.

Of ben ik nou een smeerkees? :smiley:

Whaaaa zo doe ik het ook hoor!!!

Denk vele anderen met ons ook hihihi!

@#puk# wrote:

Ik mik grote zooi eraf en snij het onderkantje van het steeltje.

Was niet en schil niet.

Precies zo. Door het bakken en koken, gaat toch alle bacterieen wel verloren :wink: :wink: :wink: :wink:

champignons, zalig, rauw, gebakken, gesmoord enz…

hier gewoon met een vochtig washandje even afvegen en klaar.

Dan vierendelen en hup bakken.

en ik ben er ook nog nooit ziek van geworden.

Oja, dochterlief heeft als baby al eens paardenmest gegeten bij opa en oma op t erf, die is dus resistent :angel: :lol:

wassen, yuk, borstelen, overdreven, niets doen, ook goed, schuif zo bij je aan hoor Nef :mrgreen: :shifty:

Iedereen is welkom!! :lol:

@Mama_jeanet wrote:

@Mellie wrote:
Hoe vies zijn jouw champignons dan?

Ik veeg wat zwarte korreltjes weg (als die er al op zitten) en mijn champignon is schoon.

Of ben ik nou een smeerkees? :smiley:
nee hoor zo doe ik het ook :wink:

ik ook!

@natasja wrote:

hier worden ze ook echt met water afgewassen. als je ze bakt komt er altijd vocht vrij, dus dat beetje extra vocht maakt niet uit dan. ik giet tijdens t bakken altijd veel vocht tussendoor even af.

Zo zie (en doe) ik het ook altijd :mrgreen: Ik vind dat je champignons sowieso altijd moet bakken tot al het vocht is verdampt- dus ook het (was)water :wink: En ja rauw zijn ze ook best lekker, zelfs Jasper is extra gek op rauwe champignons, al eet ie ze ook gebakken, gesmoord of gestoomd :wink: :dance:

Volle boot richting Wales :mrgreen:

Oh haha ik lig hier plat, er zijn serieus 4 pagina’s vol geschreven over het schoonmaken van champignos :mrgreen:

Ik borstel ze een beetje af en klaar is Kees :stuck_out_tongue: Mochten ze nou heel heel vies zijn dan haal ik ook het velletje eraf.

@joseetje wrote:

Volle boot richting Wales :mrgreen:

Yay, drop!

Um…ik bedoel…Yay, visite!

:shifty:

@Vicky wrote:

@Angel & Luna wrote:
@Mama_jeanet wrote:
Wat schil je dan?

de bovenkant :smiley: onder het randje pak je het velletje en die trek je eraf en dan het steeltje snij ik een stukje af

jups zo doe ik het ook… zo deed mijn moeder het en automatisch ik dus ook :mrgreen:

En zo lang ben je daar niet mee bezig hoor of je moet 5 minuten werk al teveel vinden. :wink:

Ik doe t ook zo… is niet veel werk idd… gewoon ‘pellen’ en stukje van het steeltje en klaar… :thumbup: