"help mijn kind is te dik"

@Zeemeermin wrote:

@kristalkindje wrote:
ik snap niet dat mensen hier naar kijken, deze kinderen worden geexploiteerd voor de kijkcijfers, dat vind ik minstens net zo erg

en wij maar met zn allen voor de tv ons hoofdschudden wat eenslechte ouders, ach ach ach…

er zijn prima programma s in nederland waar kinderen goed geholpen kunnen worden , en waar niet zo negatief benadert wordt , ook niet richting de ouders…maar opbouwend een goede leefstijl wordt aangeleerd aan het hele gezin

wij als gezin zitten in zo n programma, ik zou het hier nu bijna niet meer durven zeggen …bang om ook veroordeeld te worden

ik vind het belachelijk dit op tv te gooien,…je zet die kinderen enorm in de kijkerd, dat hadden ze er nog net effe bij nodig…

er zijn betere maniern zonder dat half nederland daar getuige van hoeft tezijn en zijn zoveel wijzere en betere hoofd over te schudden

so shoot me

Je hebt hierin eigenlijk wel gelijk!

Is het erg nieuwsgierig dat ik benieuwd ben over welk programma jij het hebt :shifty: ? Ik zou niet weten waarom mensen je daarop moeten veroordelen. Daar sta je zelf vast wel boven toch?

ach er boven staan is ook zo je zelf verheffen, dat zit niet zo in me, maar ik laat me er niet te veel door raken, ik weet dat wij echt ALLES maar dan ook alles eraan doen en met ons kind gaat t dus ook erg goed op het moment, al heeft ze nog wel overgewicht ze is ook al heel veel slanker en op een niet belastende manier, zowel lichamelijk als geestelijk niet

wij gaan naar een consulente van LEKKER PUH…google er maar op…een super programma waarbij het kind ZELF de regie in handen heeft …zij bepaalt wat ze wanneer eet, zij bepaalt de keuzes die ze maakt, op basis van een goede voorlichting en spelenderwijs leren om met voeding en beweging in de juiste balans om te gaan, wij zijn ondersteunend daarin

@mandy_d. wrote:

Vraag me ook wel af waar het mis is gegaan en waarom niemand eerder aan de bel trok…school bijv? Schoolarts? CB? Arts?

)

Ik denk dat als je mijn vriendin aanspreekt over het gewicht en omvang van haar zoon , die volgens mij richting morbide obesitas gaat, dat ze je zo ongeveer vermoord. Zij ziet het niet. Zij ziet alleen maar dat hij zo lekker kan eten. Dat hij alles wel lust. Ze heeft medelijden met ons omdat onze kinderen soms niet willen eten. of omdat ze mijn gebak niet altijd lusten. Zeg maar gerust nooit :lol:

De dokter heeft er een keer iets over gezegd en daar was ze boos over. Nu gaat ze altijd naar een andere arts in de groepspraktijk.

School doet ook niets. En wat zouden ze ook moeten doen? AMK inschakelen?

Ik denk dat er veel meer gezinnen zijn zoals die van mijn vriendin. En dat het misschien helpt om een spiegel voor te houden. Dat ze zien dat er meer gezinnen zoals die van haar zijn. Want ik hoop echt dat mijn vriendin ooit het licht gaat zien en dat ze iets kan doen aan het eetgedrag van haar zoon. Dat ze hulp accepteert.

Vergeet ook niet dat de families ondertussen al weken bezig zijn, eer dat de eerste uitzending kwam. EN alle 4 de kinderen dus ook al zijn afgevallen, hoewel…

Als ik vandaag zie dat er een moeder geen nee kan zeggen… :evil: En een ander kind een kilo per maand aan komt… En dat er vorige week een gezin was waarvan alleen de moeder een gezond bmi had :naughty:

Dan moeten de ouders zich echt even hard achter de oren krabbelen zeg, FOEI! Het kind is niet verantwoordelijk voor zichzelf eer dat ze daar aan toe zijn. Tot die tijd, zijn de ouders de verantwoordelijken.

@ollie wrote:

Nou als ik een moeder zie die 3 dagen in de week met de kinderen richtnig mcdrive gaat en zich daar vol bunkeren omdat het echt niet anders kan omdat ze het zo druk heeft, dan schud ik toch echt met mijn hoofd.

Want dat is gewoon belachelijk.

Volgens mij hadden mensen het in dit topic over de ouders die in dit programma voorkomen en hoef jij je heus niet aangesproken te voelen.

Jij koos een andere manier, deze ouders kozen deze manier.

En als ik zie hoe absurd naief en laks deze ouders op sommige vlakken zijn dan is het mischien maar goed dat ze goede inzichten krijgen wetende dat de rest van Nl mee kan kijken.

Mischien dat dat een goede stok achter de deur is.

Als die ouders aan het einde geleerd hebben hoe ze met voeding om moeten gaan en die kinderen vallen af tot een gezond gewicht en hebben weer een toekomst dan is dit programma wat mij betrefd een succes.

En heel mischien kijken er wel andere ouders met een te zwaar kind en gaat bij hun het lichtje branden.

hallo ollie, ik snap je punt, alleen het gaat er niet om dat ik mij aangesproken voel maar dat ik het televisieprogramma op zich niet een goed idee vind,…als je zoiets uitzendt kijken mensen er naar . dat is waar, en dat mag ik ze zeker niet kwalijk nemen in zoverre neem ik terug dat ik zeg, ik snap niet dat ze kijken, …t is er dus er wordt gekeken

ik zou inderdaad als moeder mijn kind, noch mijzelf, blootstellen aan zoiets, maar ik wil ter verdediging wel zeggen dat je als ouder dus wel heel erg assertief moet zijn in deze maatschappij, niet iedereen heeft het nivo, of de lef, of het inzicht, en…op consultatieburo kennen ze de programma s ook niet voor kinderen , zoveel is er dan ook niet da echt goed werkt…ik heb inderdaad deze weg zelf gevonden…maar t kost ons ook wel genoeg , want niet alle verzekeraars vergoeden het.

en dat zou wel fijn zijn, dat er ook vanuit de gezondheidszorg wat meer positieve aandacht kwam …veroordelen is makkelijk, mee eens hoor, de mc drive is niet bepaald een goede plek

maar

wist jij dat 1 happy meal, …ZONDER de milkshake, meer kalorieen bevat dan een HELE DAG eten voor je kind?

ik niet hoor…ik wist wel dat t niet goed was, en wij deden het ook niet zo vaak,…maar een happy meal daar heeft een kind niet en hele dag genoeg aan…er zitten gewoon niet genoeg voedingstoffen in…en toch bevat t meer kalorieeen, …

dat soort dingen weten de meeste mensen gewoon niet,…t gaat zo makkelijk …een lollie, een snoepje, een koekje…even een liga mee naar school en een pakje yogo yogo…

en hups in een jaar zitten er zomaar tien kilootjes bij

ze spelen minder buiten, zitten meer voor de tv en computer

he is en en en en…

en ouders moeten ook leren met die nieuwe maatschappij om te gaan, hoe zeg je nee zonder een kind te frustreren, ja ze moeten ook leren om NEE te accepteren hoor, maar als je een kind op dieet zet…krijgt t dus heel veel NEE jij mag geen koekj, NEE jij mag geen chocomel NEE jij mag geen patatjes, NEE NEE NEE op van alles en nog wat

pepernoten…? weet je hoeveel erin zit?

een chocoladeletter?

kerstkransjes, paaseitjes? tractaties van andere kinderne op school?

eten is overal…

ik bedoelde met mijn reactie vooral dat oordelen snel gedaan is, maar als je kind een lekkerbekje is, en snel aankomt,…en je zit eenmaal in die cirkel , hoe kom je daar dan nog op een positieve manier uit, zonder gejojo te veroorzaken of het kind een eetstoornis aan te praten…snap je watik bedoel?

dat tv programma werkt dat soort problemen in de hand…

het is niet dat ik het me te persoonlijk aantrek hoor…al heb ik geen behoefte aan veroordelingen ,…wij doen juist zo ons best.

maar ik vind dat he niet gezond is om kinderen er in toe te laten, en dat ouders dat inzicht niet hebben is 1 ding,…je moet ze dus gewoon de gelegenheid niet bieden die kinderen daaraan bloot te stellen

maar das mijn mening maar hoor

@kristalkindje wrote:

he is en en en en…

en ouders moeten ook leren met die nieuwe maatschappij om te gaan, hoe zeg je nee zonder een kind te frustreren, ja ze moeten ook leren om NEE te accepteren hoor, maar als je een kind op dieet zet…krijgt t dus heel veel NEE jij mag geen koekj, NEE jij mag geen chocomel NEE jij mag geen patatjes, NEE NEE NEE op van alles en nog wat

pepernoten…? weet je hoeveel erin zit?

een chocoladeletter?

kerstkransjes, paaseitjes? tractaties van andere kinderne op school?

eten is overal…

Maar dat is juist wel iets waar aandacht voor is in het programma. Het is niet goed om een kind op dieet te zetten, zowiezo niet, maar als jij van baby af aan je kind een normaal gezond voedingspatroon aanleert hoef je ook niet steeds nee te zeggen. Wij hebben nooit chocomel in huis, en die ene keer per maand op een terrasje/als we op pad zijn dan mogen ze dat, maar ze zijn gewend om water of thee te drinken. Ze vragen niet om snoep of koek, omdat ze dat niet gewend zijn. Ze genieten van een schaaltje komkommertjes, tomaatjes, nootjes enz. En krijgen heus ook weleens iets onverantwoords hoor, maar het gaat om de basis. Als die goed is, zijn die ongezonde dingen ook iets waar ze gewoon van kunnen genieten :)

En jaren geleden zeiden mensen tegen mij ja maar nu zijn ze nog klein, straks moeten ze ook liga's mee naar school en snoepjes en chips etc. Nou niet dus, ik heb echt nooit kinderen die zeuren om dergelijke dingen. Natuurlijk hebben ze weleens een verzoekje en om dat dat niet supervaak is komen we daar dan ook aan tegemoet. Het gaat echt heel soepel, gezellig hier. Nou wil ik echt niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb maar ik wil hiermee wel aangeven dat het echt niet zielig is of weet ik veel wat voor oordelen ik al naar mn hoofd heb gekregen.

Kristalkindje, goed gedaan, hulp gezocht en wat doen ze dat op een leuke manier, is denk ik voor het kind veel prettiger dan dat ze inderdaad alleen nog maar nee opeens horen. Ben ook blij dat het effectief is voor je kind.

Ik spreek hier uit ervaring, ik was een kind met overgewicht en niet zo heel veel hoor, maar ik was mollig en andere kinderen kunnen zo hard zijn, heb er een minderwaardigheidscomplex aan overgehouden en een heleboel meer kilo’s, want ik ben een emo eter. Mijn ouders tja, ik hou van ze en ze zijn geweldig, maar het eten was regelmatig van ow, weinig tijd we bestellen wel, of ik doe de frituurpan wel eventjes aan. Gelukkig zijn ze dit nu voor hun zelf ook aan het omgooien.

Tja die kinderen staan inderdaad wel in de schijnwerpers en waarschijnlijk wil je dat als kind zijnde helemaal niet, tenminste niet op deze manier. De ouders zouden daar toch meer op moeten letten en anders jeugdgezondsheidszorg wel denk ik zo.

Ik snap wat je bedoelt Kristalkindje.

Wij komen trouwens bijna nooit bij de Mac.

0nze kinderen vinden het vies en dat houden we graag zo :angel:

Ik vind het heel fijn voor jullie dat jullie een programma hebben gevonden voor jullie dochter.

Maar je zegt zelf al dat er niet veel is voor kinderen, de ouders in dit programma zagen mischien ook niet zoveel andere mogelijkheden.

Ik snap ook heel goed wat je bedoelt.

Het is niet leuk dat heel Nederland de strijd van deze kinderen ziet en er lekker een mening over heeft.

Maar ik probeer ook te zien dat deze kinderen nu wel moeten afvallen.

Want iedereen ziet het en iedereen ‘kent’ ze.

In mijn ogen gaan er mischien levens gered worden, dan wel niet omdat ze straks veel gelukkiger zijn.

Het is geen ‘de afvallers’ waar ze in een grote studio toegejuichd worden en een reisje tropisch eiland kunnen winnen, ze winnen ‘slechts’ hun toekomst.

En heel mischien redden ze ook levens van anderen kinderen.

Mischien komt er straks meer aandacht voor.

Al met al zou het zomaar kunnen zijn dat de voordelen zwaarder gaan wegen dan de nadelen.

Dikke mensen denken anders dan slanke mensen. Bij slanke mensen komt het niet eens in ze op om elke week chocomel te kopen bijvoorbeeld. Of om snoep te kopen. Dikke mensen moeten heel veel moeite doen om die lekkere dingen niet te kopen. Ik kan me de dingen van een slanke vrouw niet voorstellen en andersom ook niet denk ik. En met slank bedoel ik dan een vrouw die van nature slank is. En niet iemand die met heel veel moeite 10 kg ofzo is afgevallen.

weet je waar ik bang voor ben? dat die kinderen afvallen en dan worden losgelaten

het programma waar mijn kind in zit begeleidt ook nadat ze zijn afgevallen tot aan de volwassenheid :thumbup:

@ollie wrote:

Nou als ik een moeder zie die 3 dagen in de week met de kinderen richtnig mcdrive gaat en zich daar vol bunkeren omdat het echt niet anders kan omdat ze het zo druk heeft, dan schud ik toch echt met mijn hoofd.

Want dat is gewoon belachelijk.

Volgens mij hadden mensen het in dit topic over de ouders die in dit programma voorkomen en hoef jij je heus niet aangesproken te voelen.

Jij koos een andere manier, deze ouders kozen deze manier.

En als ik zie hoe absurd naief en laks deze ouders op sommige vlakken zijn dan is het mischien maar goed dat ze goede inzichten krijgen wetende dat de rest van Nl mee kan kijken.

Mischien dat dat een goede stok achter de deur is.

Als die ouders aan het einde geleerd hebben hoe ze met voeding om moeten gaan en die kinderen vallen af tot een gezond gewicht en hebben weer een toekomst dan is dit programma wat mij betrefd een succes.

En heel mischien kijken er wel andere ouders met een te zwaar kind en gaat bij hun het lichtje branden.

Ja maar reken maar dat dit voor het kind echt niet leuk is hoor! En daar zou een programmamaker ook eens bij stil moeten staan. Of ouders nu mee willen werken of niet. Het gaat hier om een kind. Een kind dat zelf geen beslissingen kan nemen. Die moet je toch juist beschermen, niet nog meer beschadigen.

wat hanneke zegt is ook wat ik er bij voel, en …een kind is loyaal, t is echt erg om te zien dat je ouders worden toegesproken lijkt me

Ik vind het echt vreselijk, kijk het eigelijk nooit. Zag laatst een stukje, maar die ouders :evil: Kan me daar zo kwaad over maken, te kwaad eigelijk dat ik dus al geen zin heb om te kijken.

En 3x per week patat, mijn hemel! :wall:

@ariel wrote:

@mandy_d. wrote:

Vraag me ook wel af waar het mis is gegaan en waarom niemand eerder aan de bel trok…school bijv? Schoolarts? CB? Arts?

)

Ik denk dat als je mijn vriendin aanspreekt over het gewicht en omvang van haar zoon , die volgens mij richting morbide obesitas gaat, dat ze je zo ongeveer vermoord. Zij ziet het niet. Zij ziet alleen maar dat hij zo lekker kan eten. Dat hij alles wel lust. Ze heeft medelijden met ons omdat onze kinderen soms niet willen eten. of omdat ze mijn gebak niet altijd lusten. Zeg maar gerust nooit :lol:

De dokter heeft er een keer iets over gezegd en daar was ze boos over. Nu gaat ze altijd naar een andere arts in de groepspraktijk.

School doet ook niets. En wat zouden ze ook moeten doen? AMK inschakelen?

Ik denk dat er veel meer gezinnen zijn zoals die van mijn vriendin. En dat het misschien helpt om een spiegel voor te houden. Dat ze zien dat er meer gezinnen zoals die van haar zijn. Want ik hoop echt dat mijn vriendin ooit het licht gaat zien en dat ze iets kan doen aan het eetgedrag van haar zoon. Dat ze hulp accepteert.

Op onze school hebben we ook een kind met mo. We hebben moeten praten als

brugman, proberen heel tactisch te blijven etc. Nu zit het kind wel op een speciale

fysio, een programma voor kinderen met overgewicht. Maar zolang thuis

alles nog gegeten mag worden, helpt dat niet nee.

Het programma heb ik niet gezien, vindt het weer typisch rtl/sbs6 gehalte. Jammer dat ze

niet proberen een écht documentaire achtig programma te maken, met

enthousiaste koks die ouders en kinderen leren over gezonde voeding en helpen

met dagritme, plannen en koken. Vaak weten ouders het wel, maar vinden ze het

moeilijk hun leven om te gooien. Ik ben bang dat dit weer te belerend is ofzo. Meer om de kijkers te vermaken (oow kijk, gelukkig doe ik het beter, voelen we

ons weer een stuk lekkerder)

dan om echt structureel iets te veranderen.

ik vind dat programma echt verschrikkelijk… heb het vorige seizoen wel eens geken maar vind het gewoon 3x niks

ik ben zelf zo’n kind geweest met veel overgewicht… heb nu nog teveel daar niet van

maar bij ons werd er thuis heel gezond gegeten… ik sporte 4x in de week maar toch was het moeilijk om af te vallen

het was echt een hel… ik mocht niks! geen snoepje geen koekje niks

en al die andere kindjes om mij heen die konden vreten wat ze wilde en bleven zo mager als een lat… zo jaloers was ik

toen ik in de pubertijd werd het alleen maar erger en toen kreeg ik vreetbuien en spendeerde ik al mijn zakgeld aan snoep…

dat was echt slecht natuurlijk… maar was zo gefrustreerd door dat ik mijn hele leven moest letten op mijn eten dat ik gewoon begon te steigeren.

nu ben ik veel bewuster geworden… heeft me echt jaaaaaren geduurd voor ik daar was…

en toen ik pas begon ik af te vallen… heeeeeel langzaam maar het gaat

nu blijkt het dus achteraf een hormoon/erfelijk kwestie te zijn dus vandaar dat het zo moeilijk gaat

maar ik weet waar mijn valkuilen liggen… als ik bijv. trek heb in een stukje chocolaatje of een koekje of wat dan ook dan neem ik dat gewoon… gewoon een stukje of een bisquitje oid…

doe ik dit niet… dan blijft dat malen in mijn hoofd en barst de bom op een gegeven moment en krijg ik een vreetkick.

en anders kan ik het gewoon bij de afgepaste portie houden

de lekkere trek komt steeds minder vaak voor en vaak is het af te blussen met een paar droge crackertjes/toastjes

heb ook sinds kort bij de natuurwinkel hele lekkere crackers gevonden met pompoen pitjes erop… met 1 cracker ben ik echt klaar met de trek.

ben heel blij dat tygo niet zo’n snoeper is… hij lust 9 van de 10 niet

tygo wil je een snoepje?

nee dankje :inlove:

het enige waar hij geen weerstand op kan bieden is chocola

en dat halen we dan ook niet te vaak in huis want dan blijft ie zeuren

ik zou trouwens wel willen dat hij rauwkost ofzo zou lusten… hij probeerd het eens in de zoveeltijd met me mee te eten

maar vind het tot op heden helemaal niets

misschien komt het nog… ik houd hoop :mrgreen:

Het vorige seizoen?

onee dat was afvallers XL

maar goed zelfde insteek toch

@poeizie wrote:

onee dat was afvallers XL

maar goed zelfde insteek toch

Vind je?

ik vond dat gewoon een afvalrace waarbij een leuk prijsje te winnen was.

Ik heb zelf het idee dat deze gezinnen een voor hun hoop nieuwe inzichten krijgen.

Het is geen amateur die met deze gezinnen werkt he.

Nou… dat vond ik wel echt heel iets anders hoor.

Wat sneu dat je er dan zo laat achterkwam dat er toch iets lichamelijks is Poeizie! Ik denk dat het zowiezo niet gezond is om een kind alles te ontzeggen, ook al zijn ze zo dik. Een keer een snoepje bijv in het weekend of op een feestje moet best kunnen.

ja had het ook nog niet gezien hoor… maar leek me op hetzelfde neer komen dus dan kijk ik dus al niet :roll:

maar goed ik houd er niet van zo op tv

vind dat best een aanslag voor het kind… denk dat ze zich al genoeg schamen

hoop dat ze niet er gepest mee gaan worden dat ze op tv komen

Hierbij werd als eerste ook echt medisch getest of er iets aan de hand was met die kinderen. Dus ze weten zeker dat het dat niet is, voordat ze aan het dieet begonnen.

Ik schrik dan toch wel als ik zie dat de ouders zich niet aan de afspraken houden. Een moeder die beloofde al het snoep weg te gooien, maar het vervolgens open en bloot op de gang zette… Dat soort dingen. Bij deze 4 kinderen ligt het gewoon echt overduidelijk aan de ouders en de manier van omgaan met eten in die gezinnen. Zo triest…

Vind wel dat ze goede tips geven. Zag vanmiddag de herhaling (of ja, die stond aan tijdens het poetsen :)) en zag dat ze ook gingen koken met de kinderen en ze andere dingen laten proeven. Van de 4 waren er 3 echt heel enthousiast over een wortel/pompoen soep. Zo leren ze wel dat lekker ook gezond kan zijn.