"help mijn kind is te dik"

Wat mij ook op viel bij alle vier de gezinnen. Dat er nooit ontbijt wordt voordat de kinderen naar school gaan.

Dat stond gelijk op nummer 1 bij de nieuwe regels van de diëtiste.

Ook dat die kinderen op die leeftijd zelf maar mogen uit maken wat ze klaar maken tussen de middag. Gebakken eitje met heel veel kaas!

Dat meisje mocht ook elke dag zelf uitmaken wat ze tussen de middag wilde eten. Als moeder zie je toch ook wel dat je kind niet van gistere dik is. Dan ga je toch al mindere bij de eerste zwembandjes. Kijk je kan niet de hele dag in de gaten houden wat ze eten en snoepen. Maar als moeder kan je ze wel gewoon 2 bruine boterhammen met mager beleg geven tussen de middag. Dat is toch wel een winst van heel veel calorieën die ze dan niet binnen krijgt.

Ik ben zelf aardig aan de maat. Krijg volgende week ook een gastic bypass. (Ik was trouwens als kind helemaal niet dik, is pas gekomen in mijn pubertijd). Maar ik doe er alles aan om mijn kinderen een gezonde leefstijl mee te geven. Hier wordt elke ochtend gewoon een boterhammetje of een bordje pap gegeten. Soms met heel veel moeite maar meneer gaat de deur niet uit voordat er is gegeten. Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.

Ik vind het goed, dat de ouders er nu iets mee doen, maar waarom zo open en bloot op tv?

Dit is toch ook niet goed voor een kind?! Je zal later maar terug zien, hoe je was, en hoe toegesproken je werd… lijkt me NIET! goed voor haar zelfvertrouwen.

@ariel wrote:

Dikke mensen denken anders dan slanke mensen. Bij slanke mensen komt het niet eens in ze op om elke week chocomel te kopen bijvoorbeeld. Of om snoep te kopen. Dikke mensen moeten heel veel moeite doen om die lekkere dingen niet te kopen. Ik kan me de dingen van een slanke vrouw niet voorstellen en andersom ook niet denk ik. En met slank bedoel ik dan een vrouw die van nature slank is. En niet iemand die met heel veel moeite 10 kg ofzo is afgevallen.

:shock: Lekker vooroordeel niet?

Ik als dikkere vrouw koop nooit snoep e.d. en drink ook geen choco e.d.

Zelfs friet vind ik vies!

Dikke mensen eten niet continue verkeerd hoor.

Ariel geeft zelf al aan dat zij dat van de slanke vrouw al niet kan begrijpen, dus ik denk dat je je dit niet persoonlijk aan moet trekken. Voor sommige dikke mensen (oei dit klinkt niet fijn om zo te zeggen… nou ja jullie begrijpen wel wat ik bedoel hoop ik) zal het idd wel heel veel moeite kosten om niet allerlei ongezonde zooi te kopen, maar dat is heus niet voor iedereen zo.

Bij de kinderen in dit programma iig overduidelijk wel, die zijn zo gewend aan een ontzettend verkeerd voedingspatroon.

Ik denk overigens dat het voor die kinderen op zich helemaal niet zo schadelijk hoeft te zijn of hun zelfvertrouwen aan hoeft te tasten hoor. De deskundigen spreken heel duidelijk de ouders aan op fouten die er gemaakt worden, de kinderen worden vooral echt bemoedigd en aangemoedigd om zelf de juiste keus te gaan maken. Als ze straks zien dat dat ook resultaat heeft is dat juist alleen maar goed voor ze.

Overigens nog korte reactie op de post van Lynda; mijn kinderen mogen ook zelf bepalen wat ze eten eigenlijk. Zowel 's morgens als 's middags. En als ze een keer vragen om een pannenkoek of een broodje ei dan krijgen ze dat 9 an de 10 keer ook. Maaar ze zijn wel een gezonde basis gewend en kiezen dus vanzelf voor gezonde producten.

Ik ben het helemaal met je eens dat het onvoorstelbaar is dat je dit als ouder aanziet en dan niet ingrijpt, maar ik denk dat veel van die ouders niet inzien hoe dik die kinderen zijn.

@Cin. wrote:

@ariel wrote:
Dikke mensen denken anders dan slanke mensen. Bij slanke mensen komt het niet eens in ze op om elke week chocomel te kopen bijvoorbeeld. Of om snoep te kopen. Dikke mensen moeten heel veel moeite doen om die lekkere dingen niet te kopen. Ik kan me de dingen van een slanke vrouw niet voorstellen en andersom ook niet denk ik. En met slank bedoel ik dan een vrouw die van nature slank is. En niet iemand die met heel veel moeite 10 kg ofzo is afgevallen.

Ik vind het ook een vooroordeel

Ik genoeg slanke mensen die elke dag chocola eten en elk weekend chips eten elke week friet maar komen geen grammetje aan

Ik ben absoluut niet de slankste , ik sport 3/4 keer in de week eet nauwelijks chocola/chips of patat.

Mijn man eet elk weekend chips , wil het liefst elke week een keer patat maar komt gewoon niet aan

Dat weet ik, maar bij zulke opmerkingen kriebelt er bij mij vanalles.

Bedoel bijna iedereen denkt al zo (in zulke hokjes) terwijl het ook vaker verre van de waarheid af is.

Programma zelf nog nooit gekeken, hou daar niet van, van zulke programma’s.

@Cin. wrote:

@ariel wrote:

nou ik dacht hetzelfde

alsof alle dikke mensen door de winkel lopen en alleen maar denken aan verkeerde producten

geef mij maar een bak witlof salade hoor

ik vind ook friet niet juh van het :? soms eet ik het mee als het hier thuis word gegeten… ook niet iedere week ofzo

maar dan heb ik het na 10 patatjes wel gezien …

heb toevallig voor het eerst sinds tijden toen ik ongi moest worden dat ik alleen maar zin had in vette hap… echt dat was echt wel een aantal jaar geleden … schrok gewoon van mezelf :shock: :mrgreen:

ik ben trouwens gek op chinees en tais maar dat maak ik zelf

want van de afhaal of kant en klaar word je zoooooo ontzettend dik

ik ben dan de volgende dag … echt waar… 3 kilo zwaarder :shock:

zoveel troep zit daar in… en heel veel zout natuurlijk wat dus veel vocht vast houd op dat moment

maar het is echt killing … dus ik doe dat dus echt nagenoeg nooit

@Cin. wrote:

Bedoel bijna iedereen denkt al zo (in zulke hokjes) terwijl het ook vaker verre van de waarheid af is.

ja ik snap het van hokjes plaatsen, met opmerkingen die eet vast elke dag bij de mac

@Cin. wrote:

@ariel wrote:

Uhm nog aanvullend…waar baseer je dat op? Ik heb hier een zeer slanke man, die ik af moet remmen als we boodschappen gaan doen. Hij propt anders de ene zoete hap en vettehap in het karretje (en eet dit van ons viertjes ook het meest…Dus deze aanname klopt niet.

Ik ben wel te zwaar, jojo ook mijn hele leven. Ben er inmiddels achter dat de verschilmakende factor beweging is. Beweeg ik niet, eet ik meer, wordt ik dikker. Beweeg ik wel, eet ik minder, blijf ik op een gezonder gewicht.

En ik wordt echt niet dik van de lucht. Nee ik wordt dik van het veel te veel snoepen als het niet zo goed gaat met me. En daar zal ook meer naar gekeken moeten worden, wat zit erachter dat die ouders hun kinderen bewust saboteren? En waarom heeft het kind de behoefte om zoveel te proppen?

Verder kan ik eerlijk gezegd niet kijken naar het programma, ik heb een klein stukje gezien, maar het stuit me tegen de borst dat deze kinderen voor het oog van Nederland zich zo bloot moeten geven.

@Karin1981 wrote:

@Cin. wrote:

ja ik snap het van hokjes plaatsen, met opmerkingen die eet vast elke dag bij de mac

Ja indd, of als je in het heetst van de zomer een ijsje koopt, die blikken dan soms…,

Pff en dan lees je zulke opmerkingen (vooroordelen) op het net, en dan moet ik er iets van zeggen hoor :oops:

@poeizie wrote:

ik ben trouwens gek op chinees en tais maar dat maak ik zelf

want van de afhaal of kant en klaar word je zoooooo ontzettend dik

ik ben dan de volgende dag … echt waar… 3 kilo zwaarder :shock:

zoveel troep zit daar in… en heel veel zout natuurlijk wat dus veel vocht vast houd op dat moment

maar het is echt killing … dus ik doe dat dus echt nagenoeg nooit

en ik maar denken dat afhaal chinees nog best gezond was :oops: :mrgreen:

mijn man valt gewoon een halve kilo af terwijl hij de dag ervoor een zak chips heeft weg gewerkt :shock:

maar goed hij werkt erg hard en beweegt dan veel

maar toch…

ik heb collega’s die echt 3 a 4 keer per week in de kantine een broodje kroket eten en een pak koekjes naar binnen werken

maar die zijn gewoon een gespierde breinaald … ze bewegen niet minder dan mij maar goed het zal de stofwisseling wel wezen :roll:

achja ik moest wel lachen

want er was een brandoevening en dan moet je dus naar de etage waar de melding vandaan komt en dat moet met de trap

je raad het al wij zaten op 10 en het was op de 1ste etage

naar beneden is geen klap aan maar dan moet je weer naar boven

mijn collega’s stonden boven om adem te happen en ik had nergens last van :mrgreen: 8) :lol:

en dan sta ik dan als een klein propje van 1.59 met 87 kilo

ziet er trouwens tof uit want ik ben ooit 140 kg geweest

Wat goed dat je zoveel bent afgevallen! Bewegen en gezonder eten? Of een speciaal dieet of operatie of iets?

volgens mij hebben we dit gesprek nog best kort geleden besproken hier, want ik herinner me een reactie van mijzelf.

Maar precies weet ik het niet meer :wink:

Als ik bij ons in de kantine rond kijk zie ik een grote groep meiden die duidelijk overgewicht hebben. Die meiden eten candybars, saucijzenbroodjes, chips, broodje hamburger, en drinken cola of chocomel.

En dat doen ze niet alleen op vrijdag om lekker het bijna-weekend te vieren, dat doen ze elke dag.

Als ik mensen met een hoog bmi bij een oliebollenkraam 3 oliebollen achterover zie slaan, of als ik mensen zie die bij een snackbar bij een portie frites 2 frikandellen speciaal en een kroket bestellen en dat allemaal op eten, is het dan een vooroordeel als ik denk dat die mensen niet zo heel bewust nadenken?

In die zin snap ik Ariel eigenlijk wel.

Vooral de dikkere leerlingen hebben bij ons moeite met de kooklessen. Ze lusten geen groenten. Ze bakken gehakt in boter. Ze kunnen geen rijst wegkrijgen als er geen ketchup bij mag. Bij een dessert moet slagroom.

Ergens in de opvoeding is er qua voeding iets niet helemaal goed gegaan waardoor er overgewicht is ontstaan.

Als je via een tv-programma bewustzijn probeert te creëren dan hoop ik dat ze dat op een verantwoorde manier doen.

Ik heb even gezapt gisteren toen ik dit topic zag staan, maar ben direct afgehaakt toen ik zag dat de kinderen een blinddoek oid voor hadden waarop met duidelijke letters stond “help, mijn kind is te dik”.

Ik kreeg er een beetje een gevoel bij wat kinderen vroeger kregen; een bordje met een ezel er op om aan te geven dat iemand zgn dom was.

Ik vond het nogal denigrerend.

alles bij elkaar :mrgreen:

heb een maagbandje gekregen zo’n 6 jaar geleden

maar dan ben je er echt nog niet

heb met veel moeite er toen 30 kg afgekregen zonder speciaal dieet

later wel via voedings coach verder afgevallen

het is een hulp middel en maakt het iets makkelijker

maar je moet wel genoeg doorzettings vermogen hebben

want je kan de boel makkelijk saboteren hoor

een bak ijs over de dag verdeelt gaat prima

net als chips of koek… dat is totaal geen probleem

dus je kan makkelijk aan heel veel kcal komen

dus een wondermiddel is het niet

maar ik heb nu gewoon een vol gevoel als ik normaal gegeten heb

en dus niet het idee dat ik iets in een oneindige put gooi

Ik heb ook een maagband dus ik weet precies hoe moeilijk het nog is :wink: Ik heb hem in januari 2007 gekregen, dus alweer 4 jaar… Ben van 133 naar 100 kilo gegaan, helaas inmiddels terug naar de 116. Het is zo moeilijk…! Ben dit jaar opnieuw begonnen met afvallen. Sport nu 2x per week en ik moet goed opletten met wat ik eet, daar heb ik veel moeite mee, dat weet ik heel goed! Als je nog goede tips heb hoor ik ze graag!

Lydia tuurlijk zijn er “dikke mensen” die absoluut niet verantwoord zijn met eten maar dat geld niet voor alle “dikke mensen” dan word het over een kam scheren.

Tja. dat bmi verhaal vind ik ook niet helemaal eerlijk iemand met meer spiermassa zal zwaarder zijn terwijl er bijna geen vet aan zit dan iemand met minder spiermassa maar hoger verpercentage.

Laatst stond er een stuk over in het AD dat er een fitnesscoach was die mensen begeleidde met hoger lichaamsgewicht maar een strak lichaam die gezonder waren dan meiden die lager in gewicht zijn maar absoluut geen strak lichaam hebben

Wat goed joh!

En ik ken idd iemand met een maagbandje die dus vrijwel niets is afgevallen :? Ik snap dat echt niet. Ze ging in het begin toen ze alleen vloeibaar mocht dingen als dubbelvla eten en later ipv een normaal maaltijd(je) chips. Ze baalde toen ook nog heel erg dat ze het niet opnieuw wilden doen :roll:

Tijdje terug stond ik overigens wel vreemd te kijken. Mijn zoon (met ondergewicht overigens) ging met een vriendje (met overgewicht) mee na school, mochten ze bij de oliebollenkraam wat lekkers kiezen… Ze wilden een oliebol en wat doet die moeder… koopt voor iedereen twee! oliebollen… Dat zou dus eerlijk gezegd niet eens in me opkomen, niet vanwege het overgewicht, gewoon omdat eentje voldoende is. En als je kind al overgewicht heeft dan let je daar toch op (ik weet ook dat ze verder wel behoorlijk oplet).

bij mij helpt het echt om koolhydraad arm te eten

op de een of andere manier reageer ik er heel sterk op

heb een voedingscoach waar ik iedere week standaard heen ga om te wegen

eigenlijk moet ik niet iedere dag wegen … maar op het moment doe ik het wel weer… geen idee waarom maar goed ik moet mijn man maar weer eens vragen om de weegschaal te verstoppen :roll:

ook een grote grap

had ie gezegt dat ie hem had verstopt

maanden lang niet naar gekeken…

op een goeie dag was ik eens de boel aan het uitspitten en vond ik hem gewoon aan zijn kant van het bed :mrgreen:

Mijn zus heeft ook een maagband. Zij is van 138 oid afgevallen naar iets van 75 nu, maar zij kan dus ook echt niets eten… 1 toastje is haar avondeten en dan wel met brie of andere slechte dingen “want ik kan toch weinig eten, dus mag t wel slecht”

Chips standaard met roomkaas (bugles), dat soort dingen. Ja leuk dat je dan zoveel bent afgevallen, maar ze is echt totaal niet gezond en ik wil dus niet zo leven, 1 toastje als avondeten…

Ik heb je een pb’tje gestuurd :wink: