"help mijn kind is te dik"

Ik heb het nog niet als uitbuiting van die kinderen gezien - iig niet meer of minder dan menig ander tv programma waarin mensen met hun problemen op tv komen. En dat zijn er tegenwoordig heel wat in allerlei soorten en maten (geldproblemen, opvoedproblemen, verbouwingsproblemen - geen probleem wat ongeveer nog niet op tv is geweest)

Ik vind bovendien die ouders meer te kakken staan dan die kinderen. Voor die kinderen vind ik het gewoon sneu dat ze met zoveel overgewicht te kampen hebben gekregen.

Ik denk dat het programma kan bijdragen aan een bewustzijn bij ouders die hun kinderen ook maar van alles laten eten en drinken en hopelijk nu met eigen ogen kunnen zien dat ze niet zo slim bezig zijn en hun kind op een bepaalde manier schade aan het berokkenen zijn.

Mijn kinderen zijn niet te dik maar ik ben me er nu wel weer even wat bewuster van wat er gebeurt als ik het zeuren van mijn kind niet trek (en daar is niet zoveel voor nodig) en je dan denk ach geef die soepstengel maar ook. Nu gaat het hier nog om soepstengels maar over een paar jaa misschien wel om een pak koekjes of zak chips.

Ik moet wel zeggen dat van de meeste van die ouders mijn bek ongeveer open viel. Vooral die moeder van die grote jongen. Ze legde alle verantwoordleijkheid voor de situatie bij hem en voor geen meter bij zichzelf. Ik vind die moeder ronduit verschrikkelijk en zijn zusje zag er ook al niet al te slank uit. Ik hoop dat ze een beetje wakker wordt tijdens het programma.

maar denk je niet dat een kind het heel erg vindt als zn ouders "te kakken"staan?

kinderen zijn loyaal

Nicolette hoort de kinderen echt uit over hun ouders!

En wat ouders zeggen is bij kinderen het tegenovergestelde… :lol: Zo wordt je idd voor lul gezet.

nou ja voor lul gezet… Ik las het ook en die vader stond dus gewoon keihard te liegen omdat hij het zielig vindt voor zn kind (kind mocht van hem wel twee bitterballen en nam die dus, papa zegt tegen die nicolette vervolgens dat hij het niet neemt en dan even de ruimte uitgaat zodat de verleiding minder is…).

Dan spoor je toch ook niet helemaal, tja… Echt heel triest. Hoe moet zo’n kind het nou ooit leren met zo’n voorbeeld?

Ja voor lul gezet door de ouders zelf… Ouders liegen en dan zegt de kind het tegenovergestelde. Dan sta je toch voor lul als blijkt dat hij/zij een ander verhaal verteld?

Ik wil niet dat hij in de regen gaat fietsen. Hij heeft geen regenpak dus wordt hij nat en dat vind ik niet nodig.

:shock:

Wat kost een gemiddeld regenpak?

Ze heeft er natuurlijk zelf geen zin in :roll:

Ik ga dalijk trug kijken!

http://player.omroep.nl/?serid=280

18:24 ( lekkerpuh)

hier staat het jeugdjournaal ( weekjournaal) met op 18:24 een stukje over een jongen die in hetzelfde programma zit als mijn dochter

misschien leuk om te zien hoe goed je er mee bezig kunt zijn, en hoe opbouwend de begeleiding kan zijn ( zonder al die camera s er verder bij) in dit geval vind ik het mooi omdat dit kind ZELF verteld en laat zien hoe knap hij bezig is

bij ons gaat het dus ongeveer net zo…

ik zat nog even te denken, lees alles wel een beetje mee in dit draadje, in het filmpje dat ik net heb gepost verteld de begeleidster van lekkerpuh oa dat het jongetje wel de tractaties op school mag aannemen, dat het de verantwoordelijkheid is van de juf om te zeggen dat er geen chips etc getracteerd mogen worden

uiteraard hebben wij dit ook allemaal te horen gekregen, mijn dochter mag inderdaad ook de tractaties op school accepteren maar ook zij doet dit vaak niet, of ze neemt ze wel mee naar huis uit een soort beleefdheid,…en geeft ze dan aan haar grote broer waarna ik voor haar een mooi fruitspiesje maak ofzo

maar t is wel heel erg sneu hoor.

ik heb op school er over gepraat, en de regel op school is wel dat er gezonde tractaties moeten worden meegegeven, maar veel ouders vinden dit onzin, ik heb er zo op t plein wel eens over gepraat, en dan zeggen veel oeders, ja nou een verjaardag is een verjaardag hoor! dan moet een snoepje kunnen, maar…voor mijn dochter kan t dus echt niet!

koekjes etc krijgt ze niet zij eet netjes fruit en net als t jochie in dit filmpje drinkt ze water

dat is geen probleem maar er zitten dertig kinderen in haar groep die allemaal een keer tracteren, er is haast elke week wel eentje , aangezien mn dochter 1 zogenaamd koekmoment heeft per week en dat zelf mag invullen en dit meestal gezellig met ons in het weekend wil doen, is t dus te veel zo n tractatie op school.

veel mensen hebben wel een oordeel over ons …maar als je vraagt ze doet t nu zo goed zou je ons willen ondersteunen met gezonde tractaties ipv snoep zeggen ze, tsja je kunt niet verwachten dat we om dat ene kind in de groep ons kind de dupe laten worden

en dan denk ik…hoezo de dupe??? is het dan zo erg om leuke spiesjes met gezonde dingen te maken

of een mandarijn mooi te versieren?

het grappige is dat mijn tractaties erg populair zijn, en de verjaardag van mijn dochter is nog steeds een feest waar de kinderen over praten

ik had dozen vol aardbeien en druifjes, , er was geen chips, geen snoep…en ze vonden het GEWELDIG

Kristalkindje, heb net het filmpje zitten kijken. Fijn dat ze de kinderen ook echt uitleggen waarom enz. Je schreef dat er ouders zijn die er niet aan mee willen mbt de trakties …vind ik echt belachelijk! Het zou op school idd verboden moeten worden om chips te trakteren. Fruit is veel gezonder, maar er zijn ook nog wel alternatieven als ze niet voor fruit willen gaan of niet?

Hoe gaat het nu met S.M?

Kristalkindje: ik vindt het echt een superprogramma waar jullie aan mee doen! En vindt het mooi om te lezen dat je dochter het zo goed doet en heel bewust zelf keuzes maakt :thumbup: :thumbup: :thumbup:

het gaat heel erg goed met haar bieslookje

ze is zo goed bezig ermee, maakt zoalskaya zegt zelf bewust keuzes

ze heeft bijvoorbeeld geleerd wat goede en slechte vetten zijn, en waarom die zo heten, dit is uitgelegd met een lege schoolbus er stappen groene kindjes (vetjes) in de bus en bij de volgende halte stappen er dan allerlei vitamine kindjes in, dat kan omdat de bus nog niet vol is

een andere bus zit vol met rode kindjes, slechte vetten (verzadige vetten) die kan dus geen vitaminekindjes meer meenemen

kortom, al je gezonde vetjes in je bus zet passen er ook nog vitamientjes bij…de bus is je bloed zeg maar, de vetten kunnenzich verinden met goede stoffen

zo helder uitgelegd en dan een huiswerkopdracht, zoek in de supermarkt vijf produkten die je wel eens eet met verzadigde vetzuren en vijf met onverzadigde

de verrassing is groot als je dan ontdekt dat [indakaas zo slecht niet is

als je maar normaal smeert, dat is regel, t mag…maar je mag geen taartje van je broodje maken

ze snapt nu ds wat gezond en ongezond is, dat vruchtensap met zo n goede keuze tekentje erop echt geen goede keuze is, want hoeveel fruit moet je uitpersen om een pak te vullen? kun je beter een stuk fruit eten dat ook nog vezels bevat…

trukjes zijn,…heb je honger? of heb je dorst?

als je trek krijgt drink je eerst een glas water, heb je dan nog trek eet je een appel. heb je dan nog trek? mag je een boterhammetje pakken

meestal is t na het water al over. dorst kan als honger voelen

met mn meisje gaat t erg goed hoor ze groeit de lengte in en is al heel wat kilo s kwijt, maar ZIJ heeft de regie…ze maakt keuzes omdat z t snapt en t zelf wil. dit is geen dieet maar opvoeden op voedingsgebied door het goed te onderbouwen en rekening te houden met de behoeften van t kind, en ook met t sociale leven van een kind

Wauw kristalkindje, dat programma klinkt echt heel erg goed… :thumbup:

Wat betreft die traktaties kan ik wel in het standpunt van de andere moeders komen. Zelf heb ik dan nog geen kinderen, maar ik kan er wel inkomen dat 24 moeders (bij een klas van 25) niet allemaal gezonde traktaties maken als zij dat zelf niet willen (omdat ze bijv. wel iets van een koekje willen of wat dan ook), omdat er 1 kindje in de klas zit waarvan de moeder vindt dat zij geen koekjes getrakteerd mag hebben omdat ze te dik is. Als het jarige kindje in de klas en de overige 24 andere kinderen graag een koekje willen trakteren en daar blij mij zijn, snap ik ook dat je dat niet ‘kan/mag’ omverwerpen vanwege 1 kindje met overgewicht, bovendien is het nog steeds aan de jarige om te beslissen wat die trakteert, toch ? Vaak wordt er door buitenstaanders sowieso wel naar gekeken van: Het is je eigen schuld dat je overgewicht heb, had je maar niet zoveel/vet moet eten, kom dan niet aanzetten met dat ik mijn hele traktatie op fruit moet gooien omdat je nu gezond wil eten.

Heel cru gezegd is het overgewicht van je eigen kind ook niet het probleem van de klas, dus snap wel dat dan niet de hele klas de boel moet aanpassen vanwege 1 kindje. Het werkt ook niet van: mijn kind is te dik, het mag geen koekjes meer hebben, dus nu vind ik dat de hele klas enkel fruit mag trakteren omdat mijn kind dan wel mee mag/kan eten.

Los natuurlijk van het feit dat er niets mis is met trakteren van fruit, maar dan wel als eigen keuze van het jarige kindje. :slight_smile:

selena het is de regel op school dat er gezonde tractaties worden gedaan,dus t zou helemaal geen probleem moeten zijn

verder vind ik t geen enkel probleem om tegen mijn kind te zeggen we gaan een tactatie maken, het moet gezond zijn, maar jij mag kiezen wat het is

het zijn vaak de kinderen niet die gezond t probleem vinden

op mijn dochter haar verjaardagsfeest kamen de kids vragen om iets lekkers, ze zaten op de trapoline en ik heb ze een paar bakken aarbeien en druiven gebracht met coctailprikkers…ze praten er nu nog over

het is maar wat je norm is

en dan heb ik t nog niet over “een koekje” ik doe een kleine greep uit t assortient dat ik heb zien langskomen

een volle zak snoep( zo n puntzak)

een happy meal :shock:

een dikke reep chocola

twee zakjes chips aan elkaar geniet

kan nog wel even doorgaan…ik vindt dat buitenproportioneel

gezondheid gaat niet alleen over dikke kinderen maar zoveel snoep is voor geen enkel kind goed en ze lusten ook best een prikker met kaas worst en fruit bijvoorbeeld, ik merk echt aan kinderen die hier spelen dat ze mijn snackjes erg leuk en lekker vinden, nee snoep en koek krijgen ze hier dus niet, maar ze missen t ook nooit :mrgreen:

Toen ik je (kristalkindje) zin las over gezonde traktatie vroeg ik me al af waarom gezond? Jarig ben je maar een in het jaar en als je al 25 kinderen in de klas hebt zitten… Is het maar 25 dagen dat je kind iets ‘‘ongezonds’’ krijgt… Fruit eet je dagelijks… Als je jarig bent, neem je toch ook een taart? :slight_smile: Dan valt er te vieren… Maar das mijn mening!

Prikkers met kaas en worst eet je ook op brood dus dat is al standaard iets!

Ik weet niet hoe oud je kind is, maar ben je nou niet heel erg bang dat het in de puberteit gaat doorslaan naar anorexia?

Het lijkt me zo niet goed om als kind al zo bezig te zijn met gewicht en voeding. Omdat hij/zij te dik is.

Weet je wat ik mij afvraag, of jullie en jouw kind ook geleerd wordt door het programma dat zoet niet zo heel erg is maar met mate.

Ik lees dat ze een koekmoment per week krijgt en zelfs op haar verjaardag niet echt iets erg tractatie-achtigs?

Druiven, zitten trouwen ook heel veel fruitsuikers in.

En een plakje worst en stukje kaas bevat veel vet.

Het klinkt alsof het programma alle suikers afzweert, is dat wel een goede methode? Is het niet beter om af en toe wat te laten ‘snoepen’?

Ik ben echt geinteresseerd hoor.

Ik was vroeger ook een bolletje. Toen ik 13 was woog ik iets van 80 kilo ofzo…Ik heb toen samen met mijn moeder een jaar lang niet gesnoept. Dat wilde zeggen, geen 3 glace’s en 6 negerzoenen, maar snoepjes en lolies van de natuurwinkel. Geen cola, maar wel gewoon thee, bijvullimonade en water. etc etc.

Door mijn referentiekader vind ik het programma nogal star klinken.

en ja, ik ben het met je eens dat mensen moeten leren wat ‘goede’ en slechte vetten zijn.

Ik ben nu aan het afvallen zonder dieet maar bewustwording wat je allemaal naar binnen kan stouwen en ik schrik mij elke keer weer een apenzuurtje :angel:

En portie pindakaas bv, zoveel vet en callorieen. Brood, ontbijtkoek, sap. Noem maar op. Gewoon de normale dingen die je zonder na te denken eet zorgen dat je zo aan je 2000 kcal zit.

Dus dat deel van het programma klinkt goed. Beter gelijk beginnen dan later de slechte te hebben aangeleerd. Maar iemand amper zoet geven klinkt voor mij ook gewoon niet als de beste methode… :think:

Maar volgens mij heeft het programma waar Kristalkindje haar dochter aan meedoet juist heel goede dingen om te kiezen wat juist en verantwoord is, dus niet dieten en lijnen want juist daar gaat het vaak mis bij jonge meisjes.

Ze leert zelf goede keuzes te maken en volgens mij is er juist niets mis met je kinderen goed voorlichten over wat gezond eten is en niet.

En volgens mij krijgen kinderen die meedoen aan “lekker puh” ook lang nabegeleiding

@kaya wrote:

Maar volgens mij heeft het programma waar Kristalkindje haar dochter aan meedoet juist heel goede dingen om te kiezen wat juist en verantwoord is, dus niet dieten en lijnen want juist daar gaat het vaak mis bij jonge meisjes.

Ze leert zelf goede keuzes te maken en volgens mij is er juist niets mis met je kinderen goed voorlichten over wat gezond eten is en niet.

En volgens mij krijgen kinderen die meedoen aan “lekker puh” ook lang nabegeleiding

Ik lijn ook niet met dieet en mijzelf verhongeren. Ik zeg duidelijk dat ik het eens ben met de bewustwording van wat je tegenwoordig allemaal zonder na te denken in je mond stopt.

Maar ik krijg het gevoel dat het programma nogal rigoureus suiker afzweert en ik ben het daar gewoon niet zo mee eens geloof ik. h

ik kom er graag evenop terug maar moet nu helaas weg…vanavond even dus

groetjes

kris