Hoe maak je champignons schoon?

@Zeemeermin wrote:

@fiep klophout wrote:
@Zeemeermin wrote:
Hahaha, ik kom niet bij jullie eten :sick: ! Ik was ze echt in water, maar ik laat ze zeker niet in water liggen ivm de vochtopname.

haha, dat deed ooit een vriendin van me, die hier kwam helpen met koken. die heb ik toch even laten weten dat dat écht niet kan… :oops: Ik vind champies wassen in water echt not done. vieze zompige zooi (zelfs als je ze er niet in laat liggen).

IK ben net zo’n smeerpoes als mel, met ook over het algemeen net zulke schone champies.

Hahaha, welnee… het wordt echt niet zompig als je ze heel even onder de kraan houdt. Daar is echt meer water voor nodig dan wat ik gebruik. Ik heb ook zo’n borsteltje, maar daarmee krijg ik het zand niet weg en om nu knarsetandend aan tafel te zitten… :naughty: !
zand wat aan de champignons zit is geen echt zand hoor :wink: ze noemen het ook wel champignonmest (soort kompost) :drool: :wink: en dat is zacht dus het zand voel je niet tussen je tanden hoor :wink: maar aan mijn champignons zit afentoe weleens eens wat “zand” maar dat is makkelijk weg te vegen dus ik vraag me af of er echt zoveel verschil zit tussen netheid van de kwekers.

@Fietje wrote:

haha, ik snijd ze dus ook met zo`n eierding… (die ik overigens nooit voor eieren gebruik, maar dat terzijde)

wat een idee! ga ik ook proberen :smiley:

schillen? :shock: nog nooit van gehoord!

die paar korreltje veeg ik weg, verder ga ik ze ook echt niet staan boenen.

Schoonmaken? Nee hoor, ik schud wat troep eraf of veeg het eraf en klaar. Zo vies zijn ze niet, soms hoef ik er geen 1 schoon te maken.

champignons schoonmaken met water is niet goed. Zelfs al hou je het even onder de kraan, de smaak is meteen weg. Hoef je niet eens de champignons voor te weken.

ook wij gebruiken vaak de eierding.

:mrgreen:

@Angel & Luna wrote:

@Mama_jeanet wrote:
Wat schil je dan?

de bovenkant :smiley: onder het randje pak je het velletje en die trek je eraf en dan het steeltje snij ik een stukje af

jups zo doe ik het ook… zo deed mijn moeder het en automatisch ik dus ook :mrgreen:

En zo lang ben je daar niet mee bezig hoor of je moet 5 minuten werk al teveel vinden. :wink:

Hier net als Vicky en Angèl stukje van de steel en het hoedje schillen gaat super makkelijk en snel hoor.

@Angel & Luna wrote:

ik schil ze

huh :lol: kan dat :lol:

edit ik had even verder moeten lezen. Bedankt voor de slappe lach, ik wilde jullie allemaal net uitnodigen maar jullie zullen mij wel een viezrik vinden. En schillen haha, dit is echt humor :lol: :lol: Ik ga het voor de grap eens proberen, alsik dan maar niet weer de slappe lach krijg :wink:

Ik hou ze ook altijd onder de kraan heel eventjes maar trouwens, heb geen zin om te borstelen heb het idee dat ik ze dan niet helemaal schoon krijg.

Maak ze daarna droog in een handdoek.

Maar weet dat het eigenlijk niet kan, maar ben te lam.

Dank je wel voor jullie reakties. Ik had er wel een poll van kunnen maken, maar ik had nooit op schillen gekomen, ze zijn al zo klein.

Ik zoek altijd wel de schoonste uit, maar helemaal schoon heb ik nog nooit gezien. Soms zitten er gewoon nog, die overigens makkelijker weg te halen zijn dan kleine korreltjes, een hele pluk tussen.

Enne zand, bij ons is het zwarte paardemest, soms met paardenharen er nog tussen!!

Ik zal de volgende keer toch schillen uitproberen.

@Dodde wrote:

Dank je wel voor jullie reakties. Ik had er wel een poll van kunnen maken, maar ik had nooit op schillen gekomen, ze zijn al zo klein.

Ik zoek altijd wel de schoonste uit, maar helemaal schoon heb ik nog nooit gezien. Soms zitten er gewoon nog, die overigens makkelijker weg te halen zijn dan kleine korreltjes, een hele pluk tussen.

Enne zand, bij ons is het zwarte paardemest, soms met paardenharen er nog tussen!!

paardemest? :shock:

Gadver :shock: waar koop jij je champs? Bij de boer of supermarkt als ik vragen mag…

Ik begon even te twijfelen, want dit is mij al 20 jaar terug verteld, maar google voor de gein maar eens even op champignons en paardenmest.

Daarom vind ik het zo belangrijk dat het goed schoon is.

Ik hoop niet dat ik nu de ondergang van de champignontelers ga veroorzaken…

van de site van Knorr :wink:

Schoonmaken

Champignons moet je ‘droog’ schoonmaken met een borsteltje, vochtig doekje of keukenpapier. Als champignons in ruim water worden gewassen nemen ze veel vocht op - een soort sponseffect - dat ze loslaten tijdens de bereiding. Dit gaat ten koste van de smaak. Snij aan de onderkant van de steeltjes een plakje af.

en zo doe ik het dus ook…

even met keukenpapier.

@Angel & Luna wrote:

ik ben nooit zo heel lang bezig met schillen ik haal altijd hele grote champignons :wink:

Ik doe dit ook. :slight_smile:

Ik begin onder het kopje van de cahmpignon en trek het buitenste laagje weg.

Het is eigenlijk heel makkelijk. Het is niet echt schillen wat ik doe. Maar haal wel het buitenste laagje eraf.

Als ik het ga wassen worden ze zo papperig

Ik mik grote zooi eraf en snij het onderkantje van het steeltje.

Was niet en schil niet.

@veertje wrote:

@Dodde wrote:

Gadver :shock: waar koop jij je champs? Bij de boer of supermarkt als ik vragen mag…

:lol: :lol: :lol: elke champignon groeit op paardenmest hoor :lol: :lol: :lol:

Ik heb ook geleerd dat het velletje ervanaf moet :think:

@Angel & Luna wrote:

@veertje wrote:
@Dodde wrote:

:lol: :lol: :lol: elke champignon groeit op paardenmest hoor :lol: :lol: :lol:

:mrgreen:

Dat er mensen zijn die champignons schillen, er gaat hier een wereld voor me open 8)

Hier gewoon met keukenpapier, NOOIT met water (ieuw!), een beetje paardenmest is goed voor huid en haar :angel:

@Fietje wrote:

dan gaan nef en ik wel samen aan tafel…

enne… schillen :shock: hoe lang ben je dan wel niet bezig :think:

Mag ik ook aanschuiven? :oops: :mrgreen:

@D. wrote:

Dat er mensen zijn die champignons schillen, er gaat hier een wereld voor me open 8)

Hier gewoon met keukenpapier, NOOIT met water (ieuw!), een beetje paardenmest is goed voor huid en haar :angel:

Nee joh, water, worden ze lekker sappig van, net zo lekker als champies uit een pot 8)

Maar goed he die paardenmest, daar heb ik nou mijn glanzende haren en babyhuidje van :stuck_out_tongue:

@Rivella wrote:

@Fietje wrote:
dan gaan nef en ik wel samen aan tafel…

enne… schillen :shock: hoe lang ben je dan wel niet bezig :think:

Mag ik ook aanschuiven? :oops: :mrgreen:

Wordt gezellig zo :mrgreen: