Even niet kijkend naar wat ik van het programma vind en wat de toon is.
Ik heb het vorige week gezien en ik hem me werkelijk echt boos zitten maken over de moeder van de jongen met morbide obesitas.( 129 kilo) Ze sprak alleen over de fouten van de jongen.( hij schrokt, wordt boos als hij het niet krijgt en “volgens mij zit hij maar 2 uur per dag achter de splelcomputer” Terwijl de jongen aangaf dat hij minstens 5 !! uur per dag games speelt op zijn giga slaapkamer met zijn giga tft scherm) Ze zag zelf niet in wat ze fout deden.
Dat er later drie vuilniszakken vol met snoep en vette happen op de stoep stonden opende haar ogen ook niet. Bij dit geval ligt het probleem ook echt bij de moeder. Dit is niet bij alle gevallen zo. Maar hoe zij over het overgewicht probleem praatte van haar zoon, ik werd er gewoon boos van. Ze nogalant, zo aangevallen voellend.
Maar je kan niet het zelfde oordeel vellen over alle moeders. Er is elke keer weer een ander probleem.
Ik vind het alleen zo sneu voor die moppies. Geen vriendjes, uitgescholden worden, niet kunnen sporten en het leven begint net.
Ik probeer zelf al heel lang een kilo of 15 inmiddels ( was 10 :wall: ) af te vallen. Dat lukt me niet. Ik heb al vanalles geprobeerd. Nu heb ik een trage schildklier en het afvallen gaat daardoor niet makkelijk. Het is niet onmogelijk maar ik moet er veel moeite voor doen. Koolhydraatarm schijnt goed te werken bij patienten zoals ik. Daar ben ik inmiddels mee begonnen en ik voel me er goed bij. Wel doe ik dit via de huisarts bij een dieetiste. De laatste rade me het boek van Judith Becks aan. Dieetoplossingen. Deze vrouw werkt niet als sonja bakker maar laat je zelf een dieet uitzoeken en geeft cognitieve therapie. Ze leert je in 6 weken je gedachten, gedrag en eetgewoontes te veranderen.
Ik heb nu een aantal hoofdstukken gelezen en ben op dag 5 van de opdrachten. Toen ik begon te lezen dacht ik ook in termen van vooroordelen en belachelijk. Maar na wat denkwerk en goed naar mezelf en vriendinnen kijken denk ik dat ze gelijk heeft. Mijn superslanke vriendin waar ik wel eens boodschappen mee doe loopt echt op andere producten af dan ik.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. En zullen er zat dikkere mensen zijn die geen snoep, vet en andere ongezondere dingen lusten en eten. Dat lijkt me misschien nog wel veel moeilijker! Want waar word je dan dikker van? Wat is er dan medisch mis?
Het zijn dus niet mijn eigen woorden maar inmiddels zijn ze voor mij wel waar. En ik denk voor heel veel mensen. Het is absoluut niet als vooroordeel naar een van jullie bedoelt.
@ariel wrote:
Ik probeer zelf al heel lang een kilo of 15 inmiddels ( was 10 :wall: ) af te vallen. Dat lukt me niet. Ik heb al vanalles geprobeerd. Nu heb ik een trage schildklier en het afvallen gaat daardoor niet makkelijk. Het is niet onmogelijk maar ik moet er veel moeite voor doen. Koolhydraatarm schijnt goed te werken bij patienten zoals ik. Daar ben ik inmiddels mee begonnen en ik voel me er goed bij. Wel doe ik dit via de huisarts bij een dieetiste. De laatste rade me het boek van Judith Becks aan. Dieetoplossingen. Deze vrouw werkt niet als sonja bakker maar laat je zelf een dieet uitzoeken en geeft cognitieve therapie. Ze leert je in 6 weken je gedachten, gedrag en eetgewoontes te veranderen.
Ik heb nu een aantal hoofdstukken gelezen en ben op dag 5 van de opdrachten. Toen ik begon te lezen dacht ik ook in termen van vooroordelen en belachelijk. Maar na wat denkwerk en goed naar mezelf en vriendinnen kijken denk ik dat ze gelijk heeft. Mijn superslanke vriendin waar ik wel eens boodschappen mee doe loopt echt op andere producten af dan ik.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. En zullen er zat dikkere mensen zijn die geen snoep, vet en andere ongezondere dingen lusten en eten. Dat lijkt me misschien nog wel veel moeilijker! Want waar word je dan dikker van? Wat is er dan medisch mis?
Het zijn dus niet mijn eigen woorden maar inmiddels zijn ze voor mij wel waar. En ik denk voor heel veel mensen. Het is absoluut niet als vooroordeel naar een van jullie bedoelt.
Afvallen lukt mij ook niet moet ik zeggen
Reden van mijn overgewicht? 1x Per dag eten, me lijf hunkert zo naar eten dat alles meteen opgeslagen wordt.
Ben hiervoor ook al bij een dietiste e.d. geweest, juist om meer te gaan eten.
:hug:
Ik heb even gekeken en me echt zitten verbazen, maar vooral eigenlijk over het feit dat er gezegd werd dat kinderen gepest worden op school i.v.m. hun (over)gewicht. Uhm en dat pesten zal ophouden nu ze met hun (dikke) kop op tv geweest zijn? Dat is toch vragen om problemen? Je kan toch ook gewoon met je kind naar een diëtiste gaan zonder al die poespas?
Waar ik me trouwens over verbaasde (dat is ook alles wat ik gezien heb) dat dat jochie van die ouders met die cafetaria dus nieuwe heupen had gekregen i.v.m. zijn gewicht, maar dat daar dan dus blijkbaar vanuit het zkh ook niks aan gedaan wordt (of ik heb het gemist) om er voor te zorgen dat die heupen over een aantal jaar niet weer opnieuw versleten zijn…
Ik vind het echt het meest vreselijke programma wat er is…
Geboren als bijna 9 ponder, een moeder van de na-oorlogse baby boom generatie die in de opbouw zaten en relatief weinig hadden en dus geleerd hadden niets weg te gooien, alles moest op want als er overbleef was t zonde…
Als baby moesten mijn flesjes leeg, als dreumes de bordjes pap, eenmaal aan de vaste voedselsoorten… at ik mijn aardappeltjes niet, dan prakte mijn moeder ze door de vla…
4 jaar oud was ik al de zwaarste van de klas.
7 jaar oud ook… het was nog te behapstukken, heb er foto’s van en het " ging" nog wel, maar mijn witte blousje zit op de foto strak strak gespannen om mijn bovenarmpjes.
Met 11 jaar had ik de heupen van een volwassen vrouw en boven een bepaald gewicht, word je ongesteld… ik geloof dat het 45 kilo is ofzo.
Als je rond dat gewicht bent, word je relatief snel daarna ongesteld omdat de natuur dat zo heeft geprogrammeerd.
Op mijn 13e woog ik voor t laatst onder de 100 kilo… 98 toen.
Op mijn 14e woog ik 107 kilo, had ik cupmaat E en was ik zo ongelukkig dat ik zwaar depressief was. Ben in een kliniek behandelt, kreeg experimentele medicijnen om hongergevoel tegen te gaan, en viel af naar 90 kilo… toen vonden ze me " hersteld" en ging ik naar huis… heb daar 4 maanden gezeten, ging daar naar school en al.
Maar thuis was mijn moeder nog steeds van mening dat het een " hormonale kwestie" was, thuis haalde mijn moeder nog steeds elke week voor 500 gulden aan boodschappen en aten we het hele weekend vette salades en vleeswaren alsof het niet op kon.
Alles was er altijd, mocht altijd en er werden geen vragen gesteld.
Ik heb nooit de vraag gehad " goh, er was chips, heb jij die gegeten?"
Nope… dus ik als tiener met (wat later bleek) binge eating disorder… wachtte tot iedereen naar bed was, ging beneden op de bank naar sisi, de sound of music en dat soort films kijken en vrat de kast leeg.
Vervolgens kon ik van vermoeidheid mijn bed niet uit… et voila… cirkeltje rond he.
Tonnetje rond in mijn geval… tot ik op mijn 21e een duizelingwekkende 154 kilo weeg… toen in therapie gegaan en heel langzaam aan inzicht gekregen in hoe ik zo geworden was… ik deed het zelf, maar heb nooit tegengas gekregen, nooit een " nu is het wel genoeg" gehoord, nooit MOGEN stoppen als ik vol was maar er nog wat op mijn bord lag en door het in huis halen van al dat eten hebben mijn ouders mij " in de gelegenheid gesteld" zo dik te worden.
Ik heb er in 2002 35 kilo afgekregen, helemaal zelf, geen hulp. En nu wel een paar kilo zwaarder dan de 119 die ik toen woog, maar opzich eet ik alweer 8 jaar heel gezond. Alleen voor afvallen moet je meer verbranden dan je binnenkrijgt. Ik eet nu " precies genoeg" om gewoon normaal te functioneren en kom dus niet aan… maar dat afvallen… ja dat is moeilijk.
Maar dit programma vind ik echt afgrijselijk, al was het maar omdat het enorm betuttelend is, omdat de afgebeelde ouders wellicht wel meer hulp nodig hebben en moeten leren wat opvoeden inhoud en ze dat hier niet krijgen en omdat de woorden " help, ons kind is te dik" letterlijk overal op staan en reken maar dat die kinderen echt wel weten, sterker nog… ze voelen echt wel dat ze te dik zijn.
Maar dat zit hem niet alleen in het eten en bewegen… de psychische kant van het hele verhaal word totaal niet bekeken en meegenomen en daar gaan ze zoooo ontzettend de mist in…
@Tante Soesa wrote:
Ik heb even gekeken en me echt zitten verbazen, maar vooral eigenlijk over het feit dat er gezegd werd dat kinderen gepest worden op school i.v.m. hun (over)gewicht. Uhm en dat pesten zal ophouden nu ze met hun (dikke) kop op tv geweest zijn? Dat is toch vragen om problemen? Je kan toch ook gewoon met je kind naar een diëtiste gaan zonder al die poespas?
Waar ik me trouwens over verbaasde (dat is ook alles wat ik gezien heb) dat dat jochie van die ouders met die cafetaria dus nieuwe heupen had gekregen i.v.m. zijn gewicht, maar dat daar dan dus blijkbaar vanuit het zkh ook niks aan gedaan wordt (of ik heb het gemist) om er voor te zorgen dat die heupen over een aantal jaar niet weer opnieuw versleten zijn…
ik ben dus met je eens dat je dit niet op tv moet brengen maar dat het beter buiten het beeld kan worden opgelost
ik wil echter wel, uit ervaring even er aan toe voegen dat het dus niet echt erg makkelijk is een goed programma te vinden voor een kind… als je naar een dieetiste gaat, en dat hebben wij ook gedaan in t verleden, dan krijg je wel gezonde voedingsadviezen maar als t om een kind gaat heb je echt niet genoeg aan …geef em geen snoep, geef em geen chocola etc etc
een kind groeit nog, heeft veel dingen ook gewoon nodig, en zit in een hele andere wereld dan wij, bovendien bepaald dit ook hoe het kind zich verder ontwikkeld, hoe het verder over voeding zal gaan denken…en er mee om zal gaan
een dieet is dus GEEN goed ding voor een kind
ik noemde eerder al dat wij in een speciaal programma zitten voor kinderen met overgewicht. en dat gaat veel verder dan wat jeNIET mag
het gaat vooral over wat je WEL mag, wat verstandige keuzen zijn, …
ik zal een voorbeeld geven
de eerste afspraak was de opdracht om meer water te drinken op een dag,
en nog een aantal dingen
-aan tafel eten
-elke hap goed kauwen en de vork neerleggen na de hap
-je toetje niet direct na t eten maar bewaren tot later, zo heb je ipv een snoepje toch iets lekkers dat je anders ook wel gegeten zou hebben maar nu dus niet dubbelop krijgt
ook was een belangrijke en erg leuke opdracht
zoek de aller aller aller lekkerste koek uit die je kunt vinden, die mag je op eten
maar…jij bepaalt wanneer, 1x er week mag je…en dat mag zelfs taart zijn…
denk dus goed wat je een fijn moment vindt.en ga dan zitten neem de tijd en geniet er heel erg van
latere opdrachten bestonden ook uit huiswerk, zoals het veschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten op kinderlijke manier uitgelegd,…en toen vond mn dochter dus uit dat ze wel gewoon pindakaas mag hebben
als je maar geen "taartje"van je brood maakt
ook wordt er beloond ze krijgt als het goed is gegaan ( dat wil niet zeggen dat ze dan afgevallen moe zijn maar dat ze bewust bezig is geweest met het programma en met beweging) een letter…al die letters gaan een tekst vormen…dus t is een puzzel.altijd weer spannend welke letter t is
ook mag ze uit de verveeldoos een spel kiezen.
allemaal bewegingsspelletjes
ze tafeltennist, ze zit op fitkids, ze gaat elke dag een half uur touwtje springen , en trampoline springen…
het is gewoon een harstikke leuk en leerzaam programma en het blijft haar begeleiden tot ze achttien is zodat ze ook als ze slank is nog bewust bezig blijft, en geen eetstoornis ontwikkelt
onze dochter is heel goed bezig en wij ook…daar hebben we de tv niet bij nodig, maar en dieetiste had dit ook niet kunne aanbieden
Ik vind het echt super dat jullie zo met jullie meissie bezig zijn en zij met jullie…
Top, denk nu, nu op dit moment… goh, wat had ik jou graag als moeder gehad zo’n 21 jaar geleden :-*
En ik ken Lekker puh wel… hier in Zwolle is ook een consulente. Haar dochter is vriendinnetje van Peet. :inlove: Hebben al regelmatig staan praten, mede ook omdat ik als dikke mama graag wil voorkomen dat mijn kinderen dik worden, maar ook dat ze iets tegengestelds ontwikkelen ala anorexia… want ook dat kan… mama is te dik, dat wil ik niet, dus ik eet niet meer en voila…
Zij heeft me goede tips gegeven over hoe eerlijk ik moet en mag zijn en dat ik best mag zeggen… genoeg is genoeg, voor mama is het te laat, maar voor jou niet, mama wil jou graag leren dat genoeg genoeg is…
dat is de consulente van mijn dochter :mrgreen:
ik neem aan dat je michelle bedoelt he
@kristalkindje wrote:
dat is de consulente van mijn dochter :mrgreen:
ik neem aan dat je michelle bedoelt he
Zou het je niet kunnen zeggen… ik spreek d’r wel, zie d’r ook… maar ben gewend haar aan te spreken als " mama van Feline" :lol:
ze heeft een sportschool in zwolle
enne dat is dus wel elke keer bijna twee uur in de auto he,…voor ons…hebben we er voor over hoor :inlove:
Heb even gekeken… maar nee die is t niet.
Ik denk dat mijn " moeder van school" gewoon voor/bij haar werkt dan…
Zo zie je maar hoe oppervlakkig schoolcontactjes zijn he…
Feline zat met Peet op de psz en op haar auto stond altijd " lekker puh, gewicht begeleiding voor kinderen" en zo kwamen we aan de praat… maar veel verder dan gesprekjes in de hall-way en " mama van Feline… Peet wil graag met Feline spelen" kwam het niet… :lol:
Maar wel heel fijn om te horen dat zulke programma’s zo goed werken… :-*
dat is t belangrijkste ja
:thumbup: en ach ik zie zo 1 x per maand zwolle weer es van dichtbij, altijd op zaterdag dus lekker ff de markt op enzo :mrgreen:
Ik heb het ook gekeken, en ben het wel eens met de diverse opmerkingen hier dat het voor kinderen niet zo goed is met hun probleem zo op tv te komen. Dan gaat het pesten volgens mij niet echt over.
Dat terwijl de kinderen er alle vier zover ik het kan zien echt helemaal niets aan kunnen doen. De reactie van de vader tijdens het kook experiment sprak boekdelen daarbij.
Ik vind het vooral voor Tim zo jammer.
Die doet al zoveel dingen vanuit zichzelf die goed zijn. Hij fietst, voetbalt, is heel actief (weinig computerverslaving zoals bij de andere jongens in het programma) en was ook nooit echt dik als peuter en kleuter.
Dan vraag ik me echt af of ze er nog achter komen wat er bij hem aan de hand is. Van alle vier zou ik bij hem het eerste denken aan een medische oorzaak.
Maar voor alle kinderen geldt dat het zo zonde is, ze beginnen eigenlijk al met 1-0 achter, toch?
Ik heb wel thuis onze voedingsgewoontes onder de loep genomen en de BMI gechecked (beide kids BMI van 15,5).
En omdat onze frietpan kapot is, gaan we nu voor de ovenfriet en daarnaast sparen voor een actifry. Nog even gebruikerservaringen lezen ervan.
Dus er gaat wel een beetje bewustwording van uit, al had ik dat niet over de rug van jonge kinderen willen hebben.
En wat vinden jullie van Nicolette?
@kristalkindje wrote:
ik snap niet dat mensen hier naar kijken, deze kinderen worden geexploiteerd voor de kijkcijfers, dat vind ik minstens net zo erg
en wij maar met zn allen voor de tv ons hoofdschudden wat eenslechte ouders, ach ach ach…
er zijn prima programma s in nederland waar kinderen goed geholpen kunnen worden , en waar niet zo negatief benadert wordt , ook niet richting de ouders…maar opbouwend een goede leefstijl wordt aangeleerd aan het hele gezin
wij als gezin zitten in zo n programma, ik zou het hier nu bijna niet meer durven zeggen …bang om ook veroordeeld te worden
ik vind het belachelijk dit op tv te gooien,…je zet die kinderen enorm in de kijkerd, dat hadden ze er nog net effe bij nodig…
er zijn betere maniern zonder dat half nederland daar getuige van hoeft tezijn en zijn zoveel wijzere en betere hoofd over te schudden
so shoot me
Helemaal mee eens! Waarom moet dit allemaal op tv. Zielig voor de kids.
Uitbuiting vind ik het. Ik kijk er dus niet naar. Vind het ook pijnlijk omdat ik zelf ook zo dik was. Okay, in mijn geval door een medische oorzaak (google maar eens syndroom van cushing), maar het gevoel van te dik zijn als kind, gepest worden, er niet bij horen etc. dat ken ik maar al te goed. Maar goed, ze zijn nu al op tv. Hopelijk komt er iets goeds uit.
@Esther75 wrote:
Ik heb het ook gekeken, en ben het wel eens met de diverse opmerkingen hier dat het voor kinderen niet zo goed is met hun probleem zo op tv te komen. Dan gaat het pesten volgens mij niet echt over.
Dat terwijl de kinderen er alle vier zover ik het kan zien echt helemaal niets aan kunnen doen. De reactie van de vader tijdens het kook experiment sprak boekdelen daarbij.
Ik vind het vooral voor Tim zo jammer.
Die doet al zoveel dingen vanuit zichzelf die goed zijn. Hij fietst, voetbalt, is heel actief (weinig computerverslaving zoals bij de andere jongens in het programma) en was ook nooit echt dik als peuter en kleuter.
Dan vraag ik me echt af of ze er nog achter komen wat er bij hem aan de hand is. Van alle vier zou ik bij hem het eerste denken aan een medische oorzaak.
Maar voor alle kinderen geldt dat het zo zonde is, ze beginnen eigenlijk al met 1-0 achter, toch?
Ik heb wel thuis onze voedingsgewoontes onder de loep genomen en de BMI gechecked (beide kids BMI van 15,5).
En omdat onze frietpan kapot is, gaan we nu voor de ovenfriet en daarnaast sparen voor een actifry. Nog even gebruikerservaringen lezen ervan.
Dus er gaat wel een beetje bewustwording van uit, al had ik dat niet over de rug van jonge kinderen willen hebben.
geen antwoord op je nicolette vraag maar een gebruikerservaring van de actifry, wij hebben er al drie jaar eentje, ik heb inmiddels zelfs de grotere versier ervan, het scheelt liters vet…niet alleen voor frietjes hoor, maar ook gewoon gebakken aardappeltjes komen er krokant en vetarm uit, en ook vlees kun je er lekker in bereiden bijvoorbeeld voor een roerbakschotel, het is lekkerder dan uit de pan vinden wij
hier bevalt hij super en zo kan mijn dochter toch af en toe, zelfgesneden, frietjes eten, let wel op met de voorgebakken friet uit diepvries enzo, die zijn al voorgefrituurd en bevatten dus al wel frituur vet
@Esther75 wrote:
Ze worden van te voren helemaal na gekeken in het ziekenhuis, en geen van allen heeft een medische oorzaak.
Nicolette vind ik geen presentatrice, maar ze doet het wel lief met de kinderen.
Als je een actifry hebt, hoe doe je het dan met snacks? Kunnen die er ook in?
alleen minifrikandelletjes, geen kroketten enzo die prakt ie :lol:
maar je kunt prima zonder snacks hoor :thumbup:
Dank voor de ervaringen met de actifry.
ik heb nog een dergelijk apparaat gevonden. De Phil*ps airfryer.
Daar zit geen roterend deel in waardoor de frites ed heen en weer worden geschud, en moet je dus halverwege zelf de pan een keer schudden. Daarentegen is de airfryer een stuk sneller, actifry doet er 30 minuten over met voorgebakken frites, airfryer gaat met 12 minuten.
in de airfryer kunnen ook worstenbroodjes, frituursnacks en zelfs ragoutbakjes of brownies. Dus dat lijkt me ook wel iets.
is wel prijzig, dus nog even sparen.
Ik vind Nicolette inderdaad ook lief voor de kinderen, heel spontaan, maar ik vraag me af of ze genoeg tegengas kan geven tegen de ouders. Is ze daar streng genoeg voor, dat vraag ik me af.
Heb de aflevering van v.d. week net gezien op uitz. gemist.
Ik denk dat bij een aantal van die kids toch echt wel duidelijk is,dat ze heel goed weten wat ze doen.
Met name Tim vind ik een bijzonder gemotiveerd, bijdehand mannetje!
Erg wijs en erg bewust!
Hij zegt zelf al dat hij hoopt anderen hierin te kunnen steunen…daarbij is hij zich al erg bewust van wat hij wel allemaal al doet,maar mede door zijn overgewicht niet kan. Hij is zich ook erg bewust van zijn doel en de nadelen van zijn gewicht (zonde van broeken die niet meer passen e.d).
Die kids worden nu toch al gepest…ik vind het een beetje omgekeerde wereld dat ze niet openlijk voor hun probleem uit mogen komen,omdat ze dan gepest kunnen worden. Misschien is dit wel een eye-opener voor de pestkoppen…wat ze nu werkelijk aanrichten.
Misschien ook naar ouders van andere toe een mooi signaal om na te gaan hoe hun kids omgaan met kinderen die anders zijn…
Ik denk dat veel ouders hun ogen daar ook iets te veel voor sluiten…
Het maakt het wel bespreekbaar zo.
Als je straks ziet hoe hard deze kinderen hebben moeten werken om hun doel te bereiken (en inderdaad afgevallen zijn), kan je mij niet vertellen dat ze daaaar nu nog meer om gepest gaan worden.
En zo wel? Wiens schuld is dat??? Die van het dikke kind of de pestkop?
Ik denk dat deze kinderen er wel degelijk sterker uit zouden kunnen komen,mits ze ook op psychologisch gebied hulp krijgen.
Ik ben geen fan van dit soort concepten…al helemaal niet de wijze waarop ze het doen…typisch RTL4…maar kennelijk zien deze mensen geen andere optie…wees blij dat ze iets met het probleem doen.
Wie weet spoort het anderen aan ook hun probleem in te zien…
@Esther75 wrote:
Dank voor de ervaringen met de actifry.
ik heb nog een dergelijk apparaat gevonden. De Phil*ps airfryer.
Daar zit geen roterend deel in waardoor de frites ed heen en weer worden geschud, en moet je dus halverwege zelf de pan een keer schudden. Daarentegen is de airfryer een stuk sneller, actifry doet er 30 minuten over met voorgebakken frites, airfryer gaat met 12 minuten.
in de airfryer kunnen ook worstenbroodjes, frituursnacks en zelfs ragoutbakjes of brownies. Dus dat lijkt me ook wel iets.
is wel prijzig, dus nog even sparen.
Ik vind Nicolette inderdaad ook lief voor de kinderen, heel spontaan, maar ik vraag me af of ze genoeg tegengas kan geven tegen de ouders. Is ze daar streng genoeg voor, dat vraag ik me af.
Gelukkig hoeft Nicolette dat ook niet…ik zie dat die andere dame, die coach aardig zegt waar het op staat…
Vrees dat er nog wel een ouder gaat ontploffen…